Gå til innhold

Hva er minimum av hvor ofte man må vaske dusjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Hakkapeli skrev:

Takk for tips, men det blir også i dyreste laget for den dumme økonomien. Kan jo spare osv, men det tar for lang tid siden dette med muggsopp osv er litt kritisk. Det må jo tas regelmessig, om ikke så ofte som en gang i uka. Derfor lurer jeg på her hva som er et absolutt minimum, slik at jeg kan forholde meg til det og ihvertfall i første omgang hyre noen til å gjøre jobben. 

Funker det forresten å bruke den dere har oppetter veggene? Blir ikke det litt klin og søl? Eller? 

Anonymkode: a83ca...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest chisandra
Akkurat nå, Hakkapeli skrev:

Tar virkelig ikke så lang tid å vaske hjemmet en gang i uken.. 

Med den standarden som blir lagt her inne av enkelte, så hadde nok jeg akkurat fått klort meg rundt på ei uke. Så var det tilbake til start 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, chisandra skrev:

Med den standarden som blir lagt her inne av enkelte, så hadde nok jeg akkurat fått klort meg rundt på ei uke. Så var det tilbake til start 😂

Såpass 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som vasker dusjen, sprayer dere på vaskemiddel og skyller av med varmt vann, eller skurer dere vegger og gulv med fille? 
Jeg innbiller meg at gulvet er rent siden det får såpe på seg hver dag uansett? Eller? 
 

Anonymkode: d39c9...6fd

Vasker med svamp, fille og vaskemiddel. Gulvet blir ikke rent av dusjsåpen, fordi det setter seg såperester, fett fra huden osv i dusjen, og det er der bakteriene vokser. Og vaskemiddel til dusj inneholder mye sterkere stoffer enn en dusjsåpe gjør

Anonymkode: aaf63...c20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avsporing av min egen tråd dette, men jeg husker at jeg bodde sammen med ei en gang som var sykelig opptatt av renhold. Kanskje det man kaller "støv på hjernen". Så jeg har blitt bittelitt kritisk til det at alt må være perfekt rengjort til enhver tid. Den gang da jeg hadde en grei rygg og ikke de problemene jeg har (og er i ferd med å få) nå, så ble jeg tvunget av denne dama til å stå inne i dusjkabinettet, med lukkede dører, og forpeste meg selv med alskens kjemikalier. Vonde minner... (Men det er ikke dermed sagt at jeg ikke ville skrubbet ordentlig om det ikke var for ryggen, jeg bare tenker at kanskje ikke alt MÅ gjøres ukentlig?)

Anonymkode: a83ca...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må man vaske dusjgulvet så ofte?! Og så ned på knærne og skrubbe?

Jeg har vasket dusjen kaaanskje 12 ganger på 6 år. Og da med langskaftet kost. Ser helt fin ut.

Anonymkode: 08770...5f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips, igjen :) toalettrens er visst tingen skjønner jeg. Men å "ta den med i dusjen" og lukke dørene, det unngår jeg for alt det er verdt. Tror lungene mine er nok disponert for kreft etter den "behandlingen" jeg ble tvunget til av dama jeg nevnte i forrige innlegg:tongue: jesus christ... 

Anonymkode: a83ca...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må man vaske dusjgulvet så ofte?! Og så ned på knærne og skrubbe?

Jeg har vasket dusjen kaaanskje 12 ganger på 6 år. Og da med langskaftet kost. Ser helt fin ut.

Anonymkode: 08770...5f8

Man må ikke vaske før det er møkkete, mener jeg. 

Anonymkode: c2ca3...ccd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er at denne dama argumenterte for at man måtte vaske OFTE og med MYE forskjellige kjemikalier for å unngå bakterier, og allergier. Det finnes jo ikke noe verre for helsa enn å utsette seg for masse kjemikalier. Uff.... Men ja nå er det nok avsporing av min egen tråd her :laugh:

Anonymkode: a83ca...560

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man må ikke vaske før det er møkkete, mener jeg. 

Anonymkode: c2ca3...ccd

Men man bør vel vaske i god tid før det kommer sånne prikker av mugg som det har gjort hos meg.

Anonymkode: a83ca...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips, men det blir også i dyreste laget for den dumme økonomien. Kan jo spare osv, men det tar for lang tid siden dette med muggsopp osv er litt kritisk. Det må jo tas regelmessig, om ikke så ofte som en gang i uka. Derfor lurer jeg på her hva som er et absolutt minimum, slik at jeg kan forholde meg til det og ihvertfall i første omgang hyre noen til å gjøre jobben. 

Funker det forresten å bruke den dere har oppetter veggene? Blir ikke det litt klin og søl? Eller? 

Anonymkode: a83ca...560

Bruker den først på dusjveggene og så på gulvet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du passer på å spraye ned dusjen,og la det virke noen min hver gang du dusjer så hjelper det mye. Et middel dom tar kalk,såpe og hudrester  (surt middel)

Klarer du å bruke svamp mens du er ferdig dusjet? Da kan du faktisk bruke toalettvasken de selger på europris.  Blir gullene ren. Om du ikke kan nøye deg, så kanskje en svamp på en kost på nederste del. 

Jeg selv gjør det enkelt hjemme. Sprayer ned med en blanding av eddik og litt zalo,derved slipper jeg den store rengjøringen.

Driver med renhold. Kun en gang i mnd tar vi grovt i dusjer,da vi sprayer ned med proffmiddel ellers.

