Gå til innhold

Spurte han din far om tillatelse om og få gifte seg med deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis han skulle fridd, og spurt min far om lov, så ville jeg syntes det var litt hyggelig, og samtidig litt rart, jeg kan jo svare for meg selv. Det vet jo han også, så derav den hyggelig delen. Det er en litt hyggelig skikk, så lenge alle er inneforstått med at det ikke er nødvendig. På lik linje som at mange lar sine fedre følge dem opp til alters i bryllupet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er det jeg som er gammeldags her? hadde synes det var fint jeg. Det er en gammeldags gest som ble brukt før i tiden. Å kaste noen på dør hvis det hadde skjedd er jo bare helt utrolig!! Hvor gamle er dere som skriver dette ? 

Anonymkode: fd3d7...f36

Seriøst, hva er poenget med en slik gest? Om faren sier nei, hva da? Skal han bestemme for to voksne individer? Og hvorfor skal ikke mor ha noe å si da? Han sier selvsagt ikke nei, kan du si; men hva er da poenget - rent oppstyltet skuespill? Over en symbolikk som overstyrer kvinnen? Hadde typen min gjort dette hadde han vist hvor utrolig lite han kjenner meg. Min far hadde ledd av ren himmelfallenhet og bedt ham spørre meg.

Må nesten spørre om hvor gammel du er som ikke ser hvor totalt malplassert det er ønske seg fundamentalistiske tradisjoner som brukes til å krenke jenter og kvinner verden over, mens du selv er så heldig å leve i ett av verdens mest likestilt land 

Anonymkode: 7559f...33c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Calypso skrev:

Tåpelig greie, faren min eier meg ikke.

Klart han gjør.

Anonymkode: 71337...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, han gjorde heldigvis ikke det. Pappa er gammel raddis og feminist av natur, og hadde IKKE sett sjarmen i en slik forespørsel overhodet.

Anonymkode: 7a3c9...817

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man gjorde dette for 150+ år siden var det ikke en "gest", det var noe man gjorde fordi kvinner ikke var myndige. Ingenting å ønske seg tilbake til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2017 den 20.39, AnonymBruker skrev:

Er det jeg som er gammeldags her? hadde synes det var fint jeg. Det er en gammeldags gest som ble brukt før i tiden. Å kaste noen på dør hvis det hadde skjedd er jo bare helt utrolig!! Hvor gamle er dere som skriver dette ? 

Anonymkode: fd3d7...f36

39. Det er noe mannsjåvinistisk tull. Jeg er ingen eiendel som gis bort. Og skal man først spørre kan man i det minste inkludere mor også?

Anonymkode: f2659...9c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2017 den 16.18, AnonymBruker skrev:

Det er jo tross alt det man skal gjøre.

Anonymkode: 71337...c2a

Om du fortsatt lever på 1800 - tallet, eller i et tidligere århundre, så er jeg fullstendig enig med deg. Men vi andre som lever i nuet, spiller etter litt andre regler. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann gjorde ikke det. Men vet at en jeg er tante til spurte sin svigerfar om og få gifte seg med hans datter:))

Anonymkode: 815aa...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2017 den 19.49, boblevann skrev:

Nei, herregud. Da hadde jeg sagt nei på flekken og kvittet meg med han. 

Om det skal så lite til så kan jeg med 100% sikkerhet si at du ikke elsker din mann.

 

Anonymkode: 71337...c2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har det ikke vært noe frieri her i gården ennå, men jeg forventer ikke at han skal spørre faren min. Synes det er en utdatert tradisjon. Faren min har heldigvis ingenting han skulle sagt om hvem jeg gifter meg med, jeg er jo både myndig og selvstendig. Nå vet jeg pappa hadde gitt sin velsignelse uansett, men det er jo ikke poenget. Synes det er en symbolsk handling med litt ekle assosiasjoner til et samfunn der kvinnen ikke hadde rettigheter, og det er jo ikke akkurat noe å minnes med glede. 

Samtidig, hvis mannen min hadde gjort det, så hadde jeg selvsagt ikke kastet han på dør. Han hadde nok gjort det i beste hensikt, og jeg tror ikke han et sekund hadde tenkt at faren min bestemmer over meg. Men kanskje han hadde gjort det av tradisjon, for å glede foreldrene mine ved å involvere dem etc. Og selv om jeg ikke liker symbolikken, så hadde jeg ikke gjort noen stor greie av det. 

Jeg mener - mannen har jo nettopp fridd til meg, samme hvem han har plapret til om det først. :nordvesta:

Anonymkode: 7b182...74d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det skal så lite til så kan jeg med 100% sikkerhet si at du ikke elsker din mann.

 

Anonymkode: 71337...c2a

Lite til? Det at han ser på meg som en gjenstand han må spørre min far om han kan få av han - syns jeg ikke er rent lite. Med det sagt, hadde nok denne typen tankegang vist seg lenge før et frieri var aktuelt, så vi hadde nok aldri komt dit hen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er vi ikke gift, men det håper jeg virkelig ikke samboeren min gjør om han noen gang frir. Synes det er en utrolig ekkel skikk. I motsetning til kvinner før i tiden er jeg myndig og har muligheten til å velge mann selv.

Men når det er sagt så liker ikke pappa samboeren min, og det kan hende han hadde sagt nei - så jeg tror ikke samboeren hadde turt å spørre han uansett :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/3/2017 den 16.46, Nori skrev:

Nei, hvis han hadde gjort det ville han ikke vært en aktuell ektemann. Ikke kjæreste heller, for den saks skyld.

Å herregud😅 patetisk av deg. La oss si du har vært sammen med verdens flotteste fyr i 5 år og han spurte din far om giftemål med deg før han spurte deg. Skulle du bare kaste vekk de 5 årene da på grunnlag av den bagatellen?

Gå ned fra din høye hest. Du er hverken en prinnsesse eller en special snowflake

Anonymkode: a4dcb...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/5/2017 den 19.54, AnonymBruker skrev:

39. Det er noe mannsjåvinistisk tull. Jeg er ingen eiendel som gis bort. Og skal man først spørre kan man i det minste inkludere mor også?

Anonymkode: f2659...9c4

Du virker ikke helt god i topplokket. Håper for all del du ikke har kjæreste

Anonymkode: a4dcb...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2017 den 20.39, AnonymBruker skrev:

Er det jeg som er gammeldags her? hadde synes det var fint jeg. Det er en gammeldags gest som ble brukt før i tiden. Å kaste noen på dør hvis det hadde skjedd er jo bare helt utrolig!! Hvor gamle er dere som skriver dette ? 

Anonymkode: fd3d7...f36

Det ble brukt før i tiden fordi kvinner var umyndiggjort og ble dermed ikke sett på som individer som ikke kunne bestemme selv. Synes du virkelig DET er en fin ting? Ønsker du selv å bli sett på som et menneske som ikke kan bestemme selv og underdanig til mannen? 

Anonymkode: 54582...ac4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...