Gå til innhold

Hjemmefødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her jeg bor sendes man ikke før riene er godt igang, om man ikke har råd å selv betale hotell i lengre tid samt flyreise da. 

Enig i hva du skriver om å bli flydd rundt halve landet med en unge i åpningen, men desverre er det slik mange her jeg bor oppfatter det uansett. En venninne av meg fødte begge sine barn i ambulanseflyet, og hun er langt fra den eneste.

Ts

Anonymkode: d1b45...8cd

Trist at norge står så dårlig fatt med antall sykehus. Er rett og slett uforsvarlig at det ikke er sykehus nærmere enn der du bor. 8 timer unna er jo faen meg uakseptabelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutes ago, Maleficenta said:

Så man står fritt til å sette barnets liv på spill for å føde hjemme?

Sette barnets liv på spill? Vet du noe om det du snakker om? 
https://www.nrk.no/urix/norsk-professor_-_-tryggere-a-fode-hjemme-1.12220935

"A 2014 study of the outcomes of over 16,900 planned home births in America, published in the Journal of Midwifery & Women’s Health, concluded that healthy low-risk women who chose planned home birth attended by a midwife had very high rates of vaginal birth (94 percent), low rates of obstetric interventions (fewer than 5 percent required Pitocin or epidurals), and excellent outcomes for both moms and babies. However, babies born to higher-risk women in this study were found to have higher rates of fetal demise, though the absolute risk of a baby dying during childbirth was low.

Another study of over 146,750 birthing women in The Netherlands, found that the risk of severe complications was more than twice as high during hospital births than at home.

When experts in the U.K. did an exhaustive review of home birth safety, they concluded that midwife-assisted home birth was so safe and economical for low-risk women that the National Health Service has begun recommending it."

http://reset.me/story/what-if-home-birth-is-actually-safer-than-hospital-birth/

Anonymkode: d6100...57c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men hvem hjalp deg under fødsel? Betaler man jordmor fra en privat klinikk eller noe for å komme hjem til deg?

Jeg hadde ikke jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter og begriper ikke hvordan noen kan velge å føde hjemme. Det er sikkert fint for mor med et rolig miljø rundt seg, men man gambler med livet til både mor og barn. Hadde jeg valgt å føde hjemme hadde jeg dødd i barsel, og det ville vært rimelig egoistisk ovenfor far og barn som satt igjen. 

I land hvor man ikke har tilgang på sykehus ved fødsel dør mødre og barn i hopetall, men for all del det er deres valg....

Anonymkode: d3b37...fb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det dør færre ved hjemmefødsel.

Anonymkode: d6100...57c

Dette er jo tidenes argument! De som får føde hjemme har i utgangspunktet lav risiko for komplikasjoner, altså ikke rart at færre da dør. 

Kvinner må gjerne velge hjemmefødsel for min del, men jeg vil si at det er uansvarlig å velge det som førstegangs med den reiseveien TS har. Likevel skjønner jeg ikke hvorfor hun spør her inne, valget er jo tatt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre fødselsomsorg

Flere og bedre sykehus og høyere lege tetthet er forhold som åpenbart har hatt konsekvenser for fødselsomsorgen og dermed også spedbarnsdødeligheten. Likeledes har høyere faglig nivå hos helsepersonell og en bredere sammensetning av fagpersoner hatt stor betydning for kvaliteten i omsorgen av mødre og nyfødte på sykehus.

På 1920 tallet var det kun tre føde-institusjoner i landet (Oslo, Bergen og Trondheim), og flertallet av fødslene skjedde hjemme. Senere har antallet fødeinstitusjoner økt, og antallet hjemmefødsler har sunket i takt med antallet sykehus som er etablert. I 1950 foregikk 75 prosent og i 1960 foregikk 96 prosent av fødslene på en fødeinstitusjon med medisinsk personell og utstyr. I slutten av 1990-årene foregikk 0,5 prosent av alle fødsler hjemme, dog under tryggere forhold enn hjemmefødsler tidligere i århundret.

Dødelighet i periodene 0-27 dager og 28 dager-ett år. Per 1 000 levendefødte

 

 

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vurderte hjemmefødsel med nr 3 etter 2 ukompliserte enkle fødsler. Det endte med at jeg valgte sykehus fordi mannen satte seg på bakbeina. Jeg er overlykkelig over valget fordi i løpet av få minutter gikk det fra normal fødsel til full krise og det ble hastesnitt og 2 uker på nyfødt intensiv. Hadde jeg født hjemme hadde baby dødd for det hadde ikke vært tid til å få han ut fort nok.

