Gå til innhold

Er 192cm høy...og kan ikke se ut av moderne biler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig råd til nye biler. Nå har jeg vært hos en del forhandlere, og har det samme problemet overalt: Frontvinduene går ikke opp til taket. Taket går litt ned, så begynner vinduet. Med mine 192cm ser jeg rett i overgangen mellom vindu og tak, på solbeskytterne man kan flappe ned. Senker jeg setet - som ikke går i alle biler heller - er beina mine for lange og det blir trangt. Har prøvd å tegne en forklaring:

IMG_20171111_083322.jpg

Det er ikke alt heller. Jeg har til gode å finne en bil med god oversikt bakover og til siden. Honda Ioniq var litt spesiell, bra sikt bak, ingen sikt bakover til siden.

Hva gjør jeg nå? Er jeg dømt til å kjøre 90-talls biler? Må jeg ha varebil med høyt tak? Hjelp! Trenger råd!

Anonymkode: d39d0...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På de fleste biler går setet bakover når du senker det, så jeg skjønner ikke hvorfor beina dine da blir for lange.

Anonymkode: 12a75...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

På de fleste biler går setet bakover når du senker det, så jeg skjønner ikke hvorfor beina dine da blir for lange.

Anonymkode: 12a75...ccc

Det blir gjerne galt i forhold til rattet, jeg med mine 2 meter kjører Volkswagen Caravelle som hverdagsbil, syntes også Tyske biler har bedre plass til sjåføren en biler med asiatisk opphav 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt itenfor prismessig, men på Tesla Model X går frontruta helt opp til over hodet på sjåføren. Mao. null problemer med sikt både fremover og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2017 den 8.37, AnonymBruker skrev:

Er jeg dømt til å kjøre 90-talls biler? Anonymkode: d39d0...151

Huff ja, vi har alle våre store problemer i livet. :fnise:  

Anonymkode: a736d...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er liten, og følte at jeg kom altfor langt ned i Toyota Avensis, nyere versjon. (2014+), så kanskje den kan være noe? Jeg stilte setet helt frem og høyt opp, men ble allikevel noe rart der, så kanskje den passer deg og din høyde. 

Anonymkode: d9e6f...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har sikkert allerede tittet på Volvoer? Der er designet mer eller mindre skreddersydd for skandinaver, og det pleier hjelpe på de problemene du opplever.

Anonymkode: 2b14b...70d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2017 den 10.38, Apis skrev:

Det blir gjerne galt i forhold til rattet, jeg med mine 2 meter kjører Volkswagen Caravelle som hverdagsbil, syntes også Tyske biler har bedre plass til sjåføren en biler med asiatisk opphav 

Det er også mitt inntrykk at tyske biler andre europeiske biler er bedre for som er asiatiske biler for oss som er lengre enn gjennomsnittet.

Men jeg tror at problemet til TS er mye at han ikke er god nok til justere sete og ratt. Pluss at det kan sitte i hodet hans.  Jeg 190cm høy og 95 kg, og det er bare noen få nye biler som ikke har god plass til meg. Jeg tviler på TS sine 2 cm ekstra gjør at det blir helt umulig.

 

 

Endret av Tba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tba skrev:

Det er også mitt inntrykk at tyske biler andre europeiske biler er bedre for som er asiatiske biler for oss som er lengre enn gjennomsnittet.

Men jeg tror at problemet til TS er mye at han ikke er god nok til justere sete og ratt. Pluss at det kan sitte i hodet hans.  Jeg 190cm høy og 95 kg, og det er bare noen få nye biler som ikke har god plass til meg. Jeg tviler på TS sine 2 cm ekstra gjør at blir helt umulig.

 

Det er jo ikke bare høyden som teller, men fordelingen av den også. Noen har lange ben, andre har lang rygg, og andre igjen har det ganske normalt fordelt. Vi som har høyden vår i ryggen kan ha større problemer med overgangen mellom frontrute og tak enn andre som er høyere enn oss totalt sett. 

Anonymkode: 800d7...816

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tba skrev:

Det er også mitt inntrykk at tyske biler andre europeiske biler er bedre for som er asiatiske biler for oss som er lengre enn gjennomsnittet.

Men jeg tror at problemet til TS er mye at han ikke er god nok til justere sete og ratt. Pluss at det kan sitte i hodet hans.  Jeg 190cm høy og 95 kg, og det er bare noen få nye biler som ikke har god plass til meg. Jeg tviler på TS sine 2 cm ekstra gjør at blir helt umulig.

 

188 her og høyden er aldri noe problem. Avstand til ratt derimot...jeg sliter skikkelig i biler som ikke har lengdejustering på rattet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min hadde lignende problem og jeg løste alle hans verdensproblemer ved å vise ham at rattet kan justeres til å passe når han er langt nok nede for god sikt og langt nok bak for pedalene. De fleste biler har vel justerbart ratt? 

