Gå til innhold

Hun/henne!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå koker det snart over for meg! Gaustad neste! :sjokkbla:

Hva er det som gjør at barn/unge men også mange voksne konsekvent feilbruker hun og henne??? 

Har voksne kolleger som feks sier "Henne hadde på seg en fin genser i dag!"

"Skal vi kjøpe en gave til hun?"

Kva...?!?

Hører også barn og ungdom som sier det daglig :raven:

Anonymkode: 405b4...05b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stort sett et østlandsfenomen, er det ikke? Talefeil har tatt helt av der borte :raven:

Anonymkode: 41e06...e61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stort sett et østlandsfenomen, er det ikke? Talefeil har tatt helt av der borte :raven:

Anonymkode: 41e06...e61

Haha! Vi er snåle!

Anonymkode: 97e8b...886

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn kan verken skrive eller snakke lenger (Er faktisk lov å skrive både verken og hverken fordi folk ikke klarer å forholde seg til rettskriving lenger, så da tillater språkrådet av en eller annen grunn nesten alt).

Holder på å bli gal selv. Hun/henne, hvem/hvilken, da/når.  Tror rett og slett at folk bare ikke bryr seg lenger. Så har du åsså di som skriver på dialækt..... Eller dem som forkorter ordene og skriver på såkalt sms-språk. Forferdelig slitsomt å lese og forholde seg til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg også grønn over dette. Som regel er det "hun" som blir brukt som erstatning for "henne". Jeg merker dette ofte hos mennesker som er fra området rundt Oslo, og jeg tror de tror det er litt "finere"? Litt i samme kategori som å si "de" i stedet for "dem".

Anonymkode: 9bb1c...d0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2017 den 21.02, altflyter skrev:

Nordmenn kan verken skrive eller snakke lenger (Er faktisk lov å skrive både verken og hverken fordi folk ikke klarer å forholde seg til rettskriving lenger, så da tillater språkrådet av en eller annen grunn nesten alt).

Holder på å bli gal selv. Hun/henne, hvem/hvilken, da/når.  Tror rett og slett at folk bare ikke bryr seg lenger. Så har du åsså di som skriver på dialækt..... Eller dem som forkorter ordene og skriver på såkalt sms-språk. Forferdelig slitsomt å lese og forholde seg til.

Hadde jo vært veldig uheldig om språkrådet skulle vært så nazi på rettskrivingen, at om 100 år så skrev alle som vi gjør i dag, men talen er helt annerledes. Er det ikke best når språk og tale samsvarer mest mulig?

Anonymkode: f87ef...621

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.10.2017 den 15.27, AnonymBruker skrev:

Nå koker det snart over for meg! Gaustad neste! :sjokkbla:

Hva er det som gjør at barn/unge men også mange voksne konsekvent feilbruker hun og henne??? 

Har voksne kolleger som feks sier "Henne hadde på seg en fin genser i dag!"

"Skal vi kjøpe en gave til hun?"

Kva...?!?

Hører også barn og ungdom som sier det daglig :raven:

Anonymkode: 405b4...05b

Samme problemstilling som; hvem ost er best, igjen. :mynona:

Anonymkode: ba163...962

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihvertfall ikke på grunn av påvirkning fra engelsk. Der er det jo tydelig forskjell på she og her, og he og him. 

Det er jo en ting med henne, men ham er jo nesten utdødd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JudasPriest

Hva med alle dere som skriver NÅR i stedet for DA. DA er fortid, NÅR skriver man i forbindelse med nåtid og framtid. Det er fryktelig irriterende med folk som ikke sier og skriver det riktig. I tillegg til folk som sier i overigår, det heter i forgårs. I overigår er ikke et ord, og det ville i så fall vært i dag. 

Endret av JudasPriest
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2017 den 11.30, Honey Dew skrev:

Kan være at dette hører til dialekten

Ja, og kanskje påvirkning fra nynorsk?

Anonymkode: f87ef...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og kanskje påvirkning fra nynorsk?

Anonymkode: f87ef...621

Nei. En erstatter ikke "hun" med "henne" i nynorsk.

Det heter for eksempel "ho gjekk til skulen", ikke "henne gjekk til skulen"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det samme med han og ham! Ser det daglig selv.

Hun - han               Hun/han heter XXX
Henne- ham           Kan du hente henne/ ham?

Det er vel egentlig bare å "oversette" fra engelsk, she/he og her/him, så ser man med en gang forskjellen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5.11.2017 at 11:07 AM, stan said:

Ihvertfall ikke på grunn av påvirkning fra engelsk. Der er det jo tydelig forskjell på she og her, og he og him. 

Det er jo en ting med henne, men ham er jo nesten utdødd. 

Jeg bruker ham akkurat som henne. Dvs alle gangene det er "naturlig" å bruke det. Også i tale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
On 11/5/2017 at 10:30 AM, Honey Dew said:

Kan være at dette hører til dialekten

 

Vel ... Så vidt jeg vet er det ingen norsk dialekt som har regelbundet avvikende objektsform. Det kan være mange som gjør samme feilen i et distrikt, men det betyr ikke nødvendigvis at man kan kalle det "dialekt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vilali skrev:

Jeg bruker ham akkurat som henne. Dvs alle gangene det er "naturlig" å bruke det. Også i tale.

Flott.

Det virker som det blir færre og færre av oss som fortsatt bruker ordet ham.

Jeg skjønner jo at språket er i utvikling, og at henne og ham kanskje er i ferd med å forsvinne til fordel for hun og han. 

Er det en generell trend at språket og grammatikken forenkles?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, stan skrev:

Flott.

Det virker som det blir færre og færre av oss som fortsatt bruker ordet ham.

Jeg skjønner jo at språket er i utvikling, og at henne og ham kanskje er i ferd med å forsvinne til fordel for hun og han. 

Er det en generell trend at språket og grammatikken forenkles?

Mye av språkutviklingen har vært pga forenkling eller «latskap», ja. Mye av norsk språkhistorie handler om ord ble forenklet, både mtp hvor lett ordlyden ligger i munnen og hvor kort ordet er. Grammatisk forenkling har også forekommet. 

Anonymkode: 67fda...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Overrasket skrev:

 

Vel ... Så vidt jeg vet er det ingen norsk dialekt som har regelbundet avvikende objektsform. Det kan være mange som gjør samme feilen i et distrikt, men det betyr ikke nødvendigvis at man kan kalle det "dialekt".

I bergensdialekten finnes ikke ordet "henne" eller "ham". Her bruker vi "honn" og "hann" på alt, antakeligvis pga. blandingen av bokmål og nynorsk som er naturlig i dialekten (eg, ikkje og spørreord som stammer fra nynorsk: ka, kor, koffor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
42 minutes ago, pressplay said:

I bergensdialekten finnes ikke ordet "henne" eller "ham". Her bruker vi "honn" og "hann" på alt, antakeligvis pga. blandingen av bokmål og nynorsk som er naturlig i dialekten (eg, ikkje og spørreord som stammer fra nynorsk: ka, kor, koffor)

Kanskje? Det er nok bare delvis sant. Man deler som regel bergensk inn i to kategorier, evt. deles hver av de kategoriene inn i to underkategorier. Så vi snakker altså om opptil fire varianter av bergensk. To av variantene omfatter henne, ham, dem osv. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...