Gå til innhold

Dere som troller. Er all oppmerksomhet god oppmerksomhet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lagd min andel trolletråder, men delvis gitt opp KG.  Det er ikke vanskelig å provosere noen her, men det er for mange som blir provosert av feil grunner. Folk blir provosert fordi de ikke leser innleggene de svarer på, men velger i stedet å gjøre sin egen tolkning av hva som står skrevet i innlegget. 

Såer spørsmålet mitt til dere troll. Synes dere det er gøy om brukerne blir provosert uavhengig av om det er pga innleggene dere skriver eller om det er fordi KG-brukerne er for dumme til å lese innleggene de svarer på? Er all provokasjon god provokasjon eller blir dere frustrerte når folk avsporer trådene deres ved å bli provosert på feil grunnlag?

Anonymkode: 519ec...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk blir provosert fordi de ikke leser innleggene de svarer på, men velger i stedet å gjøre sin egen tolkning av hva som står skrevet i innlegget. 

Dette er et enormt problem, også hos moderatorene. Det er selvsagt den som ytrer seg som sitter med fasiten på hva som egentlig var ment. Dette "glemmes" ofte av både brukere og moderatorer, som legger misforståelser og urimelige tolkninger til grunn.

Sitat

Såer spørsmålet mitt til dere troll. Synes dere det er gøy om brukerne blir provosert uavhengig av om det er pga innleggene dere skriver eller om det er fordi KG-brukerne er for dumme til å lese innleggene de svarer på?

Jeg går egentlig aldri inn for å trolle, likevel har jeg blitt omtalt som KGs største troll. Ikke sjelden brukes dette som hersketeknikk. Noen er nok også for dumme, som du sier, til å forstå stort. Du har sikkert også opplevd at det da er fånyttes å oppklare. Vil ikke forstå eller kan ikke forstå. Nei, det er ikke gøy, fordi det ødelegger debatten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Horten Market said:

Dette er et enormt problem, også hos moderatorene. Det er selvsagt den som ytrer seg som sitter med fasiten på hva som egentlig var ment. Dette "glemmes" ofte av både brukere og moderatorer, som legger misforståelser og urimelige tolkninger til grunn.

Jeg går egentlig aldri inn for å trolle, likevel har jeg blitt omtalt som KGs største troll. Ikke sjelden brukes dette som hersketeknikk. Noen er nok også for dumme, som du sier, til å forstå stort. Du har sikkert også opplevd at det da er fånyttes å oppklare. Vil ikke forstå eller kan ikke forstå. Nei, det er ikke gøy, fordi det ødelegger debatten.

Ja, her er vi samme erfaring. Blitt beskyldt for å trolle en rekke ganger hvor jeg aldri har ment å trolle og hvor det kun fremstår som trolling om man ikke leser innlegget godt nok. Alt for mange som bare får med seg noen få setninger i innlegget eller velger å "lese mellom linjene". Klart, alle kan misforstå. Men  det er slitsomt når det er såpass mange som misforstår samt en en del brukere gir seg ikke selv om man prøver å oppklare misforståelsen.  

Har faktisk opplevd brukere som insisterer på at deres egen tolkning av min tekst er den rette selv om de er enig i at deres tolkning er hentet ved å "lese mellom linjene" og jeg aldri har skrevet det de hevder at jeg mener.  Slike mennesker kan lett ødelegge en tråd ved at de sporer av og man ender med å måtte tilbakevise deres misforståelser i stedet for å diskutere det man egentlig ønsker å diskutere. 

Ja, moderatorene kan være like ille som brukerne. Fått flere innlegg slettet fordi moderator ikke leste innlegget godt nok eller bare ikke var i stand til å forstå hva som faktisk ble skrevet. Forstår de kan gjøre feil, men det er svært ødeleggende når moderator bare sletter innlegg fordi de ikke har lest innlegget godt nok. 

Er også en del regler og praktiseringer av reglene  på forumet som gjør at modereringen kan bli svært ødeleggende.

Forstår egentlig ikke at du kan skrive under brukernavn om du har rykte å på deg for å være troll. Jeg har også hatt det ryktet og da ender det alltid med at noen skal poengtere at jeg er et troll også i tråder hvor jeg ikke troller. Å kalle noen for troll er jo kun noe man gjør for å ødelegge tråden. 

TS

 

Anonymkode: 519ec...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt beskyldt for å trolle en rekke ganger hvor jeg aldri har ment å trolle og hvor det kun fremstår som trolling om man ikke leser innlegget godt nok.

Hvordan ville du skilt mellom trolling og ikke trolling viss trolling oppstår dersom man ikke leser godt nok?

