Gå til innhold

Dama krever å ha det ryddig til hver og en tid


Grovmel

Anbefalte innlegg

Uten barn, null problem. Med ett barn, ok det er mulig å gjennomføre. Men nå med to barn, det er umulig uten å leve som en tjener fra 1800 tallet. Jeg tenker vi får leve oppi rotet og fikse opp 1 gang i uken når man tar husvask. Såklart rydde benker på kjøkken etc av og til. Men hva er egentlig vanlig? Har barnefamilier generelt det strøkent? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Magnifiq

Vi har det alltid strøkent. To barn.

Vi rydder opp etter oss når vi er ferdige med ting. Så enkelt er det faktisk.

 

 

 

Endret av Magnifiq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Grovmel said:

Uten barn, null problem. Med ett barn, ok det er mulig å gjennomføre. Men nå med to barn, det er umulig uten å leve som en tjener fra 1800 tallet. Jeg tenker vi får leve oppi rotet og fikse opp 1 gang i uken når man tar husvask. Såklart rydde benker på kjøkken etc av og til. Men hva er egentlig vanlig? Har barnefamilier generelt det strøkent? 

Jeg har vokst opp i et hus med 3 barn, to av dem nær i alder og yngst i søskenflokken. Man blir fort vant med det jeg liker å kalle "organisert kaos" eller "hjemmekoselig". Altså ikke strøkent. Strøkent er noe man kan ha dersom man ikke har barn, eller har ett barn, som du sier.

Anonymkode: 53c78...9de

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Grovmel skrev:

Uten barn, null problem. Med ett barn, ok det er mulig å gjennomføre. Men nå med to barn, det er umulig uten å leve som en tjener fra 1800 tallet. Jeg tenker vi får leve oppi rotet og fikse opp 1 gang i uken når man tar husvask. Såklart rydde benker på kjøkken etc av og til. Men hva er egentlig vanlig? Har barnefamilier generelt det strøkent? 

Hvilke ryddeoppgaver og andre oppgaver har han ansvar for og hvilke har du? Kanskje en annen fordeling er bedre?

Anonymkode: a17a8...e74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Grovmel skrev:

Uten barn, null problem. Med ett barn, ok det er mulig å gjennomføre. Men nå med to barn, det er umulig uten å leve som en tjener fra 1800 tallet. Jeg tenker vi får leve oppi rotet og fikse opp 1 gang i uken når man tar husvask. Såklart rydde benker på kjøkken etc av og til. Men hva er egentlig vanlig? Har barnefamilier generelt det strøkent? 

slik er min mor hjemme også med min far. nazi på rydding. står det er tom skål med rester av chips igjen på bordet blir hun helt febrilsk. ligger det en sokk på gulvet blir det ramaskrik. syns litt synd i min far

Anonymkode: d8d42...784

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som skal ha det strøkent er slitsomme. Men når det gjelder leker som barn drar utver har jeg lært at det ikke er rot. Et hjem er et verksted hvor man skal leve livet sitt. Det er IKKE et sterilt museum!

Anonymkode: fcace...0c4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ha det strøkent til enhver tid er nok vanskelig å gjennomføre med to små barn, men å ha det tålig greit bør være mulig. Rydd inn i oppvaskmaskin og tørk av kjøkkenbenken med en gang. Bær rot fra stuebordet inn på kjøkkenet på kvelden. Legg alt skittentøy i skittentøykurven i stede for gulvet. Har man brukt noe, legg det på plass når man er ferdig med det. Problem løst. 

Jeg er ikke spesielt ryddig av meg, men har det aldri rotete fordi jeg alltid plasserer ting på plass med en gang. Jeg HATER å rydde og syntes det er bedre å bruke noen minutter på å smårydde litt hver dag enn å ta en sjau en gang i uken. Da går det plutselig gjerne et par timer på det.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mål er å rydde alle oppholdsrom før kveldstid. All oppvask inn på kjøkkenet, klær til vask/knagg/skuff, leker inn på barnerommet (noen ganger bare i en ikeabag midt på gulvet). Og dra over bord og benker med en klut. Det synes jeg må være overkommelig selv med flere barn. Blir jo helt kaos om vi ikke rydder klær og leker hele uka. Ligger fort igjen en råtten banan under en jakke et sted eller noe annet tilsvarende uhygienisk også...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre barn, og vi har det ryddig hjemme! Syns det er viktig at det er ryddig, samtidig kan man ikke forvente at det er sterilt når man har barn og er en familie. 

Her har alle ting en fast plass, og man rydder opp etter seg selv. (De minste får hjelp), DVs at sko og jakker henges på plass, luer og votter legges i sin kurv osv. Har man spist, så ryddes tallerker og div. Er man på badet så legges klær i tøykurv og ting legges på plass. Alt har en rutine og fast plass. 

Samtidig får ungene ha leker i stua, men det skal ryddes når kvelden kommer. De kan fint bygge hytte og vi kan ha masse leker i stua en søndagsformiddag, men det ryddes opp, og legges på plass før man går ut, eller gjør noe annet, 

Anonymkode: c090e...24e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at barnefamilier ikke har det strøkent til en hver tid, heller ikke vi. De jeg kjenner med små barn som har det sånn, bruker mye tid og krefter på å gå og rydde og vaske etter barna hele tiden. Jeg syns det er ok å ta en opprydning når barna skal legge seg eller har lagt seg, men jeg bruker ikke all den lille egentiden jeg har om kvelden til å rydde og vaske. Der prioriterer man forskjellig, og det er helt greit, men om man har et hus og barn, vil det fort komme rusk og rask og smårot her og der. Jeg tar gjerne en større sjau i helgene, og smårydder litt ellers.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som roter, da? Kan hun være fornøyd med at barna (med hjelp om de er små) rydder lekene sine før sengetid?

