Gå til innhold

Julefeiring med innsnevret nettverk - hvordan feirer DU jul?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt langt innlegg, men pleeaase les!

 

Overskriften selvforklarer.

Har to små, en i bhg og en på barneskolen. Dette året er det min tur til å ha barna julaften, de skal til pappaen romjul og over nyttår! Jeg gleder meg masse og har alltid vært veldig glad i julen!

I forfjor prøvde pappaen og jeg å feire sammen, jeg ønsket å gi barna oss begge to på julaften, men det ble et helvete - han dukket opp i t-skjorte hos oss og hadde ikke med seg en dritt og forventet at jeg skulle ordne alt. Deretter ble julen delt opp, og de var hos han i fjor.

Det siste året har jeg løsrevet meg langt og mye fra foreldrene mine (de er knapt i livene våre, de er syke, behandler meg dårlig og det er helt uaktuelt å feire jul med de, dessverre), jeg ønsker ikke å feire med pappaen og foreldrene hans, da det er utrivelig og dårlig stemning der. Moren hans mangler noen skruer og pappaen bidrar rett og slett ikke med verken mat, tradisjoner, hygge, kos eller aktiviteter.

Jeg har utstrakt familie (tanter og onkler) jeg har god kontakt med, men som jeg også vet er litt opptatte med sitt, og mine fettere og kusiner er yngre enn meg og eldre enn mine barn. Har mange venner med barn på min alder, men alle har sine egne tradisjoner og er ekstremt familieorientert - møter knapt venner ila. julen...
Har andre gode venner uten barn, men som det heller ikke er lett å få kontakt med ila. julen.
Har ingen samboer i dag heller, så er alene med barna sånn sett.

Jeg føler meg ikke ensom, og føler det går mye på at det er hva jeg gjør det til! Men jeg har forandret meg mye og vokst og skapt meg et nytt og godt liv, hvor jeg har kuttet mange dårlige personer i livet, og står derfor litt på bar bakke, og litt uten nær familie.

 

Lurte rett og slett på om noen vil dele sine tradisjoner? Jeg er litt redd for ikke å få fylt julen med masse kos og moro, jeg vil så gjerne gi barna nye gode tradisjoner! Vi skal jo bake, pynte treet osv. Men i alle år har julen for meg handlet om nærhet og det å være sammen, og jeg er redd jeg kommer til å savne det veldig. Tanken på å være "for mye" alene med dem i julen gjør meg frynsete, det er uvant og føles liksom helt feil.
De er oss såpass små at den store kosen og gleden rundt julen er for tidlig å kunne dele med dem. Den minste klarer jo ikke se ferdig en halv film engang :P

Anonymkode: a74ca...888

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest carmabell

Jeg baker bestandig pepperkaker hos besteforeldrene mine noen få dager før jul, det har jeg gjort siden jeg var liten. Mormor spurte faktisk her om dagen om jeg vil bake i år også. Det blir jeg nok aldri for gammel til og slutter vel først når mormor sin helse ikke er god nok til det, det er så koselig! 
Ellers er jeg veldig glad i å høre på julemusikk, pynte til jul, se julefilmer, skøyte på isbanen og titte i butikker rundt jul.

På julaften er det alltid brunsj hos besteforeldrene mine med hjemmelaget brød, hjemmelaget varm sjokolade og alt mulig av pålegg. Deretter følger resten av reisen til julestjernen og tre nøtter til askepott. Da jeg var yngre ble jeg alltid igjen etter lunsjen, mens familien min dro til sitt for å ordne seg og komme tilbake klokken fem til middag mormor og morfar har laget. De siste årene har jeg og samboer variert litt mellom familiene våre, så nå er det alltid hjem etter lunsjen for så å senere dra dit vi skal.

Lille julaften pleide vi å spise risgrøt med mandel i og sette ut en skål grøt på kvelden til julenissen. Det var stor stas den gangen pappa hadde tatt et par ski og dratt de over det lave garasjetaket og neste dag tok oss barna med ut for å vise at julenissen sin slede hadde landet der! 

