Gå til innhold

Feminister som hater menn (handler om akkurat de feministene, ikke feminister generelt)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er medlem av en del feministiske debattgrupper på facebook. I flere av de tar mer ekstreme feminister (de kaller seg feminister i alle fall) til orde for hat mot menn. De sier de hater menn fordi menn er fortrykkere av kvinner, det er menn som undertrykker kvinner og det å hate sine fortrykkere er en del av den feministiske kampen.

Jeg har et problem med dette. Ikke fordi jeg er mann selv, hadde det vært logisk begrunnet så for all del! Men problemet er at... hvis denne påstanden skal være logisk sammenhengende må det være slik at menn har noe iboende som gjør at de, uavhengig av kultur og andre omstendigheter, uansett vil undertrykke kvinner. Samtidig som kvinner uavhengig og alltid vil bli undertrykket. Dette vil da være uavhengig av patriarkatet. Altså er menn slik og kvinner sånn. Da har de konservative antifeministene rett, kvinner hører hjemme på kjøkkenet for det er noe de er født til i mens mannen hører hjemme i yrkeslivet, for det er noe menn er født til. Hvis dette er logisk sammenhengende.

Hvis problemet ikke er natur men kultur, patriarkatet, så er patriarkatet fienden. Da er problemet den (u)kultur som undertrykker kvinner (og, dette blir dessverre pratet alt for lite om, også menn). Da er det det som er fienden og det vi må kjempe mot.

Likevel er det så alt for lite fokus på det i feministiske kretser. Dessverre. :( 

Anonymkode: ff36b...ac7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ekstreme i alle leire i samfunnet. Det betyr ikke at det er slik majoriteten av feministene ser på menn. De fleste feminister er opptatt av å fremme egne rettigheter som kvinner -og ikke undertrykke menn i samme prosessen. 

Personlig tror jeg de ekstreme feministene må til for å få en forandring på ting som ikke er riktig i samfunnet men det er som sagt ikke slik at den gjengse feminist hater menn. 

Jeg tror ofte at på individnivå kan de ekstreme meningene ofte spores tilbake til personlige traumer eller hjernevask i ekstreme grupper. Det er klart at har du selv opplevd på kroppen grove krenkelser fra menn så kan du bli rimelig ekstrem i tankegangen. 

Anonymkode: f0e09...58b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ekstreme i alle leire i samfunnet. Det betyr ikke at det er slik majoriteten av feministene ser på menn. De fleste feminister er opptatt av å fremme egne rettigheter som kvinner -og ikke undertrykke menn i samme prosessen. 

Personlig tror jeg de ekstreme feministene må til for å få en forandring på ting som ikke er riktig i samfunnet men det er som sagt ikke slik at den gjengse feminist hater menn. 

Jeg tror ofte at på individnivå kan de ekstreme meningene ofte spores tilbake til personlige traumer eller hjernevask i ekstreme grupper. Det er klart at har du selv opplevd på kroppen grove krenkelser fra menn så kan du bli rimelig ekstrem i tankegangen. 

Anonymkode: f0e09...58b

Heh, selv om jeg er mann har jeg opplevd grove krenkelser fra menn. Som i seksuelle ja. Men det har jeg også opplevd fra kvinner. Så jeg klarer å se at det er forskjell på individ fra individ, uavhengig av kjønn.

Men problemet her er altså dette med de feminister som sier de hater menn for menn undertrykker kvinner og å hate de som undertrykker en er å kjempe for frigjøring. Jeg kjøper ikke den påstanden helt som en logisk tankerekke. Det er det jeg tar opp i HI.

Anonymkode: ff36b...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ekstremfeministene, er du sikker på at dette er reelle personer, og ikke falske profiler?

Mitt inntrykk er at det er to store destabiliserende konflikter i den vestlige verden i dag, konflikten mellom menn og kvinner, og mellom vestlige ("kristne") og muslimer. Dette kan bli farlig på lengre sikt, og vi må prøve å dempe motsetningene. Med tanke på den opprustningen som finner sted i land som ikke akkurat er pro-NATO, er det nødvendig å se for seg at det finnes krefter som kan ønske en destabilisering av vesten.

