Gå til innhold

Himmel og helvete


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spør som agnostiker her.. Har bare alltid lurt. 

Dere som er religiøse, uansett religion, hvordan stiller dere dere til religiøse fra andre religioner? Hvis du er kristen selv og naboen muslim, kommer du til himmelen og ikke han? 

Eller internt under samme paraply, du er protestant og paven katolikk, er dere innafor begge to? 

Hvis det bare er den religionen og / eller retningen du tilhører som "gjelder", så tenker sikkert de andre sånn også? Hvordan kan du være sikker på at det er du som har "rett"? 

Kjipern å leve hele livet etter boka, bare for å finne ut at det var feil bok, liksom..? 

Enlighten me, please! 

(sorry om dette virker provoserende, det er ikke meningen, det er faktisk genuin nysgjerrighet her!) 

Anonymkode: 94f76...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde en liknende tråd for kort tid siden. Jeg er også litt agnostisk, nemlig! 👍🏻🙂

Jeg fikk vel som hovedsvar at Helvetet ikke finnes. Det er oppdiktet av maktsyke kirkeledere som ville skremme analfabete fattigfolk til å føye seg for kirken.

Noen forklarte at når ikke-troende eller feil-troende dør, så dør de fullstendig. Ingen sjel går videre. De går i «svart», slik som ateistene tror. De rett-troende får leve evig i Paradiset med en ung kropp, visstnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør som agnostiker her.. Har bare alltid lurt. 

Dere som er religiøse, uansett religion, hvordan stiller dere dere til religiøse fra andre religioner? Hvis du er kristen selv og naboen muslim, kommer du til himmelen og ikke han? 

Eller internt under samme paraply, du er protestant og paven katolikk, er dere innafor begge to? 

Hvis det bare er den religionen og / eller retningen du tilhører som "gjelder", så tenker sikkert de andre sånn også? Hvordan kan du være sikker på at det er du som har "rett"? 

Kjipern å leve hele livet etter boka, bare for å finne ut at det var feil bok, liksom..? 

Enlighten me, please! 

(sorry om dette virker provoserende, det er ikke meningen, det er faktisk genuin nysgjerrighet her!) 

Anonymkode: 94f76...763

Religion som du omtaler det impliserer at det er gruppe og handlingssentrert. Og ut fra en slik betegnelse kan jo en religiøs gruppe inneholde både frelste og ufrelste, om de selv er klar over det kan en dog ikke vite. 

For meg som kristen vil jeg påstå at ens plass i himmelen er individuellt betinget, ikke ut fra hvor man oppholder seg på søndag, men av ens tro og håp i Kristus. 

Biblen beviser sin autoritet i seg selv, ved vitnesbyrd og oppfyllelse av profetier. Men om du tror Bibelen er troverdig i sin helhet, er dens argumentasjon meningsløs som bevis for dens autoritet. Dette er jo ikke bare gjeldende for religiøse skrifter. Om det er den rette boken om den rette guden om den rette veien til frelsen må en nesten gjøre seg en mening om selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Norre skrev:

Hadde en liknende tråd for kort tid siden. Jeg er også litt agnostisk, nemlig! 👍🏻🙂

Jeg fikk vel som hovedsvar at Helvetet ikke finnes. Det er oppdiktet av maktsyke kirkeledere som ville skremme analfabete fattigfolk til å føye seg for kirken.

Noen forklarte at når ikke-troende eller feil-troende dør, så dør de fullstendig. Ingen sjel går videre. De går i «svart», slik som ateistene tror. De rett-troende får leve evig i Paradiset med en ung kropp, visstnok.

Brutalt urettferdig!

Anonymkode: 61ad2...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Brutalt urettferdig!

Anonymkode: 61ad2...6de

Er vel rettferdig at de beste får belønning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Det stoppet litt opp med svar her?.. Tar gjerne imot flere synspunkter! Nysgjerrig.. 

Jehovas vitner mener det bare er et lite utvalg (144000?) som kommer til himmelen. Det har sikkert dødd over 144000 Jehovaer allerede opp igjennom, så hvis de har rett er det vel kjørt for alle andre uansett? 

Anonymkode: 94f76...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...