Gå til innhold

Hvordan er det å være de dyrene som er nederst på rangstigen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, hjort , ku og gris og sånt som vi og andre dyr spiser? Jeg begynte å tenke på folk som velger å leve som veganere. Var selv veganer i et år men "sprakk". Nå lever jeg derimot vegetarisk og kan spise kjøtt inimellom. Men går helst for veganske "kjøttprodukter". Likevel skammer jeg meg litt over egoismen i å spise kjøtt. Da støtter man at dyr havner på slakteriet. Men i norge foregår avling humant de fleste steder, mens løver angriper og direkte dreper dyret. 

Anonymkode: 03b6e...489

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på om du tenker som art eller som individ? 

Det er jo en stor suksess for en art å bli et dyr eller plante vi mennesker vil kultivere. Vi mennesker sørger for mat og trygghet, og gjør at arten kan få en bestand mange størrelsesordner større enn hva som er mulig naturlig. 

Men hvordan det er for det enkelte dyr, kan nok variere. Fra veldig bra til noe som får konsentrasjonsleirene til å virke hyggelige. 

Men det er jo ikke utelukkende fint og positivt å være et vilt dyr ute i naturen heller. Sult, kulde og sykdommer er vanlige utfordringer. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror trådstarter misforstår hvilke dyr som er nederst på rangstigen. Hjort, ku og gris er vel blant de dyrene som vi setter aller høyest. Nedover på rangstigen finner vi dyr som rotter, mus, kråker, fluer og mygg. Og aller nederst er vel de svartlistede artene som ikke hører hjemme i Norge, og som det oppfordres til å drepe og utrydde fra norsk natur, som mårhund og brunskogsnegle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, stan said:

Kommer an på om du tenker som art eller som individ? 

Det er jo en stor suksess for en art å bli et dyr eller plante vi mennesker vil kultivere. Vi mennesker sørger for mat og trygghet, og gjør at arten kan få en bestand mange størrelsesordner større enn hva som er mulig naturlig. 

 

Vi avler også på sykelige egenskaper for å gjøre dem mer kostnadseffektive slik at de produserer både mer melk, egg og kjøtt raskere og billigere

Tenker at forskjellen på ville og "tamme" dyr er at i sistnevnte er det mennesker som aktivt eller passivt påfører smerte og stress. Du ville ikke klandret deg selv for en løskatt i andre enden av landet hadde sultet ihjel, men du hadde hatt ansvar for å mate og ta vare på egen katt. Det er forskjellen

9 hours ago, AnonymBruker said:

Altså, hjort , ku og gris og sånt som vi og andre dyr spiser? Jeg begynte å tenke på folk som velger å leve som veganere. Var selv veganer i et år men "sprakk". Nå lever jeg derimot vegetarisk og kan spise kjøtt inimellom. Men går helst for veganske "kjøttprodukter". Likevel skammer jeg meg litt over egoismen i å spise kjøtt. Da støtter man at dyr havner på slakteriet. Men i norge foregår avling humant de fleste steder, mens løver angriper og direkte dreper dyret. 

Anonymkode: 03b6e...489

Når menneske har komt til det steget at de kan overleve uten at dyr må lide for det, så ja, det er vanskelig å begrunne det å fortsette spise kjøtt. Eneste grunnene man har er at man liker det og ikke gidder lære seg vegansk kosthold. Men på samme måte så kan jeg stjele fordi jeg vil og ikke gidder bry om meg om det ulvolig. Man kan selvsagt begrunne livsvalg på den måten, at man ikke bryr seg 

Anonymkode: 5b9f4...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

avler også på sykelige egenskaper for å gjøre dem mer kostnadseffektive slik at de produserer både mer melk, egg og kjøtt raskere og billigere

Tenker at forskjellen på ville og "tamme" dyr er at i sistnevnte er det mennesker som aktivt eller passivt påfører smerte og stress. Du ville ikke klandret deg selv for en løskatt i andre enden av landet hadde sultet ihjel, men du hadde hatt ansvar for å mate og ta vare på egen katt. Det er forskjellen

Vi avler på egenskapene som gjør dem bedre egnet for oss. Fordi vi alle ønsker så rimelig mat som mulig. Dagens husdyr ville neppe klart seg lenge alene i naturen. 

Jeg er enig i at det er vårt ansvar hvordan dyrene i vår varetekt har det. Tanken om dyrevelferd varierer veldig omkring i verden. Men generelt er det aksept for at skal kjøttet bli av bra kvalitet så bør dyrene ha det bra. 

Det er både ernæringsmessige og samfunnsmessige grunner til å spise mindre kjøtt. Men kjøtt er populært, og inngår i mye matkultur omkring i verden, så mennesker vil spise kjøtt i overskuelig framtid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, hjort , ku og gris og sånt som vi og andre dyr spiser? Jeg begynte å tenke på folk som velger å leve som veganere. Var selv veganer i et år men "sprakk". Nå lever jeg derimot vegetarisk og kan spise kjøtt inimellom. Men går helst for veganske "kjøttprodukter". Likevel skammer jeg meg litt over egoismen i å spise kjøtt. Da støtter man at dyr havner på slakteriet. Men i norge foregår avling humant de fleste steder, mens løver angriper og direkte dreper dyret. 

Anonymkode: 03b6e...489

I Norge slakter en kristent ( ikke humant, hva det måtte bety), altså med respekt. Slik høster en av naturens overflod og velsignelser. Det er ikke noe galt ved det.

Men om du har et stort hjerte, anbefaler jeg deg til å hjelpe de mennesker som har falt utenfor, og desperat trenger hjelp til å komme på fote. Dagros sover i det minste på en matte, i Norge ved lov. Hva om mennesker skulle fått samme rettigheter.

At løver er med på å opprettholde en sunn populasjon gnuer er et helt annet tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, debatant skrev:

I Norge slakter en kristent ( ikke humant, hva det måtte bety), altså med respekt. Slik høster en av naturens overflod og velsignelser. Det er ikke noe galt ved det.

Men om du har et stort hjerte, anbefaler jeg deg til å hjelpe de mennesker som har falt utenfor, og desperat trenger hjelp til å komme på fote. Dagros sover i det minste på en matte, i Norge ved lov. Hva om mennesker skulle fått samme rettigheter.

At løver er med på å opprettholde en sunn populasjon gnuer er et helt annet tema.

Vi slakter stort sett halal i Norge, ikke kristent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at dyrene nederst i næringskjeden lever utsatt sammenlignet med dem høyere i næringskjeden, men høyerestående dyr lever også påvirket av populasjonen av laverestående dyr og derfor går naturen også i sykluser hvor populasjonen av arter varierer påvirket av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, debatant skrev:

 

At løver er med på å opprettholde en sunn populasjon gnuer er et helt annet tema.

Næmmen. Argumenterer du for naturlig seleksjon, debatant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...