Gå til innhold

Ingen dukket opp i selskap til autistisk gutt


WubWub

Anbefalte innlegg

En liten gutt med autisme og epilepsi hadde gledet seg lenge til den store dagen sin og så for seg en fest fylt med latter, lek og moro ilag med venner og klassekamerater, men som dessverre altfor mange barn som "skiller seg ut" opplever så skjedde det samme her ; ingen dukket opp for å feire gebursdagen til den nå sønderknuste gutten.

Denne situasjonen er alle foreldres store skrekk så det er naturlig at moren til gutten tok til Facebook for å ventilere sorgen sin. Det tok ikke mange minuttene før innlegget gikk viralt og det strømmet inn med tilbud fra alle bauger og kanter.

I løpet av en time var det ikke bare en haug av fremmede barnefamilier på plass i selskapet, men tilogmed politiet og brannvesenet rykket ut mannsterke til åstedet , utrustet med haugevis av gaver, helikopter, politimotorsykkel og brannbil!

Takket være fremmede menneskers omsorg og varme gikk selskapet ifra å være en traumatiserende tragedie til å mest sannsynlig bli den beste dagen gutten noen gang har opplevd. Jeg kan tenke meg at den "vennegjengen" som ikke gadd dukke opp satt der grønne av misunnelse når de så bildene fra lokalavisen dagen derpå!

Hvor vil jeg hen med dette? Som foreldre er det viktig at vi lærer våre barn at folk er forskjellige , at alle barn fortjener å bli respektert for den de er og at det ikke nødvendigvis er galt å skille seg ut. Om barnet sier "nei jeg vil ikke i bursdagen hans! han er så rar og upopulær!" så er det faktisk vår oppgave som voksne og lære barnet omsorg og toleranse. For hva om rollene var snudd og det var ditt barn som ble ekskludert? Dette er rett og slett uakseptabelt. 

Samfunnet har dessverre med årene blitt kaldere og mindre inkluderende. Det er en trend vi må snu, og trenden snus hos våre barn da det er de som vil videreføre holdningene vi voksne utviser. Saker som dette er en god start :

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2962916/Osceola-County-cops-flock-autistic-boy-s-birthday-party-mom-Ashlee-Buratti-revealed-none-classmates-turned-up.html

25E80FC100000578-0-image-a-3_14245283541

25E80FE400000578-0-image-a-19_1424528469

 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Facebook delingsspam/kjedebrev. Tror ikke alltid på slikt, men virkelig synd på gutten og de andre det skjer med om dette var sant

Anonymkode: 2fcfc...ad1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn var nettopp i bursdagen til en autistisk gutt i klassen. Hele klassen kom, ingen tenkte på noe annet. Heldigvis. 

Anonymkode: a947d...7c1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hjerteskjærende historie som maner til ettertanke, om den er sann eller ei. I Norge er vi mer inkluderende, heldigvis. Det har blitt vanlig å invitere hele klassen. Det har nok også sine baksider, men de positive sidene tror jeg er i overtall.

Problemet med autisme er at lidelsens natur gjør det vanskelig/umulig å oppnå et normalt fellesskap med autister. Barn unngår ikke for å være ekle, men fordi de ikke kommer i kontakt med dem. Det ville vært helt urimelig å forlange at barn skal være omsorgsperson for sine autistiske jevnaldrende. Det ville også vært potensielt skadelig, fordi barn er i en emosjonell utviklingsfase som er avhengig av normal kontakt med andre barn og voksne.

Derfor er det lett for perifere å møte opp og være støttende i en slik situasjon. Men de ville også trukket seg unna om de kom nær. Fordi mennesker trenger emosjonell nærhet og opplevd fellesskap av sine nære, for å si det enkelt, det er hensikten med å være nær. Når nærhet ikke oppnås, søker vi andre steder. Autister er i en ulykksalig situasjon, for de ønsker den samme nærheten, men er ikke like godt utstyrt med evnen til å oppnå nærhet til andre.

Endret av Horten Market
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, WubWub skrev:

En liten gutt med autisme og epilepsi hadde gledet seg lenge til den store dagen sin og så for seg en fest fylt med latter, lek og moro ilag med venner og klassekamerater, men som dessverre altfor mange barn som "skiller seg ut" opplever så skjedde det samme her ; ingen dukket opp for å feire gebursdagen til den nå sønderknuste gutten.

Denne situasjonen er alle foreldres store skrekk så det er naturlig at moren til gutten tok til Facebook for å ventilere sorgen sin. Det tok ikke mange minuttene før innlegget gikk viralt og det strømmet inn med tilbud fra alle bauger og kanter.

