Gå til innhold

Adopsjon - fra hvor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer og jeg er 36 år. Vi har ett barn fra før med spesielle behov.

Vurderer å søke om å adoptere et barn, men er helt i startfasen. Hvor begynner vi å undersøke? Hvilke organisasjoner er best? Hvor ville dere anbefalt å adoptere fra? 

Anonymkode: 9e15b...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, så hyggelig at dere tenker på å adoptere! Det er en flott måte å bli foreldre på :)

Hvilket land som passer dere kommer an på flere ting. De forskjellige landene har forskjellige krav til søkerne, de har forskjellig prosess og opplegg rundt hentereise, ventetiden går opp og ned. Men når dere bare har ett barn fra før og er ganske unge vil jeg tro det er mange land som kan være aktuelle. En saksbehandler i en av foreningene kan hjelpe dere med å finne det som passer best.

Men jeg kan tipse om at det er mangel på søkere for Sør-Korea akkurat nå. Det er rett og slett ikke nok søkere på programmet. Les mer her. Verdens Barn er forresten den organisasjonen vi brukte, og vi var veldig fornøyd med dem! Har også venner som har brukt InorAdopt, og der er det kort ventetid på Taiwan og Burkina Faso.

Ta kontakt med en organisasjon og hør, de kan hjelpe dere videre. Gratulerer med en veldig god beslutning!

Anonymkode: 099f0...784

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at dere vurderer å adoptere😊 Er selv adoptert fra Sør-Korea via Verdens Barn, har et godt inntrykk av organisasjonen. De har også gode stipender og programmer for barn som vil reise tilbake når de blir myndige.

Les dere opp ift kriterier, noen land krever at dere ikke har barn fra før, at dere er kristne o.l. Vet ikke om noen land fremdeles praktiserer angrerett, dvs at biologisk mor kan angre på adopsjonen helt til barnet er x antall måneder.

Dere sier ikke noe om hvor vidt deres eget barn med spesielle behov gjør dere åpne for å adoptere barn med spesielle behov, eller om dere er redde for å få et barn til som trenger mye oppfølging.

I land med mye rus er barna særskilt utsatt for å ha medfødte hjerneskader, som kanskje ikke synes ved fødsel. Kjenner mange Koreanskadopterte, de fleste er friske og raske. Har møtt mange andre adopterte fra f.eks Sør-Amerika, hvor de har medfødte sykdommer som følge av at mor ruset seg. Men som med egne barn- man vet aldri.

Masse lykke til!

Anonymkode: 43709...5fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Tusen takk for svarene.

Jeg kunne godt tenke meg å adoptere barn med spesielle behov på sikt, men tenker at det er litt tidlig enda. Man kan selvsagt aldri garantere seg mot noe, men å minimere risikoen er jo fint, sånn at vi kan følge opp h*n vi allerede har.

Hvilke land tenker dere at det er aller mest "etisk" å adoptere fra? Jeg tenker liksom at en del land er det enklere å finne noen som kan adoptere? Og at vi f.eks. kunne tenkt oss å adoptere en jente i et land der jenter kanskje ikke har det så greit?

Takknemlig for alle innspill :)

TS

Anonymkode: 9e15b...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det beste svaret på spm ditt er å kontakte en av de tre adopsjonsforeningene i Norge (InorAdopt, Verdens Barn og Adopsjonsforum). De vil kunne guide dere videre i prosessen. Adopsjonssituasjonen endret seg raskt og som en her oppe skriver: Nå mangler de søkere på Sør-Korea, mens dette var et land hvor de for noen år siden ikke tok nye søkere. Generelt kan man ikke ønske seg kjønn når man adopterer, men om dere sier at dere tenker etisk, så vil jeg tippe at foreningene vil snakke en del med dere om adopsjon av barn med spesielle behov, herunder også eldre barn. Men som sagt: Kontakt foreningene. Dette er jo en jungel av regler både fra Norge og samarbeidslandene, kombinert med egne ønsker, muligheter og tanker om tidsperspektiv.

Anonymkode: dad59...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...