Gå til innhold

Kan arbeidsgiver kreve at jeg jobber utover oppsigelsestiden min?(kommune)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som sykepleier, og har hatt fast jobb i kommunen siden juni 2016. 1 august i år begynte jeg på en ny avdeling. Jeg har vantrivdes der fra første dag, har blitt mer og mer nedstemt og gått ned over 3kg(ufrivillig) etter at jeg begynte der. Etter ca en måned sa jeg opp. Har fått ny jobb på en annen avdeling, og de ønsker at jeg begynner så snart som mulig. Da jeg fortsatt har prøvetid, mener jeg at jeg har 14 dagers oppsigelsestid(som nå egentlig er over). Men sjefen har en liten personalkrise hvor mange er sykemeldt/har ferie, og mener at hen kan holde meg der til hen har fått ordnet opp i dette(sjefen på den nye jobben er klar over dette, og synes det er greit). Kan hen kreve dette? Måten det ble lagt fram på ga med inntrykk av at dette er helt vanlig.

Jeg gruer meg som faen til hver vakt, og når jeg er på jobb stresser jeg meg ihjel. Vi er alt for få pleiere på altfor mange krevende pasienter. Ikke tid til noe matpause, såvidt tid til å springe på do. Føler alltid at jeg henger på etterskudd med oppgavene, og har konstant dårlig samvittighet for de stakkars pasientene som såvidt får de basale behovene sine dekket. Jeg ER SÅ LEI av å si "bare vent litt" på forskjellige måter. Det føles uverdig for pasientene, og alle disse negative følelsene har bygget seg opp og begynt å slå ut fysisk på kroppen. Jeg er helt tappet for energi når jeg er ferdig på jobb. Vet ikke hva jeg kan gjøre. Skal på jobb imorgen, men har mest lyst til å ta egenmelding da jeg føler meg totalt utslitt og nedstemt(neida, kommer ikke til å gjøre det).

Kan forresten nevne at det er ikke bare jeg som sliter. Alle på jobben løper av seg rumpa, og det er ikke uvanlig at folk går 15-30 min over tiden for å komme i mål med oppgavene.

Anonymkode: 7ef52...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kan ikke kreve at du jobber ut over oppsigelsestiden, nei. Men selv om du begynte på ny avdeling får du jo ikke ny prøvetid, så lenge du fortsatt jobbet innen samme kommune? 

Anonymkode: 761b1...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var den jeg var litt usikker på. Men det står i kontrakten at jeg har 6 mnd prøvetid, og når man sier opp i prøvetid har man 14 dagers oppsigelse. Jaja, jeg skal holde ut uansett. Vil ikke være trassig og vanskelig og skape unødige problemer. Det gagner ingen.

Måtte bare få ut litt negativitet.

- TS -

Anonymkode: 7ef52...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forsvarlig verken for ansatte eller pasienter det der. Dette burde klages på. Sånn skal ikke de eldre ha det, og det er dårlige arbeidsforhold 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hatt samme arbeidsgiver hele tiden, og kun skiftet mellom hvilke avdelinger du har arbeidet på, så skal du ikke ha ny prøvetid hver gang du bytter avdeling.

Anonymkode: 00541...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ForestRun skrev:

Det er ikke forsvarlig verken for ansatte eller pasienter det der. Dette burde klages på. Sånn skal ikke de eldre ha det, og det er dårlige arbeidsforhold 

Enig. Det er heldigvis en korttidsavdeling, så pasientene blir enten skrevet ut etter endt behandling eller tildelt fastplass på en langtidsavdeling etterpå. 

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har hatt samme arbeidsgiver hele tiden, og kun skiftet mellom hvilke avdelinger du har arbeidet på, så skal du ikke ha ny prøvetid hver gang du bytter avdeling.

Anonymkode: 00541...1da

Ja, det høres jo forsåvidt fornuftig ut, og jeg har vel egentlig nesten tenkt meg til det selv. Greit å få svar på da, så takk for det=)

 

-TS-

Anonymkode: 7ef52...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det står at du har 14 dagers oppsigelsestid i prøvetiden, som er 6 måneder, i kontrakten så har du da det. Da er det bare å fortelle arbeidsgiver at du fratrer på XX dato, i henhold til arbeidsavtalen. 

Anonymkode: be7b1...956

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på spørsmålet ditt er nei.

14 dager er 14 dager, sånn er det med den saken. Ikke la de guilte deg til å jobbe mer. At arbeidsgiver ikke greier å dekke opp vikarer er arbeidsgivers problem; synd, trist, leit. Ikke ditt problem, ikke noe du har noen som helst plikt til å løfte en finger for. Fra du har sagt opp er det 14 dagers oppsigelsestid, og etter 14 dager er du poff-borte. Stå litt på krava nå TS. Du har ny jobb og skal aldri jobbe der igjen. Ikke slit deg ut i en drittjobb du skal forlate - spar energien din til den nye jobben du gleder deg til og hvor du vil trives mye bedre! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...