I løpet av en time var det ikke bare en haug av fremmede barnefamilier på plass i selskapet, men tilogmed politiet og brannvesenet rykket ut mannsterke til åstedet , utrustet med haugevis av gaver, helikopter, politimotorsykkel og brannbil!

Takket være fremmede menneskers omsorg og varme gikk selskapet ifra å være en traumatiserende tragedie til å mest sannsynlig bli den beste dagen gutten noen gang har opplevd. Jeg kan tenke meg at den "vennegjengen" som ikke gadd dukke opp satt der grønne av misunnelse når de så bildene fra lokalavisen dagen derpå!

Hvor vil jeg hen med dette? Som foreldre er det viktig at vi lærer våre barn at folk er forskjellige , at alle barn fortjener å bli respektert for den de er og at det ikke nødvendigvis er galt å skille seg ut. Om barnet sier "nei jeg vil ikke i bursdagen hans! han er så rar og upopulær!" så er det faktisk vår oppgave som voksne og lære barnet omsorg og toleranse. For hva om rollene var snudd og det var ditt barn som ble ekskludert? Dette er rett og slett uakseptabelt. 

Samfunnet har dessverre med årene blitt kaldere og mindre inkluderende. Det er en trend vi må snu, og trenden snus hos våre barn da det er de som vil videreføre holdningene vi voksne utviser. Saker som dette er en god start :

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2962916/Osceola-County-cops-flock-autistic-boy-s-birthday-party-mom-Ashlee-Buratti-revealed-none-classmates-turned-up.html

25E80FC100000578-0-image-a-3_14245283541

25E80FE400000578-0-image-a-19_1424528469

 

 

Huff, ja, det er veldig veldig trist for barnet (personen) det gjelder. Det er jo et mareritt å invitere, også kommer ingen! Det må være grusomt.

Veldig hyggelig og flott gest av de andre ukjente der ute å stille opp! 👍🏻🎂🔆

Men hva gjør de ved neste fødselsdag? 

Anonymkode: dd592...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne muligheter kan bli misbrukt av merkelige foreldre som ikke skyr noen midler for å få bilde i avisa, gaver, penger. Mulig at det er godt ment, men det blir altfor mye oppstuss i en slik situasjon om den er ekte. Hvordan skal de nå klare å toppe neste bursdag? 

Anonymkode: 6ccf3...1e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Men hva gjør de ved neste fødselsdag? 

Anonymkode: dd592...a3e

Mest sannsynlig blir det ikke nødvendig med noe slikt igjen da de andre har skjønt (forhåpentligvis) at det ikke er "farlig"/ vanskelig å feire denne guttens bursdag. 

(Hvorfor skal man "alltid" toppe neste bursdag?)

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånne muligheter kan bli misbrukt av merkelige foreldre som ikke skyr noen midler for å få bilde i avisa, gaver, penger. Mulig at det er godt ment, men det blir altfor mye oppstuss i en slik situasjon om den er ekte. Hvordan skal de nå klare å toppe neste bursdag? 

Anonymkode: 6ccf3...1e8

Jeg tror ikke det er nødvendig å toppe neste bursdag men heller å forhindre at gutten igjen kommer til og sitte alene.

Noe jeg tviler på skjer nå som denne saken fikk stor oppmerksomhet - foreldrene til barna som ikke dukket opp føler nok på dårlig samvittighet og på skolen vil nok lærere ta opp temaet "samhold og toleranse" og diskutere dette med barna. 

Neste bursdag er jeg sikker på at det vil bli større oppmøte nå som det har blitt satt fokus på denne problemstillingen vedrørende ekskludering fra det gode lag

 

Endret av WubWub
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er veldig kynisk, men jeg liker ikke den «se på min stakkars multihandikappede/autistiske/_sett inn passende diagnose_ unge» - jeg synes det virker som mange gjør det for å få oppmerksomhet. Delinger av barn med bilde på sosiale medier som feiler noe, trenger noe osv. 

Ja, det er trist om ingen kommer i en bursdag, men jeg tror verken samfunnet er kaldere eller at det er spesielt vanlig. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det må nevnes at ungen har epilepsi eller er autist - tror man at det er derfor ingen kommer, eller øker det bare nyhetsverdien? «Fullstendig gjennomsnittlige Emma uten en fast bestevenn, men mange å leke med til vanlig» er kanskje ikke like interessant å skrive om? 

Jeg tror derimot at oppmerksomhetsjakten har blitt mer uttalt. Se i en helt vanlig give-away på Facebook, der folk kan få noe ved å like et bilde og skrive noe. Utrolig mange kommer med de mest utleverende historier, ikke bare om seg selv, men om unger og andre. 

