Gå til innhold

Hvor mange per bad i kollektiv? Går det greit uten oppvaskmaskin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne å jobbe fulltid, og tenker å flytte i kollektiv for å få spart opp litt penger. Er 25 år gammel, så sånn sett er jeg vel ikke mye eldre enn vanlige studenter. Har tidligere kun bodd i kollektiv hvor alle hadde hvert sitt bad, og delte (et stort) kjøkken (dette var i utlandet). Kollektivet jeg ser på nå er 4 stykker på ett bad (ikke WC utenom). Er det noe som går greit? Jeg tenker at for min del kan jeg klare meg med 15 - 20 minutter på badet (dusj + do), og så ta på meg klær, tørke håret og sminke meg på rommet. Tannpuss kan til og meg skje på kjøkkenet... men er det vanlig at andre i kollektiv går med på en slik avtale om f.eks 20 min per pers om morgenen? Og at en f.eks har en fast tid en har badet, f.eks fra 6 til 6.20? Om kvelden tviler jeg på at det blir noe problem uten en slik ordning, men jeg ser for meg litt frustrasjon om morgenen... jeg liker å ha god tid til å spise frokost, så tipper jeg hadde klart å være den som står opp "først" for å bruke badet. 

Ser også at det ikke er oppvaskmaskin i kollektivet? Noen som har erfaring med det? Er også ganske like benkeplass, så tror ikke det er mye rom for å ha alles oppvask stående til tørk. Men det kan da ikke være så vanskelig å både vaske opp like etter at en har laget mat, tørke oppvasken, og legge den på plass? 

Anonymkode: 844df...678

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er 5 stk i her, og har to bad/toalett. Vi er 3 jenter på det ene badet, og 2 gutter på det andre. Så vi er en mindre enn dere. Jeg dusjer alltid om kvelden, så for meg det ikke noe problem. Men har sjelden opplevd kø på badet om morgenen. Noen få ganger om kvelden heller faktisk. Pusse tenner og ha kaldt vann i ansiktet kan jeg gjøre på kjøkkenet. 

Sminker meg og ordner håret på rommet. 

Oppvaskmaskin er jeg veldig glad for at vi har. Vi har heller ikke nok benkeplate til å tørke alt på benken. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i kollektiv i fjor. Vi var fem jenter på ett bad. Det gikk utrolig nok kjempe fint! Vi sto som oftest opp til forskjellige tider, og om vi skulle likt opp som flere måtte vi bare samkjøre. Sminket meg som oftest på rommet, istedenfor badet så andre kunne få dusje ifred. Gikk veldig fint å bo sammen, da vi hadde en stor leilighet. 

Derimot var det veldig vanskelig for enkelte å vaske opp etter seg etter å ha lagd mat, selvom vi hadde oppvaskmaskin...Ble veldig overrasket over at et jentekollektiv kunne se så skittent ut til tider. Det å ikke ha oppvaskmaskin er det vel bare å finne regler på evt, men kan se for meg at det kan bli litt rot 😊

Anonymkode: b90a4...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i kollektiv i fem år med stadig utskifting av studenter, både gutter og jenter. Vi var fire i leiligheten, to bad. Det var aldri noe problem, men ser for meg at det kunne blitt litt stress med bare et bad - særlig om morgenen og fredag og lørdag kveld. Blir nok mer stress om man må på jobb enn det er for studenter.

Oppvaskmaskin brukte vi ikke de første to årene, så flyttet det inn noen som var vant til det og fra da var den i bruk. Gikk helt fint uten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har helt ulike døgnrytmer i kollektivet mitt, så er veldig sjelden jeg må vente på badet. Oppvaskmaskin hadde jeg ikke klart meg uten, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 20 min. på badet om morgen var lang tid. Det tar det ikke mange minuttene å gå på do og vaske seg, og resten kan du gjøre på rommet ditt. Jeg er oppvokst med fire voksne og tre barn på ett bad, og det var aldri noe problem. 

Anonymkode: 731ba...51d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes 20 min. på badet om morgen var lang tid. Det tar det ikke mange minuttene å gå på do og vaske seg, og resten kan du gjøre på rommet ditt. Jeg er oppvokst med fire voksne og tre barn på ett bad, og det var aldri noe problem. 

Anonymkode: 731ba...51d

Jeg er litt uenig med det i at det er lang tid, og jeg skrev jo også at planen var å gjøre "resten" på rommet... om en skal vaske håret to ganger, vaske kroppen, bruke balsam og kanskje barbere under armene så går det fort 10 minutter i dusjen. De fleste doturer tar jo kanskje 2 - 3 minutter, men det kan også tar mer tid. Så må en gjerne tørke gulvet for vann for nestemann som skal dusje, og også bruke et minutt på å tørke kroppen. Da er en fort oppe i i alle fall 15 - 20 minutter. Det er jo også greit å legge inn ørlite slingringsmonn slik at en ikke behøver å stresse seg ihel hver eneste morgen for å f.eks akkurat gjøre seg ferdig på badet på 12 - 15 minutter... 

Anonymkode: 844df...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt uenig med det i at det er lang tid, og jeg skrev jo også at planen var å gjøre "resten" på rommet... om en skal vaske håret to ganger, vaske kroppen, bruke balsam og kanskje barbere under armene så går det fort 10 minutter i dusjen. De fleste doturer tar jo kanskje 2 - 3 minutter, men det kan også tar mer tid. Så må en gjerne tørke gulvet for vann for nestemann som skal dusje, og også bruke et minutt på å tørke kroppen. Da er en fort oppe i i alle fall 15 - 20 minutter. Det er jo også greit å legge inn ørlite slingringsmonn slik at en ikke behøver å stresse seg ihel hver eneste morgen for å f.eks akkurat gjøre seg ferdig på badet på 12 - 15 minutter... 

Anonymkode: 844df...678

Dusje på kvelden. Problem løst. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SesameStreet said:

Dusje på kvelden. Problem løst. ;) 

Haha, dessverre ser håret mitt helt forferdelig ut om jeg dusjer på kvelden. Ellers hadde jeg gjort det! 

Anonymkode: 844df...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...