Gå til innhold

Kleskode bryllup


sølvblad

Anbefalte innlegg

Det er mye som skal på plass når man planlegger bryllup, og en (liten) detalj som vi så vidt har snakket om er dette med kleskode.

Hvilken kleskode er mest "vanlig" å bruke til bryllup?
Detaljer rundt bryllupet er enda ikke helt avklart, men i vårt tilfelle blir det mest sannsynlig et kirkebryllup.
Ca.50 gjester - nærmeste familie og venner, noen barn. Selskapslokalet er ikke helt avklart, men mest sannsynlig blir det et lokale som ikke er direkte knyttet til et cateringfirma slik at vi har flere muligheter til valg av mat, drikke o.s.v. Bryllupet ser ut til å bli på sensommer/høst.

Vi tenker at kleskoden "mørk dress" kan være et godt alternativ.
Tenker at da har de fleste gjerne et passende antrekk i skapet allerede, vi ønsker ikke at gjester skal føle seg presset til å kjøpe nytt antrekk for å oppfylle kleskoden. Vet at en del bruker kleskoden "pent", men et er vel egentlig ikke en ordentlig kleskode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mørk dress er en utmerket kleskode til bryllup. Det er en entydig kleskode som går an å forholde seg til, og det skal mye til om ikke gjestene har et antrekk som passer inn i den kleskoden fra før. 
«Pent/sommerpent/osv» er derimot ikke en utmerket kleskode til bryllup. Alle vet at man pynter seg når man skal i bryllup, men når man skriver «pent» så har man ingen ide om hvor brudeparet legger lista og hva de forventer seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Har vært i mange bryllup, hvor de fleste har hatt mørk dress som kleskode. Veldig greit å forholde seg til. "Dress" kan være et alternaiv om mennene skal få leke seg mer med farger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ullvott skrev:

Mørk dress er en utmerket kleskode til bryllup. Det er en entydig kleskode som går an å forholde seg til, og det skal mye til om ikke gjestene har et antrekk som passer inn i den kleskoden fra før. 
«Pent/sommerpent/osv» er derimot ikke en utmerket kleskode til bryllup. Alle vet at man pynter seg når man skal i bryllup, men når man skriver «pent» så har man ingen ide om hvor brudeparet legger lista og hva de forventer seg. 

Det var akkurat det jeg tenkte. Er ikke så veldig glad i at man bruker "pent" som kleskode, for som du sier så vet alle at man pynter seg når man skal i bryllup.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, sølvblad skrev:

Det var akkurat det jeg tenkte. Er ikke så veldig glad i at man bruker "pent" som kleskode, for som du sier så vet alle at man pynter seg når man skal i bryllup.

Og hva er pent? Det varierer jo fullstendig ut i fra hvem man snakker med. Noen synes olabukse og en pen topp er pent nok, andre mener halvveis til galla (for å sette det på spissen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener jeg skrev kjole/dress/bunad, på en eller annen måte. Synes de offisielle kleskodene er tull ettersom ingen faktisk følger dem. Var ingen gjester jeg var bekymret for at ikke skjønte at man pynter seg i bryllup. 

Hvorfor kleskoder vlir feil:

«Mørk dress

For kvinner innebærer kleskoden en festfin kjole, eventuelt buksedress. Man bør unngå bare skuldre, og kjolelengden skal ikke være gulvlang (den kan nå ned til anklene).»

Tatt fra: http://bryllupsinspirasjon.no/artikler/2014/11/25/kleskode-bryllup-vaer-aldri-tvil-igjen-med-denne-guiden/

Ønsker dere virkelig så sterkt nettopp denne definisjonen av passende antrekk? Etterfølges det, og forventer dere faktisk det? Tenker nei, og da er det for meg helt tullete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Joppeline skrev:

Mener jeg skrev kjole/dress/bunad, på en eller annen måte. Synes de offisielle kleskodene er tull ettersom ingen faktisk følger dem. Var ingen gjester jeg var bekymret for at ikke skjønte at man pynter seg i bryllup. 

