Gå til innhold

Atopisk eksem og kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har atopisk eksem og fikk vel første utbrudd for fem år siden. Har vært et par ganger siden da, og også nå siste året. 

Da jeg kuttet ut kumelk samt egg fra kosten siden jeg begynte å spise vegansk, ble huden ganske mye bedre. Men det er fremdeles en del ting jeg merker at ikke er bra for meg å spise med tanke på huden, da gjerne mat som inneholder raffinert sukker, e-stoffer, mye krydder etc. og alkohol. Reagerer f.eks. på vanlige tacolefser. Nøtter, gluten og soya ser ut til å gå bra. 

I tillegg til B12 tar jeg d-vitamin og omega-3. 
Å være veganer er jo noe jeg gjør frivillig og med glede, men synes det er leit å reagere på tacolefser, og å ikke kunne kose meg med godteri som vanlige folk, fordi jeg merker det på huden at det ikke er bra. :( 

Lurer på om andre her erfaring med kostholdets betydning når det gjelder atopisk eksem? Noen næringsstoffer man bør fokusere ekstra på når man har atopisk eksem? Har hørt c-, d- og e-vitamin, diverse b-vitaminer og omega-3. 

Jeg spiser mye knekkebrød, havregryn, nøtter, belgvekster, en del grønnsaker (da gjerne gulrøtter og potet), soyaprodukter, banan og ferskpresset juice. Dessverre spiser jeg også en del nudler og er veldig glad i sjokolade. Prøver dog å styre unna de som har sukker som første ingrediens, i tillegg til at jeg altså kun spiser melkefritt. 

Er også aktiv og bruker mye tid ute, verken snuser/røyker eller drikker alkohol. Prøver å unngå stress i den grad det er mulig. Bruker parfymefri fuktighetskrem, deodorant og håndsåpe, skal også gå over til parfymefri shampoo, balsam, dusjsåpe og vaskemiddel. 

Anonymkode: aa062...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg har hatt atopisk eksem hele livet, men fikk ordentlige utbrudd for ca 6 år siden.

Har aldri merket noe i forhold til kosthold annet enn at når jeg skal passe på og begrense alt jeg spiser til en hver tid så blir jeg stressa. Og stress!! Det utløser eksem. Psykiske påkjenninger, press og stress er det verste for min del. 

Kan godt hende kostholdet har mye å si, men for meg funker det best å spise variert og normalt. Være generelt sunn og frisk, og lære meg å slappe av.

Har aldri vært noen storspiser av junk og godteri da, men det er jo uansett ikke bra for noen ting i kroppen, så blir ikke overrasket over at det gir utslag.

Har fått steroid krem av legen, det fjerner det meste i løpet av en ukes intensiv behandling. 

 

Anonymkode: 4f6ea...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selolje kurerte min atopiske eksem..Ble helt kvitt det. Kunne til og med drikke appelsinjuice uten utbrudd.

Anonymkode: 5239c...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

selolje kurerte min atopiske eksem..Ble helt kvitt det. Kunne til og med drikke appelsinjuice uten utbrudd.

Anonymkode: 5239c...a68

Vanlig fiskeolje kurerer ikke atopisk eksem. Den inneholder bare DHA og EPA, selolje har itilleg DPA, og det er det som kurerer atopisk eksem.

Anonymkode: 5239c...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

selolje kurerte min atopiske eksem..Ble helt kvitt det. Kunne til og med drikke appelsinjuice uten utbrudd.

Anonymkode: 5239c...a68

Hei. Hvilken selolje bruker du?

Anonymkode: d0941...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...