Med andre ord, hva kjennetegner trolling og hva kjennetegner ikke trolling? Leser sin oppfatning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Hvis innleggene deres blir "misforstått"og slettet gang etter gang,så sier det seg selv at dere bør lære dere å formulerere dere annerledes. Det er jo åpenbart at ikke "alle andre"tar feil gang på gang. Alvorlig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Mass said:

Blitt beskyldt for å trolle en rekke ganger hvor jeg aldri har ment å trolle og hvor det kun fremstår som trolling om man ikke leser innlegget godt nok.

Hvordan ville du skilt mellom trolling og ikke trolling viss trolling oppstår dersom man ikke leser godt nok?

Med andre ord, hva kjennetegner trolling og hva kjennetegner ikke trolling? Leser sin oppfatning?

Forskjellen er etter min mening om man kun er ute etter å provosere. Om man ikke er ute etter å provosere, men ønsker en saklig diskusjon om noe så er det ikke trolling. 

La oss si jeg skrier noe som: Man snylter om man hever trygd selv om man har mulighet til å jobbe. 

Jeg vil si det er en ganske akseptert mening. Den er rimelig utifra lovverket og etter hva det vil si å snylte. Men enkelte som leser et slik setning vil tolke det som om man mener at ALLE som hever trygd snylter.  Så ender man opp med at man bruker hele tråden til å prøve å forklare at de faktisk må lese hva som er skrevet. 

6 minutes ago, NotNaomi said:

Hvis innleggene deres blir "misforstått"og slettet gang etter gang,så sier det seg selv at dere bør lære dere å formulerere dere annerledes. Det er jo åpenbart at ikke "alle andre"tar feil gang på gang. Alvorlig talt.

Hadde ALLE misforstått så hadde jeg vært enig. Men det er snakk om ENKELTE som misforstår, men de som misforstår tar veldig stor plass i tråden.  Når disse som misforstår ikke kan kan vise til at man har skrevet det de hevder at man har skrevet så er det klart at det er de som har misforstått. 

TS

Anonymkode: 519ec...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri trollet, men fått et par beskyldninger. Som dere andre sier; det er en eller noen få, som misforstår. 

Overskrifter er viktige. Man vil jo at folk skal lese det man har skrevet. Dessverre forholder noen seg kun til overskriften. (på KG, som i virkeligheten)

Jeg er enig med dere andre her; at det er ubra når tema og poeng blir pulverisert av, hva skal vi kalle dem, «misforståere».

Dersom man må formulere seg så krystallklart og utvedydig at ALLE forstår, mister vi snert, humor og temperatur her på KG. 

Jeg tror ikke man kan gjøre noe særlig med problemet, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere vite hvordan dere blir kvitt trolling ?. Slutt å svar på opplagte trolletråder

Anonymkode: 65535...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Norre said:

Overskrifter er viktige. Man vil jo at folk skal lese det man har skrevet. Dessverre forholder noen seg kun til overskriften. (på KG, som i virkeligheten)

Om man ikke har tid til å lese mer enn overskriften så burde man la vær å poste. Direkte frekt å  gjøre noe annet. 

TS

Anonymkode: 519ec...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om man ikke har tid til å lese mer enn overskriften så burde man la vær å poste. Direkte frekt å  gjøre noe annet. 

TS

Anonymkode: 519ec...06c

Om ikke «frekt», så i alle fall litt rart og kanskje unødvendig? 🙂

Men det er jo klart; noen innlegg kan det jo ta et helt MINUTT å lese! Ikke alle som har tid til det, i en hektisk hverdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg troller fordi jeg ikke mener det samme som mange av radikalfeministene her på forumet. Blant annet mener jeg at vi burde fokusere mer på å tilrettelegge skolen til måten gutter lærer på og ikke bare etter hvordan jenter lærer best. Jeg mener også at vi burde fokusere på likhet i arbeidslivet, et sted menn er fryktelig overrepresentert når det gjelder både skader/død på jobb, samt lavstatus yrker.

Dersom man mener at menn på noen måte har det dårligere enn kvinner på mange punkter i Norge er man et troll.

Anonymkode: 63108...22c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Horten Market said:

Noen er nok også for dumme, som du sier, til å forstå stort. Du har sikkert også opplevd at det da er fånyttes å oppklare. Vil ikke forstå eller kan ikke forstå. Nei, det er ikke gøy, fordi det ødelegger debatten.

Du vet at det er menneske som tenker dette om deg også, ikke sant? At du er for dum til å forstå, at du nekter forsøke forstå? Hvordan vet du hvem som egentlig har rett? Hvordan vet du om du er mer villig å høre på andre, enn de du snakker om?

Anonymkode: 6277c...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Horten Market said:

Jeg går egentlig aldri inn for å trolle, likevel har jeg blitt omtalt som KGs største troll. 

Snakk om å prøve å brande seg selv. 

