Gå til innhold

Arbeiderpartiet stanser utvisningen av voksne asylsøkere til Afghanistan.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutes ago, Walkingdead said:

Det får du finne ut av selv, hvis du faktisk ønsker å forstå situasjonen. Det er kommet snikende en allmenn oppfatning om at empati er en følelsesgreie, mens ignoranse og selektiv kunnskap tydeligvis er blitt opphøyet til rasjonalitet.

Med andre ord, så anklager du meg for å ikke vite hva saken handler om, men du kommer ikke med noen nye opplysninger som kan oppklare hva du mener. 

Mener du disse unge mennene bør få opphold i Norge når de beviselig ikke er forfulgt i hjemlandet? Hvorfor skal Norge ta imot 50 ganger så mange enslige mindreårige som Frankrike? Er dette rasjonalitet?

Anonymkode: 084cb...acd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, Walkingdead skrev:

Og dette er en følelsesmessig standardreaksjon på alt som har med empatisk og rettferdig behandling av menneskeliv å gjøre.

Svensk TV hadde en dokumentar om utsendelsen til Afghanistan, virket ganske trygt. Afghanistan er et av de landene med raskest voksende befolkning. De er nå oppe i 35 millioner og 1/3 er unge som ønsker å emigrere å få jobb (eller trygd) Konsekvensene for Norge kan bli store.

Anonymkode: cc79e...b88

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Walkingdead skrev:

Og dette er en følelsesmessig standardreaksjon på alt som har med empatisk og rettferdig behandling av menneskeliv å gjøre.

Empatisk, men ikke rettferdig. De som er 18 er voksne og ikke lenger beskyttet som ''barn''. Når empati erstatter fornuft, går det ganske galt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Svensk TV hadde en dokumentar om utsendelsen til Afghanistan, virket ganske trygt. Afghanistan er et av de landene med raskest voksende befolkning. De er nå oppe i 35 millioner og 1/3 er unge som ønsker å emigrere å få jobb (eller trygd) Konsekvensene for Norge kan bli store.

Anonymkode: cc79e...b88

Ja menn som kommer verdens mest kvinnefientlige land kan gjøre at konsekvensene blir større enn vi aner. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead
19 minutter siden, Drizzt skrev:

Empatisk, men ikke rettferdig. De som er 18 er voksne og ikke lenger beskyttet som ''barn''. Når empati erstatter fornuft, går det ganske galt. 

Alderstestingen de tar i bruk er for det første ganske omstridt. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/alderstest-av-asylsoekere/varsler-ny-metode-for-alderstesting-innen-tre-maaneder/a/23950040/ En del forskning har vist at denne testingen ikke fungerer som den skal. Fornuften kan også brukes til å se at Kabul, som vi sender disse menneskene tilbake til, ikke egentlig er definert som trygt. Se hva jeg har skrevet nedenfor.

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med andre ord, så anklager du meg for å ikke vite hva saken handler om, men du kommer ikke med noen nye opplysninger som kan oppklare hva du mener. 

Mener du disse unge mennene bør få opphold i Norge når de beviselig ikke er forfulgt i hjemlandet? Hvorfor skal Norge ta imot 50 ganger så mange enslige mindreårige som Frankrike? Er dette rasjonalitet?

Anonymkode: 084cb...acd

50 ganger så mange? Det høres jo enormt ut. Det er ikke snakk om en enorm mengde oktoberbarn, som er de vi i utgangspunktet snakker om i denne tråden. Det er noen få hundre. Det er heller ingen sannhet at Kabul, som de sendes tilbake til er trygt, som de viser i den Debatten som er linket til over her, samt denne artikkelen https://www.vg.no/nyheter/meninger/afghanistan/afghanistan-er-blitt-farligere/a/24182246/

Og det finnes masse mer stoff om dette.

https://landinfo.no/ samler også inn informasjon om land.