Noen tips jeg har er kakebaking, aking, lage julepynt sammen, pynte til jul og rett og slett la barna ta del i juleforbredelsene. Jeg tror nok dere fint skaper gode tradisjoner sammen! :) Min mor arrangerte også pepperkakefest for vennene våre da vi var små. Da inviterte vi venner,pyntet oss med nisseluer, knuste pepperkakehuset vi hadde pyntet hos mormor og pyntet pepperkaker venninner fikk ta med hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carmabell

I byen min er det også en stor samling på et flott hotell julaften med julemiddag, synging rundt juletre, nissen som kommer på besøk og gir ut gaver osv. Det er gratis å delta på og jeg har hørt så mye positivt om det! Der kommer alt fra enslige til barnefamilier som kanskje ikke har annen familie enn kjernefamilien. Det finnes kanskje noe slikt opplegg der du bor også om det hadde vært interessant? Jeg vet at barna som har vært der har det fantastisk! Min mor og ei venninne av meg har jobbet der frivillig før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar!

Mine besteforeldre er døde, dessverre :( mormor gikk bort for to år siden, morfar for ti år siden.

Har en søster som jeg generelt har tett kontakt med i året, i år nekter hun å møte meg eller noen i familien fordi hun ikke vil feire jul. Det føles helt absurd og kjempetrist. Men jeg kan ikke tvinge henne...

Mange fine tips her, og vi gjør mye av det! Jeg er bare redd det blir liten kontakt og samvær med andre, det merker jeg er veldig stressende å tenke på! :P 

Anonymkode: a74ca...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barna ikke har så stor glede av jul, så kan dere vel gjøre noe helt annet? Reise bort? Telte i stua? Spise indisk middag på et flyvende teppe? 

Anonymkode: 6d5d4...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo være med på noe frivillig opplegg i byen, det skal være veldig koselig! da kommer det folk fra alle typer familie, iallfall i min by, og så er de sammen til middag + at nissen gjerne kommer på besøk. Eller så kan du jo etterlyse noen som sitter alene på julaften og ønsker å feire jul med noen? de finner man jo i alle stadier av livet, single med og uten barn, eldre uten familie, studenter osv. osv. osv. VG, tror jeg, pleier å ha sånn julaften-spleising sånn at folk som ikke vil være alene kan få noen å feire med. Det kan jo være veldig koselig! Og så får du andre voksne å være sammen med! 

Er du sikker på at tantene og onklene er opptatte med sitt? det er jo mulig de vil komme til dere eller omvendt om du spør! gjør jo ingenting at søskenbarna dine er eldre enn dine barn :) Om du ikke føler for å spørre om selve julaften så kanskje en av de andre dagene kan passe? julelunsj 1. eller 2.juledag f.eks? Jeg er selv skilsmissebarn og foreldrene var sammen på julaften de første årene for våres skyld men så ble det bare misnøye og dårlig stemning. Etter det var vi barna alene med mamma noen år og det var veldig kjekt å bare være vi fire! nå var vi litt eldre enn dine barn når det ble slik da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med to barn så er det bare å begynne å prøve seg frem med egne tradisjoner, så lenge du selv sørger for å lage god stemning vil ikke barna lide. På lille julaften kan du involvere ungene i de siste forberedelsene og lage en god kveldsmat med f.eks. ostesmørbrød. På julaften så lager du i stand en god julefrokost med ditt og ungene sine favorittpålegg, kakao, te og så videre. Gi ungene julestrømpe og julehefter, så har du litt fred til å lage julemiddag med akkurat det du har lyst til. Ta dere en tur ut i løpet av dagen, enten for å se på en julepyntet gate, tenne lys på kirkegården eller nyt stillheten på stranda slik at både ungene og du får frist luft. Kos dere med god mat og gaver, og se en julefilm og spis enda mer godteri når dere har pakket opp. Gjerne i nye pysjer. Dette er sånn omtrentlig vår tradisjon.

Utover i romjula kan du prøve å invitere til selskap eller ha en uformell dropin-dag hvor både familie og venner med barn kan komme innom. Gjør du det siste ha en enkel servering som står seg utover dagen.

Ingenting i veien med å lage tradisjoner, det har vi gjort her også til tross for at vi ikke feirer med nær familie eller storfamilien. Viktig å legge lista lavt, og heller endre etter hvert som du ser hva som funker for dere og ikke.

