Gå til innhold

Plastpose vs handlenett eller en annen løsning.


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Er man på dagligvarebutikken eller en annen butikk blir man pushet på plastposer. Man blir aldri spurt om man vil kjøpe handlenett. Vi vet at butikkene tjener et skittlass med penger på plastposer. 

Bruker du handlenett, veske, ryggsekk, kreativ løsning eller plastposer ? Hvorfor ? Og hva gjør du når du handler frukt og grønt eller brød som er oppskåret i brødmaskinen? 

I begynnelsen følte jeg meg litt sær når jeg brukte handlenett men det gikk fort over. I dag bruker jeg handlenett, veske, sykkelvesker eller bare bærer det hjem i hånden dersom det ikke er så særlig mye. 

Er det noen her som har klart å kutte helt ut bruken av plast poser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man blir ikke spurt om handlenett, men mange dagligvarer selger handlenett så det er bare å spørre de. 
Kiwi delte ut gratis en periode også husker jeg. 

Personlig bruker jeg ryggsekk, og noen ganger trillebag. 
Frukt og grønnsaker putter jeg i den tynne plastikkposen, så HELT posefri er jeg desverre ikke, men bruker den samme posen til å pakke inn mat, kjøtt ol. med hjemme istedet for å kjøpe en egen rull fryseposer.
Brød lar jeg bare være i brødposen sin og skjærer opp hjemme. 

Anonymkode: 99b63...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke spurt om handlenett, men mange dagligvarer selger handlenett så det er bare å spørre de. 
Kiwi delte ut gratis en periode også husker jeg. 

Personlig bruker jeg ryggsekk, og noen ganger trillebag. 
Frukt og grønnsaker putter jeg i den tynne plastikkposen, så HELT posefri er jeg desverre ikke, men bruker den samme posen til å pakke inn mat, kjøtt ol. med hjemme istedet for å kjøpe en egen rull fryseposer.
Brød lar jeg bare være i brødposen sin og skjærer opp hjemme. 

Anonymkode: 99b63...511

Men det er akkurat det.... jeg syns man burde bli spurt om handlenett, i stedet for plast posene.... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spør ikke fordi handlenett koster 20 kr og plastposer 1 kr.

90% av gangene har jeg med handlenett hjemmefra:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, saltvann skrev:

De spør ikke fordi handlenett koster 20 kr og plastposer 1 kr.

90% av gangene har jeg med handlenett hjemmefra:)

Butikkene tjener veldig godt på plastposer. Poenget er at det er mer miljøvennlig å selge handlenett. Da burde de heller tilby handlenett i stedet for å tilby plastposer. Det handler om miljøansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger uansett plastposer til søpla mi, så da kan jeg like godt bruke dem til å ha varene i på veien hjem, istedenfor å bære dem hjem liggende oppi et handlenett. 

Anonymkode: 14b32...ac6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Coolaid skrev:

Butikkene tjener veldig godt på plastposer. Poenget er at det er mer miljøvennlig å selge handlenett. Da burde de heller tilby handlenett i stedet for å tilby plastposer. Det handler om miljøansvar. 

Grunnen til at vi ikke gidder å spørre om handlenett er fordi handlenett kan gjenbrukes. 90% av de som bruker handlenett har allerede med seg et hjemmefra.  Dessuten ligger ofte handlenettene tilgjengelig foran eller rundt kassen slik at de som vil ha kan forsyne seg selv, mens plastposene ligger bak kassen. 

Alt er ikke en konspirasjon. 

Anonymkode: 673de...9da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Coolaid skrev:

Er man på dagligvarebutikken eller en annen butikk blir man pushet på plastposer. Man blir aldri spurt om man vil kjøpe handlenett. Vi vet at butikkene tjener et skittlass med penger på plastposer. 

Bruker du handlenett, veske, ryggsekk, kreativ løsning eller plastposer ? Hvorfor ? Og hva gjør du når du handler frukt og grønt eller brød som er oppskåret i brødmaskinen? 

I begynnelsen følte jeg meg litt sær når jeg brukte handlenett men det gikk fort over. I dag bruker jeg handlenett, veske, sykkelvesker eller bare bærer det hjem i hånden dersom det ikke er så særlig mye. 

Er det noen her som har klart å kutte helt ut bruken av plast poser? 