 

Anonymkode: 7d105...825

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg er veldig kynisk, men jeg liker ikke den «se på min stakkars multihandikappede/autistiske/_sett inn passende diagnose_ unge» - jeg synes det virker som mange gjør det for å få oppmerksomhet. Delinger av barn med bilde på sosiale medier som feiler noe, trenger noe osv. 

Ja, det er trist om ingen kommer i en bursdag, men jeg tror verken samfunnet er kaldere eller at det er spesielt vanlig. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det må nevnes at ungen har epilepsi eller er autist - tror man at det er derfor ingen kommer, eller øker det bare nyhetsverdien? «Fullstendig gjennomsnittlige Emma uten en fast bestevenn, men mange å leke med til vanlig» er kanskje ikke like interessant å skrive om? 

Jeg tror derimot at oppmerksomhetsjakten har blitt mer uttalt. Se i en helt vanlig give-away på Facebook, der folk kan få noe ved å like et bilde og skrive noe. Utrolig mange kommer med de mest utleverende historier, ikke bare om seg selv, men om unger og andre. 

 

Anonymkode: 7d105...825

Det er vanligere enn man liker tro blant barnefamilier hvor barnet har asperger/autisme. Det er veldokumentert at denne gruppen barn veldig ofte blir fryst ut av medelever og ender opp som einstøinger med mindre skolen og foreldre samarbeider om og forebygge dette.

Jeg syntes det er fint at folk retter søkelys mot de utfordringene autistiske barn står ovenfor og hvor dårlig de behandles av omverden. 

Det er nå engang slik at vi mennesker blir skremt av det som er fremmed for oss - det vi ikke forstår skygger vi unna fordi det er enklest slik. Alle mennesker og dyr følger "the path of least resistance". Løsningen kan være at barna lærer mer om autisme på skolen slik at denne tilstanden ikke lenger er noe fremmed og uforståelig

Endret av WubWub
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, AnonymBruker said:

Mulig jeg er veldig kynisk, men jeg liker ikke den «se på min stakkars multihandikappede/autistiske/_sett inn passende diagnose_ unge» - jeg synes det virker som mange gjør det for å få oppmerksomhet. Delinger av barn med bilde på sosiale medier som feiler noe, trenger noe osv. 

Ja, det er trist om ingen kommer i en bursdag, men jeg tror verken samfunnet er kaldere eller at det er spesielt vanlig. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det må nevnes at ungen har epilepsi eller er autist - tror man at det er derfor ingen kommer, eller øker det bare nyhetsverdien? «Fullstendig gjennomsnittlige Emma uten en fast bestevenn, men mange å leke med til vanlig» er kanskje ikke like interessant å skrive om? 

Jeg tror derimot at oppmerksomhetsjakten har blitt mer uttalt. Se i en helt vanlig give-away på Facebook, der folk kan få noe ved å like et bilde og skrive noe. Utrolig mange kommer med de mest utleverende historier, ikke bare om seg selv, men om unger og andre. 

 

Anonymkode: 7d105...825

Ja det kan jo være tilfeldig, kanskje en uheldig valgt dag eller noe. I såfall handler det vel mer om at foreldre er dårlige til å gi beskjed enn at barnet har autisme.

Jeg har et ganske gjennomsnittlig barn og har nesten opplevd det samme. Dvs vi fikk beskjed fra ca halvparten om at de ikke kunne komme, resten hørte vi ikke noe fra. Det viste seg at det skulle være et veldig populært arrangement samtidig som bursdagen.

Jeg sendte melding til de vi ikke hadde hørt fra dagen før selskapet og fikk vite at de heller ikke kom. Da flyttet vi jo bare selskapet til en annen dag (og de fleste kom), men det hadde jo vært greit om noen hadde gjort oss oppmerksomme på dette arrangementet da innbydelsene ble delt ut, så kunne vi endret tidspunkt med en gang.

Jeg har for øvrig en bror med autisme, og det var alltid fullt hus i bursdagene hans.

Anonymkode: 3ccea...aa1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer mere på foreldre med problembarn som ikke vil være åpne om det på foreldemøter og fortelle andre foreldre om dette. Hvis Arne pleier å slå forstår jeg godt at man ikke vil invitere ham. Hvis Arne er tilbakestående så synes man skal invitere ham. Da synes jeg også at foreldrene skal være raske med å tilby å være med slik at ikke vertene må sette av en av de voksne til å passe Arne. Jeg har opplevd noen ganger at det har gått en del tid før vi som foreldre blir klar over slikt. Jeg synes det er en veldig missforstått taushetsplikt fra skolen og "det er best å late som ingenting" holdning fra foreldrene.

Anonymkode: 5c2c0...e37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Horten Market skrev:

En hjerteskjærende historie som maner til ettertanke, om den er sann eller ei. I Norge er vi mer inkluderende, heldigvis. 