Anonymkode: 9edfd...926

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, NotNaomi skrev:

Hvis innleggene deres blir "misforstått"og slettet gang etter gang,så sier det seg selv at dere bør lære dere å formulerere dere annerledes. Det er jo åpenbart at ikke "alle andre"tar feil gang på gang. Alvorlig talt.

Mine innlegg blir ofte rapportert, men sjelden reagert på. Med unntak av den første uken etter min registrering, da jeg fikk en påminnelse om reglene, har jeg ikke hørt et pip fra moderatorene. Det tar jeg som et tegn på at mine innlegg holder seg innenfor rammene av reglene. Likevel er det noen som reagerer, åpenbart etter helt personlige forestillinger som ikke deles av moderatorene. Jeg kan tenke meg hvilken pest og en plage disse brukerne må være for moderatorteamet, som må bruke tid og ressurser på å gå gjennom en rekke kurante innlegg, ressurser som tas fra nødvendige oppgaver.

Når det gjelder "misforståelser", så kan vi ikke komme utenom å nevne aspergere, som det visstnok er mange av på KG. Det som er tydelig og ikke til å misforstå for andre, kan være utydelig og vagt formulert for aspergere. Man kan si mye uten å si det, blant annet i måten setninger formuleres på og i tause referanser som vanlige mennesker forstår. Fordi vi ikke bare har de rene ordene å kommunisere med, kan vi formulere oss effektivt og presist i et kortfattet innlegg. Det ville blitt langtekkelig og omstendelig om vi skulle formulert oss slik at også aspergere forstår alt. Men klart, når vi vet at aspergere deltar i en tråd, så bør vi forsøke å formulere oss slik at de også kan oppfatte det vesentligste. Det forutsetter at vi skjønner hva aspergere sliter med. Dessverre reagerer aspergere med å rapportere og sabotere diskusjoner som nettopp bidrar til å opplyse andre om hvordan de tenker.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er etter min mening om man kun er ute etter å provosere. Om man ikke er ute etter å provosere, men ønsker en saklig diskusjon om noe så er det ikke trolling.

Anonymkode: 519ec...06c

Provokasjon er også et hyppig brukt grep for å skape en seriøs debatt. Ting må av og til settes på spissen for å gjøre poenget tydelig, eller for å engasjere. Men så kommer det noen enkle sjeler som ikke skjønner akkurat det, men tar ting helt bokstavelig og kanskje blir oppriktig sjokkert av at noen kan skrive noe sånt. Debatten blir dreid mot spissformuleringen og bort fra temaet.

Det er jo disse som er troll, om dette gjøres bevisst for å ødelegge debatten. Det er ikke så lett å skille disse trollene fra andre som bare har misforstått av ulike grunner. Om man starter med inngående forklaringer, står man i fare for å mate trollet. Om man ikke gjør det, står man i fare for å ignorere oppriktige brukere som da føler seg oversett.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at det er menneske som tenker dette om deg også, ikke sant? At du er for dum til å forstå, at du nekter forsøke forstå? Hvordan vet du hvem som egentlig har rett? Hvordan vet du om du er mer villig å høre på andre, enn de du snakker om?

Anonymkode: 6277c...0bf

Den smarte vil ha lettere for å se den andres perspektiv, og dermed oppfatte hvor denne har misforstått. Den smarte ser det store bildet som den ekstraordinært dumme ikke ser. John Cleese har sagt noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er etter min mening om man kun er ute etter å provosere. Om man ikke er ute etter å provosere, men ønsker en saklig diskusjon om noe så er det ikke trolling. 

La oss si jeg skrier noe som: Man snylter om man hever trygd selv om man har mulighet til å jobbe. 

Jeg vil si det er en ganske akseptert mening. Den er rimelig utifra lovverket og etter hva det vil si å snylte. Men enkelte som leser et slik setning vil tolke det som om man mener at ALLE som hever trygd snylter.  Så ender man opp med at man bruker hele tråden til å prøve å forklare at de faktisk må lese hva som er skrevet. 

Anonymkode: 519ec...06c

Jeg skjønner, har lagt godt merke til dette selv. Man blir sittende å foklare formuleringen fremfor at man kan prøve å se selve budskapet med et åpent sinn og diskutere det. 

Godt mulig jeg har gått på noen slike blemmer selv her inne, men irl vet jeg at jeg har gått på den blemmen en del ganger, så jeg prøver å lese innlegg flere ganger for å prøve å forstå helheten best mulig. Det blir bare tull, misforståelser og dårlig stemning når det som blir skrevet ikke blir forstått av den som leser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde medføre utestengelse om man gjentatte ganger sliter med å forstå innholdet i innleggene man svarer på. Utrolig frustrerende når slike brukere får avspore trådene. 

Anonymkode: 46d87...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...