Her hjelper vi dem med å rydde lekene, og så får jeg de små nudistene til å ta med seg diverse plagg de har slengt fra seg i øst og vest på badet. Da er det ikke så mye rot igjen, for vi voksne holder jo litt mer orden på våre saker underveis. 

Men strøkent, det er det ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har seks barn på heltid og er beredskapshjem, så vi har ofte en eller to i tillegg. Vi har det alltid 100 % strøkent. Både for at vi trives med det og fordi det er en nødvendighet når vi er så mange. Også er det viktig å lære barna betydningen av å ha et ryddig og rent hjem. Tror det virker inn på både studier, arbeidsliv mm senere i livet. 

Men det skal sies at vi jukser litt, siden vi har hjelp i huset på heltid. Men alle må likevel bidra med både rydding og vasking. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rot er helt greit, men skitt er en helt annen sak. Du snakker om å rydde kjøkkenet en gang i uke ? Nei det er ikke aktuelt i dette huset! Badet vaskes grovt tre ganger i uken ca, kjøkkenet ryddes/vaskes etter bruk. Glad jeg har en samboer som er enda mer ryddig enn meg. 

Anonymkode: 0977d...f0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Veslefrikk skrev:

Vi har seks barn på heltid og er beredskapshjem, så vi har ofte en eller to i tillegg. Vi har det alltid 100 % strøkent. Både for at vi trives med det og fordi det er en nødvendighet når vi er så mange. Også er det viktig å lære barna betydningen av å ha et ryddig og rent hjem. Tror det virker inn på både studier, arbeidsliv mm senere i livet. 

Men det skal sies at vi jukser litt, siden vi har hjelp i huset på heltid. Men alle må likevel bidra med både rydding og vasking. 

Da jukser du ganske mye faktisk ;) men misunner deg det jukset og hadde gjort nøyaktig det samme med så mye barn og ansvar altså. 

Anonymkode: 0977d...f0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddig, ja, strøkent, nei. 

Vi rydder litt sånn kontinuerlig. Dvs at vi legger ting tilbake på sin faste plass når vi er ferdig med det, og også lærer ungene opp til det. Da er det gjerne ting litt strødd underveis, når eldstemann har to tre leker på gang og minstemann også har litt, og en har gjerne en kopp på stuebordet og en sutteklut i sofaen. 

Men vi lar ikke tingene ligge etter ungene er ferdiglekt. Om koppen er tom tas den med inn på kjøkkenet neste gang vi reiser oss og går inn dit, vi går ikke inn ens ærend med den. Samme med andre ting; når vi går fra et rom til et annet rydder vi med oss ting på veien.

Anonymkode: c9f13...080

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tre barn, og vi har det ryddig hjemme! Syns det er viktig at det er ryddig, samtidig kan man ikke forvente at det er sterilt når man har barn og er en familie. 

Her har alle ting en fast plass, og man rydder opp etter seg selv. (De minste får hjelp), DVs at sko og jakker henges på plass, luer og votter legges i sin kurv osv. Har man spist, så ryddes tallerker og div. Er man på badet så legges klær i tøykurv og ting legges på plass. Alt har en rutine og fast plass. 

Samtidig får ungene ha leker i stua, men det skal ryddes når kvelden kommer. De kan fint bygge hytte og vi kan ha masse leker i stua en søndagsformiddag, men det ryddes opp, og legges på plass før man går ut, eller gjør noe annet, 

Anonymkode: c090e...24e

Sånn har vi det også. Null problem med to barn. Mye hyggeligere for alle når ting ligger på plassen sin etter bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er viktig at begge, eller de voksne i forholdet, begge får ha sitt å si om hvilken ryddestandard man ønsker i sitt eget hjem. Ikke bare den som ønsker å ha det mest ryddig. Alle er ulike og prioriterer ulikt, men jeg kunne aldri levd med noen som ville prioritere å holde det helt strøkent, til enhver tid, selv om det gikk på bekostning av andre ting. Jeg sier ikke at dama di er sånn, men av erfaring så vet jeg at mange som alltid har ønsket å ha det strøkent hjemme, har veldig vanskelig for å tilpasse seg noe annet, samtidig som de gjerne forventer at den som ikke er slik, skal tilpasse seg deres standard. 

Nå snakker jeg selvsagt ikke om å ønske å ha det generelt rent og noenlunde levelig, for det må man jo kunne forvente. Men enkelte er så ryddige at jeg får litt klaus..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rot er helt greit, men skitt er en helt annen sak. Du snakker om å rydde kjøkkenet en gang i uke ? Nei det er ikke aktuelt i dette huset! Badet vaskes grovt tre ganger i uken ca, kjøkkenet ryddes/vaskes etter bruk. Glad jeg har en samboer som er enda mer ryddig enn meg. 

Anonymkode: 0977d...f0a

Nei, snakker om å vaske huset 1 gang pr uke. Kjøkkenbenker etc vaskes hver dag ca. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Vi har seks barn på heltid og er beredskapshjem, så vi har ofte en eller to i tillegg. Vi har det alltid 100 % strøkent. Både for at vi trives med det og fordi det er en nødvendighet når vi er så mange. Også er det viktig å lære barna betydningen av å ha et ryddig og rent hjem. Tror det virker inn på både studier, arbeidsliv mm senere i livet. 

Men det skal sies at vi jukser litt, siden vi har hjelp i huset på heltid. Men alle må likevel bidra med både rydding og vasking. 

At det kan ha betydning for arbeidsliv senere, er det eneste gode poenget med å ha det strøkent jeg har hørt til nå. Men samtidig, er det jo også viktig med balanse. Er dere i arbeid med 6 unger i attpåtil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...