Gå til innhold

Kan man trene vekk ryggplager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller må man bare godta at kroppen forfaller?  Jeg har vondere rygg etter at jeg begynte å sitte mer. Men blir det borte hvis jeg trener?

Anonymkode: f8220...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det hjelper å trene, gå turer og jogge i oppover bakker. 

Anonymkode: a6740...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei. For det første er det spørs hvilke plager og hvor mye innsats du legger i, samt ikke minst hvilken trening og hvilken øvelser du gjør. Jeg pleide å ha vondt i ryggen nesten 24/7 og ingen kunne fikse det av div fysioterapeauter og kirokpraktorer. En dag datt jeg innom en naprapat som hjalp meg med å finne gode øvelser for å trene de ryggmusklene som kunne avlaste den vonde delen og etter noen uker så var jeg merkbart bedre. Nå har jeg fortsatt vondt i ryggen til tider, men det er ikke konstant og kommer ikke like raskt som før.

Anonymkode: 34ce5...98f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hjelper å trene, men ikke tunge løft, men kjernemuskatur. Det hjelper masse og forebygger dårlig rygg i fremtiden. Få innføring av en ansatt på treningssenteret så du ikke gjør feil øvelser for ryggen din. 

Anonymkode: 9454a...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på. Jeg ødelagte ryggen min helt, så vil anbefale å få litt veiledning og ikke kjøre full nazi og se ut som en fitnessutøver som eneste fokus.

Anonymkode: f3c42...5bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stillestittende jobb. Det som hjelper meg mest er å gå turer og løfte vekter og å holde 60 timers uker til et minimum (3 ganger per måned).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller må man bare godta at kroppen forfaller?  Jeg har vondere rygg etter at jeg begynte å sitte mer. Men blir det borte hvis jeg trener?

Anonymkode: f8220...4f1

Stort sett alt blir bede av trening. Du kna trene «bort» relativt tunge ryggplager. Og med «bort» menes at du kan trene deg til sterke nok stabiliserende muskler til at du blir tilnærmet symptomfri, selv om skjellettplagene selvsagt ligger der og vil ta deg igjen i alderdommen (eller om du slutter trene). 

Skaff deg proff veiledning, da. For du kan også trene på deg ryggplager ved feilbelastning. 

Anonymkode: 0d4e8...065

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...