Gå til innhold

Arbeidsgiver krever bilde.. kan jeg nekte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 timer siden, Kritt skrev:

Hvorfor tror du at bildene ikke viser deg sånn som du er? Svært få av oss synes de fleste fotografier yter oss rettferdighet, vi føler oss selvfølgelig penere enn vi ser ut på bilder. Men bilder kan ha et praktisk formål.

 

Det var jo hyggelig sagt. "Nei, du er nok så stygg i virkeligheten også." Noen er mindre fotogene enn andre, det er jo fakta. Da jeg nettdeita var første kommentar alltid "oi, du er jo mye penere i virkeligheten". Lurte litt på hvorfor de gadd å gå på daten i første omgang, men de oppførte seg som om jeg var en slags jackpot hele gjengen. 

Anonymkode: c0da1...b98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har jobbet i en privat barnehage som assistent i 12 år. Den eies av en privatperson, ikke kjede.

De siste årene har det skjedd store endringer på flereområder. Nå er barnehagen mer og mer profilert på sosiale media og det legges stadig ut bilder på facebook. 

Jeg har skikkelig angst for å tas bilde av! Blir helt skjelven og har tidligere fått legeerklæring for dette for å slippe portrett på nettsiden, i brosjyrer og i garderoben. Jeg unngår situasjoner det tas bilder i. Jeg er med på fellesbilde som tas av fotograf hvis jeg jobber der denne dagen men liker det absolutt ikke! Har unngått det en gang. 

Nå vil arbeidsgiver at vi profilerer oss enda bedre, med info om hvem som jobber der og nye bilder. Jeg kjenner det knyter seg bare ved tanken!

Kan jeg nekte å bli med på dette??? Fra før har vi hatt et nøytralt "skyggebilde" av meg der vi har hatt portrett, og barna har alltid visst at dette er meg.

Barnehagen eller jeg er ikke organiserte. Det har vært mange diskusjoner om dette opp gjennom årenes løp og selv om jeg har stått steilt på mitt, så føler jeg det er litt annerledes denne gangen. Jeg er redd jeg vil få kniven på strupen av arbeidsgiver.

Har jeg noe jeg skal ha sagt med tanke på min ansettelse, lovverk og rettigheter?

Anonymkode: 28aeb...e95

....Det er et bilde. Dersom dette skaper så mye hos deg så bør du søke hjelp...

Jeg mener ikke at du skal la deg presse, men...Det går an å snakke med leder og det går også an å trekke inn pusten å tåle noe av og til...

Anonymkode: fbe26...4c9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

da bør du organisere deg i dag og få gjerne med en kollega eller to også. Da står dere mye sterkere i små og store uenigheter med arbeidsgiver. Det er nesten blitt et samfunnsproblem at så få er organisert, det gir arbeidgiversiden uforholdsmessig mye makt.  

Anonymkode: ca0e9...800

Du derimot, virker jo nesten som du får vann i munn for å lage en konflikt.

Det er snakk om et bilde. Må jo bare snakke med sjefen og ikke 100 "eksperter" her.

Jeeezzz..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke værre enn å si "nei som sagt skal jeg ikke taes bilde av, og ingen bilder av meg skal publiseres på nett. Slik må man jo skrive under på å godjenne for at det skal være lovlig uansett må det ikke /bruk positiv og ydmyk tone)". 
Dersom sjefen etter all formodning insisterer ,så sier du bare "Men er jo slik loven er, og du som arbeidsgiver må holde deg til regelverket. Som sagt så kan du mer enn gjerne legge ut skyggebilde av meg, ingen nødvendighet eller krav som gjør at bilder kan på internett uten godkjenning fra hver enkeltperson" :) 

Anonymkode: 9dd01...4b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Kritt skrev:

Hvorfor tror du at bildene ikke viser deg sånn som du er? Svært få av oss synes de fleste fotografier yter oss rettferdighet, vi føler oss selvfølgelig penere enn vi ser ut på bilder. Men bilder kan ha et praktisk formål.

 

I barnehagen der mine barn gikk var det bilde av alle ansatte med navn i garderoben. Det var veldig kjekt for oss foreldre, så kunne vi kikke der om det var en ansatt vi ikke kjente igjen på avdelingen. Bildene var ikke spesielt pene, det var ingen skjønnhetskonkurranse og det var ikke for å bedømme utseendet til de ansatte at vi så på bildene. De var rett og slett til stor hjelp.

 

Så ja, jeg synes det er sært å ikke ville ha bilde av seg selv i garderoben til hjelp for foreldre, barn og andre ansatte. På nettet er selvfølgelig en helt annen sak, det har jeg forståelse for at du ikke ønsker, og det kan du nekte.

Du (og andre) må gjerne syns det er sært! Jeg er ikke redd for å si det jeg mener.. barna vet jo at det er meg som er det symbolet i garderoben.. jeg har forklart at man kan velge å bli tatt bilde av... det aksepterer de helt. Jeg vet at "ingen bryr seg" om hvordan man ser ut på et bilde, men for MEG så er dette viktig!

Anonymkode: 28aeb...e95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du (og andre) må gjerne syns det er sært! Jeg er ikke redd for å si det jeg mener.. barna vet jo at det er meg som er det symbolet i garderoben.. jeg har forklart at man kan velge å bli tatt bilde av... det aksepterer de helt. Jeg vet at "ingen bryr seg" om hvordan man ser ut på et bilde, men for MEG så er dette viktig!

Anonymkode: 28aeb...e95

At du ikke vil ha bilder publisert på nett er en sak for seg, men at du ikke vil ha opp bilde i garderoben fordi du ikke er fin nok på bilder synes jeg rett og slett er veldig barnslig og umodent.

Anonymkode: 6f0eb...7a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2017 den 8.32, AnonymBruker skrev:

Takk.. Jeg har prøvd å si det.. Ang. fobien: jeg har ikke lyst at dette skal brettes ut til alle

Anonymkode: 28aeb...e95

Hvorfor er du så redd for å bli tatt bilde av da?

Anonymkode: 0fbb6...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2017 den 9.16, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke gå forbi bilder av meg selv i garderoben og se hvor stygg jeg er på de. Er IKKE fin på noen bilder! Jeg liker at lover og regler følges, har jeg rett å nekte så gjør jeg det! 

 

Anonymkode: 28aeb...e95

Det må du regne med. Bildet skal henge der sammen med bilder av de andre ansatte som info og til hjelp for kundene deres, nemlig foreldrene, ikke for en intern skjønnhets- eller popularitetskonkurranse. Dette kan du ikke nekte.

Vedr. bilder på elektroniske medier:  https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personvern-pa-arbeidsplassen/bilder-ansatte_nett/

Anonymkode: b5324...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...