Hvorfor kleskoder vlir feil:

«Mørk dress

For kvinner innebærer kleskoden en festfin kjole, eventuelt buksedress. Man bør unngå bare skuldre, og kjolelengden skal ikke være gulvlang (den kan nå ned til anklene).»

Tatt fra: http://bryllupsinspirasjon.no/artikler/2014/11/25/kleskode-bryllup-vaer-aldri-tvil-igjen-med-denne-guiden/

Ønsker dere virkelig så sterkt nettopp denne definisjonen av passende antrekk? Etterfølges det, og forventer dere faktisk det? Tenker nei, og da er det for meg helt tullete.

Tror du virkelig at dress er mer pyntet enn mørk dress?

Anonymkode: 6f126...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig at dress er mer pyntet enn mørk dress?

Anonymkode: 6f126...2db

Tror du virkelig at det var det jeg mente? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2017 den 15.54, Joppeline skrev:

Tror du virkelig at det var det jeg mente? 

Ja, det virket som om du trodde at gulvlang kjole var OK når du skrev dress, men ikke når du skrev mørk dress, Vitsen med etablerte kleskoder er forøvrig at folk skal kle seg på samme nivå, ikke likt.

Anonymkode: 6f126...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er SÅ glad for at søsteren min ikke hadde noen jævla kleskode i sitt bryllup. De fleste veit at man pynter seg til bryllup. Hva blir det neste? At man får en liste med antrekk som er Ok? 

Anonymkode: a05bc...5f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er SÅ glad for at søsteren min ikke hadde noen jævla kleskode i sitt bryllup. De fleste veit at man pynter seg til bryllup. Hva blir det neste? At man får en liste med antrekk som er Ok? 

Anonymkode: a05bc...5f7

Tror du har missforstått litt her :) min intensjon med å ha kleskode er slik at gjestene (forhåpentligvis) skal vite sånn ca.hvilket nivå av å pynte seg som er tenkt til feiringen. Ikke at vi om brudepar har tenkt til å diktere hva folk har lov til å gå med. Jeg trodde det var vanlig å ha kleskode i invitasjon til bryllup og en del andre store selskaper? Det er i hvert fall vanlig i min familie og omgangskrets, men om det ikke er vanlig andre steder så skal ikke jeg legge meg opp i det.

Vi ønsker ikke at våre gjester skal føle seg forpliktet til å gå ut og kjøpe nytt antrekk til vårt kommende bryllup, og ønsker derfor en kleskode der de fleste, om ikke alle, har noe i skapet fra før som passer til anledningen. Ønsker heller ikke 20 + telefoner fra gjester på forhånd om de kan gå med den eller den kjolen eller lignende. Derfor tenker jeg også at en kleskode er en god ting.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det virket som om du trodde at gulvlang kjole var OK når du skrev dress, men ikke når du skrev mørk dress, Vitsen med etablerte kleskoder er forøvrig at folk skal kle seg på samme nivå, ikke likt.

Anonymkode: 6f126...2db

Når jeg skriver dress (sammen med kjole/bunad) mener jeg jo bukse/jakke/skjorte, ikke "dress" som kleskode. Når jeg også skrev kjole/bunad er det vel ganske innlysende? Bruker man kleskodene "dress" eller "mørk dress" er ikke gulvlang kjole med i noen av de definisjonene, noe de færreste faktisk overholder.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.9.2017 den 14.04, Joppeline skrev:

Når jeg skriver dress (sammen med kjole/bunad) mener jeg jo bukse/jakke/skjorte, ikke "dress" som kleskode. Når jeg også skrev kjole/bunad er det vel ganske innlysende? Bruker man kleskodene "dress" eller "mørk dress" er ikke gulvlang kjole med i noen av de definisjonene, noe de færreste faktisk overholder.. 

Hæ? Når du skriver dress så mener du ikke dress? Ja, her ser vi hvorfor de ETABLERTE kleskodene fremdeles gjør nytten, nettopp fordi hjemmelagde kleskoder bare skaper forvirring. Hvordan skulle man vite at du mener noe annet enn det du skriver?

