Gå til innhold

Å være sosial og snakke sammen


dante

Anbefalte innlegg

Hei,

Er interessert i å høre fra andre med samme utfordring som meg som har klart å bli bedre på det.

utfordringen er at jeg i sosiale lag, jobb, hjemme, osv har problemer med å finne noe å snakke om. Som regel blir det ja og nei og lite samtale. Samtalen ebber ut etter kort stund. Jeg ser mange klarer å føre samtaler i det uendelige med bare fjas.

Dette er et problem nå jeg har unger og skal bli kjent med andre foreldre. Jeg merker og at folk liksom overser meg, eller jeg kommer ikke til ordet. Jeg har lest bøker om smalltalk, osv. Jeg er ikke ute etter sjekketriks eller flørte, men konkrete forslag til hvordan øker sin sosiale kompetanse iform av å ha noe å snakke om, ta plass og bli hørt. Dette er viktig for barnas skyld og for at jeg skal lykkes i jobben. Om noen har forslag til bøker som har praktiske tips og øvelser, eller hvordan jeg skaffer meg mer kunnskap eller ting å snakke om så mottas det med takk. 

Jeg ønsker å være sosial og snakke med andre, og bli kvitt den som bare er med på lasset.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følger! 

Jeg sliter med det samme som deg. Finner aldri noe å snakke om. Klarer ikke helt sånn tomprat. Så jeg vil også gjerne ha råd og tips.! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen:)

Først og fremst handler det om å ha en positiv innstilling å være oppriktig nysgjerrig på andre mennesker, da er mye løst. Det vil som oftes smitte over på personen man prater med. Forutinntatte holdninger må bort. Hvis du har stemplet meg som feks fjasete før vi er i gang med en samtale så går antageligvis samtalen fort i stå. 

Jeg har personlig ingen problemer med å prate med folk som er sjenert, men hvis du ikke viser meg noe engasjement i en samtale og virker rett og slett uinteressert så blir jeg også fort uinteressert.

Sosiale koder er vanskelig å lære seg på nett. Kroppsspråk er også en viktig formidler. Det nonverbale vil leses raskere enn ord og har større betydning. Mimikk,øyekontakt, hvor lang avstand du står på osv. Alt det vil leses nonverbalt før du sier et eneste ord. 

I slike sammenhenger har jeg ikke tro på bøker med tillærte fraser, men å praktisere i grupper. Søk opp kurs som omhandler kommunikasjon. 

Å være oppriktig nysgjerrig på et annet menneske kan du selvsagt øve på hvor som helst. Det går på din egen holdning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til enda en ting. Interessefelt. Prøv å utvide interesser og sett deg litt inn andre felt enn du er bevandret på. 

Jeg kan ta et eksempel fra min egen sosiale omgangskrets. Spesielt en venninne av meg har jeg mistet interessen for. Hun prater om de samme repeterende tingene, stiller sjeldent spørsmål og interesserer seg for svært lite. Hun elsker midlertidig å prate om seg selv og jobben. Det blir ingen "flow" i samtalen. Hun får energi av meg, jeg blir tappet. Da blir resultatet at jeg prøver å unngå å bruke for mye tid og krefter på en som ikke gir noe tilbake av seg selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er dårlig på å speile andre så finnes det teknikker å lære. Beste er å lære det når du får direkte Feedback. Jeg lærte en god del på lederkurs. Hvordan mennesker oppfatta meg var en viktig faktor, en oppvekker for min egen del. Det finnes håp. Jeg var litt klønete sosialt tidligere. Sliter ikke nå.

Endret av Kinderegget
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At andre snakker bare fjas er ofte bare høflighet. Det er bedre enn å bare være stille og få andre til å føle seg utenfor. Jeg er selv en sånn som kan snakke bare tull til tider, spesielt når andre bare står der og ser tomt på meg. Jeg tenkte før at folk så litt ned på meg, men så viser det seg at mange er takknemlig for at jeg babler, så de skal slippe denne stillheten. 

Hva med å lage en liten liste over ting å snakke om, så du kan lede samtalen inn på noe annet. Været, ungene, hobbyer, felles kjente, osv. Føl deg frem. Type "i dag var det glatt, glad jeg har skiftet dekk!"  Trenger ikke å snakke om politikk eller samfunnsspørsmål. Det kan eventuelt komme mer ute i samtalen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes noen genuint vennlige og empatiske personer som vi alle vil føle oss vel med. De har en helt spesiell utstråling og trekker andre inn i samtalen på en naturlig måte. Kommunikasjon flyter med slike personer, man føler seg betydningsfull og sett av de.

 De er ikke kritiske, konkurranse styrt, fordomsfulle eller bærer på noen form for hinder. De har heller ikke behov for selvhevdelse. 
Alle kan prøve å bli slike mennesker hvis man er åpen med å jobbe litt med seg selv. 
Mindfullness er en metode. Å bli mere oppmerksom på hva som skjer her og NÅ. 