Anonymkode: ef63d...b07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke bare høyden som teller, men fordelingen av den også. Noen har lange ben, andre har lang rygg, og andre igjen har det ganske normalt fordelt. Vi som har høyden vår i ryggen kan ha større problemer med overgangen mellom frontrute og tak enn andre som er høyere enn oss totalt sett. 

Anonymkode: 800d7...816

TS skriver at det er også er et problem med beinlengde, så det er naturlig å regne med at han ikke har veldig lang rygg. Hadde det ikke stått det med benlengde hadde jeg tenkt det samme som deg.

Problemet er nok heller at han ikke har funnet alle justeringsmulighetene. 

Endret av Tba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jo justert ratt og sete. Likevel finner jeg ikke den rette stillingen. 

Volvo har jeg ikke testet ennå. Er de pålitelige? Om de fortsatt hadde hatt en 940 hadde jeg jo kjøpt den. Men føler det er så mange fancy, men upraktiske biler nå.

Anonymkode: d39d0...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jo justert ratt og sete. Likevel finner jeg ikke den rette stillingen. 

Volvo har jeg ikke testet ennå. Er de pålitelige? Om de fortsatt hadde hatt en 940 hadde jeg jo kjøpt den. Men føler det er så mange fancy, men upraktiske biler nå.

Anonymkode: d39d0...151

Volvo er gull, kjempegode biler å kjøre, veldig vennlige for lange folk (190 cm) og veldig god kvalitet. V70 har fungert ypperlig, og når vi skal bytte over til nyere bil om et par år blir det garantert en volvo.

Anonymkode: 7d074...3b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må ha hatt maks uflaks i hvilke bilmerker eller -modeller du har prøvd. Min samboer er 195, med lange bein, og har sjelden problemer med dette. Beinlengden er en større utfordring for ham enn å se ut gjennom frontruta, men når jeg tenker etter har vi med få unntak holdt oss til europeiske biler. De bilene han/vi har hatt de siste 5-6 årene er:

  • Volvo V60
  • Audi A6
  • BMW 5-serie
  • VW Golf

I forbindelse med bilkjøp, har han også forsøkt mindre biler, som VW Up, og asiatiske biler som Honda Civic og Honda Jazz. Selv mikroskopiske Up var utformet på en slik måte at han kunne bruke den helt uten problemer. Brede midtkonsoller som tar mye beinplass er den faktoren som ofte kan være problematisk i biler. 

Anonymkode: dc0a0...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi er alle rundt 2m i familien og kjører stort sett SUV'er fra Volvo (xc60), Mercedes og Jeep. Skjønner problemet ditt, og du må nok opp i litt større biler for å få komforten du søker.

Endret av Monky6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min er nesten 190, vi har Volvo V70. Der kan du kjøre setet både langt bak og nedover, vi trenger ikke justere rattet når vi bytter mellom oss (jeg er 170).

Anonymkode: dd38a...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde hele sortimentet hos Honda - der var, pussig nok, Jazz den bilen med best sittestilling. Spesielt CR-V var underlig trangt. Jeg har ofte holdt meg til asiatiske biler fordi jeg har kjøpt så mye brukt- blir billig bilhold der.

Men jeg skal ta en tur innom Volvo. Har hatt noen 240 stasjonsvogn i oppveksten og mens jeg jobbet som "kjenning"-snekker en stund under studiene. Det var utrolig kapable biler, veldig praktiske. 

Anonymkode: d39d0...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøvde hele sortimentet hos Honda - der var, pussig nok, Jazz den bilen med best sittestilling. Spesielt CR-V var underlig trangt. Jeg har ofte holdt meg til asiatiske biler fordi jeg har kjøpt så mye brukt- blir billig bilhold der.

Men jeg skal ta en tur innom Volvo. Har hatt noen 240 stasjonsvogn i oppveksten og mens jeg jobbet som "kjenning"-snekker en stund under studiene. Det var utrolig kapable biler, veldig praktiske. 

Anonymkode: d39d0...151

Honda CR-V har vi også prøvd, men både han (195) eller jeg (165) syntes kjørekomforten var helt ubrukelig. Hos Audi fant han at både Q5 og A4 for små, men A6 passet veldig godt, så det har vi hatt flere av opp gjennom årene. Volvo V60 har han ingen plassproblemer i, og ved et tilfelle der vi hadde V60 på service, fikk vi låne en V40 CC, som jo er en ganske liten bil. Han hadde ingen problemer med den, heller. 

Anonymkode: dc0a0...971

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...