Gå til innhold

Typen tar alltid ketchup på maten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om han vil ødelegg maten, hva så !? Det er jo han som skal spise den

Anonymkode: af2aa...76c

Men det er jo ingen vits i å legge mye tid og omtanke i mat som likevel skal ødelegges. Da kan man jo like gjerne servere pølser og Grandiosa. Og nettopp det ville jeg ha gjort hvis jeg var TS. Altså laget god mat til meg selv og for eksempel varmet noen pølser til ham.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å "drukne" maten i ketchup er bare ubeskrivelig ekkelt. Ikke engang ungene her i huset får lov til det. Rene smaker, uten ketchup, bør alle kjenne til. Med ketchup smaker maten.....bare ketchup. Det ødelegger smaken og man kan likegjerne spise hva som helst. Det smaker uansett bare ketchup

Tro å gå på fin restaurant med han fyren der og så spør han etter ketchup. Haha :fnise:

Anonymkode: 50be9...35c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

So.. ketchup er jo godt, og sunt. 

Anonymkode: d2184...fb0

Ketchup er smekkfull av sukker. På et tv-program som sjekket det skjulte sukkerinnholdet i vanlige dagligvarer vi bruker uten å tenke oss om, sjekket de også ketchupen. En dose på maten med ketchup inneholder ca en spiseskje sukker....

Anonymkode: c24d9...10a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker å lage mat og å legge litt sjel i det jeg gjør. Jeg er ikke sånn kjempeavansert, men jeg liker å sette mitt eget preg på maten ved at jeg lager mest mulig fra bunn, og liker å krydre og smakssette maten selv. Bruker aldri toroposer eller ferdige kryddermixer som f.eks. tacokrydder, men krydrer selv, tilsetter urter osv. Noen ganger blir det enkelt, andre ganger mer avansert. Jeg får alltid høre av venner og familie at jeg er så flink å lage mat. Folk gleder seg og når det er en sammenkomst så er folk raskt ute med skryte av ting jeg har servert tidligere, og om jeg vil stå for matlagingen.

Men typen tar ketchup på nesten ALT jeg lager, uansett om det er noe jeg har krydret selv eller om det bare er vanlig plain mat med salt/pepper der ketchup forsåvidt "passer". Jeg har mange ganger prøvd å hinte på en spøkefull og vennlig måte i håp om at han skal lære å spise uten ketchup. Bare flirt litt av det og sagt sånn "Neeei du kan jo ikke ta ketchup på dette uten å smake først!"

Til å begynne med synes jeg det bare var litt komisk, at det bare er sånn han er, men håpte jeg skulle klare å avvende ham med dette. Men i ettertid har jeg begynt å bli litt lei meg. Jeg legger jo tross alt litt ekstra kjærlighet i maten ved at jeg setter mitt eget preg på dette. I et håp om at han skal glede seg og kunne si at maten var god. Men jeg føler på en måte at denne kjærligheten ikke blir lagt merke til. At i hans øyne er mat bare mat uansett. Det blir knapt et "takk for maten" en gang. Jeg sitter med følelsen av at jeg like gjerne kunne slengt en grandis i ovnen og han ville vært like likegyldig. For meg har det å samles til god mat, eller å kunne spise ute på restaurant alltid betydd mye for meg. Men det er tydelig at dette ikke er gjensidig. Hans livrett er heavy heaven fra peppes. :-(

I helgen hadde vi hjemmelagde kjøttboller krydret med bl.a. fersk timian, parmesan og hvitløk, sammen med hjemmelaget potetmos krydret med forskjellige urter og pyntet på toppen. Jeg synes det ble kjempegodt, men han tok ketchup på alt. Etter han hadde forsynt seg, tok han ketchup sånn sikk-sakk over hele maten uten å en gang smake. Ødela det jeg hadde stått og laget ved å overdøve smakene mine med den røde Idun-flasken, for å forvandle smaken jeg hadde skapt frem til den samme søte ketchupsmaken som han er vant med.
I dag hadde vi hjemmelagde raspeballer med rotmos, vossakorv, stekt bacon og svineknoke. Ikke at det var noe spesielt med krydder osv her, men også her er det ketchup på. Man kan jo ikke ta ketchup på dette!

Jeg prøver ikke å være snobbete. Men jeg synes det er så trist med voksne folk som ødelegger maten med ketchup på denne måten. I mine øyne er ketchup forbeholdt barn. Hva ville dere tenkt om maten dere laget stadig ble overdøvet med ketchup? Er det vanlig at voksne folk har ketchup på maten? Hvordan er ketchupvanene hos dere?
Det er ikke det at jeg tror han ikke "liker" maten eller synes den er kjedelig og derfor må overdøve den fordi den er smakløs. For jeg vet selv når noe smaker godt og når det ikke gjør det. Men han tar det på uten å en gang prøve først. Jeg blir så frustrert. 