Endret av Walkingdead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutes ago, Walkingdead said:

Alderstestingen de tar i bruk er for det første ganske omstridt. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/alderstest-av-asylsoekere/varsler-ny-metode-for-alderstesting-innen-tre-maaneder/a/23950040/ En del forskning har vist at denne testingen ikke fungerer som den skal. Fornuften kan også brukes til å se at Kabul, som vi sender disse menneskene tilbake til, ikke egentlig er definert som trygt. Se hva jeg har skrevet nedenfor.

50 ganger så mange? Det høres jo enormt ut. Det er ikke snakk om en enorm mengde oktoberbarn, som er de vi i utgangspunktet snakker om i denne tråden. Det er noen få hundre. Det er heller ingen sannhet at Kabul, som de sendes tilbake til er trygt, som de viser i den Debatten som er linket til over her, samt denne artikkelen https://www.vg.no/nyheter/meninger/afghanistan/afghanistan-er-blitt-farligere/a/24182246/

Og det finnes masse mer stoff om dette.

https://landinfo.no/ samler også inn informasjon om land.

Norge har tatt imot femti ganger flere mindreårige asylsøkere enn Frankrike i forhold til folketallet de siste 5 årene. Du mener fakta høres enormt. Men fakta er fakta. http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tps00194&plugin=1

Alle land sender asylsøkere tilbake til Afghanistan. Så samtlige land med eksperter på feltet mener det er trygt nok.

Det dør flere mennesker i trafikken i Iran hvert år i følge WHO enn det ble drept mennesker i Afghanistan i fjor som følge av krigshandlinger...

Anonymkode: 084cb...acd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Norge har tatt imot femti ganger flere mindreårige asylsøkere enn Frankrike i forhold til folketallet de siste 5 årene. Du mener fakta høres enormt. Men fakta er fakta. http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tps00194&plugin=1

Alle land sender asylsøkere tilbake til Afghanistan. Så samtlige land med eksperter på feltet mener det er trygt nok.

Det dør flere mennesker i trafikken i Iran hvert år i følge WHO enn det ble drept mennesker i Afghanistan i fjor som følge av krigshandlinger...

Anonymkode: 084cb...acd

Jeg synes ikke "fakta høres enormt ut". Også jeg snakker om konkrete tall.

Jeg har også linket til eksperter. Så du kan jo faktisk lese det jeg har lagt ved. Landinfo har lengre dokumenter.

Endret av Walkingdead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen
55 minutter siden, Walkingdead skrev:

Og dette er en følelsesmessig standardreaksjon på alt som har med empatisk og rettferdig behandling av menneskeliv å gjøre.

Hvordan har de ikke blitt behandlet rettferdig? Har du inngående kunnskap om dette som vi andre ikke har?

Verden er ikke rettferdig og vi i Norge har det bedre enn de fleste. Tårevåte oppslag i avisene kan være hjerteskjærende og man skal være ganske kald om man ikke har empati og medfølelse med de som er verre stilt enn oss, men politikk kan ikke føres basert på enkeltskjebner og følelser.

Vi har alt store problemer med integrering og land som har vært mer liberale enn oss har enda større problemer, så vi trenger ikke engang fantasi eller fremsyn for å se hva en liberal asylpolitikk vil føre til.

Skal vi åpne opp for fri innvandring fra den ikke-vestlige verden for alle som har det vondt og er fattigere enn oss, så vil det samfunnet vi har prestert å bygge opp her til lands snart være et fjernt minne.
:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead
2 minutter siden, JakeGreen skrev:

Hvordan har de ikke blitt behandlet rettferdig? Har du inngående kunnskap om dette som vi andre ikke har?

Verden er ikke rettferdig og vi i Norge har det bedre enn de fleste. Tårevåte oppslag i avisene kan være hjerteskjærende og man skal være ganske kald om man ikke har empati og medfølelse med de som er verre stilt enn oss, men politikk kan ikke føres basert på enkeltskjebner og følelser.

