Gå til innhold

Hva menes med IQ-sperre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt at dette begrepet blir brukt i diverse sammenhenger. Det jeg egentlig lurer på er hva som konkret menes med det.

Anonymkode: 8b6b1...c57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt det brukt som hjerneteppe. 

Anonymkode: 5cd2d...244

Hjerneteppe :fnise: for en utrolig søt misforståelse! 

IQ-sperre blir for IQ-en omtrent som fartssperre på en bil: det er tilfeller hvor man opptrer så teit at man tydeligvis har lagt inn en slags sperre som gjør at man ikke kan gå over, eller klarer å oppføre seg smartere enn et visst nivå. Blir selvsagt brukt når man har sagt eller gjort noe skikkelig dumt, eller hvis man har fått jernteppe og ikke husker det smarte man egentlig burde gjort eller sagt i en viss situasjon. 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det menes at man trenger IQ over ett visst nivå for å få det til.. F.eks å åpne en dør, hvis du ikke klarer det mens andre klarer det,  har du for lav IQ, og man vil da si at det er en IQ-sperre for å få åpnet den.

Anonymkode: 5f212...e57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg har alltid tolket IQ-sperre dithen at noe egentlig er kanskje enkelt. 

 Men dersom noen av en eller annen merkelig grunn ikke får det til, så har dette en IQ-sperre. :P   

Anonymkode: ada96...653

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, Ullvott said:

Hjerneteppe :fnise: for en utrolig søt misforståelse! 

IQ-sperre blir for IQ-en omtrent som fartssperre på en bil: det er tilfeller hvor man opptrer så teit at man tydeligvis har lagt inn en slags sperre som gjør at man ikke klarer å oppføre seg smartere enn et visst nivå. Blir selvsagt brukt når man har sagt eller gjort noe skikkelig dumt, eller hvis man har fått jernteppe og ikke husker det smarte man egentlig burde gjort eller sagt i en viss situasjon. 

Du har misforstått, IQ sperre handler ikke om en indre sperre, men ett ytre krav. Når noen ikke klarer å få tvn til å funke fordi de ikke har skiftet til riktig HDMI inngang sier man gjerne det er IQ sperre på tvn. De er med andre ord for dumme til å bruke den.

Anonymkode: a267c...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Du har misforstått, IQ sperre handler ikke om en indre sperre, men ett ytre krav. Når noen ikke klarer å få tvn til å funke fordi de ikke har skiftet til riktig HDMI inngang sier man gjerne det er IQ sperre på tvn. De er med andre ord for dumme til å bruke den.

Anonymkode: a267c...b4b

Og jeg vil si at man kan bruke den i begge samtaler. Jeg har både hørt og brukt det både om å ha IQ sperre selv, altså at hjernen ikke fungerer på oppgaver som egentlig burde være enkle å løse, og at det er IQ sperre på ting. Felles er at det handler om ting som egentlig ikke er så kompliserte, og som burde vært enkle å løse. 

Anonymkode: 439be...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Ullvott said:

Hjerneteppe :fnise: for en utrolig søt misforståelse! 

IQ-sperre blir for IQ-en omtrent som fartssperre på en bil: det er tilfeller hvor man opptrer så teit at man tydeligvis har lagt inn en slags sperre som gjør at man ikke kan gå over, eller klarer å oppføre seg smartere enn et visst nivå. Blir selvsagt brukt når man har sagt eller gjort noe skikkelig dumt, eller hvis man har fått jernteppe og ikke husker det smarte man egentlig burde gjort eller sagt i en viss situasjon. 

Men altså ... i denne sammenhengen er det jo mye mer logisk med hjerneteppe enn jernteppe. Ja, jeg vet hvor det kommer fra, men jeg liker hjerneteppe mye bedre. Mye mer beskrivende for de som ikke har god kjennskap til teater eller den kalde krigen. :laugh:  

Anonymkode: 439be...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...