Gå til innhold

Hilsen eller Med vennlig hilsen eller MVH


evelynn

Anbefalte innlegg

Norsk er ikke mitt morsmåll og jeg sliter litt med å forstå nyanser i språket.

Nå lurer på hva er mer formell og hva er uformell:

Hilsen

Med vennlig hilsen

MVH

F eks. hva er best å bruke når jeg skriver til en viktig person på jobben jeg har aldri hilste på, hva til vanlige kollegaer på jobben, hva til foreldre til barn fra skole/barnehage, hva til lærere, hva til kundeservicer osv.

Er det store forskjell mellom de tre avslutninger?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket

De tre alternativene brukes litt om hverandre, og det er ikke store forskjeller. Jeg personlig misliker MVH veldig mye, fordi jeg er litt vanskelig på det. Jeg tenker at dersom noen ikke gidder å bruke to sekunder på å skrive med vennlig hilsen, så mener de egentlig ikke det de skriver. "MVH" for meg er sånn "nå gidder jeg ikke bruke mere tid på deg enn det jeg må, HADE!". 
Vil du være sikker kan du egentlig bare bruke "Hilsen", det er aldri feil. Den eneste forskjellen jeg kan tenke på er at til gode venner og familie pleier nordmenn som regel å hoppe helt over MVH/Hilsen/Med vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til kolleger du ikke kjenner (og sikkert ønsker å være litt formell med), ville jeg brukt Med vennlig hilsen eller Mvh. (ikke MVH, men Mvh.).

Bare "hilsen" er mindre formelt.

Anonymkode: c3ced...34f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at "med vennlig hilsen" er finere enn forkortelsen. Altså, kan man ikke ta seg tid til å skrive alle ordene? :) 

"Hilsen" er litt uformell, så den bruker jeg i sms'er til folk jeg vet ikke har meg lagret, for eksempel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
1 hour ago, Tibbie said:

Jeg synes at "med vennlig hilsen" er finere enn forkortelsen. Altså, kan man ikke ta seg tid til å skrive alle ordene? :) 
 

:5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Med hilsen" eller "Vennlig hilsen" er av enkelte ansett som noe bedre norsk enn "Med vennlig hilsen", men det er ikke så mye å bry seg om:

http://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/kan-jeg-skrive-med-vennlig-hilsen/

Jeg synes ingenting om å bruke forkortelser her, selv om mange gjør det.

Ellers er "Med beste hilsen" et godt alternativ, synes jeg. Det er mindre brukt enn variantene med "vennlig" og føles kanskje dermed litt mer personlig, samtidig som det er en god avslutning også ved formell korrespondanse.

Anonymkode: 6c47c...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MVH eller med vennlig hilsen bruker jeg mest i jobbsammenheng eller dersom jeg skulle sende noe til en offisiell instans jeg ikke kjenner (kommunen).

"Hilsen" ville jeg bruke til personer jeg kjenner bedre eller har et mer nært forhold til.
Eksempelvis lærer til barn, naboer, venner etc kan være folk jeg kjenner, mens familie vil være de jeg har nært forhold til.

 

Den tredje varianten er jo at jeg bare skriver navnet mitt på bunnen. Dette vil være i sammenheng der jeg kjenner andre personen svært godt og har en uformell tone eller er i en korrespondanse hvor det går meldinger hyppig frem om tilbake.
Eksempelet kan være om jeg skriver til kamerater eller diskuterer noe med noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...