Gå til innhold

Kjærester med veldig ulik økonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er i starten av forholdet og jeg merker allerede nå at dette kan bli et problem...

Jeg tjener under middels og forsørger tre barn, han tjener godt og forsørger kun seg selv.

Han vil ofte finne på ting som koster en del. Bl a ønsker han å bo på fem stjerners hotell når vi skal på weekendtur, jeg synes ikke det er nødvendig og har heller ikke mulighet til å legge meg på det nivået hver gang vi skal noe. 

Han er meget sjenerøs og tilbyr seg å betale for både det ene og det andre hele tiden og det er akkurat det jeg får fnatt av.. Jeg liker rett og slett ikke å bli betalt for hele tiden. Faktisk. Høres sikkert ut som et luksusproblem. Men jeg synes både der er kleint å få ting hele tiden og ikke ha mulighet til å gi tilbake i samme grad. Jeg er også redd det blir et irritasjonsmoment for ham etterhvert hvis han føler han alltid betaler så mye mer enn meg.

Har selvsagt luftet dette med han, men han bare bagatelliserer det, føler jeg, og ser vel ikke helt problemet. 

Noen i samme båt? Hvordan har dere løst det?

Anonymkode: 47384...bbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal jo gi hverandre etter evne. Ønsker han å bruke penger på 5-stjernes hotell og du ikke har råd til det, så får dere enten kompensere med å finne et hotell begge er fornøyde med, eller så får han betale. Alt kan ikke måles i penger, og du kan vise på andre måter at du setter pris på han, for eksempel ved å lage en god middag, ha pikniik i en park eller noe, og være snill med hverandre.

I mitt forhold er jeg student mens kjæresten er i full jobb og har meget godt betalt. Vi har pratet om dette, og synes det er rett og rimelig at begge bidrar etter evne slik at vi kan ha det fint sammen. Vi skulle på telttur i sommer, men kjæresten ønsket å også tilbringe en natt på fancy hotell og var inneforstått med at jeg ikke hadde råd til dette og at han måtte betale. Noe han gjorde med glede, fordi han ønsket å ha meg med. Så er jeg snill med han og kan kjøpe og lage god husmannskost ol. som ikke er så dyrt, og spanderer på han av og til om jeg har penger til overs. Hvis vi skal ha dyr fancy middag enten hjemme eller ute, så betaler han. :)  Sånn må det jo bare være, ellers så kan man ikke være sammen. Plutselig en dag tjener du bedre enn han, kanskje han blir arbeidsledig en periode, man vet jo aldri. 

Anonymkode: 061bf...b99

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener ca. 6 ganger så mye som kona. Betaler alt av faste utgifter, lån, biler, ferier, møbler og slikt. Hun disponerer sine penger fritt men kjøper selvsagt endel mat og ting til huset. Hadde fått fnatt av krav om ferie på sparebluss fordi hun skulle bidratt like mye, eller å spise middag på de billigste stedene f.eks (jeg er dog ikke noe luksusdyr, foretrekker 4-stjerners hotell og restauranter i mellomklassen). 

Til gjengjeld kjøper jeg det jeg vil av ting til meg selv (som f.eks verktøy) uten at det må tas en diskusjon på det. Det gjør hun også, så lenge pengene varer hele måneden.

Jeg tror ikke det er noen annen farbar utvei enn at alle bidrar tilsvarende sin egen økonomi. Hvis ikke tror jeg han fort går lei. 

Anonymkode: 2cdab...6bc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg tjener ca. 6 ganger så mye som kona. Betaler alt av faste utgifter, lån, biler, ferier, møbler og slikt. Hun disponerer sine penger fritt men kjøper selvsagt endel mat og ting til huset. Hadde fått fnatt av krav om ferie på sparebluss fordi hun skulle bidratt like mye, eller å spise middag på de billigste stedene f.eks (jeg er dog ikke noe luksusdyr, foretrekker 4-stjerners hotell og restauranter i mellomklassen). 

Anonymkode: 2cdab...6bc

Jeg er helt med på at man bidrar etter økonomi, men opplegget deres fører jo til at kona di går i kvinnefella, og det er unødvendig.

Anonymkode: 0448a...608

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt med på at man bidrar etter økonomi, men opplegget deres fører jo til at kona di går i kvinnefella, og det er unødvendig.

Anonymkode: 0448a...608

Om hun går i kvinnefella er jo helt opp til henne selv, om det stemmer at hun disponerer pengene sine fritt, for da kan hun jo spare så mye hun vil og leve på mannen sine penger. Han er jo i tilfelle den som utnyttes her. Hvis han derimot krever at hun bruker opp pengene sine på mat og småting til huset så kan du snakke om kvinnefella.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil sikkert bare ta vare på deg og siden han har god råd og insisterer, så ville jeg bare tatt imot. Han sier jo selv at han vil det :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er heldigvis ikke alle som tviholder på pengene sine men liker tanken på å dele av det man har. 

 

Anonymkode: 71017...4ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi og ta, en evig vanskelig balanse.

Jeg vil si bo på disse 5 stjerners hotellene om han vil betale for det. Men lag en deal med han om at han bestemmer denne gangen så skal du velge neste gang? Og at han ikke få stille spørsmål ved ditt valg og si nei så klart!