Bare for å nevne det, har vært saker som dette i Norske aviser også. 
Var ikke lenge siden jeg leste om en gutt som hadde en lignende opplevelse, og det var ikke sånn at folk stilte opp i etterkant heler med politi og brannvesen slik den heldige gutten fikk. :/ 
Tenker det er litt arrogant å si "I norge skjer ikke dette" når det skjer i Norge også. Er naivt å tro annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Drakan skrev:

Bare for å nevne det, har vært saker som dette i Norske aviser også. 
Var ikke lenge siden jeg leste om en gutt som hadde en lignende opplevelse, og det var ikke sånn at folk stilte opp i etterkant heler med politi og brannvesen slik den heldige gutten fikk. :/ 
Tenker det er litt arrogant å si "I norge skjer ikke dette" når det skjer i Norge også. Er naivt å tro annet. 

Det er helt sant. Dette forekommer også i Norge - jeg kaller slike hendelser en tragedie som ikke skal forekomme, særs ikke i så ung alder. Som i eksempelet her så var det ingen som dukket opp til bursdag hos en 8 åring. Her burde foreldrene til de inviterte barna sendt avgårde ungene ;

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/de-inviterte-til-8-aarsdag-men-ingen-dukket-opp/a/10133683/

De inviterte til 8-årsdag. Men ingen dukket opp.

** Skjult mobbing som gjør veldig vondt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Facebook delingsspam/kjedebrev. Tror ikke alltid på slikt, men virkelig synd på gutten og de andre det skjer med om dette var sant

Anonymkode: 2fcfc...ad1

Saken i HI er nok ikke fake news da saken har blitt dekket i flere medier - inkludert en norsk avis :

http://www.side2.no/aktuelt/16-barn-ble-invitert-til-bursdag-og-ingen-kom---da-kom-politiet/8545462.html

16 barn ble invitert til bursdag. Ingen kom. Da kom politiet

Moren ble knust av sønnens reaksjon da ingen kom i bursdagsselskap.

Ifølge mammaen ble sønnen hennes knust da ingen dukket opp.

- Uttrykket i ansiktet hans da ingen av barna kom knuste meg innvendig, sier moren ifølge CBS News.

«Jeg vet det kanskje er dumt at jeg reagerer på denne måten, men hjertet mitt er knust på grunn av min sønn. Han fortsetter å spørre om når vennene hans vil komme».

Ukjente strømmet til
Facebook-innlegget fikk umiddelbar respons og kort tid etter kom både barn og voksne til Glenn og Ashlee med presanger til bursdagsbarnet. Til og med politiet og brannvesenet ble involvert. 

Et politihelikopter fløy over huset slik at Glenn kunne vinke opp til helikopteret. I tillegg kom politifolk i politibiler og brannmenn i brannbiler hjem til gutten, slik at bursdagsbarnet selv kunne få sitte i en ekte brannbil. De hadde også med flere gaver til 6-åringen.

- Det var helt utrolig. Glenn smilte og vinket hele tiden, sier moren etter det overraskende besøket.

- At så mange ukjente kom for å feire bursdagen til en gutt de ikke kjenner varmet mitt hjerte, forteller Ashlee Burrati.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Peanut skrev:

Mest sannsynlig blir det ikke nødvendig med noe slikt igjen da de andre har skjønt (forhåpentligvis) at det ikke er "farlig"/ vanskelig å feire denne guttens bursdag. 

(Hvorfor skal man "alltid" toppe neste bursdag?)

Handlet ikke om å toppe noe men:

»hva skjer når nok en gang ingen møter opp gang på gang?» 

Anonymkode: dd592...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forferdelig trist at dette kan skje. Lurer på hva foreldrene til de barna som ikke kom tenker.

I mine sønners klasse så er det vanlig å enten be hele klassen eller bare guttene/jentene. Og da kommer så og si alle som blir bedt. Mine barn har enda ikke sagt de ikke ønsker å gå i en bursdag. De hadde ikke fått lov til å ikke gidde å gå i en bursdag. Da skal det være en svært god grunn. 

Anonymkode: b6946...371

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, WubWub skrev:

Det er helt sant. Dette forekommer også i Norge - jeg kaller slike hendelser en tragedie som ikke skal forekomme, særs ikke i så ung alder. Som i eksempelet her så var det ingen som dukket opp til bursdag hos en 8 åring. Her burde foreldrene til de inviterte barna sendt avgårde ungene ;

 

Synes skoler burde ha et bursdags system, slik at alle foreldre vet når bursdagen til noen er.
Eller at foreldre kan spørre foreldre til de inviterte, eller høre med lærer om alle har fått invitasjon så lærer kan høre med foreldre. O_o
Et eller annet i alle fall.  Burde ikke være for vanskelig å gjøre noe slikt. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...