Gå til innhold

Dama krever å ha det ryddig til hver og en tid


Grovmel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er jo bare å legge ting tilbake på plass etterhvert etter bruk og å bruke oppvaskmaskin og skittentøyskurver til det det er ment for. Det er nill problem. 

Anonymkode: 2c7e2...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det ikke strøkent, men kjøkkenet skal være innbydende til neste måltid. Jeg ønsker ikke å starte måltidet med å skyve unna rester og skrap fra forrige måltid. Sofagruppen skal også ønske meg velkommen når jeg kommer fra jobb med putene fint på plass, og bordet tømt. Toalettet skal ikke være ekkelt. Man skal kunne ta i mot besøk på kort varsel. Du sparer faktisk tid på å legge ting på rett plass med det samme, i stedet for å mellomlagre det på gulvet til du blir lei av å snuble over det. Og det må være utrolig stressende å ha et mer og mer bombet hus frem til det er ukesrydding.

Anonymkode: f58c7...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere "legge alt på plass"-folket, har dere eneboliger/rekkehus alle sammen? Bor i en treroms, og en del av problemet er at det er for mange ting i forhold til skapplass. F eks må en del tørrvarer, skjærefjøler, brett, kaffekanne etc stå på kjøkkenbenken fordi det ikke er plass i skuff/skap. Det er ikke skapplass til mer enn noen få skopar, så resten må stå i hylle/kurv i den trange gangen. Dessuten er det et problem med halvbrukte klær, har nå fått opp knagger til det bruk, men kan bli liggende litt likevel. Ladere har sin egen kurv, men det blir veldig fort ledningsvase... Aviser, blader, div man ikke har fått lest ennå.

Minimerer stadig det vi har, hjalp bla når barna vokste fra leker (men mange av dem har endt opp på loftet da). Har fortsatt mye hobbyting, f eks, synes det er fint å ha det tilgjengelig for barna, men det tar jo plass...

Anonymkode: 81b2c...2ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Veslefrikk skrev:

Vi har seks barn på heltid og er beredskapshjem, så vi har ofte en eller to i tillegg. Vi har det alltid 100 % strøkent. Både for at vi trives med det og fordi det er en nødvendighet når vi er så mange. Også er det viktig å lære barna betydningen av å ha et ryddig og rent hjem. Tror det virker inn på både studier, arbeidsliv mm senere i livet. 

Men det skal sies at vi jukser litt, siden vi har hjelp i huset på heltid. Men alle må likevel bidra med både rydding og vasking. 

Da er det jo null stress, ikke noe å skryte av.

Anonymkode: 5e532...0a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres helt strålende ut, jeg, kone som krever å ha det ryddig. Da er hun vel travel med å ordne opp i rotet rundt seg. Eller, ikke fortell meg at hun krever at andre skal rydde til hennes tilfredsstillesle? Haha, nei, vi lever jo ikke på 50-tallet, liksom, da husmoren styrte hjemmet og kunne stille krav til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere "legge alt på plass"-folket, har dere eneboliger/rekkehus alle sammen? Bor i en treroms, og en del av problemet er at det er for mange ting i forhold til skapplass. F eks må en del tørrvarer, skjærefjøler, brett, kaffekanne etc stå på kjøkkenbenken fordi det ikke er plass i skuff/skap. Det er ikke skapplass til mer enn noen få skopar, så resten må stå i hylle/kurv i den trange gangen. Dessuten er det et problem med halvbrukte klær, har nå fått opp knagger til det bruk, men kan bli liggende litt likevel. Ladere har sin egen kurv, men det blir veldig fort ledningsvase... Aviser, blader, div man ikke har fått lest ennå.

Minimerer stadig det vi har, hjalp bla når barna vokste fra leker (men mange av dem har endt opp på loftet da). Har fortsatt mye hobbyting, f eks, synes det er fint å ha det tilgjengelig for barna, men det tar jo plass...

Anonymkode: 81b2c...2ce

Vi rydder opp ting etter hvert som det er ferdig i bruk. Om man bor i enebolig eller leilighet ser jeg ikke forskjellen på. Å rydde ting på plass betyr ikke at de blir puttet i skap og skuffer. 

At skoene står i gangen er ikke rot hvis de står pent. Ligger de slengt i en haug eller i andre rom derimot så er det rot.

En bygd togbane er ikke rot, de delene som ligger slengt rundt og ikke er brukt er rotet.

om ting har sin faste plass på kjøkkenbenken så er det jo ikke rot i mine øyne når det står der.

Jeg synes det er veldig godt å komme hjem fra jobb til et ryddig hus. Er jeg sliten kan jeg bare velte meg ned i sofaen å glane TV. I stedenfor å komme hjem drit sliten og finne sofaen full av klesvask som må brettes sammen, bordet som står full av oppvask etc etc.

Enda bedre når man kan ta helgevasken på 1 time i stedenfor 5 fordi man må brette sammen klær osv osv. Og ja jeg har prøvd begge deler. Glad mannen klarte å få litt vert i skallen på meg.

