Gå til innhold

Hvem betaler for maten på julaften? Storfamilien kommer...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svineribbe er jo ikke så dyrt, men pinnekjøtt koster en del. Kalkun er vel heller ikke så dyrt? Lutefisk aner jeg ikke prisen på siden jeg aldri kjøper det. Men uansett vil jeg si det er litt frekt å be om penger, men å be folk ta med dessert, tilbehør og drikkevarer er helt innafor, «sånn at det ikke blir så mye styr for dere» :) 

Anonymkode: c87fe...fec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har alltid hatt julefeiringen på rundgang, både hos foreldre og søsken. Den som har julefeiringen har stått for maten, alternativt har mor eller svigermor kommet med dessert (når vi eller søsken har juleaften) som riskrem og/eller karamellpudding. I tillegg har alle med vin/blomst/sjokolade til vertsskapet, og det de drikker til maten selv. 

Vi har alltid juleselskap på rundgang også, enten om det er 1. juledag, 2. juledag i romjulen eller på nyttårsaften, samme opplegg her: gjestene (selv om vi er i nærmeste familie) tar med vin til seg selv og stort sett alltid noe til vertsskapet. 

Hadde nok sett annerledes på det om det var kun 1 familie som sto for mesteparten av selskapene, da hadde jeg følt meg forpliktet til å bidra enten med mat eller penger til mat. 

Hvordan er det med dere ts? Har aldri foreldrene dine, svigerforeldre eller søsken/svogre/svigerinner juleselsskap? Hadde ikke giddet å invitere godt voksne søsken hver bidige jul om de aldri ba igjen.

Anonymkode: af79a...750

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere. Da tenker jeg vi gjør det, så blir stemningen litt bedre for min del også. Jeg vil jo egentlig bare feire jul med min lille familie, skape egne tradisjoner...og så får jeg hele storfamilien inn døra annethvert år🙄 Mannen til den ene klarer jeg ikke, han er en egoistisk, selvsentrert, høylytt bezzerwissersosiopat. Men må jo bare godta det. Kan i det minste få han til å betale litt da😬

Anonymkode: d628e...8f5

Det er jo bare å sette ned foten og si i fra når temaet jul kommer opp i løpet av året. Da sier du bare " i år skal vi ferie jul alene hjemme. Bare vår lille familie" Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig for folk å si fra! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har alltid hatt julefeiringen på rundgang, både hos foreldre og søsken. Den som har julefeiringen har stått for maten, alternativt har mor eller svigermor kommet med dessert (når vi eller søsken har juleaften) som riskrem og/eller karamellpudding. I tillegg har alle med vin/blomst/sjokolade til vertsskapet, og det de drikker til maten selv. 

Vi har alltid juleselskap på rundgang også, enten om det er 1. juledag, 2. juledag i romjulen eller på nyttårsaften, samme opplegg her: gjestene (selv om vi er i nærmeste familie) tar med vin til seg selv og stort sett alltid noe til vertsskapet. 

Hadde nok sett annerledes på det om det var kun 1 familie som sto for mesteparten av selskapene, da hadde jeg følt meg forpliktet til å bidra enten med mat eller penger til mat. 

Hvordan er det med dere ts? Har aldri foreldrene dine, svigerforeldre eller søsken/svogre/svigerinner juleselsskap? Hadde ikke giddet å invitere godt voksne søsken hver bidige jul om de aldri ba igjen.

Anonymkode: af79a...750

TS vil jo ikke være andre steder enn hjemme, så er jo umulig at ting får på rundgang da...

Anonymkode: 83d07...ea1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere. Da tenker jeg vi gjør det, så blir stemningen litt bedre for min del også. Jeg vil jo egentlig bare feire jul med min lille familie, skape egne tradisjoner...og så får jeg hele storfamilien inn døra annethvert år🙄 Mannen til den ene klarer jeg ikke, han er en egoistisk, selvsentrert, høylytt bezzerwissersosiopat. Men må jo bare godta det. Kan i det minste få han til å betale litt da😬

Anonymkode: d628e...8f5

du virker litt egoistisk. Hva med din mann? vil han og være hjemme alene, eller ønsker han å være med sine foreldre og søsken? og hva med dine barn? det må da være utrolig mye morsommere for barna å feire jul med besteforeldre, søskenbarn og tanter og onkler, enn å sitte der bare med dere?