Anonymkode: 43e8b...ef8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Heh, selv om jeg er mann har jeg opplevd grove krenkelser fra menn. Som i seksuelle ja. Men det har jeg også opplevd fra kvinner. Så jeg klarer å se at det er forskjell på individ fra individ, uavhengig av kjønn.

Men problemet her er altså dette med de feminister som sier de hater menn for menn undertrykker kvinner og å hate de som undertrykker en er å kjempe for frigjøring. Jeg kjøper ikke den påstanden helt som en logisk tankerekke. Det er det jeg tar opp i HI.

Anonymkode: ff36b...ac7

Leit å høre om dine personlige erfaringer. 

Men jeg tror likevel noen blir så engasjerte og muligens fulle av hat at det å skille sak og person blir for vanskelig. 

Spesielt hat som har fått bygget seg opp over tid kan komme ut i ganske ekstreme meninger eller atferd. Det er da vi får ekstremfeministen eller nynazisten. 

Det er svært få ting som gir så mye driv og engasjement (eller hat om du vil) som personlig erfaring og opplevelser av gjentatte krenkelser gjennom livet. 

Anonymkode: f0e09...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ekstreme i alle leire i samfunnet. Det betyr ikke at det er slik majoriteten av feministene ser på menn. De fleste feminister er opptatt av å fremme egne rettigheter som kvinner -og ikke undertrykke menn i samme prosessen. 

Personlig tror jeg de ekstreme feministene må til for å få en forandring på ting som ikke er riktig i samfunnet men det er som sagt ikke slik at den gjengse feminist hater menn. 

Jeg tror ofte at på individnivå kan de ekstreme meningene ofte spores tilbake til personlige traumer eller hjernevask i ekstreme grupper. Det er klart at har du selv opplevd på kroppen grove krenkelser fra menn så kan du bli rimelig ekstrem i tankegangen. 

Anonymkode: f0e09...58b

Dette farger feministbevegelsen i stor grad. Derfor ser vi stadig at det å være feminist idag blir sett på som noe negativt, også blant de aller fleste av oss som støtter likestilling.

Problemet er når man går bort fra likestilling. Særbehandling av ett kjønn er ikke likestilling. Likestilling er like rettigheter og plikter, og bør være hovedprinsippet. Kvotering blant annet skjærer med dette prinsippet. Jeg er for likestilling, ikke kvotering. 

Kvotering skaper hat, og gjør at kvinner som gjør det bra, ikke får den anerkjennelsen de fortjener, fordi folk ser de og tror de har blitt kvotert, enten det er sant eller ikke.

Endret av Example
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så er man kun mannehater men ikke feminist gjelder heller ikke tråden? Eller er det kun om man er faminist men ikke mannehater?

Anonymkode: f51ac...7e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så er man kun mannehater men ikke feminist gjelder heller ikke tråden? Eller er det kun om man er faminist men ikke mannehater?

Anonymkode: f51ac...7e3

Tråden er ikke til for deg som bare vil kverulere, nei.

Anonymkode: ff36b...ac7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Example skrev:

Dette farger feministbevegelsen i stor grad. Derfor ser vi stadig at det å være feminist idag blir sett på som noe negativt, også blant de aller fleste av oss som støtter likestilling.

Nei. Det farger enkelte deler av den feministiske bevegelsen. Men mange, særlig her i Norge, av de som kaller seg feminister er faktisk feministiske.

feminisme m1 teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene
http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=feminisme&bokmaal=+

Anonymkode: ff36b...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse ekstremfeministene, er du sikker på at dette er reelle personer, og ikke falske profiler?

Mitt inntrykk er at det er to store destabiliserende konflikter i den vestlige verden i dag, konflikten mellom menn og kvinner, og mellom vestlige ("kristne") og muslimer. Dette kan bli farlig på lengre sikt, og vi må prøve å dempe motsetningene. Med tanke på den opprustningen som finner sted i land som ikke akkurat er pro-NATO, er det nødvendig å se for seg at det finnes krefter som kan ønske en destabilisering av vesten.