Anonymkode: 25e92...cd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange gode svar! Setter stor pris på det!

Julaften er helt sikkert reddet! Og jeg vurderer å sende en melding til onkler og tanter og si at jeg ønsker litt kontakt i julen, er kanskje redd de skal avvise meg, at de har nok med sitt. Er uvant, har alltid vært med nærmeste familie og de har jeg jo kuttet ut.
Vi har alltid dratt hit og dit, vært hos mormor lille julaften (skjer jo ikke lenger) og vært opptatt omtrent alle i dager i julen. Dette er det første året jeg ikke er omgitt av andre voksne hver eneste dag, tror kanskje tanken på det skremmer meg mer enn noe annet!

Det er jo veldig sant som dere skriver, ungene er jo så små. Men det er denne konkrete tanken om å være uten storfamilien som er veldig rar. Nå er nettverket mitt innskrenket, men selvfølgelig "bedre" og mer stabilt, mer kvalitativt :P

Hadde en stor vennegjeng, som vi hadde julelunsj med! Men så ble jeg frøset ut av min beste venninne over en misforståelse, og hele situasjonen er sår, og jeg har ikke baller til å invitere alle utenom henne, sånn er ikke jeg som person, det har jeg ikke samvittighet til...
Men å åpne dørene tror jeg at jeg skal gjøre! Skal prøve å legge opp som best jeg kan!

Legge listen lav og lage nye tradisjoner, absolutt:)

Anonymkode: a74ca...888

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mamma til to. Uten spesielt familie og skryte av. Har særbo som har barn på sin kant . Noen år pga jobb så blir det bare meg og  unger.  Men det er faktisk da vi koser oss mest. Vi pynter til jul lenge før juleaften. Vi baker sammen og lager peppekakehus ( ruiner egentlig) . Julaften sover vi lenge. Og  koser oss med TV eller spill og bare slapper  av. Pynter oss litt. Lager god mat men enkel stek eller noe . Går tur med hunden . Så sitter vi oss ned med kaker og godis og gaver. Og roer oss ned med en julefilm etter på. Så skal de til pappan og hans slekt  i romjul da koser jeg meg med bonus famile og kjæresten. Det er helt ok og feire jul sånn. Veldig stress fritt og rolig.

Anonymkode: 588bc...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg (slik jeg husker det da jeg var liten) var det fineste med juledagene at vi alle hadde fri og var sammen bare vi aller nærmeste. Husk at for de fleste av oss er jula stort sett lille julaften,første og andre juledag. I mellomjula er det tross alt ganske vanlige dager med jobb/hverdag - og mer som en vanlig ferie for barna. (Bare for å sette det i perspektiv :)).

Skjønner godt at tanken på å ikke være mye med andre voksne kan være skremmende om man ikke er vant til det - men så utrolig godt å få være sammen med de viktigste personene i livet ditt uansett :hjerte:

Her legger vi planer som ikke involverer så mange i utgangspunktet - men døren er åpen og vi får nok endel besøk. Terskelen er lav for å komme hit siden lista ligger lavt hva angår både krav til antrekk og stive middager utover i juledagene ;)

Vi spiller spill,går tur,ser film,tegner,maler og har ikke så mange "hovedaktiviteter" hver dag. 

Ønsker dere en riktig god jul :)

 

Anonymkode: 8c0b4...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start hver morgen med juleprogram og filmer i pysj, med tepper I sofaen og ha frokostdessert i form av pepperkaker, klementiner og julebrus. 

Bak julekaker, søtbakst eller kake. 

En tradisjon fra mitt barndomshjem på julaften er at alle barna samlet seg i sengen til mamma og pappa for å se Donald duck og vennene hans. Vi var 22-30 med et par barn sist vi gjorde det. 

Heng godteripynt på treet? 

Om du bor i innlandet I øst og har god sjanse for snø kan du sjekke om noen staller har sledetur I julen. Ofte dyrt, men så spesielt med en tur i hesteslede, med dombjeller og dempet lyd fra snøen. 

Anonymkode: 85cc2...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...