Gå til innhold

NTNU-rapport: Omtrent like mange gutter som blir utsatt for seksuell trakassering som jenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner å bli lei av å høre om at vi skal ta hensyn til fysiologiske hensyn i den ene konteksten, men ikke i den andre. Kvinner kan bli gravide, og har selvbestemmelsesrett over hvorvidt hun vil bære fram barnet eller ikke, dette i kraft av fysiologien. Menn har ikke noe de skulle si på dette, og det er greit, ikke pokkern om noen skal kunne tvinge noen til kroppslig inngripen, men la i så fall menn få juridisk abort. Skal vi ta fysiologiske hensyn overfor dere, må vel dere kunne gi oss den samme retten tilbake?

Anonymkode: cc8e7...e77

 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så siden menn ikke får lov til å utnytte den overlegne fysiske styrken de har til å undertrykke kvinner seksuelt bør de få utnytte kvinners kropp ved å tvinge de til å gjennomgå unødvendige medisinske prosedyrer? That makes sense. Ikke vanskelig å skjønne hva slags menneske du er.

Anonymkode: 48792...548

Du missforstå jo innlegget til vedkommende, og det helt fullstendig. Det er jo ikke DET han skriver, snarere tvert om. Personen snakker om juridisk abort. Jeg skal ikke gå inn på det her, for det er en helt annen diskusjon. Ville bare påpeke at du bør lese gjennom en kommentar før du skyter fra hofta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge den aktuelle rapporten så blir de fleste gutter trakassert av andre gutter og i mye mindre grad av jenter.... Faktisk kan man konkludere med at det er gutter som i hovedsak står bak trakassering av både jenter og gutter. Jeg er egentlig ikke overrasket, jeg husker godt min egen ungdomstid og alt vi jenter i grunnen bare måtte finne oss i. Jeg tror faktisk det er store mørketall blant jenter også, det er ikke noe vi er stolte av akkurat.

Anonymkode: 507f9...5c0

Her har du en annen rapport.

Tall om seksuell trakassering:

En større undersøkelse i videregående i Sør-Trøndelag 2013-2014 om seksuell trakassering forteller mye om omfanget av dette:

En stor andel elever (63% jenter og 62% gutter)rapporterte å ha opplevd minst en form for seksuell trakassering siste år. 46% gutter og 34% jenter oppga å ha trakassert andre seksuelt.

Gutter trakasserer og seksuelt tvinger jevnaldrende

jenter, men gjør det i minst like stor grad mot jevnaldrende gutter. Resultatene viser at både jenter og gutter blir trakassert av jenter, og jenter oppgir å trakassere både andre jevnaldrende jenter og gutter. Seksuell trakassering er helt klart ikke bare noe som jenter blir utsatt for av jevnaldrende gutter eller som menn utsetter kvinner for.

Eksempler på trakassering som ble rapportert:

Bemerkninger om løsaktighet og objektiviserende bemerkninger som: hore, ludder, horebukk, rundbrenner, fitte, kuk, kuse, rævhøl og lignende. Jenter får slike bemerkninger like mye, eller mer fra jenter enn fra gutter. Gutter får slike bemerkninger like mye som -, eller mer enn jenter og de får det mest fra andre gutter.

26,5% av jentene har fått slike bemerkninger fra en gutt, 32,4% av jentene har fått det av en jente. 4,3% av jentene har fått slike bemerkninger av en voksen.

38,5% av guttene har fått slike bemerkninger fra en gutt, 21,9% har fått det av en jente. 6,6% av guttene har fått slike bemerkninger fra voksen.

 

Tallene er rimelig like i denne undersøkelsen. Og personlige erfaringer kan vel alle komme trekkende med, hvilken gutt har vel ikke blitt tafset på uønsket på byen? Eller blitt truet med ting som: "Jeg sier til alle at du forsøkte voldta meg (slo meg, truet meg, trakasserte meg, tok på meg)", uten at dette var tilfelle. Personlige erfaringer sier meg fint lite i debatter som dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, HalldirV2 skrev:

Eksempler på trakassering som ble rapportert:

Bemerkninger om løsaktighet og objektiviserende bemerkninger som: hore, ludder, horebukk, rundbrenner, fitte, kuk, kuse, rævhøl og lignende.

Kan det være derfor mange bare ler av "seksuell trakassering"? Hvis man ikke har større "problemer" enn dette, så ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Horten Market skrev:

Kan det være derfor mange bare ler av "seksuell trakassering"? Hvis man ikke har større "problemer" enn dette, så ...