Anonymkode: 43e8b...ef8

Kvinner vs. menn i vesten er i stor grad et konstruert problem, som gjelder svært få, heldigvis. De har en bolk på hver side som hater det motsatte kjønn, i stor grad på grunn av personlige erfaringer. Ofte gjelder det vel egne skuffelser på kjønnsmarkedet. Enten mannen som er lei av å bli avvist, eller kvinnen som ikke fikk den kjekke mannen hun ville ha, enten fullstendig avvisning, eller kun ansett god nok til å ha sex med, ikke noe fast forhold.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse ekstremfeministene, er du sikker på at dette er reelle personer, og ikke falske profiler?

Anonymkode: 43e8b...ef8

Ja, det er ekte profiler. Ekte personer.

Anonymkode: ff36b...ac7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det farger enkelte deler av den feministiske bevegelsen. Men mange, særlig her i Norge, av de som kaller seg feminister er faktisk feministiske.

feminisme m1 teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene
http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=feminisme&bokmaal=+

Anonymkode: ff36b...ac7

Problemet er at alle målene er nådd. Politisk er de nådd. Kvinner har hatt stemmerett i over 100 år, og vi har kvinner i alle de mest presitgefyllte rollene i regjeringen, uten at noen en gang tenker over det. Økonomisk tjener kvinner og menn i samme jobb, det samme. Alt annet er snakk om individuelle valg. Sosial likestilling har vi også.

Det vil i praksis si at feminister som mener disse ikke er nådd, vil gå utenfor vanlig oppfatning av samfunnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv opplevd og være i en diskusjon med en ekstrem feminist. Jeg bor i Sverige og her er denne ekstreme feminist rørelsen så utrolig stor. Jeg har aldri opplevd lignende. 

Har selv møtt og hatt diskusjoner med en ekstrem feminist. Eller det ble liksom aldri en diskusjon for det enda hun (og sikkert mange andre) ikke klarer og føre en. Det var så mye hat i denne kvinnen."hater menn" "hater ALLE menn" "HATER hvite menn""de er fascister,nazister,rasister" osv. Det kom røyk ut av ørene hennes og man sto der og så på og ikke orket en gang å snakke videre men henne. 

Alt ekstremt er jo ekstremt. Hvorfor så mye hat? Hater de også side egne pappaer? brødere? onkler? 
Vil vi ikke alle at det skal være likt mellom kvinner og menn? Det virker som om de vil lage større skille mellom kvinner og menn der kvinner er høyere opp? Men det er jo ikke det som er greia? Det skal jo være likt..

 

Anonymkode: a211f...f92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er ekte profiler. Ekte personer.

Anonymkode: ff36b...ac7

Fydda!

Men det er klart at det finnes mennesker av hankjønn det er greit å slåss mot.

Anonymkode: 43e8b...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er medlem av en del feministiske debattgrupper på facebook. I flere av de tar mer ekstreme feminister (de kaller seg feminister i alle fall) til orde for hat mot menn. De sier de hater menn fordi menn er fortrykkere av kvinner, det er menn som undertrykker kvinner og det å hate sine fortrykkere er en del av den feministiske kampen.

Jeg har et problem med dette. Ikke fordi jeg er mann selv, hadde det vært logisk begrunnet så for all del! Men problemet er at... hvis denne påstanden skal være logisk sammenhengende må det være slik at menn har noe iboende som gjør at de, uavhengig av kultur og andre omstendigheter, uansett vil undertrykke kvinner. Samtidig som kvinner uavhengig og alltid vil bli undertrykket. Dette vil da være uavhengig av patriarkatet. Altså er menn slik og kvinner sånn. Da har de konservative antifeministene rett, kvinner hører hjemme på kjøkkenet for det er noe de er født til i mens mannen hører hjemme i yrkeslivet, for det er noe menn er født til. Hvis dette er logisk sammenhengende.

Hvis problemet ikke er natur men kultur, patriarkatet, så er patriarkatet fienden. Da er problemet den (u)kultur som undertrykker kvinner (og, dette blir dessverre pratet alt for lite om, også menn). Da er det det som er fienden og det vi må kjempe mot.

