Gå til innhold

Gave til venninne istedet for blomst ved tap av barn.


Athosine

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei 

 

Jeg har dessverre litt erfaring med det her. Send blomster til begravelsen, skriv kortet selv. Gi eventuelt en gave til kreftforeningen. Kontakt henne ofte, men skriv at det er greit at hun ikke svarer. Si at du bare vil si at du er glad i henne og er der for henne. Vær der også når alt faller sammen. Det kommer etter hvert. Gaver og tiltak som krever mye av henne blir ofte ikke brukt/fulgt opp. I stedet for å si at hun kan ringe deg når som helst, så må faktisk du ringe henne. Og kanskje prøve mange ganger før hun tar den. Men hver der. Tørr å hør på de mørkeste tankene. Om du drar til henne etterhvert og tar henne med på ting er det bra. Og du må faktisk tenke at dette er noe du vil og kan være med på. Hun kommer til å trenge støtte mye lenger enn du ser for deg nå. Ikke sett i gang noe du ikke kan følge opp. 

 

Anonymkode: 1fe6b...3a0

Ååå tusen takk, så fint skrevet...falt noen tårer no. Dette traff meg midt i hjertet...tusen takk. Selfølgelig en støtte til kreftsaken, og mld.har jeg sendt og vil fortsette med det...samt ringe når hun er klar for det. Tusen takk!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg ville ikke gitt noe som krever noe av henne, hvor hun må være ute blant andre. så jeg hadde droppet den massasjen nå, men om et år eller sånn kan du jo spørre henne om hun ønsker det også gi det da. Sorg er så individuelt, hva som er godt for henne er jo vanskelig  å si. det viktigste blir vel kanskje å spørre henne. Nå er jo ikke tiden for det men om en stund når hun har" landet" litt. hun har jo opplevd noe som har endret livet hennes for alltid. Hun skal finne en måte å leve med den smerten på og det krever svært lang tid, gjerne flere år. Hvis du får til å gå i begravelsen tror jeg det teller mer enn en gave. Tror ikke hverken blomster eller ting egentlig betyr noe i en sånn situasjon. Det er jo for å vise at man bryr seg om og tenker på, derfor er det kanskje ikke så viktig hva man gir. Men Willow tree er veldig meningsfullt, eller støtte til kreftforeningen ? 

Anonymkode: 791a5...5f1

Ja du har så rett så rett...får event.vente med gavekort på spa etc. Skal gjøre så godt jeg kan vedr.å komme meg i begravelsen, kan bli vanskelig men skal prøve. Skal også søke opp Willow tree...Tusen takk for fint svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste man kan gi noen som står i en sorg er å ta vare på de ikke bare de tre første ukene. Når man mister noen er det ofte et intens kjør av folk som gir blomster, og hilsner. Og plutselig blir det stille. Folk er redde for å ta kontakt. Redd for å si noe galt, og redde for å gjøre feil. 

Mitt beste tips er vær en venn som er der etter alt har lagt seg. 

Jeg personlig hadde blitt glad for frokost. Fordi det er lett at man ikke orker å lage mat, og tenke på mat. Men så trenger man det likvel. Så frokost på døra hadde vært fint for meg, men vi er alle forskjellig

Anonymkode: b21f6...1a2

Tusen takk for fint forslag...skal være der for henne...klart det....men bor så langt unna at jeg ikke kan være med henne, men kommer til å ringe henne masse og besøke henne når det blir anledning til det. Litt vanskelig med å få bringt mat til henne da det ikke er muligheter for det der hun bor, men vakker tanke...og igjen tusen takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært i en tilsvarende situasjon. Min venninne mistet sitt eneste barn i en stygg ulykke. Vi bodde på hver vår kant av landet. Jeg tilbød meg å være der, et tilbud hun tok imot. Ordnet barnevakt og fri fra jobb, satte meg på fly og ble et par uker hos henne for å hjelpe til med praktiske ting. Bare det å rydde på barnets rom var uoverkommelig for henne.

Dette har vært det tyngste jeg har gjort, men tiden går. Gaver og oppmuntringer kom senere. Hun har siden den gang hatt åpen invitasjon til å komme til meg når hun har følt for å ta en liten pause fra en hverdag som ble snudd på hodet.

Anonymkode: 6cb87...e9d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du skal gi blomst nå, så kan du heller gi en gave senere. Nå er liksom ikke tiden for å skulle gi en oppmuntring. 

