Gå til innhold

Tørr ikke å legge meg om natta, for er redd jeg ikke står opp dagen etter..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ender alltid med at jeg ikke faller i søvn før 05:00-05:30... står ikke opp før 13-14. Er sliten helt dagen. 

Hva kan jeg gjøre for å endre om på døgnrytmen?

Anonymkode: af9ec...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Søvnrestriksjon, søvndagbok, og alle søvnhygienetipsene som finnes. Snakk med fastlegen din og få oppfølging. Ta deg selv seriøst fordi du fortjener det. Begynn i dag og ha god søvn om et år. Ikke noe mer kukkelure. Gjør det, selv om det er jævlig. Er hardt arbeid, men unnskyldninger hjelper i alle fall ikke. Kartlegg om soveangsten din, hva handler det om? Bruk kognitiv terapi eller noe sånt for å snakke om hva som er de faktiske problemene. Vær streng med søvnrestriksjonen og ALLE tipsene. 

Det viktigste er å gjøre det her over. Det funker for 80% av de som gjennomfører det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg deg når du pleier, men sett på klokka på 10-11 i starten f.eks, hvis du ikke blir trøtt tidligere enn 5 neste natt, gjør du det samme. Skyv forsiktig på begge sider. Ikke legg opp til under 4 timers søvn. 

Anonymkode: 8ca59...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg deg når du pleier, men sett på klokka på 10-11 i starten f.eks, hvis du ikke blir trøtt tidligere enn 5 neste natt, gjør du det samme. Skyv forsiktig på begge sider. Ikke legg opp til under 4 timers søvn. 

Anonymkode: 8ca59...835

Hvorfor skal man ikke legge opp til undre 4 timers søvn? Dersom man sover så lite uansett så kan man vel like godt legge opp til mindre. Søvnrestriksjon funker ikke hvis ikke søvntrykket er stort nok. Om søvneffektiviteten ikke er mer enn 80-85% skal man ikke øke tiden i sengen, selv om den er under 4 timer. Eller hva er grunnen til at du setter grensen der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...