Gå til innhold

Dyrepleier - Elendig lønn!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor tjener dyrepleiere så innmari dårlig? Det er et av de lavest betalte yrkene i dette landet, når man ser på utdanningen. Det krevers 3 årig bachelorutdannelse, og man tjener så vidt over 300.000,-. Det er absurd.

Vår eldste datter går 3 året på vgs og vurderer dette yrket. Jeg er tilhenger av at man skal få velge selv hva man vil bli, men her vurderer jeg faktisk å fraråde dette valget. 3 årig bachelor til luselønn er det vi snakker om her. 

Det er selvsagt viktig å jobbe med noe man liker, men man skal også ha nok penger til å dekke levekostnader og ha en meningsfull fritid. En slik lønn er jo helt latterlig lav, spesielt når man kommer ut med 3 års studielån. 

Blir det feil av meg å fraråde min datter dette yrket? 

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dyrepleier-line-har-325000-i-arslonn-etter-trearig-utdanning-6.158.451792.1f5dd55148

Anonymkode: 9d18b...360

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er det viktigere å jobbe med noe jeg elsker enn lønn. Du burde kanskje spørre datteren din om ønsker og prioriteringer før du gir råd?

Selv er jeg ufør og lever fint med 180k i året, tross ekstra utgifter, så jeg tror man kan klare seg fint med 300k om man er flink med penger. Jeg reiser til syden hvert år og har bil, dyr og alt jeg trenger.

Anonymkode: 70de8...959

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvsagt skal man velge noe man vil gjøre, men det er faktisk grenser på hvor lav lønn man bør akseptere.
husleie/lån. studielån, mat, tlf etc, mine faste utgifter er på ca 14/15.000 pr mnd.
med 300.000 i året får du utbetalt hva, 17.000 pr mnd? jeg kunne ikke overlevt med så små marginer.
 

Endret av herremann
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, herremann skrev:

selvsagt skal man velge noe man vil gjøre, men det er faktisk grenser på hvor lav lønn man bør akseptere.
husleie/lå. studielån, mat, tlf etc, mine faste utgifter er på ca 14/15.000 pr mnd.
med 300.000 i året får du utbetalt hva, 17.000 pr mnd? jeg kunne ikke overlevt med så små marginer.
 

Det er akkurat det jeg tenker også. Det må gå en grense et sted, og når det til og med er snakk om en bachelor-utdannelse synes jeg det blir helt bak mål. Er faktisk ganske sjokkert over at det er mulig å betale noen så lite med høyere utdannelse. 

Anonymkode: 9d18b...360

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei syns virkelig det er en god ting å fraråde hun det! 
Kjenner tre stk som tok utdannelse som dyrepleier og alle har slitt med å få fast jobb, og når de først har fått jobb så er det som du sier, elendig lønn.  Hun ene brukte mer enn 2 år på å prøve å få jobb. Alle tre angrer på det, og to av de har begynt ny utdannelse nå og lever på studenthybel som 29 og 30 åring.... Man taper jo ti år av arbeidslivet på noe sånt. 

Er flott å kunne velge en utdanning innenfor noe man trives med, men da bør hun heller gå for veterinær, eller rett og slett en vanlig utdannelse uten dyr, og heller drive med dyr på fritiden. 

Anonymkode: 1373f...4e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var drømmeyrket mitt også tidligere, men pga dårlig lønn og vansker for å få jobb, valgte jeg sykepleier. Kanskje ikke Såå mye høyere lønn, (begynnerlønn på 387000), men mulighet for fast, full stilling. Så driver jeg med dyr på fritiden, nyter lange formiddager i skogen med hest og hund før seinvakter og på turnusfrie dager. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvorfor tjener dyrepleiere så innmari dårlig? Det er et av de lavest betalte yrkene i dette landet, når man ser på utdanningen. Det krevers 3 årig bachelorutdannelse, og man tjener så vidt over 300.000,-. Det er absurd.

Vår eldste datter går 3 året på vgs og vurderer dette yrket. Jeg er tilhenger av at man skal få velge selv hva man vil bli, men her vurderer jeg faktisk å fraråde dette valget. 3 årig bachelor til luselønn er det vi snakker om her. 

Det er selvsagt viktig å jobbe med noe man liker, men man skal også ha nok penger til å dekke levekostnader og ha en meningsfull fritid. En slik lønn er jo helt latterlig lav, spesielt når man kommer ut med 3 års studielån. 

Blir det feil av meg å fraråde min datter dette yrket? 