Anonymkode: 91da5...f47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og baby hadde dødd hvis jeg ikke hadde vært på sykehus med min første. Var helt frisk, hodeleie, en jordmor som sverget til "mest mulig naturlig, far kunne ta i mot barnet", derfor tilkalte hun ikke lege før det var for sent, slik ar riene stoppet helt opp, babyen måtte tas med vakuum (helt ukomplisert når legen først kom, men hvis ikke ville hun ikke kommet ut) så fikk jeg styrtblødning, ingen morkake kom ut (ingen etterrier), og et kompetent legeteam var på plass på sekunder og fikk reddet meg.

Jeg hadde leid meg inn på Airbnb rett ved sykehus i god tid før fødsel. 

Anonymkode: 959a5...d98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sette barnets liv på spill? Vet du noe om det du snakker om? 
https://www.nrk.no/urix/norsk-professor_-_-tryggere-a-fode-hjemme-1.12220935

"A 2014 study of the outcomes of over 16,900 planned home births in America, published in the Journal of Midwifery & Women’s Health, concluded that healthy low-risk women who chose planned home birth attended by a midwife had very high rates of vaginal birth (94 percent), low rates of obstetric interventions (fewer than 5 percent required Pitocin or epidurals), and excellent outcomes for both moms and babies. However, babies born to higher-risk women in this study were found to have higher rates of fetal demise, though the absolute risk of a baby dying during childbirth was low.

Another study of over 146,750 birthing women in The Netherlands, found that the risk of severe complications was more than twice as high during hospital births than at home.

When experts in the U.K. did an exhaustive review of home birth safety, they concluded that midwife-assisted home birth was so safe and economical for low-risk women that the National Health Service has begun recommending it."

http://reset.me/story/what-if-home-birth-is-actually-safer-than-hospital-birth/

Anonymkode: d6100...57c

Det blir ikke en riktig sammenligning, da sykehustettheten i USA og Nederland er mye høyere enn i Nord-Norge. Sikkerheten i hjemmefødsel vil være avhengig av at sykehus kan nås raskt dersom det oppstår komplikasjoner, og slik er det ikke for ts. 

Det er også store forskjeller i hvordan behandlingen av fødende i sykehus foregår. En fødende i USA vil mye lettere ende med intervensjoner som igangsetting, drypp og hastesnitt, enn en kvinne med tilsvarende fødsel på norsk sykehus. Regnestykket mellom overbehandling som kvinnen påføres på sykehus og uheldige hendelser som kan oppstå under hjemmefødsel, vil derfor se annerledes ut.

Ellers så hadde alle fødende tjent på at sykehusjordmødre tok til seg mer av den kunnskapen som jordmødre som er mer naturlig fødsel-orienterte jordmødre har. Jeg møtte en som bare drev med overvåkning av åpning og fosterlyd og som ble sittende ved pcen. Ikke omsorg, oppmuntring, informasjon, råd som kan hjelpe på fremgangen i fødsel osv. Er ikke i tvil om at en hjemmejordmor hadde gjort en bedre jobb, kanskje til og med så bra at siste del av fødsel kunne forløpt normalt også. Personlig vil jeg ikke ta sjansen, og jeg kan være på sykehus innen 30 minutter. For noen typer komplikasjoner vil det ikke være raskt nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

En venninne av meg mistet barnet på sykehuset ved fødsel. De så hun kanskje kunne reddet barnet ved å ha født privat og hatt et eget legeteam. 

Men takk for at du deler din Erfaring. 

Ts

Anonymkode: d1b45...8cd

Bullshit - det er ingen sykehus eller lege i Norge som sier dette til en kvinne som har mistet sin nyfødt baby.  Og vet du hva - BARE FØDE HJEMME DU!  Herlighet - alle her si ifra hvorfor du burde ikke.  Gå og føde hjemme og hvis det skjer noe med deg eller babyen, da er det 100% på deg.  

