Gå til innhold

Hvorfor er det så attraktivt å ha høy IQ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tråden heter "Hvorfor er det så attraktivt å ha høy IQ?", her ble det jaggu diskutert mye annet....

Jeg vet ikke om det er så attraktivt å ha høy IQ, jeg. Hva er 'høy IQ'? Jeg har en IQ som ligger innenfor topp 15% for mitt kjønn og alder (i skikkelige IQ-tester - som tar laaang tid å gjennomføre - tas dette med), er dette høy IQ? Jeg merker at jeg er smartere enn en del andre, men vet ikke om andre merker det. Om det gjør meg til et mer attraktivt menneske å være sammen med vet nå ikke jeg, jeg har venner som alle andre og tror jeg blir ansett som en god venn. Jeg har flere venner som jeg vil tro er minst like smarte eller smartere enn meg, og jeg merker at det tiltaler meg å være sammen med dem. Vi har interessante diskusjoner og gjør gøye ting sammen, så for meg er de ihvertfall attraktive å være sammen med, så kan man vel diskutere om det er fordi de er så utrolig smarte.

I valg av partner vil jeg si at for meg er det attraktivt å ha en som er på mitt eget nivå eller kanskje litt smartere, men det er jo 'millioner' av andre ting som teller i tillegg. Jeg tror det ville vært vanskelig for meg å være sammen med en som er mye dummere enn meg, men igjen, andre ting teller også.

Så min konklusjon er noe ambivalent, er det nå så attraktivt å ha høy IQ, da?

Anonymkode: 5c06e...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, WubWub skrev:

Du lager mange stråmenn og du tillegger folk egenskaper som er hentet fra fri fantasi. Naughty.

Fint vi har deg til å lære meg om empati da. Du sier "tror du må først lære deg hva empati er". 

Ok lær meg ,sensei :popcorn:Er empati en egenskap for smarte mennesker tenker du? Mens dumme mennesker har lav empati? :nigo: Haha 

Du framtsilte jo følelser som voldsom utagering og det virker som du blandet det med empati pga tidligere innlegg, så det stemmer ikke med stråmenn. 

Ja empati er en egenskap for smarte mennesker så fremt de ikke er (smarte) psykopater og dermed mangler empati og samvittighet ovenfor andre. Det er også en egenskap for folk med lavere intelligens, empati kan være utviklet til å forstå og føle komplekse subtiliteter eller mer basic. Empati er en viktig egenskap utviklet og tilpasset gjennom evolusjonen siden vi er komplekse flokkdyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Frøkensina skrev:

Du framtsilte jo følelser som voldsom utagering og det virker som du blandet det med empati pga tidligere innlegg, så det stemmer ikke med stråmenn. 

Ja empati er en egenskap for smarte mennesker så fremt de ikke er (smarte) psykopater og dermed mangler empati og samvittighet ovenfor andre. Det er også en egenskap for folk med lavere intelligens, empati kan være utviklet til å forstå og føle komplekse subtiliteter eller mer basic. Empati er en viktig egenskap utviklet og tilpasset gjennom evolusjonen siden vi er komplekse flokkdyr.

Jau de smarteste i historien var kjempe empatiske, det er jo det newton, bobby fischer og steve jobs er kjent for. haha :D

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke tok dette så var jeg ironisk i mitt forrige innlegg. Newton, Bobby Fischer og Steve Jobs var rassehøl som ikke kom overens med noen andre mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead
1 minutt siden, WubWub skrev:

Jau de smarteste i historien var kjempe empatiske, det er jo det newton, bobby fischer og steve jobs er kjent for. haha :D

Du har hengt deg opp i newton, fischer, jobs. Hva med filosofene? Hva med Platon, Kant, Arendt, Murdoch, Sontag etc? Hva med psykologene og psykiaterne? Hva med de rådende sosialantropologene? Erving Goffman, Mary Douglas? Og hva med alle andre. Det eneste du viser til er jo klassiske vitenskapsfolk. Du må jo nesten sjekke ut om alle andre briljante mennesker har vært møkkasekker før du konkluderer. Og hvor mange er det egentlig går og sjekker IQ-en sin? Og ha med i beregningen at ikke alle mennesker med høy intelligens er skrevet inn i historien. Jeg sier ikke at man skal konkludere med at empati og IQ henger sammen, jeg sier at du ikke kan konkludere med at høy intelligens og drittsekk-oppførsel henger sammen basert på din fascinasjon for folk som driver med klassisk vitenskapsforskning og teknologi, når det finnes tusenvis av andre felt der geniale folk boltrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell
4 minutes ago, WubWub said:

