Gå til innhold

min niese vil bo hos oss. Hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 20.10.2017 den 17.15, AnonymBruker skrev:

Har jenta en verge siden mor er død? Hva sier vergen? 

Jeg sier meg enig med de andre her, start prosessen nå før far blir borte. Denne jenta er nok redd i utgangspunktet siden far er syk, i tillegg bekymrer hun seg nok for om hun må bo med stemor. Hun er heldig som har en tante og onkel som dere. 

Anonymkode: 82501...a8a

Far er jo vergen når mor er død🙄

Anonymkode: 4fe3f...ab3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vokste opp hos min onkel og tante av samme grunn som niesen deres. Det ble lagt stor vekt på viljeserklæringen, men også stor vekt på at jeg allerede bodde hos dem fra min far flyttet på hospice. De hadde allerede da flyttet nærmere min skole slik at jeg skulle slippe å måtte bytte skole, og det var de som møtte på foreldremøter og slikt.

Anonymkode: 66473...dc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din bror kan erklære sin vilje som skal tas til følge.

Du burde kontakte barnevernet med en gang og høre med dem hvordan dette gjøres. Prosessen burde kanskje gå i gang ganske raskt slik at planen er klar når hun er nødt til å flytte. Dette vil jo også være det beste for barnet som får en trygghet i å vite hvor hun skal når hennes far går bort.

Så fine mennesker dere er TS! 

Anonymkode: baf83...9d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nyskjerrig, hvorfor vil stemora at jenta skal bo med henne når de tydeligvis ikke har noe godt forhold? Og hvorfor har ikke din bror dumpet henne for lenge siden? Spør fordi jeg frykter dette kan skje med meg...

Anonymkode: 1870b...e8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, October 20, 2017 den 13.39, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har en niese på 12 år som har det veldig tøft. Moren hennes er død (døde når hun var 1 år) og faren er syk. Hun har en stemor hun slett ikke trives med - disse har vært i strid i flere år og jeg tror ikke stemor er så veldig snill med jenta. Jenta har bodd hos oss i perioder når stemor har vært ekstra vanskelig (hun har en psykisk lidelse). Nå er faren (min bror) som sagt veldig syk - og vi rundt har begynt å innse at det går mot slutten. Jenta har flere ganger uttrykket at hvis ikke faren klarer seg så vil hun bo hos oss. Det er helt i orden for oss, det hadde vært en glede å ha henne her - men stemor går i mot og sier at jenta skal bo hos henne. Nå er jo jenta så stor at hennes ønsker skal bli vektlagt, men jeg vet ikke om de blir det i praksis? Er det noen som vet hva som vil skje når min bror forlater oss - hva skjer med jenta da? Hvem får hovedomsorg for henne? Jeg regner med at barnevernet kommer inn i bildet, men hun blir vel ikke plassert i et tilfeldig fosterhjem når vi tilbyr oss og ha henne her og hun i tillegg vil det? Det er jo mangel på fosterhjem fra før av.. Har stemor noen rettigheter ovenfor jenta? Stemor er gift med far, men hun har ikke adoptert jenta. 

Er det noe min bror kan gjøre/skrive/signere før sin død som vil sikre at jenta blir boende hos oss? Jeg og mannen min har snakket mye om dette, og det ville vert det eneste riktige å gjøre. Har også luftet det for barna våre (18 og 15 år) og de også sier at det er helt greit at hun blir boende hos oss. Så det eneste som gjenstår er det formelle. Jeg har tenkt å kontakte det lokale barnevernet på mandag og få et møte - og få litt oppklaring, men er det noen som har erfaring?

Anonymkode: d37da...3b7

I stedenfor et møte med barnevernet blr dere koble inn advokat. Barnets far bør få hjelp med å lage en siste viljes erklæring for, eventuelt i samrbeid med, jenta. Stemor har ingen rettigheter verken mht jentas oppforstring eller arv. Her vil nok også overformynderiet/Fylkemannen komme inn i bildet da jenta er umyndig og der vel er en del å arve? 

Å ivareta jentas interesser bør være det primære her. Om dere bør adoptere henne når hun blir foreldreløs er og noe dere bør få avklart med far og hans ønsker og deretter med jenta. Om hun får bo hos dere, så handler adopsjon om tilhørighet noe foreldreløse barn kan slite med. 

Er ikke hjelpeapparatet inne i bildet for jenta alt? Hvis ikke har sykehuset sviktet sin jobb. 

Anonymkode: 15ff3...28f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, October 22, 2017 den 21.13, AnonymBruker skrev:

Far er jo vergen når mor er død🙄

Anonymkode: 4fe3f...ab3

Nei, slik fungerer det ikke når en forelder dør, der foreldrene har vært gift/samboere. Da skal barnet ha setteverge som skal ivareta barnets morsarv og andre juridiske rettigheter. Fylkesmannen oppnevner da setteverge. 

Anonymkode: 15ff3...28f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest padawan

Med mindre stemoren har adoptert henne (juridisk) har hun i utgangspunktet ikke noen rettigheter med tanke på å overta omsorgen for niesen til TS når faren dør. Som nevnt over bør dere gardere dere mens dere har muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt, men et vennepar overtok omsorgen for et barn når faren havnet i koma. Moren var den gang rusmisbruker og ikke i stand til å ha ansvar for barn. Det gikk greit å overta omsorgen (han levde jo heldigvis fremdeles), men mannen i huset hadde gode og interne kontakter i kommunen de bodde i. Og heldigvis kom bf ut av koma etter par måneder, og mor slutta å ruse seg etter par år.

Hva dere må gjøre? Tror dere må bli godkjent av barnevernet først, selv om far skriver et viljesbrev. I saken jeg nevnte, gikk det greit. Men start i morn tidlig og ikke vent.

Viljeserklæring bør ha to uavhengige vitner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...