Gå til innhold

Hvem betaler for maten på julaften? Storfamilien kommer...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har de siste fire årene feiret julaften hjemme hos oss selv, fordi vi liker det best og fordi vi har små barn. Annethvert år har foreldrene mine kommet som gjester, og annethvert år har hans foreldre, bestemor, to søsken og deres familier. 

Men nå kjenner jeg at det blir litt nok. Det blir veldig mange å fø - før var det to enslige søsken, men nå har de mann og flere barn. Julaften begynner å bli en dyr affære, i hvert fall annethvert år. Aller helst skulle jeg vel ønske at de to søsknene kunne feiret hjemme hos seg selv de og...

 jeg lurer på om det er greit å be de ta med noe? Feks drikke eller dessert. Eller er det uhørt?

Anonymkode: d628e...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Heftig

Hvis de to søsknene har fått barn etter dere, så er vel de i samme situasjon som dere var. Og da kan jo de få feire juleaften hos seg, og så kan dere være gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie er det en selvfølge at alle spleiser, uansett om man er invitert så spør man om det er noe man skal kjøpe med eller vi tar ut litt penger til familien som inviterer (dette på morssiden min, stooor familie). 

De fleste må da forstå at dere ikke km drive å fø på hele slekta i jula. det er absolutt innafor å spørre om de kan bidra litt.

Anonymkode: 93c04...2e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på. 

Hvis dette er familie som tar sin del av spanderingen ellers, slik at det jevnes ut over tid, vil det være en annen situasjon enn den hvor dere ender opp som økonomiske tapere jevnt over. Selvfølgelig er det dyrt hvis dere skal dekke hele julaften med alle utgifter for veldig mange, og med mindre resten av gjengen gjengjelder dette på et eller annet vis, ville jeg tatt det opp. 

Når det er sagt så er jeg ganske forundret over at noen bare drar hjem til andre på julefeiring uten å tilby seg å ha med noe, eller dele på utgiftene..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterer egentlig ikke, men fordi vi vil feire hjemme så kommer alle hit🤨

 

ts

Anonymkode: d628e...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi inviterer egentlig ikke, men fordi vi vil feire hjemme så kommer alle hit🤨

 

ts

Anonymkode: d628e...8f5

De inviterer seg selv med andre ord? Da skal de så klart være med å betale for mat å, noe annet er jo direkte frekt! 

Anonymkode: 93c04...2e6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler på det. Viss vi er 4 familier sammen, så kjøper vi maten hvert fjerde år. 

Jeg synes det er innafor å spørre om de andre kan bidra til maten. Hva gjør foreldrene hans annethvert år da? Sitter alene? Søsknene må jo feire med sin svigerfamilie...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går selvsagt an å be noen om å ta med tilbehør, drikke eller dessert. Da kan du bruke unnskyldningen om at det er mye styr å lage til så mange. Det har de fleste forståelse for. Et annet alternativ er å kutte en hundrelapp per julegave til de som kommer, så har du spart inn kostnadene

Anonymkode: 6e161...4b1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i hvert fall ikke blitt forbanna om min familie har bedt meg på besøk og spurt om jeg kunne ta med noe til bordet. Dette er jo bare tradisjon! Om de spør rett ut da selvfølgelig; "Du den der fantastiske waldorfsalaten du lager, kan du ta med det vær så snill? nok til 8 pers?" "SELVFØLGELIG du dødelige menneske jeg skal beære deg med mitt fôr fra himmelriket :O Spre ditt budskap om min guddommelige matlagingsskills, så skal jeg ta med Dorfen! " Men altså. Seriøst. Jeg bare er sånn. 

Anonymkode: 63df6...8c0

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gladelig med dessert og vin når vi feirer hos andre. Synes ikke at det er frekt å be om det. Nå pleier vi alle å trå til med oppvask og rydding, men det blir alltid ekstra kostnader og arbeid på dem som har feiringen, så det skulle bare mangle, synes jeg. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mass skrev:

Vi deler på det. Viss vi er 4 familier sammen, så kjøper vi maten hvert fjerde år. 

Jeg synes det er innafor å spørre om de andre kan bidra til maten. Hva gjør foreldrene hans annethvert år da? Sitter alene? Søsknene må jo feire med sin svigerfamilie...?

Søsknene feirer ikke med svigerfamiliene nei, da er de enten hos foreldrene eller hos hverandre. Men da er de ikke så mange heller, og jeg tror foreldrene uansett står for mesteparten. Svigerforeldrene mine er veldig sånn at de skal gjøre alt og betale alt, det er bare vi som er sære og vil gjøre ting selv. Vi er jo voksne. 

Anonymkode: d628e...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi feirer hos foreldre eller besteforeldre vil de ikke ta i mot penger, selv om vi gjerne vil bidra vi også. Så vi passer på å kjøpe inn litt god drikke, pålegg, snacks, godteri o.l. 

Men når vi ordner til hjemme hos oss, så får vi bestandig penger til noe av maten. Og vi tar bestandig i mot, for å ordne til julefeiring til hele familien er svindyrt. Jeg syns man iallefall bør tilby å hjelpe med utgiftene om det er noen som ordner til jul hver gang sånn som dere gjør. Om det er rotasjon på det så går det på en måte opp i opp. Men nå er det jo kun dere som har utgiften, jeg syns det er innenfor å ta det opp med familien din. Syns egentlig de burde skjemmes om ikke har tenkt så langt selv.

Endret av Elliespelli
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å betale middag og god drikke for åtte voksne + barn koster litt i Norge, så jeg tviler på at noen ville tatt det vondt om dere spurte hyggelig om noen har lyst til å stå for dessert og drikke :) Jeg hadde i hvert fall ikke blitt fornærmet!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. Da tenker jeg vi gjør det, så blir stemningen litt bedre for min del også. Jeg vil jo egentlig bare feire jul med min lille familie, skape egne tradisjoner...og så får jeg hele storfamilien inn døra annethvert år🙄 Mannen til den ene klarer jeg ikke, han er en egoistisk, selvsentrert, høylytt bezzerwissersosiopat. Men må jo bare godta det. Kan i det minste få han til å betale litt da😬

Anonymkode: d628e...8f5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er dere som er vrange som MÅ være hjemme hos dere selv, er det litt frekt å be folk betale i tillegg. 

Anonymkode: 83d07...ea1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

'I år vil vi gjerne ha en rolig og intim feiring med kun oss *insert antall dere er* :)'

Problem solved.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det er dere som er vrange som MÅ være hjemme hos dere selv, er det litt frekt å be folk betale i tillegg. 

Anonymkode: 83d07...ea1

Er vi vrange som vil være hjemme? Ingen tvinger de til å komme til oss. Har ikke bedt de engang. 

Anonymkode: d628e...8f5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du ikke vil ha dem på besøk, må du jo si det? Det er ikke verre enn at du informerer om at i år vil dere feire for dere selv, dere orker ikke besøk. I stedet for å ta på deg martyrrollen og spille offer. Ingen tvinger deg til å ha besøk. 

Anonymkode: 00a9b...d31

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Målt i kroner og øre, koster det egentlig SÅÅÅ forferdelig mye, da? Jeg personlig hadde ikke brydd meg om pengene for mat. Kjenner jeg nordmenn rett er det alkoholen, ikke maten, som koster, og da hadde jeg ganske enkelt bedt folk ta med drikkevarer. Herunder hadde jeg spesifisert på en vennlig måte at "ta med drikkevarer" omfatter også de dyre tingene som akevitt/cognac for de som MÅ ha det til jul (slik at du ikke ender opp med fullt av billig øl og tomt barskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...