Gå til innhold

Etterbetaling ung ufør AAP, skatt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk nylig en etterbetaling på rundt 130 000 kr. Denne ble det skattet 44% av. Jeg var klar over dette, men føler allikevel det er litt urettferdig fordi disse pengene er jo egentlig noe jeg skulle hatt fordelt gjennom årene fra 2014, og da hadde jeg bare skattet rundt halvparten av dette. Er det noen her som har fått etterbetaling, og fikk dere igjen på skatten da? Jeg vet man kan føre dette på selvangivelsen og få en mer gunstig utregning av skatt. Noen som vet? 

Anonymkode: 6f5d2...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, mannen min betalte også veldig mye skatt på etterbetalingen sin. Dette fikk han tilbake igjen nå ved skatteoppgjøret. Kanskje det samme skjer deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tonio skrev:

Hei, mannen min betalte også veldig mye skatt på etterbetalingen sin. Dette fikk han tilbake igjen nå ved skatteoppgjøret. Kanskje det samme skjer deg? :)

Ok, bra å høre :) hvor stor var etterbetalingen og hvor mye fikk han igjen på skatten? Måtte han be skatteetaten om omgjøring av skatt? 

Anonymkode: 79a60...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk igjen masse på skatten etter min utbetaling. 

Anonymkode: ce839...124

Hvor mye fikk du igjen på skatten og hvor stor var etterbetalingen? 

Anonymkode: 79a60...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk å be skatteetaten om å fordelene etterbetalingen på de årene det gjelder!

Anonymkode: 77d62...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk å be skatteetaten om å fordelene etterbetalingen på de årene det gjelder!

Anonymkode: 77d62...a69

Hvordan gjør jeg egentlig dette? Har fått papirer fra nav der det står etterbetaling 2014,2015,2016 osv. Fører jeg det på selvangivelsen eller? 

Anonymkode: 79a60...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan gjør jeg egentlig dette? Har fått papirer fra nav der det står etterbetaling 2014,2015,2016 osv. Fører jeg det på selvangivelsen eller? 

Anonymkode: 79a60...f0a

Det skal skje automatisk nå egentlig, men de fleste ringer eller drar til skatteetaten for å snakke med de. Du kan legge ved en kopi av det arket når du leverer inn skattemeldingen, og samtidig sier "Ber om at skatt på etterbetaling fordeles på årene de gjelder for, dersom dette er mest gunstig for meg". De skal få den fra NAV automatisk (nå, etter november 2016), men det er greit å være sikker. De skal gjøre det som er mest gunstig for deg, og dette er som oftest det beste for de fleste.

Jeg har dog ikke fått igjen skatten enda, så det kan ta litt ekstra tid, bare så du vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2017 den 15.20, Tonio skrev:

Hei, mannen min betalte også veldig mye skatt på etterbetalingen sin. Dette fikk han tilbake igjen nå ved skatteoppgjøret. Kanskje det samme skjer deg? :)

Fikk han igjen det automatisk eller måtte han klage på skattetrekket som var gjort av etterbetalingen? 

Anonymkode: ada63...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg fikk også etterbetalt ung ufør i vår.Omtrent like mye som deg. Jeg var innom Skatteetaten og snakket med de. Måtte levere et skjema om å få fordelt skatten på årene det gjelder. Er veldig spent på hvor mye jeg blir å få igjen til neste år :) 

Anonymkode: fe022...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk først baksmell, men etter å ha meldt i fra og endret det fikk jeg tilbake det ti-dobbelte av det jeg skulle betale i baksmell, skulle betale 6000,- fikk igjen 60000. Du må ringe skatteetaten å be de hjelpe deg

Anonymkode: 4cd13...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk først baksmell, men etter å ha meldt i fra og endret det fikk jeg tilbake det ti-dobbelte av det jeg skulle betale i baksmell, skulle betale 6000,- fikk igjen 60000. Du må ringe skatteetaten å be de hjelpe deg

Anonymkode: 4cd13...668

Wow, det var en del. Hvor stor var etterbetalingen din? Men jeg trenger vel ikke ringe skatteetaten før det nærmer seg å sende inn selvangivelsen? 

Anonymkode: 79a60...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow, det var en del. Hvor stor var etterbetalingen din? Men jeg trenger vel ikke ringe skatteetaten før det nærmer seg å sende inn selvangivelsen? 

Anonymkode: 79a60...f0a

260000,-

Jeg ringte de når selvangivelsen kom.

Anonymkode: 4cd13...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mottar aap, er 25 år. Har gått på det fra jeg var 20, og arbeidsevnen min er nedsatt med minst 50 %, står det i mitt vedtak. 

Burde ikke jeg hatt rett på ufør tillegget? 

Anonymkode: 3f311...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mottar aap, er 25 år. Har gått på det fra jeg var 20, og arbeidsevnen min er nedsatt med minst 50 %, står det i mitt vedtak. 

Burde ikke jeg hatt rett på ufør tillegget? 

Anonymkode: 3f311...2ec

Det er opp til NAV å vurdere hvorvidt du fyller vilkåret om alvorlig sykdom. 

Anonymkode: 15411...ba3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jaggu dyrt for velferds norge :(

Anonymkode: 58e57...78f

Omg 

Anonymkode: 79a60...f0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...