Anonymkode: 4b683...c00

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi inviterer egentlig ikke, men fordi vi vil feire hjemme så kommer alle hit🤨

 

ts

Anonymkode: d628e...8f5

Tror mannen din inviterer.. dine er jo der også.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du virker litt egoistisk. Hva med din mann? vil han og være hjemme alene, eller ønsker han å være med sine foreldre og søsken? og hva med dine barn? det må da være utrolig mye morsommere for barna å feire jul med besteforeldre, søskenbarn og tanter og onkler, enn å sitte der bare med dere?

Anonymkode: 4b683...c00

Amen!! 

Endelig noen som sa det!!

Anonymkode: 6e71d...9b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS nå har du en glimrende mulighet til å lære deg å sette grenser og si ifra. Jeg ville sagt noe sånt som: Hei, det blir jul hos år også. Veldig koselig om dere kommer, men nå har vi blitt en storfamilie med flere barn. Vi har merket at julaften blir dyrere, og dyrere for hvert år. Vi vil derfor dele ut litt ansvar. (Skriv det familien har ansvar for) Håper det går greit. Er det noe du lurer på bare ta kontakt.

For hver enkel familie deler du ut noe de skal ta med. En familie kan ta med snacks, en familie kan ta med drikke. Jeg syns at du burde stå for å lage mat og dessert. Vil du ha bidrag der kan de sette over penger. Hvis du egentlig vil kjøpe inn alt selv så kan du gjøre det, og spørre om alle setter inn en slant med penger. 

Hvis folk reagerer på det får de bare gjøre det. For julemiddag med dessert, og drikke til alle kan bli dyrt. Og det er ikke rettferdig at det er en familie som skal betale, og slite mens de andre bare skal være gjester hvert eneste år. Jeg syns det er litt rart at de ikke har kommet med hjelp selv. Men det har vel blitt tradisjon det også :fnise: 

Anonymkode: 42e73...103

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har de siste fire årene feiret julaften hjemme hos oss selv, fordi vi liker det best og fordi vi har små barn. Annethvert år har foreldrene mine kommet som gjester, og annethvert år har hans foreldre, bestemor, to søsken og deres familier. 

Men nå kjenner jeg at det blir litt nok. Det blir veldig mange å fø - før var det to enslige søsken, men nå har de mann og flere barn. Julaften begynner å bli en dyr affære, i hvert fall annethvert år. Aller helst skulle jeg vel ønske at de to søsknene kunne feiret hjemme hos seg selv de og...

 jeg lurer på om det er greit å be de ta med noe? Feks drikke eller dessert. Eller er det uhørt?

Anonymkode: d628e...8f5

Vi er hos broren min annethvert år. Det er helt naturlig å tilby seg å ta med noe. Det er også helt lov å be dem ta med noe, hvis de ikke er oppdratt til å spørre. Jeg pleier å ha med dessert. Skulle nå også bare mangle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Overrasket skrev:

 

 

Jeg er fullstendig klar over pris og mengde pinnekjøtt pr. person. 150 kr. per hode i pinnekjøtt per voksen (trolig mindre for barn) er det jeg hadde sett for meg også. Så moser man litt kålrot og koker litt surkål og lager litt kake og kanskje har litt ekstra god kaffe. Så da sier jeg igjen, jeg klarer ikke skjønne at prisen må middagen er det store problemet her – det er utrolig hva man kan få til å lage problem av. 

Til den som sier at kanskje man må lage forskjellige ting fordi forskjellige gjester har diverse preferanser, vel DET er jo ganske greit. Da forteller man bare hva menyen i år blir, og påpeker at den som ønsker noe annet er velkommen til å ordne det. Det er ingen gjest som har rett til å diktere menyen.

Pinnekjøtt trenger ikke koste 300 kr kiloen, det finnes billigere. Og en halv kg pr person er MYE. Det holder lenge med 350 gr-400 pr person, om det er unger enda mindre.   Finner du kjøtt til 200 kr kiloen og deler en kg på 3 blir det bare ca 70 kr i kjøtt pr person.  Potet, kålrabi koster lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS vil jo ikke være andre steder enn hjemme, så er jo umulig at ting får på rundgang da...

