Gå til innhold

Bruks solkrem i solarium mot rynker, eller i sola mot solbrenthet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutes ago, Horten Market said:

Det er bare å gå inn på linken, så finner du dokumentasjon. (Håpløst av deg.)

Du kan jo ikke linke generelt til artikler på Google og be oss om å finne dokumentasjon der. :dry:

Anonymkode: d1070...66c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ikke linke generelt til artikler på Google og be oss om å finne dokumentasjon der. :dry:

Anonymkode: d1070...66c

Det er da ikke en generell link til google, men til artikler som omhandler helsespørsmål knyttet til solkrem og nanopartikler. Akkurat det du spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Horten Market skrev:

Det er bare å gå inn på linken, så finner du dokumentasjon. (Håpløst av deg.)

De linkene der er jo ikke ordentlige kilder. Ved å klikke på linken, til google, kan det komme all slags mulig tull fra lite troverdige sider. Når du kommer med slike påstander så må du nesten komme med ordentlige kilder som støtter dette. 

Solkrem er ikke farlig. Ja det er sant at man får vitamin D fra solen, som er viktig for kroppen, men det finnes vitamintilskudd av dette heldigvis. I form av tabletter eller tran f.eks.

Anonymkode: af8c4...b75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder det også om man har innesittende jobb, ingen utendørs hobbyer, aldri er ute i solen eller på stranda, og bruker caps til og fra jobb? 
Jeg har aldri vært solbrent i ansiktet bortsett fra en gang jeg var  i tyrkia som barn og ikke solt meg i park eller strand på minst 15 år. 

Ønsker å være litt brun nå siden jeg har fått kjæreste. 
Selvbruningskrem er et alternativ, men innbiller meg at kjemikaliene fra dette er minst like skadelig for huden og kroppen, og vil helst ikke ha brunt sengetøy hele uka... 

Anonymkode: 20e43...9da

Ja, det gjelder i utgangspunktet om du sitter innendørs også, spesielt om du sitter nær et vindu. UVA-stråler går gjennom glass. Men så spørs det også hvor fanatisk du vil være. Hva med å bruke en foundation som inneholder sinkoksid eller titaniumdioksid? Jeg beskytter alltid ansiktet, men soler gjerne armer og ben litt fordi man trenger D-vitaminet det gir. Før var jeg helt ekstrem når det gjaldt å unngå sol, og det førte til at jeg pådro meg alvorlig mangel.

Selvbruning er ikke skadelig, i alle fall ikke mer skadelig en annen hudkrem, men det er jo en helt annen diskusjon.

https://www.paulaschoice.com/ingredient-dictionary/uncategorized/dihydroxyacetone.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Dihydroxyacetone

Andre ting som kan være greit å vite:

Blir du ikke brun i sola, blir du det ikke i solarium heller

Strålene i solarium gir mer rynker enn sola ute, fordi de er hovedsaklig UVA

Der er lite UVB i solarium, så det hjelper ikke så mye for å få laget vitamin D.

Enig i at det er flott å være litt brun, men det kan jaggu være veldig pent å være lys også. Men hvis du har lyst på farge, burde du slik jeg ser det definitivt gå for selvbruning.

Hva er forresten greia med å ville være brun fordi du har fått deg kjæreste? Tror du ikke han/hun liker deg som du er?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 2.10.2017 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Nei, vet du hva, dette må du nesten underbygge litt bedre. Hvilke "kjemikalier" i solkrem er det du mener er så farlig? D-vitamin kan en få nok av via kosttilskudd. 

Anonymkode: d1070...66c

Forskere er dypt bekymret for stoffene i UV-filter, som blant annet brukes i solkrem. Hormonhemmende stoffer påvirker hormonbalansen i kroppen. Kan blant annet føre til kreft, misdannelser hos foster og for tidlig pubertet hos jenter. Kvaliteten på sædprøvene ved kinesiske fertilitetsklinikker faller dramatisk. I 2001 var 56 prosent av mennene kvalifisert til å donere sæd. I 2015 var det 18 prosent. Samme tendens ser man i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Horten Market said:

Forskere er dypt bekymret for stoffene i UV-filter, som blant annet brukes i solkrem. Hormonhemmende stoffer påvirker hormonbalansen i kroppen. Kan blant annet føre til kreft, misdannelser hos foster og for tidlig pubertet hos jenter. Kvaliteten på sædprøvene ved kinesiske fertilitetsklinikker faller dramatisk. I 2001 var 56 prosent av mennene kvalifisert til å donere sæd. I 2015 var det 18 prosent. Samme tendens ser man i Danmark.

Det finnes jo en rekke solkremer uten hormonforstyrrende stoffer, så det gjelder bare å velge riktig. En kan også bruke såkalt "fysiske" filtre istedenfor "kjemiske" filtre. 

Anonymkode: d1070...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...