Gå til innhold

Juleribbe - hvilket tilbehør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For første gang i hele mitt liv skal vi ha ribbe på julaften! Jeg er oppvokst med pinnekjøtt, og har alltid spist det på julekvelden. I år blir det sånn at samboer og jeg blir alene her hvor vi bor, midt i ribbe-land. Så da har jeg sagt ja til at vi kan ha ribbe i år. Ikke nok med at jeg aldri har hatt det på julaften før, jeg har vel bare smakt det 2-3 ganger. Samboer er mest fokusert på selve ribben og husker nesten ikke hvilket tilbehør som er godt til annet enn poteter og saus. Så - har noen tips? Har søkt litt rundt, men står mye forskjellig. Del gjerne oppskrifter på godt tilbehør! 

Anonymkode: c21a7...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foruten poteter og saus bruker vi ikke annet enn surkål og rødkål. 

Utspedd muk-mat ala medisterpølser og julepølser havner ikke på mitt bord.

Det hender jeg lager eplebåter og svisker som tilbehør/pynt på fatet om det er noen til bords som ønsker det.

Anonymkode: 7caf7...013

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget rødkål og kokte rosenkål synes jeg må være med. 

Anonymkode: daebe...0a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmelaget rødkål og kokte rosenkål synes jeg må være med. 

Anonymkode: daebe...0a5

Ikke kok rosenkålen - da frigjøres stoffene som gjør at rosenkål smaker bittert. I tillegg er det større risiko for å få luft i magen. Stek heller rosenkålen i litt av ribbefettet (eller enda bedre: Baconfett - men det blir kanskje litt overkill).

Synes det er godt med svisker som har trukket i solbær-/eplejuice. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surkål, rødkål, rotmos (nam!!), poteter og saus. Er egentlig det jeg er vandt til :P 

Anonymkode: d0232...6ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Ikke kok rosenkålen - da frigjøres stoffene som gjør at rosenkål smaker bittert. I tillegg er det større risiko for å få luft i magen. Stek heller rosenkålen i litt av ribbefettet (eller enda bedre: Baconfett - men det blir kanskje litt overkill).

Synes det er godt med svisker som har trukket i solbær-/eplejuice. 

AHAaa!! Dette har jeg lurt på en stund. Har ved et par anledninger fått servert bitter rosenkål og ikke forstått hvorfor det smaker slik når den ikke var dårlig. 

Anonymkode: 38980...091

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg må spise svineribbe (eller glorifisert søndagsmiddag som det kalles her), så vil jeg ha rødkål, surkål (begge hjemmelaget), brun saus, poteter, og grønnsaker ala gulrøtter, rosenkål, blomkål, brokkoli osv (jeg er ikke mer kresen enn at en viltblanding fra frysedisken er helt ok). 

Helst ville jeg hatt den servert med kålrabistabb, poteter, pinnekjøtt, og uten ribbe ;)

Anonymkode: 3d8c1...cbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi medisterkaker, julepølse, poteter,
grønnsaker (blomkål-brokkoli-gulerøtter-rosenkål),
rødkål, surkål, brun saus og tyttebærsyltetøy.

Kjenner jeg gleder meg til julemiddagen! :)

Anonymkode: ce0c7...15e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns kålrabi stappe er godt til både pinnekjøtt og ribbe. Er det sånn at dere skal ha kun ribbe isteden for pinnekjøtt? :S Aldri skjønt meg på de som kun har 1 av dem, hvorfor ik ja takk begge deler ?:) Vi har også fløtegratinertepoteter, grillet aspargas og grønnsakk poser fra grillen på juleaften. Her er det nesten som buffet hver jul med masse mat og grillen tennes på selve juleaften :P Det er godt med masse forskjellig å velge mellom. Nå feires jul i flere dager etterpå så maten blir alltid spist opp.

