Gå til innhold

Hvordan uttaler dere Wifi?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Jeg uttaler det som på norsk. Jeg var på på en kafe og hørte flere spørre om Waifi- passordet. 

Hvordan uttaler dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Waifai. Er helt ok å si det som vifi også, men skjønner ikke hvor komboen "Waifi" kommer fra. Da sier man jo halve med engelsk uttalte og halve med norsk uttale? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, McKibben said:

men skjønner ikke hvor komboen "Waifi" kommer fra.

Uttalen "waifi" er ingen "kombo", men ganske enkelt en forkortelse av wireless [Rettet] fidelity. De to første bokstavene i ordene uttales nettopp slik. Akkurat som high fidelity forkortes til hi-fi eller hifi, med uttalen "haifi".
Noen sier riktig nok "fai" i begge tilfeller, men det er fordi de ikke kjenner ordenes opprinnelse. Uten den kunnskapen er det lett å ta feil.

Endret av GauteS
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, GauteS skrev:

Uttalen "waifi" er ingen "kombo", men ganske enkelt en forkortelse av wide fidelity. De to første bokstavene i ordene uttales nettopp slik. Akkurat som high fidelity forkortes til hi-fi eller hifi, med uttalen "haifi".
Noen sier riktig nok "fai" i begge tilfeller, men det er fordi de ikke kjenner ordenes opprinnelse. Uten den kunnskapen er det lett å ta feil.

Kan du da forklare hvordan alle ordbøker tar feil på uttale i følge deg? 

Anonymkode: 208f6...cb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, GauteS said:

Uttalen "waifi" er ingen "kombo", men ganske enkelt en forkortelse av wide fidelity. De to første bokstavene i ordene uttales nettopp slik. Akkurat som high fidelity forkortes til hi-fi eller hifi, med uttalen "haifi".
Noen sier riktig nok "fai" i begge tilfeller, men det er fordi de ikke kjenner ordenes opprinnelse. Uten den kunnskapen er det lett å ta feil.

 

Det finnes da utallige forkortelser som man ikke ville uttalt på samme måte som det fullstendige ordet ville blitt uttalt. Hi-fi uttales også haifai. Spiller ikke noen rolle at -fi står for fidelity, det betyr ikke at man skal uttale fi slik man ville gjort i fidelity. Ref. Cambridge Dictionary.

Eller NATO, hvor A'en står for Atlantic, men uttales ikke sånn.

Endret av McKibben
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, McKibben said:

Eller NATO, hvor A'en står for Atlantic, men uttales ikke sånn.

Initialord er det andre regler for (alt etter om forkortelsen kan uttales son et ord (NATO) eller om en må uttale bokstav for bokstav (FN).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes allerede en aktiv tråd om nøyaktig samme ting.

Jeg uttaler det på den korrekte måten ;) - Vi-fi på norsk, og wai-fai på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, GauteS skrev:

Uttalen "waifi" er ingen "kombo", men ganske enkelt en forkortelse av wireless [Rettet] fidelity. De to første bokstavene i ordene uttales nettopp slik. Akkurat som high fidelity forkortes til hi-fi eller hifi, med uttalen "haifi".
Noen sier riktig nok "fai" i begge tilfeller, men det er fordi de ikke kjenner ordenes opprinnelse. Uten den kunnskapen er det lett å ta feil.

Det har ikke med kunnskapsmangel å gjøre, men fonetisk attraksjon. "Fai" er helt riktig. 

Anonymkode: 4c6ca...ff9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.11.2017 den 14.05, Pipaluk skrev:

Jeg uttaler det som på norsk. Jeg var på på en kafe og hørte flere spørre om Waifi- passordet. 

Hvordan uttaler dere det?

Jepp, vaifii😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...