Anonymkode: 83d07...ea1

Det koster da å ha selskap på 1. juledag også....  Hvem som har selskap på hvilken dag i julen spiller vel ingen rolle, så lenge det da går på rundgang. Som jeg skrev hadde jeg ikke giddet å be noen som aldri holdt selskap tilbake. 

Anonymkode: af79a...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Overrasket skrev:

Fordi noen prøver å bevise hvor forferdelig dyr en julemiddag er, og i tillegg gjør den feilen at de antar at jeg ikke har underliggende informasjon før jeg uttaler meg. Denne tråden handler egentlig om et sosialt, ikke et økonomisk hovedproblem (mener jeg). 

Ja, TS setter nok veldig stor prs på at du forteller henne hva hun egentlig mener.

Anonymkode: 2f222...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det koster da å ha selskap på 1. juledag også....  Hvem som har selskap på hvilken dag i julen spiller vel ingen rolle, så lenge det da går på rundgang. Som jeg skrev hadde jeg ikke giddet å be noen som aldri holdt selskap tilbake. 

Anonymkode: af79a...750

Uansett hvilken dag selskapet holdes på må jo folk være interessert i å gå utenfor husets fire vegger. De som aldri gidder å dra på besøk er sjeldent interessert i å dekke reisekostnadene til de som alltid må dra på besøk. 

Anonymkode: 83d07...ea1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Mystix said:

Pinnekjøtt trenger ikke koste 300 kr kiloen, det finnes billigere. Og en halv kg pr person er MYE. Det holder lenge med 350 gr-400 pr person, om det er unger enda mindre.   Finner du kjøtt til 200 kr kiloen og deler en kg på 3 blir det bare ca 70 kr i kjøtt pr person.  Potet, kålrabi koster lite. 

Dersom det er én dag i året en skal gå for kvalitet så er det på julaften..

Anonymkode: df515...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det er én dag i året en skal gå for kvalitet så er det på julaften..

Anonymkode: df515...421

Gilde koster omtrent 200 kr kiloen og det er ikke noe galt med det kjøttet.  Like bra som kjøtt som koster det dobbelte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS vil jo ikke være andre steder enn hjemme, så er jo umulig at ting får på rundgang da...

Anonymkode: 83d07...ea1

Ja huff så vrang man er om man ønsker en rolig jul sammen med kjernefamilien! :rolleyes:

Anonymkode: 654e4...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor mener dere at det er så mye dyrere å ha gjester på julemat enn å ha gjester i middagsselskap ellers året? Det er vel ingen som tvinger dere til å servere pinnekjøtt, hvorfor ikke heller servere torsk?

Anonymkode: 68bc2...1ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener dere at det er så mye dyrere å ha gjester på julemat enn å ha gjester i middagsselskap ellers året? Det er vel ingen som tvinger dere til å servere pinnekjøtt, hvorfor ikke heller servere torsk?

Anonymkode: 68bc2...1ae

Fersk torsk er svindyrt og er minst  like dyrt som pinnekjøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.

Vil du ha de på julebesøk hos deg eller ikke? Og hvorfor har ikke du og mannen snakket om dette og avtalt hvem dere skal invitere og hvordan det skal løses økonomisk med mange gjester?

Her må dere faktisk sende ut beskjed til alle voksne etter at dere har bestemt dere for hva slags løsninger dere helst ser for dere for julen heretter. Å feire jul sammen som storfamilie når det er både barn og voksne krever at alle bidrar. 

Rent generelt burde det vært slik at alle spleiser på julemat og drikke dersom de vil fortsette å feire jul sammen hos dere. Det er jo logisk og det eneste fornuftige valget. (Og da tar jeg høyde for at ingen av de voksne er lavtlønnet, arbeidsledig eller lever på minstesatser men selv de fleste der ville nok ha ønsket å bidra i kassen.)

I tillegg hadde jeg forventa at alle stilte opp med å lage til mat, rydde, vaske opp osv før, underveis og etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer alltid hos de samme. Og de som inviterer pleier å få noe ekstra. For eksempel dyrere gaver eller noe til huset.  De betaler tross alt maten. Jeg gir vertene noe som de ønsker seg i tillegg til julegaver. Andre i familien gjør det samme eller tar med kaker til desserten. Eventuelt inviterer tilbake på middag dagene etter julaften. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...