Anonymkode: f556d...a38

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner i u-land føder hjemme, mange ganger får de heller ikke føde hjemme fordi det er sett på som urent. Ingen jordmor, ingen hjelp - de er alene og overlatt til seg selv. Mange dør, kvinner blir funnet døde med hodet stående i åpningen. Opprevnet, blødd ihjel. 

Norske bortskjemte kvinner føder hjemme for å sette et slags statement - vi er så sterke og flotte og føding er så naturlig og det er bedre for mor & barn. 

Nei, barna gir flatt faen i om de kommer til verden på et teppe av hamp eller på en trygg fødestue. Dette handler om mors behov for å vise seg som sterk og flott og nei, selvsagt brukte jeg ikke smertestillende. Det kan jo være skadelig, det har jeg lest på nettet. 

Blæh!!

 

https://www.nrk.no/livsstil/--trippel-risiko-ved-hjemmefodsler-1.7197647

 

Anonymkode: 421a7...317

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det dør færre ved hjemmefødsel.

Anonymkode: d6100...57c

Jeg lurer igjen på hvordan enkeltes statistikkforståelse er. Om det stemmer at det dør færre ved hjemmefødsel i Norge, så betyr ikke det at det er farlig å føde på sykehus. Det handler om at det er strenge kriterier forfor å kunne ha hjemmefødsel, altså kun de friske gravide med normalt utviklede foster, som i de aller fleste tilfeller føder normalt på sykehus også. I tillegg vet jeg ikke om påstanden din gjelder prosentandel eeller faktiske tall. Hvis det er det siste vil det jo i tillegg bli lavere fordi det fødes så få barn i hjemmefødsel i Norge.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er ikke prinsippielt i mot hjemmefødsel, hvis man fyller kriteriene for det. Jeg tenker at man på enkelte sykehus forstyrrer en naturlig framgang i fødselen ved at mor blir stresset og de i noen tilfeller bruker for mye tiltak framfor å støtte mor på andre måter. En engstelig mor blir ikke nødvendigvis en "god" føder som mobiliserer alle kreftene sine. Så jeg er enig i at kompetansen en del av jordmødrene i sånne hjemmefødsel-team har burde nok flere av jordmødre på sykehus også hatt. Derfor søkte jeg meg også til en alternativ fødeavdeling (på sykehus) da jeg skulle føde, men endte dessverre opp med å ikke få føde der likevel pga. hhv. seteleie og overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS: du trenger da ikke betale hotell selv? Her jeg bor er det 2,5 time med fly til fødeavdeling (i tillegg til at flyene ofte ikke går pga været), og alle som bor her får dekket opphold på hotell for seg selv + mannen fra en uke før fødsel og til det er overstått. Har du sjekket opp i dette? Virker helt molbo at du skal betale dette selv!!

Med det sagt synes jeg hjemmefødsel høres ut som en fin, god idé. Men det er nok dessverre få jordmødre som tar på seg hjemmefødsel så langt fra sykehuset - i tilfelle komplikasjoner. Hvis du er førstegangs ville jeg vært svært skeptisk også, siden ingen vet hvordan fødsel utarter seg for deg... Jeg vet om én jordmor som tar på seg hjemmefødsel, og hun krever at det er maks 30 minutter til sykehus og at den fødende har født perfekt normalt uten så mye som et skrubbsår minst 1 gang tidligere.. 

Anonymkode: b315d...ee3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner i u-land føder hjemme, mange ganger får de heller ikke føde hjemme fordi det er sett på som urent. Ingen jordmor, ingen hjelp - de er alene og overlatt til seg selv. Mange dør, kvinner blir funnet døde med hodet stående i åpningen. Opprevnet, blødd ihjel. 

Norske bortskjemte kvinner føder hjemme for å sette et slags statement - vi er så sterke og flotte og føding er så naturlig og det er bedre for mor & barn. 

Nei, barna gir flatt faen i om de kommer til verden på et teppe av hamp eller på en trygg fødestue. Dette handler om mors behov for å vise seg som sterk og flott og nei, selvsagt brukte jeg ikke smertestillende. Det kan jo være skadelig, det har jeg lest på nettet. 

Blæh!!

 

https://www.nrk.no/livsstil/--trippel-risiko-ved-hjemmefodsler-1.7197647

 

Anonymkode: 421a7...317

Enig! Hjemmefødsel er en stor egotripp fra mors side...

Anonymkode: d3b37...fb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...