Jau de smarteste i historien var kjempe empatiske, det er jo det newton, bobby fischer og steve jobs er kjent for. haha :D

Men kan det være at det bare ser ut som de aller smarteste er rasshøl fordi det er de som innehar egenskapene som trengs å ta stor plass og berømt? At det finnes minst like mange empatiske genier som bare ikke er like synlige, mener jeg, og som kanskje ikke heller ønsker det voldsomme fokuset på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Walkingdead skrev:

Du har hengt deg opp i newton, fischer, jobs. Hva med filosofene? Hva med Platon, Kant, Arendt, Murdoch, Sontag etc? Hva med psykologene og psykiaterne? Hva med de rådende sosialantropologene? Erving Goffman, Mary Douglas? Og hva med alle andre. Det eneste du viser til er jo klassiske vitenskapsfolk. Du må jo nesten sjekke ut om alle andre briljante mennesker har vært møkkasekker før du konkluderer. Og hvor mange er det egentlig går og sjekker IQ-en sin? Og ha med i beregningen at ikke alle mennesker med høy intelligens er skrevet inn i historien. Jeg sier ikke at man skal konkludere med at empati og IQ henger sammen, jeg sier at du ikke kan konkludere med at høy intelligens og drittsekk-oppførsel henger sammen basert på din fascinasjon for folk som driver med klassisk vitenskapsforskning og teknologi, når det finnes tusenvis av andre felt der geniale folk boltrer seg.

Jeg har ikke hengt meg opp i noen :) Ta Nietzsche f.eks. En skikkelig drittsekk som manglet empati. 

Men det er typisk for smarte mennesker, høy IQ og lav empati ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead
1 minutt siden, WubWub skrev:

Jeg har ikke hengt meg opp i noen :) Ta Nietzsche f.eks. En skikkelig drittsekk som manglet empati. 

Men det er typisk for smarte mennesker, høy IQ og lav empati ;)

Jo, du har hengt deg opp. Du tok ikke noen av de jeg nevnte til etterretning. Heller ikke argumentene mine.

Endret av Walkingdead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, C.Tramell skrev:

Men kan det være at det bare ser ut som de aller smarteste er rasshøl fordi det er de som innehar egenskapene som trengs å ta stor plass og berømt? At det finnes minst like mange empatiske genier som bare ikke er like synlige, mener jeg, og som kanskje ikke heller ønsker det voldsomme fokuset på seg.

Det er en av mine ledende teorier. Ekstremt høy IQ medfører ofte psykisk lidelse og lav empati. 

Genier er ofte genier av en enkelt grunn ; de er ensporet. De bryr seg bare om et emne og de vier all sin hjernekraft til dette emnet. Ting som empati og folkeskikk driter de i fordi de ikke har overskudd til dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel attraktivt å ha høy IQ fordi det er en indikasjon på høy intelligens? Ingen vil vel være dumme?

Ifølge en IQ-test jeg tok for kanskje tjue år siden, er min IQ på 80. Jeg er altså stokk dum. 😥 En IQ-test inneholder jo mye matematikk og logikk, og disse er rimelig blanke felter for meg.

Likevel har jeg sertifikat og stemmerett, får lov å forvalte egne penger uten verge, jeg har vanlig jobb og kan være oppe sent om kvelden. Jeg klarer meg, etter omstendighetene, bra. 🙂

IQ og empati henger ikke i hop. Ta det fra en som vet. Jeg har lav IQ, men høy empati. 👍🏻🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Walkingdead skrev:

Jo, du har hengt deg opp. Du tok ikke noen av de jeg nevnte til etterretning. Heller ikke argumentene mine.

På listen av de 100 mest intelligente menneskene i historien så finner du svært få mennesker med mye empati :) Tvert imot så har de fleste på listen veldig lav empati og sosial intelligens.

At høy IQ betyr at man har mye empati er tull og tøys fra ende til annen. Disse som hevder dette burde ta en prat med Steve Jobs så de kunne se hvor mye empati det var der i gården haha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead
Akkurat nå, WubWub skrev:

På listen av de 100 mest intelligente menneskene i historien så finner du svært få mennesker med mye empati :) Tvert imot så har de fleste på listen veldig lav empati og sosial intelligens.

