Gå til innhold

Snart bursdag, men kvier meg for å invitere god kamerat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er avholds og synes alkhoholfei feiring høres topp ut. Men dersom TS har lyst til å ha alkohol på bursdagen sin, synes jeg hun bør få lov til det - og la være å invitere den alkoholiserte vennen :) Det blir helt feil om en persons behov skal styre all sosial aktivitet. Og TS er jo sammen med denne vennen på mange alkoholfrie ting ellers. 

Anonymkode: 0ad52...671

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt fra at nå har drikkingen tatt overhånd ig han må søke hjelp. Frem til det hadde jeg ikke invitert vedkommende på arrangement med alkohol. Og folkes, fordi dere digger cola i enhver sammenheng, så er vi en del som er glad i sterkere saker og kan styre inntaket. Aksepter det. 

Anonymkode: cd2cf...31b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blair Waldorf skrev:

Helt enig, hvorfor må det alltid være alkohol innblandet ?!

Jeg blir også med :klem1:

Jeg blir med jeg også 😇

Jeg syntes det er trist at alkohol alltid skal være involvert når man skal kose seg, for det er alltid en eller annen som ikke klarer å styre seg. Jeg har prøvd å foreslå dette selv flere ganger, men alkoholen blir lissom alltid med uansett. Og jeg er på ingen måte avholds! Jeg tar med gjerne en fest med hæla i taket selv, men enkelte i vennegjengen føler jeg jo nesten at jeg ikke kjenner i edru tilstand fordi det stort sett alltid er alkohol inne i bildet når vi treffes. Jeg kan fint finne på å dukke opp på en fest edru, men da er det jo jeg som er rar 🙄

I denne situasjonen hadde jeg latt være å invitert denne vennen jeg TS. Og om du får spørsmål så hadde jeg forklart hvorfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg blir snart 29 og har lyst til å dra i gang bursdag med vennene mine. Jeg ser for meg et rolig selskap med litt vin/øl og tapas som jeg setter frem. Tenkte å invitere ca. 8-10 stk.

Jeg har en god kamerat som jeg har kjent siden VGS. Dessverre er han blitt alkoholiker, og det er absolutt ikke gøy å omgås han når han er full. Når vi møtes pleier vi å gå på tur i skogen eller sånne ting som ikke innebærer alkohol. Men i bursdager eller andre lignende settinger kan han ikke styre seg, og drikker mye mer enn resten og skjemmer seg ut. De andre vennene mine og jeg koser oss med noen glass, og kjenner en smålig rus, uten å bli dritings, men dette går ikke for han.

Ved tidligere bursdager har jeg invitert alle, men det har alltid endt med at han fort blir dritings, snøvler, spiser mat med henda, griser, roper og er usjarmerende, og de andre vennene mine rister oppgitt på hodet i det jeg må sette han i en taxi hjem eller legge han på gjesterommet.

Jeg tror han blir lei seg hvis han finner ut at jeg har feiret bursdag uten å invitere han, men jeg kjenner jeg er så lei av det styret der. Dessuten tenker jeg at det ikke er lurt for hans egen del å bli invitert til et sted med alkohol.

Huff. Invitere eller ikke invitere? Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: cbf2a...44c

Jeg hadde vært en real kompis og invitert ham fordet

 Er mye værre og plutselig se på FB at en god venn av deg har bursdagsfest og ikke invitert deg enn at han driter seg ut.

Dere kan jo gi ham en viss mengde alkohol og ikke over det

Anonymkode: 2ac27...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ikke feire bursdag bak ryggen hans om han er en god venn av deg. Si at du planlegger å ha bursdag med vin og mat, og at du vil at han skal komme på den forutsetningen at han ikke drikker mer enn ett glass. At du håper det ikke blir en situasjon hvor du må nekte han å drikke mer, at han respekterer deg og de andre gjestene og holder seg til ett glass. 

Anonymkode: 39c06...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la én person ødelegge for deg. Det er din bursdag, og han ødelegger tydeligvis litt for de andre gjestene dine også. Ikke ditt problem at han ikke kan begrense seg. Hvis du skal tilrettelegge for ham hele tiden vil han ikke lære heller. Han kommer til å fortsette i samme tralten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Winza skrev:

Da kan vi være rare sammen :klem1:

 

5 timer siden, Blair Waldorf skrev:

Helt enig, hvorfor må det alltid være alkohol innblandet ?!

Jeg blir også med :klem1:

 

3 timer siden, Sirah skrev:

Jeg blir med jeg også 😇

 

Hurra! :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde sagt fra at nå har drikkingen tatt overhånd ig han må søke hjelp. Frem til det hadde jeg ikke invitert vedkommende på arrangement med alkohol. Og folkes, fordi dere digger cola i enhver sammenheng, så er vi en del som er glad i sterkere saker og kan styre inntaket. Aksepter det. 