Anonymkode: b92d5...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere "legge alt på plass"-folket, har dere eneboliger/rekkehus alle sammen? Bor i en treroms, og en del av problemet er at det er for mange ting i forhold til skapplass. F eks må en del tørrvarer, skjærefjøler, brett, kaffekanne etc stå på kjøkkenbenken fordi det ikke er plass i skuff/skap. Det er ikke skapplass til mer enn noen få skopar, så resten må stå i hylle/kurv i den trange gangen. Dessuten er det et problem med halvbrukte klær, har nå fått opp knagger til det bruk, men kan bli liggende litt likevel. Ladere har sin egen kurv, men det blir veldig fort ledningsvase... Aviser, blader, div man ikke har fått lest ennå.

Minimerer stadig det vi har, hjalp bla når barna vokste fra leker (men mange av dem har endt opp på loftet da). Har fortsatt mye hobbyting, f eks, synes det er fint å ha det tilgjengelig for barna, men det tar jo plass...

Anonymkode: 81b2c...2ce

Stikkordet her «sin plass». Vi passer på at alt i huset har sin plass. Løsningen vår er en haug med gjennomsiktige bokser som kan stables og gjemmes bort. Mye enklere å få plass til tørrvarer når man kan stable dem i høyden i bokser. Mye mer oversiktlig når luer, votter og skjerf har egne kurver. Ved siden av sofaen har vi en fin eplekasse til aviser, blader, nettbrett og fjernkontroller til TV og PlayStation. Vi har ordnet oss trådløs lading i stueområdet, og ellers har man lader på rommet. På soveromsdøren, baderomsdøren og vaskeromsdøren garn vi hengt opp knaggrekker hvor man kan henge fra seg ting. Leker har en kasse bak sofaen som vi hiver alt oppi ila dagen. Uten kassene mine hadde jeg nok gått koko. 

Anonymkode: 1bb16...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddig og rent med en to el 3 barn er ikke noe problem.. 

Heller ryddig enn kaos som jeg ser hos de fleste.ofte.. 

Men heller litt rot og lykkelig enn strøkent og ulykkelig.

 

Anonymkode: 1d340...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøkent er vel vanskelig, men til flere man blir til mer strukturert må man være. 

Når det ikke er mer plass på kjøkkenbenken, da er det ikke at det er barn i hus, det er latskap og lite struktur.

Anonymkode: 19b0c...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2017 den 12.47, Grovmel skrev:

Uten barn, null problem. Med ett barn, ok det er mulig å gjennomføre. Men nå med to barn, det er umulig uten å leve som en tjener fra 1800 tallet. Jeg tenker vi får leve oppi rotet og fikse opp 1 gang i uken når man tar husvask. Såklart rydde benker på kjøkken etc av og til. Men hva er egentlig vanlig? Har barnefamilier generelt det strøkent? 

Strøkent til enhver tid er for mye forlangt. Men det kommer jo også hva man mener er strøkent, virker som at du kanskje har en litt annen definisjon enn de fleste på det siden du kun vil rydde og vaske én gang i uka,  og ellers kanskje rydde kjøkkenbenken «av og til». Det er relativt mange oppgaver som må gjøres minst hver dag eller annen hver dag.

Hvis dere har som mål å ta en halvtime hver dag, sammen, på å få unna det verste, bør det være nok til å ha det levelig. Og ellers legge en innsats i å la være å rote, la det bli litt automatikk i å smårydde litt mens man gjør andre ting.

Anonymkode: 3fa03...cb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/18/2017 den 8.11, AnonymBruker skrev:

Dere "legge alt på plass"-folket, har dere eneboliger/rekkehus alle sammen? Bor i en treroms, og en del av problemet er at det er for mange ting i forhold til skapplass. F eks må en del tørrvarer, skjærefjøler, brett, kaffekanne etc stå på kjøkkenbenken fordi det ikke er plass i skuff/skap. Det er ikke skapplass til mer enn noen få skopar, så resten må stå i hylle/kurv i den trange gangen. Dessuten er det et problem med halvbrukte klær, har nå fått opp knagger til det bruk, men kan bli liggende litt likevel. Ladere har sin egen kurv, men det blir veldig fort ledningsvase... Aviser, blader, div man ikke har fått lest ennå.

Minimerer stadig det vi har, hjalp bla når barna vokste fra leker (men mange av dem har endt opp på loftet da). Har fortsatt mye hobbyting, f eks, synes det er fint å ha det tilgjengelig for barna, men det tar jo plass...

Anonymkode: 81b2c...2ce

Sjekk på IKEA for inspirasjon for oppbevaring i små boliger. Når dere har liten plass er det ekstra viktig å være flink å ikke bare å rydde, men å ikke rote! Helt greit å ha suppeposer på kjøkkenbenken. Men ha de da oppi en kurv. Og er de åpnet, så skal de ikke ligge på kjøkkenbenken, da skal de ligge i søpla. Det er det som menes med rot. Og har man valgt å bo i en liten bolig, så må man også velge å ikke ha mer ting enn man har plass til. Hvis man har så mange aviser og blader som man ikke får lest, så er det på tide å avslutte abonnement, og slutte å kjøpe nye blader. Kast/gi bort det dere aldri kommer til å lese, eller sett dere ned en regnværssdag og les og les og les. Husk at dere ikke trenger å lese alle artikler. Og så hiver dere det rett i papirbosset eller gi-bort-boksen.