At høy IQ betyr at man har mye empati er tull og tøys fra ende til annen. Disse som hevder dette burde ta en prat med Steve Jobs så de kunne se hvor mye empati det var der i gården haha :D

Vet du hva, im done, du tar jo ikke med noenting av det jeg sier inn til videre diskusjon. Og du fortsetter å late som om jeg konkluderer med at høy IQ og empati nødvendigvis henger sammen, hvilket jeg ikke har sagt. Takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Walkingdead skrev:

Vet du hva, im done, du tar jo ikke med noenting av det jeg sier inn til videre diskusjon. Og du fortsetter å late som om jeg konkluderer med at høy IQ og empati nødvendigvis henger sammen, hvilket jeg ikke har sagt. Takk for meg.

Nei men det er det jeg diskuterer; Påstanden om at høy IQ betyr at man har mye empati. Jeg er uenig i den påstanden. 

Åpner man en historiebok så ser man raskt at høy iq ikke betyr at man har mye empati ;) De fleste genier mangler empati. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, sånn generelt forteller høy IQ oss bare at vedkommende har bedre evner til å utføre akkurat de problemene som blir fremstilt i en IQ test, og ikke så mye mer. For å sette det litt på spissen kan det sammenlignes med en som pugger kjempehardt til eksamen og de temaene som kommer opp der, men ikke nødvendigvis har satt seg så nøye inn i resten av pensum. Det gir ikke et helthetlig bilde. 

Man kan være meget dyktig til å løse akkurat den type logiske oppgaver, og falle igjennom på det meste annet. Det å ha høy IQ betyr ikke nødvendigvis at man innehar de egenskapene samfunnet generelt forbinder med å være smart. 

Jeg har aldri tatt en "fullverdig" IQ test, bare forenklete versjoner i forbindelse med diagnostisering. Svaret var ikke spesifikt, som jeg kan tenke meg at de er i mer grundige testesr, det gikk mer på hvilket område man lå i, altså lav, normal, høy. I papirene mine står det "høy intelligens", men jeg tenker at jeg nok så vidt havnet over, og at jeg ikke sånn sett kan klasifiseres som en med meget høy IQ. Samtidig innehar jeg noen av de kvalitetene mange forbinder med høy IQ. Jeg har god hukommelse, og husker mange obskure detaljer om ting, jeg er generelt godt på logisk tenkning. På skolen var jeg alltid best i de logiske fagene, samtidig har jeg alltid hatt språkøre og vært veldig interessert i den slags, og jeg snakker flere språk mer eller mindre flytende. Jeg har også Asperger, og er ikke spesielt dreven i sosiale settinger. Jeg har mange trekk som svært mange forbinder med høy IQ, og har alltid fått høre dette, men jeg er altså tilnærmet gjennomsnittlig IQ messig. 

Så bare høy IQ i seg selv er nok ikke nødvendigvis så veldig attraktivt for de fleste, fordi det sier så lite om helheten. Jeg tenker derimot at de tingene mange forbinder med høy IQ kan være attraktivt, men disse kan jo helt gjennomsnitlige mennesker besitte også. 

Anonymkode: 683f6...92b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, WubWub skrev:

Jeg bryr meg heller ikke om det. Om et menneske har 90 IQ eller 150 iq spiller ingen rolle for meg, det er ikke IQ'en din som avgjør om du er et godt menneske eller ei. En med 90 iq kan være et bedre menneske enn en med 150 IQ.

En med 90 i IQ vil mest sannsynlig ikke briefe med hva vedkommende kan, vs en med en på 150 i IQ som vil fortelle hele verden hvor smart vedkommende er og hvor interessant det er å snakke med andre intelligente mennesker. Det hjelper ikke å ha en høy IQ hvis man kun kan snakke om hvorfor en ball må være rund. Jeg var sammen med en som kun kunne snakke om båter. Alt annet hadde han null peiling på. Jeg måtte lære han, voksne mennesket i en alder av 35 år, hvordan han skulle omgås andre mennesker, hvordan han skulle oppføre seg, hvordan han skulle spise med kniv og gaffel, hvordan han skulle vite om vanlige ting som andre vanlige mennesker vet om. Han hadde omtrent 0 i EQ. Hvorfor ble jeg sammen med ham? Fordi jeg trodde at en med en 1 amanuensisstilling innenfor et fag var ok å være sammen med. Tok innmari feil gitt. 

