Gå til innhold

Er det noen her som er eiendomsmegler og kan si litt om skolegang og jobben?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen vil dele litt om hva man har på skolen for å bli eiendomsmegler. Hvordan type matte  for eksempel osv , 
og om det er sånn at man må komme på skolen hver dag eller mer som annen univsersitetsutdannelse der man kan komme på forelesninger noen ganger i uka og gjøre mye hjemme? 

Lurer også på hvor lett eller vanskelig det er å skaffe seg jobb, kan man starte opp helt privat eller må man via firma? Og hvordan er lønnsnivået de første årene? :)
Håper noen vet litt :)

Anonymkode: 00a21...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil si det slik at om du ikke er i stand til å finne ut disse tingene selv har du ingenting i yrket å gjøre.

Anonymkode: 4e370...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si det slik at om du ikke er i stand til å finne ut disse tingene selv har du ingenting i yrket å gjøre.

Anonymkode: 4e370...153

Så fint at du bryr deg. Jeg kjenner ingen som har gått den utdannelsen så det er umulig for meg å vite hvordan innholdet i timene er, uansett hvor mye jeg leser om fagene. 

Anonymkode: 00a21...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerinnen min er eiendomsmegler. Hun har fastlønn, og får derfor ikke mer betalt dersom hun jobber mer. Hun jobber fra 9-5 på hverdager, i tillegg til helger og kvelder. Hun har nesten aldri fri, derfor ser vi henne sjelden. Hun har nettopp forhandlet lønn og mtp hvor mange timer hun legger inn i arbeidet, er lønnen LAV. Hun vil ikke anbefale noen samme jobb. Skolen var lett, i følge henne.

Anonymkode: 4612d...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en tøff bransje. Man må bruke mye fritid på å snakke med mennesker som skal selge/kjøpe og man er tilgjengelig for kontakt veldig mye av tiden. Helger og andre dager kan gå til visninger. Er kanskje vanskelig å kombinere jobb med familieliv. 

Det er ganske hardt hvis man er ny i bransjen vil jeg tro, mens de gamle har opparbeidet seg navn osv. Man må være glad i å snakke for meglere snakker masse i telefon i budrunder osv.

Jeg vet ikke hvorvidt det stemmer men har jobbet i samme avdeling som meglerne en gang i tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mange år siden jeg tok utdannelsen, da var det ett 2 årig høyskole kandidat studie, nå er det 3. Årig bachelor. Tar du det på heltid er det som alle andre utdannelser forelesninger og selvstudier. Mye juss, og endel økonomi/regnskap. Om du leser på sidene til BI står det hvilke fag det er. 

Å jobbe som boligmegler er en drittjobb, dårlig betalt i forhold til hvor mye du må jobbe. Veldig konkurransepreget og du er alltid på jobb. Lønnen er stort sett provisjonsbasert, er du flink og har mange oppdrag kan du tjene godt. Men gjennomsnittsmegleren har ikke noen wow lønn... jeg byttet ganske raskt til næringseiendom. Mye morsommere, proffe aktører, mer forutsigbart og bedre lønn. Men krever kanskje enda mer økonomiforståelse og nettverksbygging. 

Anonymkode: f045a...025

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror eiendomsmegleryrket er veldig utsatt framover. Det er ikke lenger nødvendig med en eiendomsmegler for å selge eiendommen sin, da det finnes muligheter for å gjøre dette selv til en billigere penge. Så hvis du vil ha gode muligheter for jobb i framtiden, ville jeg nok gått for noe annet enn eiendomsmegler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...