Vi har alt store problemer med integrering og land som har vært mer liberale enn oss har enda større problemer, så vi trenger ikke engang fantasi eller fremsyn for å se hva en liberal asylpolitikk vil føre til.

Skal vi åpne opp for fri innvandring fra den ikke-vestlige verden for alle som har det vondt og er fattigere enn oss, så vil det samfunnet vi har prestert å bygge opp her til lands snart være et fjernt minne.
:) 

Jeg har Midtøsten-studier og er oppriktig interessert i feltet. Det betyr ikke at jeg er ekspert, men jeg er opptatt av å vite så mye som mulig. Det er mye jeg ikke kan, som resten av oss, regner jeg med. Dessuten er det ingen her som snakker om fri innvandring.

Endret av Walkingdead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Walkingdead said:

Det er heller ingen sannhet at Kabul, som de sendes tilbake til er trygt, som de viser i den

Alt er relativt. Det er fortsatt flere som blir drept i trafikken i Afghanistan enn sivile som dør av krigsrelaterte handlinger.

Anonymkode: 9d2b2...02d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Walkingdead said:

Jeg synes ikke "fakta høres enormt ut". Også jeg snakker om konkrete tall.

Jeg har også linket til eksperter. Så du kan jo faktisk lese det jeg har lagt ved. Landinfo har lengre dokumenter.

Du mente det var enormt at Norge har tatt imot 50 ganger så mange enslige mindreårige som Frankrike i forhold til folketallet de siste 5 årene. Så realiteten er jo enorm. Norge fremstilles som inhuman av folk på venstresiden men de liker jo ikke å forholde seg til konkrete tall som viser hvilken byrde Norge tar i forhold til land som Frankrike. 

Både Norge og alle andre land sender asylsøkere tilbake til Afghanistan. Det skulle bare mangle. Dersom det er så utrygt i Afghanistan så må man jo også ta imot folk fordi trafikkbildet er utrygt i mange u-land. Over en million blir drept i trafikken hvert år. Flere enn som blir drept i krig og terror. 

Anonymkode: 084cb...acd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du mente det var enormt at Norge har tatt imot 50 ganger så mange enslige mindreårige som Frankrike i forhold til folketallet de siste 5 årene. Så realiteten er jo enorm. Norge fremstilles som inhuman av folk på venstresiden men de liker jo ikke å forholde seg til konkrete tall som viser hvilken byrde Norge tar i forhold til land som Frankrike. 

Både Norge og alle andre land sender asylsøkere tilbake til Afghanistan. Det skulle bare mangle. Dersom det er så utrygt i Afghanistan så må man jo også ta imot folk fordi trafikkbildet er utrygt i mange u-land. Over en million blir drept i trafikken hvert år. Flere enn som blir drept i krig og terror. 

Anonymkode: 084cb...acd

Du har tydeligvis hengt deg opp selv om jeg har presisert tallet på oktoberbarna, de det handler om i denne saken. Jeg har lagt ved artikler for nyansering om Kabul. Men jeg gidder ikke å forsøke å debattere relativisme. Takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Walkingdead said:

Du har tydeligvis hengt deg opp selv om jeg har presisert tallet på oktoberbarna, de det handler om i denne saken. Jeg har lagt ved artikler for nyansering om Kabul. Men jeg gidder ikke å forsøke å debattere relativisme. Takk for meg.

Nei, det saken handler om er LOVENDRINGER på asylfeltet som gjelder alle enslige mindreårige. Oktobermennene blir brukt for å skape grunnlag for lovendringer. Enhver med vettet i behold vet hvordan dette spillet fungerer. Det handler om å liberalisere asylpolitikken.

Anonymkode: 084cb...acd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen
13 minutter siden, Walkingdead skrev:

Jeg har Midtøsten-studier og er oppriktig interessert i feltet. Det betyr ikke at jeg er ekspert, men jeg er opptatt av å vite så mye som mulig. Det er mye jeg ikke kan, som resten av oss, regner jeg med. Dessuten er det ingen her som snakker om fri innvandring.