Anonymkode: 6f126...2db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2017 den 15.49, Joppeline skrev:

Mener jeg skrev kjole/dress/bunad, på en eller annen måte. Synes de offisielle kleskodene er tull ettersom ingen faktisk følger dem. Var ingen gjester jeg var bekymret for at ikke skjønte at man pynter seg i bryllup. 

Hvorfor kleskoder vlir feil:

«Mørk dress

For kvinner innebærer kleskoden en festfin kjole, eventuelt buksedress. Man bør unngå bare skuldre, og kjolelengden skal ikke være gulvlang (den kan nå ned til anklene).»

Tatt fra: http://bryllupsinspirasjon.no/artikler/2014/11/25/kleskode-bryllup-vaer-aldri-tvil-igjen-med-denne-guiden/

Ønsker dere virkelig så sterkt nettopp denne definisjonen av passende antrekk? Etterfølges det, og forventer dere faktisk det? Tenker nei, og da er det for meg helt tullete.

 

På 29.9.2017 den 14.04, Joppeline skrev:

Når jeg skriver dress (sammen med kjole/bunad) mener jeg jo bukse/jakke/skjorte, ikke "dress" som kleskode. Når jeg også skrev kjole/bunad er det vel ganske innlysende? Bruker man kleskodene "dress" eller "mørk dress" er ikke gulvlang kjole med i noen av de definisjonene, noe de færreste faktisk overholder.. 

Nå der det ikke sånn at jeg eller min kommende mann er redd for at noen av gjestene våre ikke vet at man pynter seg til bryllup. Vi kjenner gjestene våre så pass godt at vi vet at alle kommer til å pynte seg. Det vi er litt bekymret for er at noen av gjestene våre skal føle at de MÅ ut å skaffe helt nytt antrekk og bruke mye penger på dette. Vi ønsker å legge opp til at flest mulig gjerne kan bruke et antrekk de har fra før og vi føler derfor at kleskoden "mørk dress" eller evt. "dress" kan være greie alternativer. I vår omgangskrets er det vanlig å ha kleskode i bryllupsinvitasjoner, men det er litt forskjellig hvilke kleskoder folk velger å bruke. Og vi vet at i flere tilfeller har enkelte følt at de var nødt til å bruke mer penger på å kjøpe (eller leie) antrekk enn hva de egentlig hadde råd/anledning/lyst til. Vanligvis pleier også i hvert fall de fleste i vår omgangskrets til å følge de etablerte kleskodene når dette blir oppgitt. 

Det er vel bare i kleskoden "Galla" at gulvlang/fotsid kjole er med i definisjonen. Og dette er absolutt ikke en kleskode vi ønsker å bruke. Og mest sannsynlig vil det nok passe best med kjoler som ikke er gulvlange i vårt bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi var i et bryllup der kleskoden var "det fineste du har". Det syntes jeg var hyggelig og ikke til å misforstå. I vårt bryllup kom en av gjestene i bukse og lammeullsgenser. Så nei, alle vet ikke at de skal pynte seg i bryllup. Det er folk som synes sorte kjoler er ok i bryllup også. Dem om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Måbarefåsiat... skrev:

Vi var i et bryllup der kleskoden var "det fineste du har". Det syntes jeg var hyggelig og ikke til å misforstå. I vårt bryllup kom en av gjestene i bukse og lammeullsgenser. Så nei, alle vet ikke at de skal pynte seg i bryllup. Det er folk som synes sorte kjoler er ok i bryllup også. Dem om det.

Det var for så vidt en grei formulering av kleskode :) Du har vel rett i at ikke alle vet at de skal pynte seg i bryllup, har lest nok av eksempler, men blant våre gjester ser vi ikke på dette som et problem. Vi kjenner våre gjester så pass godt at vi vet at det heller er en større sannsynlighet at noen kommer til å "overpynte seg" og bruke mer penger enn de burde på nytt antrekk om ikke kleskoden er tydelig nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...