Anonymkode: 41212...6b9

Takker for fint forslag...mulig jeg sender en blomst til henne...oppmuntringen får komme senere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også vært i en tilsvarende situasjon. Min venninne mistet sitt eneste barn i en stygg ulykke. Vi bodde på hver vår kant av landet. Jeg tilbød meg å være der, et tilbud hun tok imot. Ordnet barnevakt og fri fra jobb, satte meg på fly og ble et par uker hos henne for å hjelpe til med praktiske ting. Bare det å rydde på barnets rom var uoverkommelig for henne.

Dette har vært det tyngste jeg har gjort, men tiden går. Gaver og oppmuntringer kom senere. Hun har siden den gang hatt åpen invitasjon til å komme til meg når hun har følt for å ta en liten pause fra en hverdag som ble snudd på hodet.

Anonymkode: 6cb87...e9d

Ååå for en vakker gest du gjorde for din venninne...slikt står det respekt av !!! Men står i en litt annen situasjon her. Men det du gjorde for dein venninne er bare så fantastisk...vi skulle alle hatt en slik venn...Dette er noe din veninne aldri vil glemme. 

Men ja skal sende henne mange gode ord og trøst....Tusen takk for fin mld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig mange dumme forslag her..... gavekort på spa. Hva f###? 

Nei, send blomster til begravelsen med et peronlig kort og gi feks. en gave til Kreftsaken. Og still heller opp med praktiske hjelp. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Athosine skrev:

Tusen takk for forslaget. Det var ikke dumt dette med gavekort som kan brukes flere steder. Skal sjekke dette ut. Er enig med deg ang.blomster, blir liksom ikke så personlig og ALLE skal jo gi blomster, så det blir nok sikkert nok. 

Det hadde jeg virkelig ikke satt pris på. En gave i forbindelse med et dødsfall skal være noe som viser omsorg eller støtte eller kan bidra med noe for å gjøre vanskelige dager litt enklere. Det skal ikke være det samme som du ville gitt i en lykkelig anledning.

Et gavekort på shopping er etter mitt syn ikke passende i forbindelse med et dødsfall 

Hva med å bestille ferskt brød på døren. Eller skrive et personlig brev, der du skriver at du skulle ønske du var nærmere så du kunne bidratt med noe. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er meg som har litt erfaring med det igjen. 

som etterlatt. Og gavekort på spa nå ville nok jeg tenkt på som en enkel måte å "kjøpe seg ut" av situasjonen. Mye bedre om du gjør noe sammen med henne. Hun trenger tid og venner. Jeg er enormt glad for at jeg ikke fikk en haug av telysholdere og figurer. Hvordan gjør det livet bedre liksom. Hun trenger omsorg og kjærlighet. Og forståelse. Mange som sørger har perioder hvor de er sinte, la henne være sint, trist og desperat. Ikke prøv å "fiks" henne. Hun må finne en ny normal, å ha venner som er der kan gjøre dette litt lettere. Fortsett å gratuler henne på barnets bursdag, mange som mister barn er redd for at barna blir glemt. Si at du gjerne blir med henne til graven. Men igjen ikke begynn med alt dette om du ikke vil fortsette å være der. Dette er ikke en kort akutt krise hun er i. Det vil vare lenge. 

Anonymkode: 1fe6b...3a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Antoinette skrev:

Utrolig mange dumme forslag her..... gavekort på spa. Hva f###? 

Nei, send blomster til begravelsen med et peronlig kort og gi feks. en gave til Kreftsaken. Og still heller opp med praktiske hjelp. 

Heisan... Her var det ingen dumme forslag..gavekort på spa eller noe annet er jo en fin gest det, men kanskje ikke midt oppi sorgen mest intense fase....men kan jo sikkert bli godt mottatt litt senere....Joda selvfølgelig en pengegave til kreftsaken er på sin plass her...blomster er jo også ok. Men hadde no lyst å sende henne en liten personlig hilsen bare som en liten gest fra meg da...blomster blir det nok av....men kanskje, får se...praktisk hjelp kan bli vanskelig da vi bor mange timer fra hverandre....men skal være her for henne uansett...Takker for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, :-) anna skrev:

Det hadde jeg virkelig ikke satt pris på. En gave i forbindelse med et dødsfall skal være noe som viser omsorg eller støtte eller kan bidra med noe for å gjøre vanskelige dager litt enklere. Det skal ikke være det samme som du ville gitt i en lykkelig anledning.