Anonymkode: f58c7...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også ha det ryddig hele tiden. Gulvvask/støvsuging gjøres 1 gang i uken/etter behov. Hvis det ligger masse leker på gulvet og matrester på kjøkkenbenken og klær på badet, blir jeg gal i hodet. Hvis det er ryddig rundt meg, blir jeg også mye hyggeligere å ha med å gjøre. Samboeren din er sikkert likedan.

Anonymkode: f817e...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.10.2017 den 12.47, Grovmel skrev:

Uten barn, null problem. Med ett barn, ok det er mulig å gjennomføre. Men nå med to barn, det er umulig uten å leve som en tjener fra 1800 tallet. Jeg tenker vi får leve oppi rotet og fikse opp 1 gang i uken når man tar husvask. Såklart rydde benker på kjøkken etc av og til. Men hva er egentlig vanlig? Har barnefamilier generelt det strøkent? 

4 barn her. Kjøkken og stue ryddes og tørkes av hver eneste kveld. Hvordan skal man ellers klare å stå opp å være blid, det er kjipt å stå å lage mat oppi gårsdagens rester fra middagen kvelds ol. 

Støvsuger gang, bad og stue ca hver 2 til 3 dag. Også har vi full husvask 1 gang i uken. 

Jeg synes vi har det ganske strøkent, og det er ikke mye jobb. Det handler kun om å være rutinert. 

Anonymkode: fc001...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til at man har det ryddig og avslappet hjemme. Husker ikke hvor ofte jeg vasker rundt omkring men det tas etter behov.

Har 2 barn og selv om jeg/vi liker å ha det ryddig så hadde vi aldri orket å løpe etter ungene for hver eneste lille ting dem kom slepende med for å rydde bort så fort dem la det i fra seg. Vi tar det litt sånn hipp som happ. Rydding tar vi når vi ser at det tipper over en viss uskrevet standard som vi ønsker å ha. Ungene er med på å rydde men ser jo at jeg ofte ender opp med å ta en del selv:)

Å ha det 100% strøkent i mitt vokabular vil si at det til enhver tid natt og dag ikke finnes en eneste liten dings som ikke ligger på plassen sin eller en eneste flekk på bord eller gulv noe sted.....det er rett og slett strøkent.....HELE TIDEN!!!!. Det har jeg aldri noen gang opplevd at noen har. Jeg må innrømme at jeg aldri kommer til å tro at noen har dette uten å faktisk oppleve det selv. Dersom dem påstår dette så har vi forskjellig syn på hva 100% strøkent er. Selv ikke hos en kompis som er en ryddefanatiker av de store! Det vil si at man følger etter barnet 24/7 for å passe på at så fort dem legger i fra seg en leke (eller hva nå enn det holder i hendene) så tar man det og legger det på plass. Dersom man har to barn så løper begge foreldrene etter hver sin unge og er det 3 barn ja.....hva faen gjør man da?? Alternativet er da å begrense barn sin lek eller å lære dem opp til å bli roboter slik jeg ser det. Jeg finner ingen glede i dette, men det får være opp til hver enkelt.

Jeg ser en kjempestor forskjell på å ha et ryddig hjem og ha det 100% strøkent til ENHVER TID! Det første mener jeg er viktig og det andre virker for meg som et hjem jeg absolutt ikke har lyst til å vokse opp i eller å være i! Hadde vært livredd for å gjøre noe som helst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2017 den 12.58, AnonymBruker skrev:

slik er min mor hjemme også med min far. nazi på rydding. står det er tom skål med rester av chips igjen på bordet blir hun helt febrilsk. ligger det en sokk på gulvet blir det ramaskrik. syns litt synd i min far

Anonymkode: d8d42...784

Er du barnet mitt? Det der kjenner jeg meg igjen i. Bortsett fra at barnet mitt vet at en setning begynner med stor bokstav. 

Når barna er ute av redet, er det helt normalt å ønske å kunne ha det ryddig igjen.

Anonymkode: cf0f2...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.10.2017 den 11.58, AnonymBruker skrev:

slik er min mor hjemme også med min far. nazi på rydding. står det er tom skål med rester av chips igjen på bordet blir hun helt febrilsk. ligger det en sokk på gulvet blir det ramaskrik. syns litt synd i min far

Anonymkode: d8d42...784

Hvorfor skal det stå en stom skål på bordet, og hvorfor ligger det en sokk på gulvet? Jeg hadde ikke blitt febrilsk, men jeg hadde forventet at det hadde blitt ryddet bort med en gang. 

Anonymkode: 1bb16...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn her, som er glad i å rote. Men omså jeg hadde hatt 5 barn ville det vært strøkent hver kveld. Klarer ikke å legge meg når jeg vet at ikke «alt er tatt».

Anonymkode: 69283...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...