Gå til innhold

Nedvask kjøkken - hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpt leilighet for første gang, og leiligheten var ikke skikkelig vasket ned. Ble enige om en kompensasjon mot at jeg vasker selv, men jeg angrer litt nå :ler:

Hvordan får jeg det lettest til, for eksempel oppå kjøkkenskapene hvor det er skikkelig fettete og fælt? Stålull? :forvirret:

Anonymkode: 2f3f2...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Æsj så ekkelt at det ikke var vasket ordentlig! Jif skurekrem pleier å ta det meste, lykke til!

Anonymkode: 453ad...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Æsj så ekkelt at det ikke var vasket ordentlig! Jif skurekrem pleier å ta det meste, lykke til!

Anonymkode: 453ad...20c

Du skulle sett bak komfyren! :grine:

Skurekrem, det skal jeg prøve, takk :) Kjøkkenvifta må nok også plukkes ned, men den kan vel kanskje gå i oppvaskmaskinen? Har nesten lyst til å kjøpe ny :ler:

Anonymkode: 2f3f2...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jiff skurekrem og sånn svamper med en hardere og en myk side. Stålull riper opp flatene så det er ikke så lurt..

Anonymkode: 91acf...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noen hvite svamper på/fra Coop som heter magic et eller annet. Blå pakke med tre stykker i. Helt genialt til fronter på skapdører ol. Bare fukt de med vann og de tar alt det du ikke ser!

Endret av Cocosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salmiakk er fettløsende, og egner seg best til å ta oppå kjøkkenskapene, der gammel stekeos har avleiret fettlag.

Har du brukt salmiakk før? Hvis ikke, vær forsiktig. Man kan nesten svime av pga den sterke dunsten. Men det funker altså på fett bedre enn noe annet, så....

Til resten av kjøkkenet, særlig på benkeflater der det vil bli lagt mat etc, ville jeg brukt klorin. Det er bakteriedrepende. Klorin fås i en hendig spray nå. Bare å spraye på og vaske av med klut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpt leilighet for første gang, og leiligheten var ikke skikkelig vasket ned. Ble enige om en kompensasjon mot at jeg vasker selv, men jeg angrer litt nå :ler:

Hvordan får jeg det lettest til, for eksempel oppå kjøkkenskapene hvor det er skikkelig fettete og fælt? Stålull? :forvirret:

Anonymkode: 2f3f2...0a7

Stålull på kjøkkenskap eller andre malte/tapetserte flater er uklokt. 

Kjøp Ajax og en flaske Salmiakk. Disse to kan du blande fordi Ajax ikke inneholder noe som er uheldig kjemisk sammen med salmiakk. Men detmlukter, så sørg for god lufting, og ta hamsker på hendene. Gå løs med enten en stor microfiberklut eller en god froteklut/slitte håndklær du lager mindre biter av er utmerket. Løser ikke dette problemet så får du det aldri rent. Skyll eventuelt med ren klut og rent vann uten vaskemidler. Oppe på skapet kan du bruke skuresvamper, men de lager riper. 

Anonymkode: 513d0...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Million skrev:

Salmiakk er fettløsende, og egner seg best til å ta oppå kjøkkenskapene, der gammel stekeos har avleiret fettlag.

Har du brukt salmiakk før? Hvis ikke, vær forsiktig. Man kan nesten svime av pga den sterke dunsten. Men det funker altså på fett bedre enn noe annet, så....

Til resten av kjøkkenet, særlig på benkeflater der det vil bli lagt mat etc, ville jeg brukt klorin. Det er bakteriedrepende. Klorin fås i en hendig spray nå. Bare å spraye på og vaske av med klut.

Klorin er bakteriedrepende, der er vi enige. Men klorin legger igjen klorsalter det er meget vanskelig å få vasket bort. Legger man mat rett på benken etter å ha vasket med klorin enten samme dag eller for mange timer siden, så får man og med seg klorsalter det er uheldig å spise via matvarene. 

Anonymkode: 513d0...c78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Klorin er bakteriedrepende, der er vi enige. Men klorin legger igjen klorsalter det er meget vanskelig å få vasket bort. Legger man mat rett på benken etter å ha vasket med klorin enten samme dag eller for mange timer siden, så får man og med seg klorsalter det er uheldig å spise via matvarene. 

Anonymkode: 513d0...c78

Da får man legge maten på skjærefjøler, ikke rett på benken, da...? Det er vel uansett mest vanlig å klaske den blodige biffen på en skjærefjøl, ikke på kjøkkenbenken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stålull på kjøkkenskap eller andre malte/tapetserte flater er uklokt. 

Kjøp Ajax og en flaske Salmiakk. Disse to kan du blande fordi Ajax ikke inneholder noe som er uheldig kjemisk sammen med salmiakk. Men detmlukter, så sørg for god lufting, og ta hamsker på hendene. Gå løs med enten en stor microfiberklut eller en god froteklut/slitte håndklær du lager mindre biter av er utmerket. Løser ikke dette problemet så får du det aldri rent. Skyll eventuelt med ren klut og rent vann uten vaskemidler. Oppe på skapet kan du bruke skuresvamper, men de lager riper. 

Anonymkode: 513d0...c78

Det er nå kommet Ajax med klor, bare sånn at man er obs på det og ikke blander salmiakki feil Ajax.

Anonymkode: ed5cc...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør be om en sum som dekker innleie av vaskefirma, noe selger burde brukt. 

Anonymkode: 497e9...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nå kommet Ajax med klor, bare sånn at man er obs på det og ikke blander salmiakki feil Ajax.

Anonymkode: ed5cc...292

Takk for den oppdateringen. (Jeg måtte goodle for å tro det.)

Dette kan jo bli veldig uheldig, særlig dersom man har en liten mengde Ajax med Salmiakk igjen og blander i sammen med den med klorin. Da utvikles giftige og sterkt luktende gasser.

Anonymkode: 513d0...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du behøver da ikke sterke kjemikalier for å vaske vekk fett. Fett er fettløselige, så alt du behøve rer en helt vanlig fettbassert såpe. Som feks en olivensåpe, en rapsbaseert såpe e.l.

Så behøve du en syre for å ta det såpen ikke tar. Her er helt normal mateddik super til kjøkkenbruk.

Deretter behøve du muligens en byptvirkende skrubb. Til dette kan du bruke natron. Men dette behøver du ikke før helt normal såpe og helt normal eddik er forsøkt. 

Anonymkode: d31ee...fbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland Zalo og varmt vann i ei sprayflaske. Fyll på med en dasj salmiakk. 

Begynn å spraye øverst, tak og oppå kjøkkenskap.  Ha varmt vann i ei vaskebøtte og bruk klut og bøtte for å tørke over der du har sprayet.  Når kluten glir lett er fettet borte. 

Et tips:  Klipp til matpapir og legg på overskapene.  Det vises ikke, men da er det enkelt å holde det rent videre :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...