Jeg bruker tross alt plastposer til restavfall, så det må jeg ha... Handlenett er sært og fjollete, er ikke mange her som bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mr. Kilmister skrev:

Jeg bruker tross alt plastposer til restavfall, så det må jeg ha... Handlenett er sært og fjollete, er ikke mange her som bruker det.

Hvorfor er det sært og fjollete?

Hilsen handlenettbruker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Amawhatsnot skrev:

Hvorfor er det sært og fjollete?

Hilsen handlenettbruker

Er bare min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Mr. Kilmister skrev:

Jeg bruker tross alt plastposer til restavfall, så det må jeg ha... Handlenett er sært og fjollete, er ikke mange her som bruker det.

Kan du fortelle hvorfor det er sært og fjollete? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke spurt om handlenett, men mange dagligvarer selger handlenett så det er bare å spørre de. 
Kiwi delte ut gratis en periode også husker jeg. 

Personlig bruker jeg ryggsekk, og noen ganger trillebag. 
Frukt og grønnsaker putter jeg i den tynne plastikkposen, så HELT posefri er jeg desverre ikke, men bruker den samme posen til å pakke inn mat, kjøtt ol. med hjemme istedet for å kjøpe en egen rull fryseposer.
Brød lar jeg bare være i brødposen sin og skjærer opp hjemme. 

Anonymkode: 99b63...511

Kjøtt skal ikke være i kontakt med noe som det har vært råe grønnsaker i!

Anonymkode: f060b...396

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Coolaid skrev:

Butikkene tjener veldig godt på plastposer. Poenget er at det er mer miljøvennlig å selge handlenett. Da burde de heller tilby handlenett i stedet for å tilby plastposer. Det handler om miljøansvar. 

I Norge så blir heldigvis posene brukt som søppelpose (i andre land er posene for tynne til det bruket og det havner oftere i naturen). Skal sies at i den tid jeg kun brukte plastpose så fylte det seg fort opp, så man måtte fylle en pose med plastposer for å kaste.. Når jeg bruker handlenett 90% av gangene så får jeg samtidig noen plastposer hjemme som går til å fylle søppel med. Men syntes butikkene heller kan tenke over hvor mye plast det er rundt maten. Der kan de begynne å fjerne en del! 

Og til deg som bruker de tynne posene til frukt og grønt, så finnes det små nettingsposer man kan kjøpe til det bruket :)

Til deg som syntes det er sært og fjollete med egen pose.. Tenker du aldri på miljøet? Tenk om alle ble litt mer bevisste enn de er i dag, så kanskje jorden har en fremtid :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at vi ikke gidder å spørre om handlenett er fordi handlenett kan gjenbrukes. 90% av de som bruker handlenett har allerede med seg et hjemmefra.  Dessuten ligger ofte handlenettene tilgjengelig foran eller rundt kassen slik at de som vil ha kan forsyne seg selv, mens plastposene ligger bak kassen. 

Alt er ikke en konspirasjon. 

Anonymkode: 673de...9da

Har ikke skrevet at det er en konspirasjon. Poenget er at butikken godt kan være med å ta litt ansvar for miljøet, fordi de bidrar til at miljøet blir forurenset. Driter du på hytten så må man også tømme hyttedoen. Dette handler også i stor grad om vaner. Man er vant til å bruke plastposer. Dersom man blir tilbudt noe annet så får man en ide. Tenk om dagligvare kjedene hadde kuttet tvert ut plast posene og kun solgt handlenett. Da hadde vi vært på god vei med å løse et miljø problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, saltvann skrev:

De spør ikke fordi handlenett koster 20 kr og plastposer 1 kr.

90% av gangene har jeg med handlenett hjemmefra:)

Det hadde vært lurt om de endret prisene, slik at plastposer koster kr 5 og handlenett kr 10. Da hadde nok mange endret vanene sine tror jeg.

Anonymkode: f060b...396

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har mange handlenett hjemme, men glemmer å ha de med. Også pleier jeg å handle så masse at det ikke er plass til alt om jeg har med. Så da må jeg ha plastposer. Minst 6 stk. Hjemme bruker jeg de til søppel, klær til fretex eller til å samle sammen ting som skal gis vekk eller kastes.

Anonymkode: 5f98f...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...