Anonymkode: b8b68...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frøkensina skrev:

Du framtsilte jo følelser som voldsom utagering og det virker som du blandet det med empati pga tidligere innlegg, så det stemmer ikke med stråmenn. 

Ja empati er en egenskap for smarte mennesker så fremt de ikke er (smarte) psykopater og dermed mangler empati og samvittighet ovenfor andre. Det er også en egenskap for folk med lavere intelligens, empati kan være utviklet til å forstå og føle komplekse subtiliteter eller mer basic. Empati er en viktig egenskap utviklet og tilpasset gjennom evolusjonen siden vi er komplekse flokkdyr.

Jeg er genuint nysgjerrig her. Det ble påstått at mennesker med høy IQ også har mye empati.

Selv leser jeg ofte i historiebøker og jeg får ikke dette til å stemme. Vil du si at geniene i historien har mye empati? Tenker du at de fleste geniene i historien er empatiske og sympatiske? 

Ellers så er det helt klart at empati har spilt en ekstremt stor rolle innad i menneskeheten. Det var jeg som sa det til deg en gang, stemmer ikke dette?

Men viktigheten av empati er ikke det vi diskuterer her. Jeg diskuterer påstanden om at høy IQ betyr = mye empati. Det er en påstand som er feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, WubWub skrev:

Eksempel; 

Vi er på vei til jobb. Vi har akkurat kjøpt et par nye sko til 2000 kr. De er hvite.

På veien tråkker vi i hundemøkk , skoen blir ødelagt.

Hvordan du reagerer er en sterk indikasjon på hvor intelligent du er.

En undermåler vil bryte sammen i sinne og depresjon, det hagler med banneord og tårene renner. Vedkommende lar følelsene ta overhånd og hen tenker "dette er et bevis på at alt i universet er imot meg".

En intelligent mann som tenker rasjonelt ville tenkt ; "Jaja shit happens" så går han videre uten at han blir følelsesmessig affisert. 

Et smart menneske setter pragmatisme og logikk ovenfor følelser. Skoen min er ødelagt av hundebæsj uansett hvor mye jeg gråter og banner - så hvorfor gråte eller banne? Just move on fremfor å kaste bort energi.

Nei. Et smart menneske ser hvor h*n går og unngår å tråkke i hundemøkk.  :) 

Anonymkode: b8b68...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En med 90 i IQ vil mest sannsynlig ikke briefe med hva vedkommende kan, vs en med en på 150 i IQ som vil fortelle hele verden hvor smart vedkommende er og hvor interessant det er å snakke med andre intelligente mennesker. Det hjelper ikke å ha en høy IQ hvis man kun kan snakke om hvorfor en ball må være rund. Jeg var sammen med en som kun kunne snakke om båter. Alt annet hadde han null peiling på. Jeg måtte lære han, voksne mennesket i en alder av 35 år, hvordan han skulle omgås andre mennesker, hvordan han skulle oppføre seg, hvordan han skulle spise med kniv og gaffel, hvordan han skulle vite om vanlige ting som andre vanlige mennesker vet om. Han hadde omtrent 0 i EQ. Hvorfor ble jeg sammen med ham? Fordi jeg trodde at en med en 1 amanuensisstilling innenfor et fag var ok å være sammen med. Tok innmari feil gitt. 

Anonymkode: b8b68...f7f

En med 90-100 IQ kan bli hva hun vil. Verden er lagt opp for mennesker med 90-100 IQ. Vedkommende kan bli en forsker, doktor, kirurg, statsminister eller president. At vedkommende har 90 IQ betyr bare at vedkommende må pugge hardere enn noen med 100+ IQ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Et smart menneske ser hvor h*n går og unngår å tråkke i hundemøkk.  :) 

Anonymkode: b8b68...f7f

Nei, selv noen med 200 IQ kan tråkke i hundedritt. Høy IQ er ingen garantist for å unngå alt som er kjipt i verden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead
2 minutter siden, WubWub skrev:

Nei, selv noen med 200 IQ kan tråkke i hundedritt. Høy IQ er ingen garantist for å unngå alt som er kjipt i verden

Du er svært fascinert av klassisk IQ og "rasjonalitet" til å være en som sier at du ikke er så fascinert av IQ:edie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...