Jeg tror elever i Nord Norge sliter med mye seksuell trakassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror sannsynligheten for at en mann vil takle å bli kallt for en "gris" eller bli tafset på er større enn hva en kvinne klarer. Kvinner er fysisk svakere enn menn, og er mer "byttedyr" enn menn. Ergo så trenger de mer beskyttelse. Derfor er jeg litt uenig i TS om at behovet er å likestille alvoret mellom menn og kvinner på denne arenaen. Selvsagt finnes det enkelte saker som er unntaket, og da er det viktig å ikke bagatellisere dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, HalldirV2 skrev:

Her har du en annen rapport.

Tall om seksuell trakassering:

En større undersøkelse i videregående i Sør-Trøndelag 2013-2014 om seksuell trakassering forteller mye om omfanget av dette:

En stor andel elever (63% jenter og 62% gutter)rapporterte å ha opplevd minst en form for seksuell trakassering siste år. 46% gutter og 34% jenter oppga å ha trakassert andre seksuelt.

Gutter trakasserer og seksuelt tvinger jevnaldrende

jenter, men gjør det i minst like stor grad mot jevnaldrende gutter. Resultatene viser at både jenter og gutter blir trakassert av jenter, og jenter oppgir å trakassere både andre jevnaldrende jenter og gutter. Seksuell trakassering er helt klart ikke bare noe som jenter blir utsatt for av jevnaldrende gutter eller som menn utsetter kvinner for.

Eksempler på trakassering som ble rapportert:

Bemerkninger om løsaktighet og objektiviserende bemerkninger som: hore, ludder, horebukk, rundbrenner, fitte, kuk, kuse, rævhøl og lignende. Jenter får slike bemerkninger like mye, eller mer fra jenter enn fra gutter. Gutter får slike bemerkninger like mye som -, eller mer enn jenter og de får det mest fra andre gutter.

26,5% av jentene har fått slike bemerkninger fra en gutt, 32,4% av jentene har fått det av en jente. 4,3% av jentene har fått slike bemerkninger av en voksen.

38,5% av guttene har fått slike bemerkninger fra en gutt, 21,9% har fått det av en jente. 6,6% av guttene har fått slike bemerkninger fra voksen.

 

Tallene er rimelig like i denne undersøkelsen. Og personlige erfaringer kan vel alle komme trekkende med, hvilken gutt har vel ikke blitt tafset på uønsket på byen? Eller blitt truet med ting som: "Jeg sier til alle at du forsøkte voldta meg (slo meg, truet meg, trakasserte meg, tok på meg)", uten at dette var tilfelle. Personlige erfaringer sier meg fint lite i debatter som dette. 

Dette er akkurat den samme rapporten som TS henviser til...

Som sagt - den sier noe om at gutter opplever seksuell trakassering på lik linje med jenter, men når det kommer til overgrep er tallene veldig forskjellige. Mange flere jenter opplever overgrep. 

Sett i lys av det er det kanskje ikke så rart at jenter opplever trakassering som «verre» og mer truende enn gutter (helt sikkert med en del unntak)? Trakassering kan som sagt oppleves som en trussel om overgrep.

Anonymkode: fbcea...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for innlegg med kun bilde og latterliggjøring, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2017 den 19.16, AnonymBruker skrev:

Dette er akkurat den samme rapporten som TS henviser til...

Som sagt - den sier noe om at gutter opplever seksuell trakassering på lik linje med jenter, men når det kommer til overgrep er tallene veldig forskjellige. Mange flere jenter opplever overgrep. 

Sett i lys av det er det kanskje ikke så rart at jenter opplever trakassering som «verre» og mer truende enn gutter (helt sikkert med en del unntak)? Trakassering kan som sagt oppleves som en trussel om overgrep.

Anonymkode: fbcea...ee3

Last year the National Crime Victimization Survey turned up a remarkable statistic. In asking 40,000 households about rape and sexual violence, the survey uncovered that 38 percent of incidents were against men. The number seemed so high that it prompted researcher Lara Stemple to call the Bureau of Justice Statistics to see if it maybe it had made a mistake, or changed its terminology. 

http://www.slate.com/articles/double_x/doublex/2014/04/male_rape_in_america_a_new_study_reveals_that_men_are_sexually_assaulted.html

 

Det er på tide å tenke nytt rundt vold og overgrep. Kvinner og menn kan både være ofre og overgripere. Det er ikke et kjønnet problem, men et samfunns og helseproblem.