Jeg mener man kan ta bort både lister og bøker på hverdags snakk. Hverdags snakk er for de fleste kjedelig og binder ingen dypere bånd. Det kan kun brukes som åpningsreplikker. Man må heller øve øve øve. 

Nå er det slik at vi alle kan ha ubevisste hinder for at det skjer en utvikling. En negativ leveregel kan gjenspeile seg i blant annet kommunikasjon og samspill med mennesker.
Denne venninnen min som har gått i stå når det gjelder sosial omgang, har flere av disse hindrene, men hun vil ikke drive selvutvikling. 

http://www.webpsykologen.no/personlighetstest-selvhjelp/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11. november 2017 den 8.49, Bonusmammaen skrev:

God morgen:)

Først og fremst handler det om å ha en positiv innstilling å være oppriktig nysgjerrig på andre mennesker, da er mye løst. Det vil som oftes smitte over på personen man prater med. Forutinntatte holdninger må bort. Hvis du har stemplet meg som feks fjasete før vi er i gang med en samtale så går antageligvis samtalen fort i stå. 

Jeg har personlig ingen problemer med å prate med folk som er sjenert, men hvis du ikke viser meg noe engasjement i en samtale og virker rett og slett uinteressert så blir jeg også fort uinteressert.

Sosiale koder er vanskelig å lære seg på nett. Kroppsspråk er også en viktig formidler. Det nonverbale vil leses raskere enn ord og har større betydning. Mimikk,øyekontakt, hvor lang avstand du står på osv. Alt det vil leses nonverbalt før du sier et eneste ord. 

I slike sammenhenger har jeg ikke tro på bøker med tillærte fraser, men å praktisere i grupper. Søk opp kurs som omhandler kommunikasjon. 

Å være oppriktig nysgjerrig på et annet menneske kan du selvsagt øve på hvor som helst. Det går på din egen holdning. 

Enig med det du sier. Jeg er nysgjerrig og spør, men som regel blir det ingen samtale av det. Det blir en del spørsmål og svar og deretter dabber det av. I gruppesamtaler så virker det som folk bare overser det jeg sier. Jeg trenger plass for å komme til rette og det får jeg ikke når det er mange som er utadvendt og har masse å snakke om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11. november 2017 den 13.57, Kinderegget skrev:

Hvis man er dårlig på å speile andre så finnes det teknikker å lære. Beste er å lære det når du får direkte Feedback. Jeg lærte en god del på lederkurs. Hvordan mennesker oppfatta meg var en viktig faktor, en oppvekker for min egen del. Det finnes håp. Jeg var litt klønete sosialt tidligere. Sliter ikke nå.

Skjønte ikke det med direkte feedback.. Jeg tenker hele tiden på hva folk tenker om meg og det jeg sier. Er altså redd for å drite meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11. november 2017 den 14.20, HederaHelix skrev:

At andre snakker bare fjas er ofte bare høflighet. Det er bedre enn å bare være stille og få andre til å føle seg utenfor. Jeg er selv en sånn som kan snakke bare tull til tider, spesielt når andre bare står der og ser tomt på meg. Jeg tenkte før at folk så litt ned på meg, men så viser det seg at mange er takknemlig for at jeg babler, så de skal slippe denne stillheten. 

Hva med å lage en liten liste over ting å snakke om, så du kan lede samtalen inn på noe annet. Været, ungene, hobbyer, felles kjente, osv. Føl deg frem. Type "i dag var det glatt, glad jeg har skiftet dekk!"  Trenger ikke å snakke om politikk eller samfunnsspørsmål. Det kan eventuelt komme mer ute i samtalen. 

Takk for de rådene. Disse skal jeg forsøke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2017 den 23.03, dante skrev:

Enig med det du sier. Jeg er nysgjerrig og spør, men som regel blir det ingen samtale av det. Det blir en del spørsmål og svar og deretter dabber det av. I gruppesamtaler så virker det som folk bare overser det jeg sier. Jeg trenger plass for å komme til rette og det får jeg ikke når det er mange som er utadvendt og har masse å snakke om.

Håper du finner en løsning! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må man ha et åpent ansikt og kroppsspråk. Man må også tørre å faktisk si «hei» om man møter noen samt å smile. 

Si noe random om været, og om det blir en liten konversasjon, presenter deg å barnet ditt. Nå tenker jeg at dere er for eksempel på en lekeplass. 

Folk liker som regel å snakke om seg selv og om barna sine. Lytt og still «ufarlige» spørsmål om hvor lenge de har bodd der, hvolken rase hunden deres er, hvilken barnehage ungen går i, hvor parkdressen er kjøpt og om de pleier å bedøke denne lekeplassen ofte osv, osv. 

Det meste handler som sagt om å være mottakelig for kontakt og å tørre og si hei. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...