Gå til innhold

Tsjekkia tar en Østerrike.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag er det valg i Tsjekkia og det ser ut til at landet akkurat slik som Østerrike blir mer høyre populistisk. Tsjekkia er faktisk med sine 10millioner 2 millioner større en Østerrike. Dessverre ser det ut til at tradisjonelle partier, slik som sosialdemokratene ligger an til å få sjokkerende lave 13%. Synes du det er urovekkende, eller er det forstålig at sosialdemokratene kryper inn?

https://www.aftenposten.no/verden/i/k44Ea/Protestpartier-styrer-mot-rekord-Storfavoritten-kalles-Tsjekkias-Trump

Anonymkode: 90de7...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spoiler

 

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag er det valg i Tsjekkia og det ser ut til at landet akkurat slik som Østerrike blir mer høyre populistisk. Tsjekkia er faktisk med sine 10millioner 2 millioner større en Østerrike. Dessverre ser det ut til at tradisjonelle partier, slik som sosialdemokratene ligger an til å få sjokkerende lave 13%. Synes du det er urovekkende, eller er det forstålig at sosialdemokratene kryper inn?

https://www.aftenposten.no/verden/i/k44Ea/Protestpartier-styrer-mot-rekord-Storfavoritten-kalles-Tsjekkias-Trump

Anonymkode: 90de7...13d

Jeg synes det er urovekkende, men fullt ut forståelig. Jeg skulle ønske den intellektuelle venstreeliten ikke hadde mistet bakkekontakten som de har gjort, at de har fjernet seg så langt fra den generelle befolkningen. Jeg foretrekker venstrepolitikk generelt over høyre, men den utopiske ideen om Europa som et multikulturelt paradis deler jeg ikke. Litt innvandring er sunt, og de vi har skal vi ta vare på og inkludere, men et sted på grensen gå...jeg tror også folk er lei hersketeknikker, og den kollektive selvpiskingen av den hvite "rasen" som venstre på mange måter står for, og stadig forlenger med innføringen  av nye konsepter.

Endret av HalldirV2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, HalldirV2 skrev:
  Vis skjult innhold

 

Jeg synes det er urovekkende, men fullt ut forståelig. Jeg skulle ønske ikke den intellektuelle venstreeliten hadde mistet bakkekontakten som de har gjort, de har fjernet seg så langt fra den generelle befolkningen. Jeg foretrekker venstrepolitikk generelt over høyre, men den utopiske ideen om Europa som et multikulturelt paradis deler jeg ikke. Litt innvandring er sunt, og de vi har skal vi ta vare på og inkludere, men et sted på grensen gå...jeg tror også folk er lei hersketeknikker, og den kollektive selvpiskingen av den hvite "rasen" som venstre på mange måter står for, og stadig forlenger med innføringen  av nye konsepter.

Selv har jeg også tradisjon på å være sosialist, men det som irriterer meg er at sosialistene bryter med et gammelt prinsipp, at man ikke skal fremme eller tilrettelegge for relgiøs innflytelse. Vanligvis har de jo også vært kritisk til kristlig inflytelse, men når det kommer til Islam virker det som om det klikker helt. Det er helt fint med hijab og burka, Islam må beskyttes.

https://www.nrk.no/norge/ville-straffe-ytringer-om-religion-1.12158000

Nå er det en burka debatt rundt i Europa og de sosialdemokratiske partiene har en god mulighet til å demonstrere at de ikke har lagt seg helt paddeflat for Islam, etter min mening en opplagt kvinneundertykkende praksis, men jeg tror Danmark blir det eneste unntaket. Her hjemme vet jeg egentlig ikke hva AP vill.

Anonymkode: 90de7...13d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv har jeg også tradisjon på å være sosialist, men det som irriterer meg er at sosialistene bryter med et gammelt prinsipp, at man ikke skal fremme eller tilrettelegge for relgiøs innflytelse. Vanligvis har de jo også vært kritisk til kristlig inflytelse, men når det kommer til Islam virker det som om det klikker helt. Det er helt fint med hijab og burka, Islam må beskyttes.

https://www.nrk.no/norge/ville-straffe-ytringer-om-religion-1.12158000

Nå er det en burka debatt rundt i Europa og de sosialdemokratiske partiene har en god mulighet til å demonstrere at de ikke har lagt seg helt paddeflat for Islam, etter min mening en opplagt kvinneundertykkende praksis, men jeg tror Danmark blir det eneste unntaket. Her hjemme vet jeg egentlig ikke hva AP vill.

Anonymkode: 90de7...13d

Helt enig. Jeg forstår ikke venstres store fascinasjon og toleranse for Islam, særlig ikke med tanke på (som du skriver) venstres lange tradisjon for religionskritikk, og da særlig overfor kristendommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgresultatet :

Czech-election-results-1103416.png

 

ANO populist partiet vant en overlegen seier og fikk mer en forventet, sosialdemokratene fikk bare 7,46% og kommunist partiet 8%. Faktisk er alle de 3 største partiene ANO, SPD og ODS kritiske til EU, asylpolitikk og eliten i Brussel.

 

Anonymkode: 90de7...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag er det valg i Tsjekkia og det ser ut til at landet akkurat slik som Østerrike blir mer høyre populistisk. Tsjekkia er faktisk med sine 10millioner 2 millioner større en Østerrike. Dessverre ser det ut til at tradisjonelle partier, slik som sosialdemokratene ligger an til å få sjokkerende lave 13%. Synes du det er urovekkende, eller er det forstålig at sosialdemokratene kryper inn?

https://www.aftenposten.no/verden/i/k44Ea/Protestpartier-styrer-mot-rekord-Storfavoritten-kalles-Tsjekkias-Trump

Anonymkode: 90de7...13d

Det er forståelig, men likevel litt urovekkende. Men ikke noe som overrasket meg egentlig. Jeg har inntrykk av at dette er et større problem i øst- Europa 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er påfallende at dette ikke blir omtalt på norsk TV. Det styrende sosialistpartiet har mistet 2/3 av stemmene, det blir vel for kraftig kost for oss.

Anonymkode: 4fe37...d76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...