Gå til innhold

Julegavehysteri - hvordan løse dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 14.11.2017 den 9.58, AnonymBruker skrev:

Dette er den ene dagen i året man kjøper gaver til hverandre. Så da trenger man ikke være så opptatt av om det på død og liv skal være nyttig. Det er kjekt å få og gi uansett.

Anonymkode: 4dd4e...595

Det er ikke kjekt å få ting man ikke trenger eller vil ha synes jeg. Det tar opp plass. Det kastes. Forbruk uten mening. Fysj.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest making.a.mess
På 14.11.2017 den 9.55, AnonymBruker skrev:

Det er et komplett julegavehysteri. Kjøpe kjøpe kjøpe! Bytter jo bare penger. Halvparten vet jo ikke hva de ønsker seg og man kjøper bare tull. Selv har jeg barn og vil gjerne si at de voksne trenger ikke kjøpe til hverandre men kun til barna. Men dette faller urettferdig ut for de uten barn... samtidig blir det jo kjedelig å ikke få en eneste gave! Videre vil jeg jo gjerne gi min mor og far en gave. Men jeg orker ikke det mangfoldet av gaver. Hvordan gjør dere det? Finnes det en lur løsning på dette? Del gjerne ...

Anonymkode: 589c9...811

Dropp voksne med unntak av foreldre og egen partner. Og begrens barnejulegaver til 200, med unntak av egne barn. Det må bli slik om man er mange og skal få julen under 10000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper til barna i familien, mine foreldre og besteforeldre, samboeren, hans søsken, hans foreldre. Ingen andre voksne. Jeg er veldig glad i å gi gaver, føler ikke noe stress og press. Gir til en fornuftig sum, spør gjerne på forhånd om hva de ønsker seg. 

Selv pleier jeg å få hjemmelagde gaver av barna, en gave av samboeren, og vi får gaver av foreldrene våre og mine besteforeldre. Hadde jeg ikke fått så mange gaver så hadde jeg ikke brydd meg om det. Slutta å bry meg om gaver til meg selv for lenge siden. Min største glede på juleaften er å kose meg med familien min, og å se barna så glade :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sleip og gir gaver etter hvem jeg faktisk har lyst å bruke litt tid/penger på, jeg ;) 

Er barnløs, har tre søsken og til sammen sju tantebarn. Jeg gir hver familie en fellesgave. Typisk et brettspill (kjøpt billigere på nett) eller noe i den duren. Skriver "Til Bakkegata 8" på lappen og bruker 300 på hver familie ca. Uaktuelt å kjøpe noe individuelt og kostbart til så mange. Jeg får jo ikke så mye tilbake fra hver familie heller, i hvert fall under 300 - som regel en flaske vin.

Til mine foreldre gir jeg en litt finere ting. Det synes jeg de fortjener, når de begynner å bli gamle og likevel steller til julaften for oss voksne ungene. Til venners barn gir jeg aldri. Men utveksler gjennomtenkte gaver med et par gode venninner som alltid stiller opp. For meg er det viktigere å bruke av gavebudsjettet på de som betyr mest for meg i hverdagen, som alltid hjelper andre og trenger en oppmerksomhet, heller enn å brenne tusenvis på familier i slekta med ørten unger.

Anonymkode: cd536...a1d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir videre gaver vi ikke vil ha selv. Skriver på en liste hvem vi fikk det av slik at det ikke havner hos samme avsender neste år. Funker fjell, og kutter gavebudsjettet med en god del.

Anonymkode: faa9a...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...