Om du ikke absolutt må ha tradisjonell norsk ribbe med kun salt og pepper så vil jeg foreslåt å marinere ribben med paprika pulver, chili pulver, soya saus, salt , pepper, sukker og stjerneanis. Kan stekes i ovnen eller braise i en kjele i 1-2 timer og du får pulled pork. Litt asiatisk, but why not. Kjempe godt med steamed Bun

Image result for sticky pork steam bun

Image result for sticky pork steam bun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

masse du kan velge som tilbehør her.  Surkål eller rødkål, hjemmelaget er best.  Rosenkål.  Kålrabistappe er godt. Ovnsristede poteter går fint.  Rødvinssaus er også godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til;
- medisterkaker, julepølse (hvit tykk sak), kokte gulrøtter, blomkål, brokkoli, surkål, rødkål, rørte tyttebær, ribbefett og brun saus laget på ribbefettet.

Medisterkaker OG julepølse er ikke vits da, det er jo samme (billig-)produkt. Samtidig, jeg foretrekker medisterkaker pga stekeskorpen.
 

Med dette sagt hadde jeg heller valgt pinnekjøtt. Ribbe er jo ikke godt!? Bare fett og uten så mye smak. Det er en av årets minst smakfulle stormiddager for meg. Men så liker jeg meksikansk, indisk og thaimat osv da. :fnise: Julemiddagen er bare god pga stemningen, selve maten er jeg ikke begeistret for i det hele tatt.

Endret av Mippi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å dampe ribba i juleøl sammen med grønnsaker, også lager jeg ølsjysaus etterpå. Tilbehør pleier å være fløtegratinerte poteter, kokte poteter, rødkål, kålrotstappe, soppstuing ++ 

Anonymkode: cb554...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe, medisterkaker og julepølse. Mandelpoteter og skikkelig brun saus, ikke bare ribbefett. Surkål, rødkål, rosenkål og gjerne litt gulrøtter ved siden av. Og rømme med tyttebærsltetøy. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har som regel veldig mye mat. Jeg er fra ribbe land som du kaller det og mannen er sunnmøring, så han vil ha pinnekjøtt. Så her har vi vel alt. Men til ribbe liker jeg poteter, saus, babygulrøtter, dampet rosenkål, rørte tyttebær, rødkål og surkål. Vi har også medisterkaker, sosisser, tørka mår og fersk mår fra sunnmøre. Man kan jo ha litt av alt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, John_Felipe skrev:

Syns kålrabi stappe er godt til både pinnekjøtt og ribbe. Er det sånn at dere skal ha kun ribbe isteden for pinnekjøtt? :S Aldri skjønt meg på de som kun har 1 av dem, hvorfor ik ja takk begge deler ?:) Vi har også fløtegratinertepoteter, grillet aspargas og grønnsakk poser fra grillen på juleaften. Her er det nesten som buffet hver jul med masse mat og grillen tennes på selve juleaften :P Det er godt med masse forskjellig å velge mellom. Nå feires jul i flere dager etterpå så maten blir alltid spist opp.

Om du ikke absolutt må ha tradisjonell norsk ribbe med kun salt og pepper så vil jeg foreslåt å marinere ribben med paprika pulver, chili pulver, soya saus, salt , pepper, sukker og stjerneanis. Kan stekes i ovnen eller braise i en kjele i 1-2 timer og du får pulled pork. Litt asiatisk, but why not. Kjempe godt med steamed Bun

Image result for sticky pork steam bun

Image result for sticky pork steam bun

Da kan man jo like så godt spise noe helt annet. 

Anonymkode: 61226...e44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisterkaker, medisterpølser, sossiser, kokte poteter, surkål, rødkål, brun saus og evnt. ribbefett/sjysaus, kokte grønskaker (blomkål, rosenkål, gulerølerøtter og broccoli) og tyttebærsyltetøy. 

Riskrem og rød saus til dessert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har surkål, rødkål, mandelpoteter, ribbefett, brun saus, rørte tyttebær, rosenkål, kokte grønnsaker (blomkål, små gulrøtter, brokkoli), medisterkaker og pølse.

I år vil jeg lage kålrabistappe som tilbehør også, det er så godt.

 

Litt på siden, men til dessert har vi alltid karamellpudding, karamellsaus og pisket krem. For min del hører det nesten til juleribba 😂 blir ikke juleaften uten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss serveres ribba med kokte poteter, brun saus, surkål, kokt rosenkål og brokkoli. Har opplevd å få medisterkaker og julepølse til en gang, tror jeg, men det synes jeg ikke er så godt,  så for meg blir det helt unødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...