Et gavekort på shopping er etter mitt syn ikke passende i forbindelse med et dødsfall 

Hva med å bestille ferskt brød på døren. Eller skrive et personlig brev, der du skriver at du skulle ønske du var nærmere så du kunne bidratt med noe. 

 

Ja enig med deg der egentlig....skal skrive et fint brev til henne...Tusen takk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send blomster. Tror ikke de etterlatte vil føle at det blir for mange blomster. Mange blomster og kort ville jeg sett på som at mange bryr seg. Mange føler med oss i sorgen. 

Vet du yndlingsfargen til avdøde så kan du jo sende en fin bukett i den fargen. Det tror jeg de hadde satt pris på. 

 

 

Anonymkode: 1fe6b...3a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Athosine skrev:

Heisan... Her var det ingen dumme forslag..gavekort på spa eller noe annet er jo en fin gest det

Dette er noe en rosablogger ville gjort..... seriøst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er meg som har litt erfaring med det igjen. 

som etterlatt. Og gavekort på spa nå ville nok jeg tenkt på som en enkel måte å "kjøpe seg ut" av situasjonen. Mye bedre om du gjør noe sammen med henne. Hun trenger tid og venner. Jeg er enormt glad for at jeg ikke fikk en haug av telysholdere og figurer. Hvordan gjør det livet bedre liksom. Hun trenger omsorg og kjærlighet. Og forståelse. Mange som sørger har perioder hvor de er sinte, la henne være sint, trist og desperat. Ikke prøv å "fiks" henne. Hun må finne en ny normal, å ha venner som er der kan gjøre dette litt lettere. Fortsett å gratuler henne på barnets bursdag, mange som mister barn er redd for at barna blir glemt. Si at du gjerne blir med henne til graven. Men igjen ikke begynn med alt dette om du ikke vil fortsette å være der. Dette er ikke en kort akutt krise hun er i. Det vil vare lenge. 

Anonymkode: 1fe6b...3a0

Takker og bukker...ja mulig det er en måte å kjøpe seg ut av situasjonen på  sånn sett...ser den...men skal "være" der for henne selvom om jeg dessverre ikke kan være der fysisk så mye...bor laaangt borte så kan bli vanskelig...men det som betyr noe er at en bryr seg..takk gud for tlf.og messenger....

Takker og bukker.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Send blomster. Tror ikke de etterlatte vil føle at det blir for mange blomster. Mange blomster og kort ville jeg sett på som at mange bryr seg. Mange føler med oss i sorgen. 

Vet du yndlingsfargen til avdøde så kan du jo sende en fin bukett i den fargen. Det tror jeg de hadde satt pris på. 

 

 

Anonymkode: 1fe6b...3a0

Takker og bukker...mulig jeg gjør det...!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gavekort høres (beklager) totalt bak mål ut. Det er tanken som teller! Skriv et brev eller et kort. Finn et passende dikt. Fortell at du tenner lys, og tenker på venninnen din. Men støtter willow tree figur, men må ikke være nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, Antoinette skrev:

Dette er noe en rosablogger ville gjort..... seriøst. 

Alt til sin tid er det noe som heter. Ingen dumme forslag her. Men noen passer bedre til å begynne med og noen litt senere. Sammen med tilstedeværelse, og omsorg selvfølgelig.

Synes du er ganske krass i svarene dine. 

Anonymkode: b78c2...0de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh for en vond situasjon! Jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse for å kommet meg i den begravelsen. Dersom en god venninne av meg hadde mistet barnet sitt, hadde det vært uaktuelt å ikke komme. Dersom du bare skal sende noe, send blomster til kirken. Hun trenger ikke å få noe gavekort/figur/hvasomhelst nå, det tror jeg bare er belastende. 

Anonymkode: f93ab...a7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha lagd en kurv med mye fint oppi. Hygiene produkter som hårmasker, ansiktsmasker, god dusjgel osv. Litt godteri passer fint oppi også. Du kan også donere til kreftsaken og legge ved et kort med den beskjeden i kurven. Ville også ha skrevet et personlig kort så klart. Ikke de standard kortene du får kjøpt i butikken. Fortell henne personlig at du støtter henne og at telefonen er åpen. 

Anonymkode: e696d...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man donerer via minneside eller merker donasjonen, så får de etterlatte beskjed om hvem som har gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...