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dyrepleier-line-har-325000-i-arslonn-etter-trearig-utdanning-6.158.451792.1f5dd55148

Anonymkode: 9d18b...360

Altså, det finnes mange som utdanner seg i 5 år som ikke tjener så mye som en dyrepleier, pga. arbeidsmarkedet. Det finnes utallige bachelorutdannede og masterutdannede som i dag ikke kvalifiserer til noe særlig lønn, og jobber som butikkmedarbeidere, fordi det ikke finnes ledige stillinger innenfor deres fagfelt. Du kan synes det er så absurd du bare vil, men det endrer ikke behovene hverken offentlig eller privat. Man er ikke garantert arbeid bare fordi man er utdannet. Datteren din må finne ut hva hun selv vil satse på, med tanke på fremtidsutsiktene.

Anonymkode: 499cf...2cf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det finnes mange som utdanner seg i 5 år som ikke tjener så mye som en dyrepleier, pga. arbeidsmarkedet. Det finnes utallige bachelorutdannede og masterutdannede som i dag ikke kvalifiserer til noe særlig lønn, og jobber som butikkmedarbeidere, fordi det ikke finnes ledige stillinger innenfor deres fagfelt. Du kan synes det er så absurd du bare vil, men det endrer ikke behovene hverken offentlig eller privat. Man er ikke garantert arbeid bare fordi man er utdannet. Datteren din må finne ut hva hun selv vil satse på, med tanke på fremtidsutsiktene.

Anonymkode: 499cf...2cf

Denne er jeg så enig i, har selv masterutdannelse og mer til men jobber i butikk. Jeg klarer meg også fint selv med studielån. Det finnes ingen garantier på hva man velger TS. 

Anonymkode: 6db14...751

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noe sånt? https://www.nmbu.no/studier/studietilbud/bachelorprogrammer/husdyrvitenskap/node/18085 men det handler om husdyr, så klart. Jeg ville droppet veterinær hvis hun ikke velger husdyr også, tror det er ganske vanskelig å få jobb med små dyr.

Hun har jo mulighet til å bo på et lite småbruk og ha hund, katt, kaniner, høner osv. og jobbe med noe annet, hvis hun vil?

Anonymkode: 5a266...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bachelor i argonomi ved Blæstad er trolig et bedre valg. En kan da bygge på med masterutdanning om en vil, og det er ikke realfagskrav. 

Anonymkode: 7ea12...fc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, herremann skrev:

selvsagt skal man velge noe man vil gjøre, men det er faktisk grenser på hvor lav lønn man bør akseptere.
husleie/lån. studielån, mat, tlf etc, mine faste utgifter er på ca 14/15.000 pr mnd.
med 300.000 i året får du utbetalt hva, 17.000 pr mnd? jeg kunne ikke overlevt med så små marginer.
 

Jeg tror vi kan fastslå med sikkerhet at du hadde overlevd på 17000 i mnd. Hadde du plutselig stått i en situasjon der dette var din nye hverdag, hadde du neppe dødd om du fikk 17000 i mnd.

Da hadde du antakelig gjort tilpasninger som gjorde til at du hadde klart deg på det du fikk. Om du ikke hadde klart det, fikk du heller dø. Det er svært mange som ikke har 17000 utbetalt i mnd, og de dør ikke.

Anonymkode: a7f41...8d2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde uføre få mer penger? Aldri i verden 16 000 i mån er rikelig!

Kan man overleve på 300 000 i lønn? Jeg hadde aldri klart å leve på 17 000 i mån, det er alt for lavt!

Anonymkode: d4047...b42

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde uføre få mer penger? Aldri i verden 16 000 i mån er rikelig!

Kan man overleve på 300 000 i lønn? Jeg hadde aldri klart å leve på 17 000 i mån, det er alt for lavt!

Anonymkode: d4047...b42

Så da hadde du rett og slett dødd? 17000 i mnd hadde sendt deg rett i graven?

Anonymkode: a7f41...8d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min søster har master med A i snitt! Hun kjører drosje! Det finnes ikke jobber og de jobbene som finnes er hun overkvalifisert til. Altså hun blir for kostbar for bedriften/kommunen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tjener dyrepleiere så innmari dårlig? Det er et av de lavest betalte yrkene i dette landet, når man ser på utdanningen. Det krevers 3 årig bachelorutdannelse, og man tjener så vidt over 300.000,-. Det er absurd.

Vår eldste datter går 3 året på vgs og vurderer dette yrket. Jeg er tilhenger av at man skal få velge selv hva man vil bli, men her vurderer jeg faktisk å fraråde dette valget. 3 årig bachelor til luselønn er det vi snakker om her. 

Det er selvsagt viktig å jobbe med noe man liker, men man skal også ha nok penger til å dekke levekostnader og ha en meningsfull fritid. En slik lønn er jo helt latterlig lav, spesielt når man kommer ut med 3 års studielån. 

Blir det feil av meg å fraråde min datter dette yrket? 

