Gå til innhold

-


Gjest nuva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det varierer hva jeg tenker. 

En aleneforelder som nylig har opplevd brann og gjerne vil ha fine, brukte leker = all min sympati. 

Foreldre som ønsker seg gaver til familien og barna, penger til julemat og iPad og iPhone står på lista til ungene = fnyser jeg av.

Alle vet at jula kommer, alle vet når den kommer, at noe skjer så man ikke kan kjøpe så dyre gaver man ønsker for noen uten buffer er en ting. Men at noen ikke har råd til ribbe og surkål med de vanvittigige tilbudene i butikkene i desember, det er bare løk for å få tårene til leseren av annonsen til å renne. Og da tenker jeg bullshit. 

En annonse om venner å bytte gaver med hadde jeg ikke tenkt stygt eller pent om, men bladd videre, da det ikke hadde interessert meg. 

Endret av Zoey
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KG-gifts eller secret santa hadde jo vært moro, om noen tok på seg å organisere noe slikt.

Med dette mener jeg at alle som ønsker å delta poster under sin konto (ikke AB) i en påmeldingstråd. F.eks kan påmeldingsfristen være 15/11. Mellom 15/11 og 1/12 blir alle de påmeldte matchet med en annen person - matchingen kan man gjøre via en RNG dersom det er overkommelig antall påmeldte. Det bør være noen kriterier for å delta, f.eks at man har vært aktiv i det siste eller har vært på KG minimum x måneder. (For å unngå at folk lager konto kun for gavetråden, og så lar være å opprettholde sin del.)

Når man får sin match på PM skal man kjøpe gave til denne personen. Man kan enten gjøre det mutual, altså at A matcher med B og B matcher med A, eller secret santa, altså at A matcher med B, B matcher med H, H matcher med J og J matcher med A f.eks, men dette er litt mer stress å organisere.

Anonymkode: b7b23...d92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Zoey skrev:

Det varierer hva jeg tenker. 

En aleneforelder som nylig har opplevd brann og gjerne vil ha fine, brukte leker = all min sympati. 

 

Her er jeg enig med deg, men lurer samtidig på hvorfor det er så vanskelig å føle sympati med mennesker som vil ha dyre, nye ting. Er det fordi vi tenker at dyre ting kun er ment for folk med penger? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det handler ikke om brukt vs dyrt og nytt. 

Det handler om dersom noen som har havnet ut for en uforutsett og tung situasjon vs. noen som ikke har giddet planlegge (tilsynelatende). Eventuelt så er det noen som er glade for litt hjelp vs. noen som stiller krav til hjelpen de ønsker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, nuva skrev:

Er litt usikker på om denne tråden passer her inne, men hvis ikke, da håper jeg at en av moderatorene flytter den til riktig sted. 

 

Heisann :) 

 

Jeg vet at julen ikke har kommet riktig ennå, men jeg satt og tenkte litt på temaet tiggertråder, og ville høre deres ærlige tanker og meninger omkring dette. Hver eneste jul de siste par årene så har det dukket opp tiggertråder på internett hvor folk enten ønsker seg penger, eller julegaver til seg selv/barna, og mange folk som svarer, gjør det med ønske om å hjelpe, for hvorfor ikke? Det er jo tross alt jul kun én gang i året, og ingen bør sitte og ha det vondt. 

Nå funderer jeg litt sånn halvveis på å opprette en slik tråd selv når tiden for  "tiggingen"  nærmer seg, men ikke fordi jeg ikke har råd til å kjøpe meg gaver selv, men mest fordi jeg er såpass patetisk! :plystre: at jeg ønsker å gi noe i retur. Det vil si, jeg ønsker meg gaver, men jeg ønsker også å ha en eller flere å gi gaver til slik at det blir likt. 

Gir det noen mening? 

 

Jeg har egentlig noen å gi gaver til allerede, men jeg har sjelden/aldri fått noe i retur, og jeg begynner å bli litt lei av det. :sukk: Det hadde vært hyggelig å få noe også, men jeg kan jo ikke akkurat tvinge folk til å gi meg gaver heller, for da forsvinner kanskje meningen med gaveidéen? Jeg vet at det finnes nettsider hvor man kan søke etter venner, men nå er det jo ikke akkurat venner jeg søker etter, men noen å utveksle gaver med.

Jeg tror ikke at jeg kommer til å opprette en slik tråd på nettet når desember nærmer seg, men bare lurte på hvordan dere hadde reagert på en slik idé. Og hva tenker dere forresten om dem som oppretter såkalte tiggertråder på f.eks. finn? Ser dere ned på dem, får dere lyst til å hjelpe, eller sitter dere og himler med øynene over folks frekkhet? 

 

 

syns det er patetisk. alenemødre må ta ansvar for seg selv og sin egen økonomi og ansvarsløshet.

mange studenter som har det trangere men ikke klager

Anonymkode: 6dc20...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiggetråder og tigging generelt synes jeg er helt feil, om man har det trangt økonomisk eller bare er uansvarlig så får man ta konsekvensene av det, forklare barna hvorfor det har blitt slik og sette pris på det man har. Verste jeg ser er de som ønsker seg alt fra stor julemiddag til dyre gaver som nettbrett og laptoper. Ofte får de alt også, ikke brukt men helt nytt, ting som de fleste må spare lenge til.

Noen pakker det pent inn ved å be om brukte gamle leker og klær, men om det var dette de var ute etter finnes det annonser på finn og bruktbutikker hvor man kan kjøpe billig.

TS du tigger jo ikke om julegaver, du skulle bare ønske du hadde noen å gi gave til hvor du også får en gave tilbake. Det blir noe helt annet enn de som er så fortvila fordi de ikke kan gi iphone til 7000kr til hvert medlem av familien.

Anonymkode: a5097...fb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at slik tigging er ok. Da er det bedre at man henvender seg til f eks Frelsesarmeen eller andre frivillige organisasjoner

Anonymkode: 0c9b9...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg deg inn på juleglede.net. Der finner du allerede denne typen gaveutveksling. :)

Anonymkode: 8f411...d0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt julegaver til ulike organisasjoner, da vet jeg at de tar en vurdering på hvem som trenger det mest og at jeg ikke gir det til noen som prøver å svindle folk. Når de har ting som iPad, PlayStation, laptop og merkeklær på listene sine på finn er det et høyere prisnivå enn jeg gir til mine egne barn og ting som er enkelt å omsette for å få penger, så jeg må si at jeg blir skeptisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den varianten din med å bytte julegaver har jeg ikke hørt om, men ideen er jo god:) Jeg klarer bare ikke helt å venne meg til disse vanlige tiggerinnleggene. Det har sikkert noe med at jeg er oppdratt til at man ikke skal tigge, man skal ha et forbruk som tilsvarer inntekten, spare til ting osv... Og joda, jeg forstår at ting kan skje og man kan være uheldig osv. Kan godt ha medlidenhet med folk som ikke har råd til gaver i det hele tatt. Det jeg reagerer sterkest på, er når folk ber om luksusvarer som mange "vanlige folk" ikke en gang tar seg råd til. F. eks. nyeste iphone til barneskoleelever, nettbrett til ettåringer.. Det synes jeg bare virker som grådighet og frekkhet fra foreldrenes side. Jeg tror faktisk de fleste ettåringer hadde satt mer pris på en bamse (eller å rive gavepapiret i filler) enn et nettbrett ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...