Likevel er det så alt for lite fokus på det i feministiske kretser. Dessverre. :( 

Anonymkode: ff36b...ac7

Disse feministene lærte å hate menn fra dogmatiske feminister som er de som styrer feminisme akkurat nå. Du vil snart finne ut at, istedenfor ha en debatt eller snakke om dette vil ekskludere deg fra å snake. Nettopp ifra de feministene som hater menn og tror på konspirasjon teorier. Jeg føler med deg, jeg vet hva som kommer til å skje etter du spør om dette innenfor debatt miljøet. Jeg selv var med på debatt paner og akademiske debatter, og i dag skammer jeg meg over at vi lot disse kvinnene ta over feminismen får å si det sånn.  

Det var det som skjede med normale feminister på 90 tallet at vi ble marginalisert av mannehatene dogmatiske feminister, det er ingen normale feminister igjen på toppen som hadde styringen. Omtrent som skjulte nazier eller kommunister took over arbeider partiet.

Ta kontakt på pm, om du trenger å snakke om dette.     

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest HarryDotter
14 minutter siden, Example skrev:

Problemet er at alle målene er nådd. Politisk er de nådd. Kvinner har hatt stemmerett i over 100 år, og vi har kvinner i alle de mest presitgefyllte rollene i regjeringen, uten at noen en gang tenker over det. Økonomisk tjener kvinner og menn i samme jobb, det samme. Alt annet er snakk om individuelle valg. Sosial likestilling har vi også.

Det vil i praksis si at feminister som mener disse ikke er nådd, vil gå utenfor vanlig oppfatning av samfunnet.

Men dette forstår ikke feministene. Og derfor blir de sett så ned på. Feminisme idag er likestillt med "å ville ha mer enn menn. Bli viktigere enn menn. Få bedre lønn enn menn.osv osv." Feminismen var sårt trengt den gangen kvinner ble sett på som annenrangs borgere, der menn styrte, tjente mest og hadde mest makt og tvang kvinner. Idag er, som du sier, allt på plass. Selvfølgelig finnes det individer som fortsatt mener kvinnens plass er på kjøkkenet. Men dette er ikke på et offentlig nivå. Nå bør kvinner legge av seg dette tullballet om at det trengs mer rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Example said:

Problemet er at alle målene er nådd. Politisk er de nådd. Kvinner har hatt stemmerett i over 100 år, og vi har kvinner i alle de mest presitgefyllte rollene i regjeringen, uten at noen en gang tenker over det. Økonomisk tjener kvinner og menn i samme jobb, det samme. Alt annet er snakk om individuelle valg. Sosial likestilling har vi også.

Det vil i praksis si at feminister som mener disse ikke er nådd, vil gå utenfor vanlig oppfatning av samfunnet.

Før kvinner de facto tjener like mye som menn i snitt, har vi ikke likestilling.

Anonymkode: 43e8b...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig synd når det blir sånn, men det er dessverre ekstremister i alle grupper. :( Jeg hater ikke menn generelt, men jeg må innrømme at jeg har blitt veldig skremt av menn utifra egne erfaringer og måten menn behandler kvinner på arbeidsplassen, eller skriver om dem på internet.  Jeg har mange menn i familien og jeg har gode venner som er menn, og jeg tror det gjør at jeg ser det gode bedre. Jeg tror kanskje disse ekstreme feministene er de som har hatt VELDIG dårlige erfaringer selv, kanskje med menn i egen familie også. Jeg forsvarer selvfølgelig ikke ekstreme handlinger eller utsagn, men jeg tror ikke at "hatet" kommer fra ingenting. Jeg vet om en feminist (og hennes søstre) som har vært offer for seksuelt misbruk i egen familie hvor ingen sa noe, og det har vært vanskelig for henne å stole på menn. Vi ser jo nå med #metoo at ting kommer frem. Jeg tror at enkelte kvinner har hatt det skikkelig tøft i oppveksten i forhold til menn, i tillegg til at de ikke har hatt gode relasjoner med menn i voksen alder, og det kan skape ekstremistiske holdninger. 

 

Endret av Chiyo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...