Anonymkode: 8e8bc...95f

Jeg blir irritert bare av å lese dette!! Voksne mennesker som dynket maten sin i ketchup er i mine øyne harry og umodne!

Klikker når jeg ser personer over 16 år som gjør dette :raven:

Du høres ut som en kjempeflink kokk, synd at han ødelegger maten du har lagt mye kjærlighet i!!

Anonymkode: 26b28...e49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har typen din bedt deg om å lage så fancy mat, da? 

Det er urimelig å bli sur for at han ikke reagerer som du ønsker, om du gjør noe han overhodet ikke har bedt om, og kanskje ikke engang ønsker. 

Kanskje han mye heller vil ha butikklaga fiskekaker med potet og makaroni og ketchup enn de fancy grytene dine. Så om du da alltid insisterer på å lage ett eller annet fancy, og bruker mye tid og krefter på det, og så attpåtil blir snurt fordi han ikke skryter nok av det, eller har på ketchup, så er du urimelig. Da er det du som har tvunget på ham mat han ikke egentlig vil ha, til fordel for mat han mye heller ville ha hatt. 

Og hva så om han har ketchup på? Er ikke det viktigste at den som spiser maten, liker den? Om han synes det smaker bedre med ketchup, hvorfor skal du da tvinge ham til å spise uten ketchup, bare fordi DU synes maten er bedre uten ketchup? Da kan jo du la være å ha ketchup på din egen mat, så får du spise det du liker, og han spise det han liker. 

Anonymkode: 7eb9f...d2f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at han ikke kan ha blitt sånn over natta og må ha vært slik så lenge dere har kjent hverandre, ts. Jeg forstår hva du mener, men man kan ikke forandre et menneske til å passe inn i sitt bilde. Han kan ikke bli som deg og du kan ikke bli glad i ketchup på all mat. Godta det, eller finn deg en annen mann som er 100% som deg. Håper at han har andre bra kvaliteter og at du ser dem og gir tilbakemelding på at du liker ham. Hvis det bare er ketchup`en som er tornen i øyet ditt, må du jobbe med deg selv litt syns jeg. Det er en bagatell i den store sammenhengen. 

Anonymkode: ddabe...7a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoff, jeg hadde aldri taklet å være sammen med en som har ketshup på alt! Og jeg har ikke engang en lidenskapelig interesse for mat, men av og til skeier jeg ut og lager noe ekstra godt med godt tilbehør. Hvis typen skulle ha dynket dette i ketshup... Nei hoff, Jeg skjønner frustrasjonen din, ts! 

Anonymkode: c32d0...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper virkelig dette er satire. For din egen skyld og kvinners skyld 

Anonymkode: 834dd...395

Selvsagt ikke. Jeg hadde aldri blitt sammen med en slik mann i utgangspunktet fordi vi ikke delte en av de viktigste tingene i livet for meg. Det samme ville gjelde min matinteresserte mann og eventuelle kvinnelige ketchupvrak - uaktuell match. Jeg kunne ikke respektert en mann som ikke respekterer god mat, kort og godt.

Anonymkode: 16d87...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns helt ærlig at du setter deg selv i en ikke-eksisterende offerposisjon. Det er ingen rett måte å spise på, og hvordan han spiser handler ikke om dine kokkeleringsferdigheter. På samme måte som du bare MÅ ha urter og krydre så bare MÅ han ha ketchup. Ser virkelig ikke problemet.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt. Minner meg om en jeg var sammen med som var flink til å lage mat. Men like før jul gikk vi ut på "stam-restauranten" og bestilte ribbe. Vi var godt kjent der og på hils med de som jobbet der. Så bestilte vi ribbe da, og når maten kom til bordet ba eksen min om ketchup! Kokken kom egenhendig til bordet og nektet ham!

Ellers brukte han lite ketchup, og jeg kunne aldri drømme om at han ville be om det til ribba. Han var dog ydmyk nok til å høre på "den svært strenge, men blide kokken". Lol. Jeg sa ikke noe, men så bare på han med et ertende blikk.

Han var faktisk veldig flink på kjøkkenet så jeg forsto ingenting, men regnet med at det var noe de fikk hjemme hos a mor på julaften fra barndommen av. Vi var sammen i flere år, og feiret jul sammen. Hørte aldri mer et pip om den ketchupen til ribba.

Husker også en som saltet maten jeg laget før han hadde smakt. Jeg sa at det ikke er lov! Kan være ganske myndig når det kreves, så han hørte på meg. Altså han kunne salte etter at han hadde smakt,sa jeg, men ikke før. Det endte med at han sluttet å salte maten jeg serverte.

Har dessverre ingen råd å gi deg ts, men du har lov å si din mening. Det minste du kan forlange er at han smaker før han salter eller bruker ketchup. Tror jeg kanskje ville vært troende til å kaste eller gjemme vekk ketchupflaska for en stund, i alle fall under middagen.

Endret av Atea
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

So.. ketchup er jo godt, og sunt. 