Leste du saken jeg linket til her?

Det vil faktisk i praksis være fri innvandring om alle "oktoberbarn" som angivelig ikke har nettverk i hjemlandet (SVT oppdaget noe annet) skal få innvilget asyl. Derfor er det viktig å føre politikk basert på noe annet enn følelser og empati. Hvis ikke kan det fort få fatale konsekvenser. Og det trenger ikke om å være over et veldig langt tidsperspektiv heller. 
:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen som sier alle skal få bli, men det de skal få er en rettferdig behandling. 

Jeg er enig at blir du tatt for løgn skal du utvises, men da må vi har bevis som ikke er  usikre. Vi må sterkere bevis og et UDI/UNE som står uavhengig uten politiske føringer. 

Endret av Ak90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

51 minutter siden, JakeGreen skrev:

Leste du saken jeg linket til her?

Det vil faktisk i praksis være fri innvandring om alle "oktoberbarn" som angivelig ikke har nettverk i hjemlandet (SVT oppdaget noe annet) skal få innvilget asyl. Derfor er det viktig å føre politikk basert på noe annet enn følelser og empati. Hvis ikke kan det fort få fatale konsekvenser. Og det trenger ikke om å være over et veldig langt tidsperspektiv heller. 
:) 

Nettopp! Og hva skjer når disse mennene søker familiegjenforening? For det kommer de til å gjøre. Blir de sendt ut da? Når det viser seg at de har et nettverk de prøver å få hit? Neppe! For da er de jo så "velintegrert" at det ville være fælt å sende de hjem igjen. Så i stedet for han enslige ene, så får vi plutselig 30 nære og fjerne fettere og brødre i tillegg.

Anonymkode: 84c05...9b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med andre ord, så anklager du meg for å ikke vite hva saken handler om, men du kommer ikke med noen nye opplysninger som kan oppklare hva du mener. 

Mener du disse unge mennene bør få opphold i Norge når de beviselig ikke er forfulgt i hjemlandet? Hvorfor skal Norge ta imot 50 ganger så mange enslige mindreårige som Frankrike? Er dette rasjonalitet?

Anonymkode: 084cb...acd

Nei, dette er dumhet og omfattende og langvarig misbruk av asylinstituttet. De så kalte EMA er ofte hverken enslige eller mindreårige. De har stort nettverk i hjemlandet som ordner og betaler menneskesmuglerne og som flere saker fra Sverige viser - er godt inn i 20-årene (de mange sakene hvor bl.a. facebook kontoer avslørte den egentlige alderen på de ''mindreårige'').

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AP viser i denne saken hvorfor de gjorde et elendig valg. Vingler fra side til side, og velger den populistiske løsningen. 

AP kan ikke stoles på når det gjelder innvandring. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead
2 timer siden, JakeGreen skrev:

Leste du saken jeg linket til her?

Det vil faktisk i praksis være fri innvandring om alle "oktoberbarn" som angivelig ikke har nettverk i hjemlandet (SVT oppdaget noe annet) skal få innvilget asyl. Derfor er det viktig å føre politikk basert på noe annet enn følelser og empati. Hvis ikke kan det fort få fatale konsekvenser. Og det trenger ikke om å være over et veldig langt tidsperspektiv heller. 
:) 

Denne er bak betalingsmur. Så jeg kjenner ikke argumentene for dette selv om jeg er kjent med Minerva. Og nå må snart høyresiden slutte å late som om det bare er venstresiden som er følsom fordi den er empatisk. Det finnes absolutt "godhetstyranner", men vi ser nok av følsomme innvandringskritikere, også i denne tråden, hver bidige dag; sure, stolte, ensidige, engstelige, som selektivt velger de kildene som stemmer med eget syn (uten at jeg nødvendigvis sikter til deg).

Endret av Walkingdead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...