 

Anonymkode: ccb58...b01

Innlegget er redigert for brudd på opphavsrett.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har opplevd har sagt at menn synes det er kjekt å bli trakassert er menn selv. Så kanskje man skal snu fingeren innover i stedet for å peke overalt andre steder først! Trakassering er naturlig nok ugreit uansett hvem som opplever det.

Anonymkode: 4cb3c...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er akkurat den samme rapporten som TS henviser til...

Som sagt - den sier noe om at gutter opplever seksuell trakassering på lik linje med jenter, men når det kommer til overgrep er tallene veldig forskjellige. Mange flere jenter opplever overgrep. 

Sett i lys av det er det kanskje ikke så rart at jenter opplever trakassering som «verre» og mer truende enn gutter (helt sikkert med en del unntak)? Trakassering kan som sagt oppleves som en trussel om overgrep.

Anonymkode: fbcea...ee3

Men kjære vene, denne tråden handler om seksuell trakassering, ikke om voldtekt eller overgrep. Hvorfor er det så vanskelig å forholde seg til innlegget til ts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HalldirV2 skrev:

Men kjære vene, denne tråden handler om seksuell trakassering, ikke om voldtekt eller overgrep. Hvorfor er det så vanskelig å forholde seg til innlegget til ts?

Men kjære vene, kanskje du skal lese hovedinnlegget til TS en gang til? Overgrep nevnes gjentatte ganger. Tråden handler om begge deler, men både du og TS plukker ut de tallene dere liker best og later som de dekker både trakassering og overgrep. Du greier til og med å sitere fra samme rapport som TS og påstå at det er «enda en rapport».

Les deg litt opp på emnet i stedet for å velge ut fakta ut fra din egen agenda. Ja, mange menn opplever både trakassering og overgrep, og ja, det er like ille for dem som for kvinner. Men er menn generelt undertrykket av kvinner? Nei. Det er motsatt.

I tillegg kommer aspektet med at trakassering oppleves som mer truende for de fleste kvinner enn for menn.

Anonymkode: fbcea...ee3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2017 den 19.45, AnonymBruker skrev:

Last year the National Crime Victimization Survey turned up a remarkable statistic. In asking 40,000 households about rape and sexual violence, the survey uncovered that 38 percent of incidents were against men. The number seemed so high that it prompted researcher Lara Stemple to call the Bureau of Justice Statistics to see if it maybe it had made a mistake, or changed its terminology. 

http://www.slate.com/articles/double_x/doublex/2014/04/male_rape_in_america_a_new_study_reveals_that_men_are_sexually_assaulted.html

 

Det er på tide å tenke nytt rundt vold og overgrep. Kvinner og menn kan både være ofre og overgripere. Det er ikke et kjønnet problem, men et samfunns og helseproblem.

 

Anonymkode: ccb58...b01

Veldig interessante tall i denne studien som også er fra 2014. Det bør nevnes at det er snakk om både mannlige og kvinnelige overgripere i de 38 prosentene. Uansett er det høye tall.

Helt enig i det siste du skriver.

Anonymkode: fbcea...ee3

Innlegget er redigert for brudd på opphavsrett.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære vene, kanskje du skal lese hovedinnlegget til TS en gang til? Overgrep nevnes gjentatte ganger. Tråden handler om begge deler, men både du og TS plukker ut de tallene dere liker best og later som de dekker både trakassering og overgrep. Du greier til og med å sitere fra samme rapport som TS og påstå at det er «enda en rapport».

Les deg litt opp på emnet i stedet for å velge ut fakta ut fra din egen agenda. Ja, mange menn opplever både trakassering og overgrep, og ja, det er like ille for dem som for kvinner. Men er menn generelt undertrykket av kvinner? Nei. Det er motsatt.

I tillegg kommer aspektet med at trakassering oppleves som mer truende for de fleste kvinner enn for menn.

Anonymkode: fbcea...ee3

Du har rett, jeg har malt meg inn i et hjørne her fordi jeg ikke leste ts sitt innlegg bedre, jeg ser han trekker frem overgrep også. Så, jeg legger meg flat der og vifter det hvite flagget. 

Når det er sagt så har ikke jeg noen agenda, og jeg synes heller ikke du skal tillegge meg motiver. Dersom du hadde gått gjennom loggen min, ville du sett at jeg like lett argumenterer for det ene kjønnet som mot det, avhengig av omstendighetene. 