Sleng han med på hyttetur uten luksus + masse bålkos med pinnebrød og sånt:P :fnise: 

Du skal aldri behøve å betale for ting du ik føler deg komfortabel med. Gi han heller tilbake i kos og kvalitetstid der du føler deg komfortabel. Alt trenger ik å være luksus for å kose seg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2017 den 11.28, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt med på at man bidrar etter økonomi, men opplegget deres fører jo til at kona di går i kvinnefella, og det er unødvendig.

Anonymkode: 0448a...608

Det spørs jo om hun står oppført som eier på huset eller ikke. 

Anonymkode: b7837...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs jo om hun står oppført som eier på huset eller ikke. 

Anonymkode: b7837...6c4

Hun eier halve huset og halve hytta så her vil alt bli delt likt ved evt. brudd (som aldri kommer til å skje ;))

Anonymkode: 2cdab...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2017 den 9.46, AnonymBruker skrev:

Vi er i starten av forholdet og jeg merker allerede nå at dette kan bli et problem...

Jeg tjener under middels og forsørger tre barn, han tjener godt og forsørger kun seg selv.

Han vil ofte finne på ting som koster en del. Bl a ønsker han å bo på fem stjerners hotell når vi skal på weekendtur, jeg synes ikke det er nødvendig og har heller ikke mulighet til å legge meg på det nivået hver gang vi skal noe. 

Han er meget sjenerøs og tilbyr seg å betale for både det ene og det andre hele tiden og det er akkurat det jeg får fnatt av.. Jeg liker rett og slett ikke å bli betalt for hele tiden. Faktisk. Høres sikkert ut som et luksusproblem. Men jeg synes både der er kleint å få ting hele tiden og ikke ha mulighet til å gi tilbake i samme grad. Jeg er også redd det blir et irritasjonsmoment for ham etterhvert hvis han føler han alltid betaler så mye mer enn meg.

Har selvsagt luftet dette med han, men han bare bagatelliserer det, føler jeg, og ser vel ikke helt problemet. 

Noen i samme båt? Hvordan har dere løst det?

Anonymkode: 47384...bbb

Synes du skal være ærlig om det, jeg tror ikke han vil sette mindre pris på deg for det, snarere tvert om. Det viser at du er stolt og har karakter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tilbyr seg nok å betale fordi at det ikke betyr så mye for han nå. Han er alene, tjener godt, sannsynligvis spart det han trenger og har en god styring på økonomi. Han skjønner jo at du har barn og tjener mindre. Dere må snakke sammen, men jeg synes han gjør det veldig fornuftig i å tilby å betale for deg i de tilfellene du nevner. Han nyter jo også bedre en fin ferie med deg. Du kan f.eks. å si at du kan betale en del du også, slik at du bidrar etter evne. Har man ulik økonomi så må man fordele etter evne eller så kan det gå galt.

Jeg har hatt et forhold hvor jeg var student og kjæresten var i full jobb hvor jeg følte meg hele tiden dårlig fordi at det var hint at han var redd jeg ikke skulle ta vare på meg selv og skulle utnytte ham. Jeg prøvde hele tiden å bidra like mye som ham men det gikk både utover skolen og forholdet. Men jeg klarte aldri å bevise helt at jeg var glad i ham. Det var veldig tungt hele tiden.

Hvis han virkelig forstår din situasjon og ikke tester deg så bør du være glad at du har møtt en fornuftig mann. Bare bidra etter evne, prøv å forbedre din egen situasjon og nyt livet. Og hvis han til slutt begynner å synes at du utnytter ham mens du gjør det beste ut av situasjonen så bare la ham gå. Livet er for kort for slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er student og kjæresten er I full jobb. Jeg har ofte stått hardt på det å dele på likt om ting og tang som hotell, ferie og slikt. Men typen er gjerne litt glad I komfort når han har spart en del, og han er fullt klar over min manglende betalingsevne til moro og luksus utenfor hjemmet. De gangene han spanderer noe på meg, så gjør jeg alt jeg kan for å vise at jeg setter uendelig stor pris på at han gjør dette for meg. Likte ikke å bli spandert på I starten, for jeg følte jeg da stod I gjeld, men det bedret seg da vi begynte å være trygge på å være helt åpne om økonomien for hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn var det i starten av forholdet mellom meg og min mann og. Han var da 30, hadde en svært godt betalt jobb, nedbetalt leilighet og bil og masse penger i banken. Jeg var 24, nyutdannet og hadde ikke fått full stilling og tjente lite. Jeg flyttet inn hos han, og han insisterte på at jeg ikke skulle betale for noe. Jeg syntes det var ubehagelig i starten, og vi kom etterhvert frem til at jeg skulle spare i stedet for å betale noe i husleie ol. Så jeg sparte da til hus  i fem år. Så bygget vi stor enebolig, og jeg kunne da spytte inn flere hundre tusen kroner. 

Nå har jeg klatret karrieremessig, og tjener nesten like mye som mannen. Så nå bidrar vi mer likt. 

Anonymkode: 5b89d...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...