Anonymkode: d2184...fb0

Sunt er det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Visste du at ketsjup opprinnelig var en kinesisk saus?

Anonymkode: 9ebf6...2b4

Den originale ketjap var laget på østerssopp - sjekk faktaene dine før du buser ut med ting. 

Anonymkode: f6ddf...416

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er av typen som spiser for å leve. Vi kan faktisk ikke dikterehvordan andre mennesker skal få i seg næring, så mitt tips er å bare legge det hele fra deg.

Anonymkode: 8d743...de3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever heldigvis ikke at den maten jeg lager, blir dynket med ketchup. Men jeg har opplevd noen ganger at gjester har på mengder av salt og pepper, uten en gang å smake først. Da sier jeg faktisk fra. Jeg kommenterer at jeg syns de kan smake først, ikke ta for gitt at jeg serverer dem smakløs mat. Det er greit nok at noen liker maten saltere enn andre. Så at de salter/peprer etter å ha smakt, er greit. Hadde noen gjester bedt om ketchup og dynget det på mat jeg hadde brukt 3-4 timer på å tilberede, så hadde ikke de gjestene blidt bedt flere ganger. 

Så jeg forstår deg, TS. Jeg tror du bare må si rett ut til samboeren din hva du føler, hinting funker ikke. Det er tydelig at dette er en mann som ikke er glad i mat. Dine evner og matinteresse er bortkastet på ham. Om du ikke klarer å glede ham med maten din, så burde han likevel ha respekt nok for deg til å smake på maten, og prøve å spise deler av den før han ødelegger den med ketchup.

Endret av Hulderen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er av typen som spiser for å leve. Vi kan faktisk ikke dikterehvordan andre mennesker skal få i seg næring, så mitt tips er å bare legge det hele fra deg.

Anonymkode: 8d743...de3

Ja. Og slutte å lage mat som han skal spise. Bare å la ham koke seg noe makaroni eller noe så kan han ha på så mye ketchup han gidder. Hjemme hos meg er regelen veldig klar: Mat jeg har brukt mye tid og krefter på å lage er det ikke lov å drukne i ketchup og/eller grillkrydder. Mat man har ordnet selv kan man gjøre hva man vil med. Så da har "ketchupelskere" to valg. Enten spise den maten som blir servert eller lage mat selv.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Leo skrev:

Ja. Og slutte å lage mat som han skal spise. Bare å la ham koke seg noe makaroni eller noe så kan han ha på så mye ketchup han gidder. Hjemme hos meg er regelen veldig klar: Mat jeg har brukt mye tid og krefter på å lage er det ikke lov å drukne i ketchup og/eller grillkrydder. Mat man har ordnet selv kan man gjøre hva man vil med. Så da har "ketchupelskere" to valg. Enten spise den maten som blir servert eller lage mat selv.

herregud for et irrasjonell kvinnemenneske du er. hadde løpt for lenge siden om damen min skulle krevd en voksen mann ikke skal bruke få lov å bruke ketchup på maten. herregud . noen her er bare så tragiske 

Anonymkode: 834dd...395

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som deg, ts, jeg legger mye tid og kjærlighet ned i å lage god mat. En av mine ekser så på mat som fór, altså noe man kun åt for å holde kroppen i gang. Det var ikke derfor det ble slutt, altså, men for meg er det å dele et godt måltid mat med kjæresten viktig, sitte ved bordet og nyte lenge, kanskje drikke et glass vin til, og det er så koselig om kjæresten uttrykker at han setter pris på det, hva han liker, evt ikke liker med maten.

En annen ex var vant til ganske kjip mat hjemmefra, men han var villig til å lære, både å lage mat fra bunnen av selv, prøve nye smaker etc. I begynnelsen nektet han å spise kylling, for han var vant til smakløse, knusktørre, knallharde, ihjelstekte kyllinger hjemmefra. Men jeg overtalte ham til å spise litt, og snart fant han ut at kylling både kan være saftig og smaksrikt.

Så på bakgrunn av disse helt uvitenskapelige erfaringene, tenker jeg at om kjæresten din bare ser på mat som energipåfyll, er det vanskelig å unngå ketchupen. Men hvis han er vant til kjip mat og derfor må pøse ketchup på alt, har han forbedringspotensial.

Endret av Amawhatsnot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt tragisk at så mange driter i at gjestene skal synes maten de spiser er god. Er ikke det viktigste at folk koser seg med maten, da? Er det virkelig viktigst for dere at gjestene smaker maten akkurat sånn som dere har laget den, selv om de ikke liker det noe særlig, og hadde hatt mye større glede og nytelse av maten om de fikk ha på ketchup, salt, grillkrydder, whatnot? 

Da er det jaggu ikke mye koselig å være gjest hos dere, vil nå jeg si.. 

Anonymkode: 7eb9f...d2f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrefred.. her var det mange med ketchupfobi. La nå folk få spise det de vil. Ser virkelig ikke problemet. 

Anonymkode: d2184...fb0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...