Jeg her heller ikke enig at kvinner er mer undertrykket enn menn i samfunnet, kvinner er privilegerte på en rekke områder. Barnefordelingssaker, lavere straff for samme kriminalitet, kjønnskvotering osv. Men når det kommer til overgrep og voldtekt er jeg enig, i den konteksten er menn overrepresentert, seksuell trakassering isolert sett...marginalt.

Hele grunnlaget for min diskusjon her inne var bygget på feil premisser da jeg, som du poengterte, ikke leste ts sin post godt nok. Men poenget mitt står jeg fortsatt fast på, menn blir i nesten line stor grad utsatt for seksuell trakassering, og dette er og blir bagatellisert i samfunnet. Og ofte også latterliggjort dessverre.

Endret av HalldirV2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er akkurat den samme rapporten som TS henviser til...

Som sagt - den sier noe om at gutter opplever seksuell trakassering på lik linje med jenter, men når det kommer til overgrep er tallene veldig forskjellige. Mange flere jenter opplever overgrep. 

Sett i lys av det er det kanskje ikke så rart at jenter opplever trakassering som «verre» og mer truende enn gutter (helt sikkert med en del unntak)? Trakassering kan som sagt oppleves som en trussel om overgrep.

Anonymkode: fbcea...ee3

Flere studier har vist at tallene for menn blir vesentlig høyere når man istedenfor å spørre om egen offeroppfatning spør om spesifikke handlinger.

Så f.eks å spørre om: "Har du hatt sex når du ikke har hatt lyst, eller har blitt presset til sex". Gir et vesentlig likere svarprosent for menn og kvinner enn "har du blitt voldtatt".

Dessuten viser også mange undersøkelser at gutter og menn underrapporterer hva de er blitt utsatt for i STOR grad, selv i anonyme spørreundersøkelser. Dette har man funnet ved spørreundersøkelser hvor man vet om overgrep i barns fortid, men hvor gutter i stor grad likevel svarer at de ikke har vært utsatt for noe overgrep i spørreundersøkelser. Og denne underrapporteringen blir MYE større ettersom hvor lang tid tilbake man spør om. Spør man om de siste 12 måneder gir det altså et bedre resultat enn hvis man spør om man noen gang i livet er blitt utsatt for overgrep for menn, mens det for kvinner er motsatt, de overrapporterer, og overrapporterer enda mer når tidsrammen utvides.

Anonymkode: 26d6e...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere studier har vist at tallene for menn blir vesentlig høyere når man istedenfor å spørre om egen offeroppfatning spør om spesifikke handlinger.

Så f.eks å spørre om: "Har du hatt sex når du ikke har hatt lyst, eller har blitt presset til sex". Gir et vesentlig likere svarprosent for menn og kvinner enn "har du blitt voldtatt".

Dessuten viser også mange undersøkelser at gutter og menn underrapporterer hva de er blitt utsatt for i STOR grad, selv i anonyme spørreundersøkelser. Dette har man funnet ved spørreundersøkelser hvor man vet om overgrep i barns fortid, men hvor gutter i stor grad likevel svarer at de ikke har vært utsatt for noe overgrep i spørreundersøkelser. Og denne underrapporteringen blir MYE større ettersom hvor lang tid tilbake man spør om. Spør man om de siste 12 måneder gir det altså et bedre resultat enn hvis man spør om man noen gang i livet er blitt utsatt for overgrep for menn, mens det for kvinner er motsatt, de overrapporterer, og overrapporterer enda mer når tidsrammen utvides.

Anonymkode: 26d6e...12b

At mørketallene er store er velkjent. Men at kvinner overrapporterer? Har du dokumentasjon på det?

Anonymkode: fbcea...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2017 den 22.03, AnonymBruker skrev:

Så lenge jenter\kvinner blir behandlet som de gjør så driter jeg i menns\gutters problemer.

Anonymkode: 2e918...444

Det er ikke bare kvinner som er ofre hvis du tror det. Begge kjønn opplever trakassering og overgrep.  Også kvinner er pedofile og overgripere. Det har ingenting med kjønn å gjøre.  Fant dette innlegget på et innvandrings kritisk nettsted. Likefullt så er det desv et skjult problem. Er derfor glad at også slike ting kommer fram i lyset.  Det viser at mennesker uavhengig kjønn kan bli overgripere om forholdene ligger til rette for det.

https://www.frieord.no/utenriks/danmark-52-arig-kvinne-domt-a-sex-mindrearig-asylsoker/

Anonymkode: 473e0...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...