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dyrepleier-line-har-325000-i-arslonn-etter-trearig-utdanning-6.158.451792.1f5dd55148

Anonymkode: 9d18b...360

Mye fordi det er få jobber å søke på i forhold til antall utdannede, noe som gjør at man ikke har noe forhandlingskort når det gjelder høyere lønn, da det alltid vil være noen som er villige til å ta jobben for luselønn. Husk også at veldig mange som velger en slik utdanning har en dyrevernsaktivist i magen, og setter dyrevelferd foran egen velferd.

Anonymkode: c2cab...24d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at du bør fraråde henne å bli dyrepleier. Jobben er krevende, stressende og lønna er helt horribel! 

Hilsen dyrlege 

Anonymkode: ffc49...8ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye fordi det er få jobber å søke på i forhold til antall utdannede, noe som gjør at man ikke har noe forhandlingskort når det gjelder høyere lønn, da det alltid vil være noen som er villige til å ta jobben for luselønn. Husk også at veldig mange som velger en slik utdanning har en dyrevernsaktivist i magen, og setter dyrevelferd foran egen velferd.

Anonymkode: c2cab...24d

Pluss at veterinærlønnene er utrolig dårlige også (startlønn på 400k........ eller under). Dyrepleiere kan jo ikke tjene mer enn dem som har dobbelt så lang utdannelse som jobber på samme sted. Så da blir det dessverre sånn. Hele smådyrbransjen trenger en kraftig opprenskning mtp lønns- og arbeidsvilkår. Jeg går aldri tilbake til smådyrbransjen!

Anonymkode: ffc49...8ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg jo ikke datteren din, men hun høres litt ut som meg på den alderen: Hadde lyst til å jobbe med dyr og bli veterinær, men utdannelsen virket sååååå lang og jeg hadde måttet skjerpe meg kraftig for å forbedre karakterene mine nok til å komme inn. Dyrepleier er liksom et hakk under. Man får fortsatt jobbe med dyr, men lavere krav for utdannelse. Jeg hadde ikke snøring på arbeidsmarkedet den gangen, visste knapt nok at det gikk an å gå arbeidsledig med høyere utdannelse. Lønn hadde jeg heller ikke peiling på. Av alle yrkene og utdannelsene det er mulig å velge i Norge visste jeg kanskje om 1% av de, og jeg var helt sikker på at jeg ville jobbe med dyr.

Heldigvis prøvde jeg å jobbe på stall, og fikk meg en real oppvekker. ALDRI mer! Slavejobb til luselønn var bare forbokstaven:rodme:... Så trodde jeg biologi skulle være opp min gate og søkte meg inn på bachelor på Universitetet. Feil igjen... Man får ingen jobb med kun bachelor, det er bare å glemme. Ikke er det spesielt mange jobber som involverer dyr heller. 

Nå er jeg snart ferdig med en ny (teknisk) bachelor, og har lagt ungpikedrømmene på hylla for godt. Jobb er jobb og hobby er hobby! Jeg elsker fortsatt dyr, og har jobbet frivillig på et animal rescue center i Thailand, noe som var veldig givende. Kanskje du kan tipse datteren din om å ta noen uker eller måneder på et slikt sted? 

 

Endret av Knirke
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som fikk jobb på dyreklinikk helt uten utdannelse. Hun tilbød seg å vaske eller noe bare for å komme seg ut av huset (er Tysk, kunne ikke norsk engang), og så fikk hun jammen betalt jobb der. Kanskje det går an å sjekke litt rundt og se hva hun kan få som ufaglært, så finner hun ut om hun trives med det også?

Anonymkode: e4515...313

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2017 den 0.17, AnonymBruker skrev:

Altså, det finnes mange som utdanner seg i 5 år som ikke tjener så mye som en dyrepleier, pga. arbeidsmarkedet. Det finnes utallige bachelorutdannede og masterutdannede som i dag ikke kvalifiserer til noe særlig lønn, og jobber som butikkmedarbeidere, fordi det ikke finnes ledige stillinger innenfor deres fagfelt. Du kan synes det er så absurd du bare vil, men det endrer ikke behovene hverken offentlig eller privat. Man er ikke garantert arbeid bare fordi man er utdannet. Datteren din må finne ut hva hun selv vil satse på, med tanke på fremtidsutsiktene.

Anonymkode: 499cf...2cf

 

På 14.11.2017 den 9.59, Ak90 skrev:

Min søster har master med A i snitt! Hun kjører drosje! Det finnes ikke jobber og de jobbene som finnes er hun overkvalifisert til. Altså hun blir for kostbar for bedriften/kommunen.

Dette kan jo ikke sammenlignes. Her snakker vi om å ta en utdannelse der man VET at lønna er jævlig dårlig. I disse tilfellene snakker vi om noen som ikke får jobb, det blir noe helt annet, og kan jo skje med alle. 

Anonymkode: 9d18b...360

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...