Du blir ikke syk av dusjen din. Men det er det at vi liker at det ser rent ut hos oss. 

Anonymkode: 59586...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om jeg har fått gode svar her, så er det ingen som egentlig har svart på spørsmålet mitt (tipper at 1 gang i uka er det optimale og ikke det absolutte minimum!). Dytter derfor tråden igjen. 

Anonymkode: a83ca...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde alene vasket jeg dusjen kanskje hver 3. uke. Det holdt i massevis. Jeg spylte alltid av dusjveggene etter hver dusj, så det ikke fikk bygget seg opp såperester. Det tar 2 sekunder å spyle veggene med kaldt vann etter en dusj, og det hjelper enormt. Jeg hadde helt gjennomsiktige glassvegger uten noe mønster, så alt syntes jo om de ble skitne. 

Nå vasker samboer en gang i uken, men det er helt unødvendig mener nå jeg... 

Om det vokser mugg er det vel ikke skit som er problemet, men fukt? Da ville jeg heller gjort noe med ventilasjonen på badet... 

Anonymkode: df012...241

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sprayer og skyller innimellom vil jeg si at det greier seg å hyre inn noen proffe som kan vaske en gang i måneden.

Og jeg er enig med de som kommenterer at mugg kommer av fukt og ikke av litt sjeldent reinhold.

Anonymkode: 0d095...738

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du sprayer og skyller innimellom vil jeg si at det greier seg å hyre inn noen proffe som kan vaske en gang i måneden.

Og jeg er enig med de som kommenterer at mugg kommer av fukt og ikke av litt sjeldent reinhold.

Anonymkode: 0d095...738

Hekter meg på denne.

Anonymkode: c2ca3...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har store ryggproblemer, og har derfor ikke mulighet til å vaske dusjhjørnet tilfredsstillende selv (bor alene). All annen vask går greit så lenge det ikke er storvask. Men det med dusjen er problematisk fordi det begynner å vokse mugg der ettersom jeg ikke klarer å få vasket dusjen godt nok. 

Har derfor bestemt meg for å leie inn profesjonelle til å ta grundig vask av dusjen. Men jeg er ikke akkurat rik heller. Derfor lurer jeg på om noen kan fortelle meg hva som er minimum av hvor ofte man må vaske dusjen, for at det ikke skal begynne å gro mikroorganismer i fugene osv? 

Jeg har lest andre steder på nett at det bør gjøres ukentlig, men 400 kr i uka eller annenhver uke har jeg ikke råd til, selv om jeg skulle ønske at jeg hadde det.... 

Anonymkode: a83ca...560

Vokser det mugg i dusjen så er det for dårlig ventilering/bruk av ventilering på badet ditt. Eventuelt i kombinasjon med at vann blir stående i dusjen, lekkasjer eller andre ting. I tillegg, dersom du har mugg i dusjen så skal ikke profesjonelle vaskere/rengjørere inn og vaske før muggen og årsaken til muggen er fjernet. Mugg representerer en stor helserisiko både for deg som beboer av boligen og for dem som du hyrer inn for å vaske. (Du kan risikere at de går igjen uten å gjøre annet enn å fakturere deg).

Jeg finner ikke noe om hvilke materialer du har i din dusjsone. Det er dog langt enklere å gjøre rent et heldekkende dusjkabinett med bunn enn fliser. 

Av betydning er det og hvilket vann du har (ph verdi og kalk- og partikkelsamling i vannet m.m.) hvilken type produkter du bruker i dusjen og hvor ofte du bruker dusjen og hvor godt du tørker opp etter deg, hvilken temperatur du har på badet m.m.

Alle disse forholdene er av betydning for hvor ofte en dusj bør rengjøres. 

Anonymkode: f83c8...f01

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les hovedinnlegget. Jeg får ikke vasket dusjen tilfredsstillende selv, pga ryggen. Og har ikke råd til å betale 400 kr i uka på vasking av dusjen. Og kjenner heller ingen som kan gjøre det for meg en gang i uka

Anonymkode: a83ca...560

Hva er det spesifikt du ikke klarer?

Je har stadig tilbakevendende/kronisk prolaps i L1-L4, og sliter med slike ting om jeg gjør det på den måten jeg pleide når jeg var frisk, men nå så setter jeg meg ned i dusjen når jeg vasker gulvet/kantene. Da slipper jeg å belaste ryggen. Og så tar jeg resten mens jeg står eller sitter på en liten krakk

Som regel mens jeg likevel skal dusje så slipper jeg og ev bli våt på klærne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg bodde alene vasket jeg dusjen kanskje hver 3. uke. Det holdt i massevis. Jeg spylte alltid av dusjveggene etter hver dusj, så det ikke fikk bygget seg opp såperester. Det tar 2 sekunder å spyle veggene med kaldt vann etter en dusj, og det hjelper enormt. Jeg hadde helt gjennomsiktige glassvegger uten noe mønster, så alt syntes jo om de ble skitne. 

Nå vasker samboer en gang i uken, men det er helt unødvendig mener nå jeg... 

Om det vokser mugg er det vel ikke skit som er problemet, men fukt? Da ville jeg heller gjort noe med ventilasjonen på badet... 

Anonymkode: df012...241

Jeg tror det spørs veldig på hvor du bor. Her jeg bor er det mye kalk i vannet, og dusjen ser meget skitten ut og får et synlig belegg jeg kan skrape av med neglene etter ca 1 uke. Synlige dråper når det har tørket får jeg mellom hver dusj.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...