Anonymkode: cd2cf...31b

Eeeh, at man ikke drikker seg snydens betyr ikke at man digger cola i enhver sammenheng. Det er masse annet enn cola man kan drikke uten alkohol i. Alkoholfri vin, alkoholfritt øl, alkoholfri cider, alkoholfri champagne, kaffe, te, iste, farris, vann osv. Det er har aldri vært snakk om å ikke akseptere at folk er glad i sterkere saker, jeg har ihvertfall ingenting imot at folk drikker selv om jeg selv misliker fyll og ikke drikker mer enn en cider i ny og ne. Men når denne alkoholiserte mannen er en god venn av ts ville jeg arrangert alkoholfri bursdag for å inkludere han. Man kan ha det gøy og koselig uten alkohol også. Hvis man trenger alkohol for å kose seg og ha det gøy er det noe alvorlig galt et sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde vært en real kompis og invitert ham fordet

 Er mye værre og plutselig se på FB at en god venn av deg har bursdagsfest og ikke invitert deg enn at han driter seg ut.

Dere kan jo gi ham en viss mengde alkohol og ikke over det

Anonymkode: 2ac27...46b

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke feire bursdag bak ryggen hans om han er en god venn av deg. Si at du planlegger å ha bursdag med vin og mat, og at du vil at han skal komme på den forutsetningen at han ikke drikker mer enn ett glass. At du håper det ikke blir en situasjon hvor du må nekte han å drikke mer, at han respekterer deg og de andre gjestene og holder seg til ett glass. 

Anonymkode: 39c06...6ed

 

1 time siden, HederaHelix skrev:

Ikke la én person ødelegge for deg. Det er din bursdag, og han ødelegger tydeligvis litt for de andre gjestene dine også. Ikke ditt problem at han ikke kan begrense seg. Hvis du skal tilrettelegge for ham hele tiden vil han ikke lære heller. Han kommer til å fortsette i samme tralten. 

TS sier jo at mannen tar med seg egen sprit selv når hun insisterer på å holde all drikken. 
Han vraka TS sitt kjøkken og ødela forrige bursdagsfeiring. At han blir lei seg? Vel, det ble nok TS også da hun så kjøkkenet sitt og oppførselen hans.

Om man skal hjelpe han, så må man forholde seg til realitetene. Han kommer ikke til å drikke bare et glass vin. Det har vært prøvd. Han kommer ikke til å holde seg til alkoholfritt. Det har vært prøvd. 
TS fortjener å ferie sin bursdag uten at han ødelegger. 
Den feiringen kan gjøre vondt for vennen, men det kan også være akkurat det han trenger for å ta inn over seg at folk er drittlei oppførselen hans og at han har et alkoholproblem. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bedre om han ikke kommer hvis det er så ille. Kanskje vil det hjelpe han å forstå hvor alvorlig dette faktisk er. 

Å invitere han, men å si at han bare får et glass med vin hjelper nok ikke. Det som kjennetegner en alkoholiker er jo nettopp det at de ikke kan kontrollere seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Du må ikke feire bursdag bak ryggen hans om han er en god venn av deg. Si at du planlegger å ha bursdag med vin og mat, og at du vil at han skal komme på den forutsetningen at han ikke drikker mer enn ett glass. At du håper det ikke blir en situasjon hvor du må nekte han å drikke mer, at han respekterer deg og de andre gjestene og holder seg til ett glass. 

Anonymkode: 39c06...6ed

For en alkoholiker er det ikke noe som heter "ett glass", de kommer i flertall - alltid! Hvis han ikke har kommet alt for langt utpå er det mulig han klarer å ikke drikke overhode, men å stoppe er nesten umulig. Jeg har selv problemer med å stoppe og drikke når jeg først setter i gang, men jeg kan fint gå flere mnd. uten å smake alkohol, også på fest. Jeg vil ikke kalle meg alkoholiker, men har definitivt et alkoholproblem, så spørs det hvilken type kompisen er.

Er du villig til å ta sjansen kan du be ham med forutsetning at han ikke drikker alkohol overhode, og at han blir kastet ut (med en gang, ikke etter at han har blitt full) om det ikke overholdes. Spørsmålet er om det er verdt stresset å måtte gå rundt og passe på ham. 

Anonymkode: 2fdf8...f26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med jentefest? Så unngår du problemet helt, for denne gang... 😇

Men hvis du vil konfrontere han (noe du bør, etterhvert), så bør han ikke inviteres og bør få vite hvorfor. Men vennskapet kan fort få seg en alvorlig knekk om det ikke gjøres på riktig måte.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kamerat kaller du han og det må du jo gjerne mene, men da er vel han ikke en så god kamerat av deg mener nå jeg. Referer til overskriften din. ;) 

Anonymkode: fc212...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Mange forskjellige synspunkter, det liker jeg! Men merker det er flere som ikke helt skjønner hva alkoholisme dreier seg om. Det går ikke for alkoholikere å begrense seg, kun ta et glass osv. Ikke for han her ihvertfall. 

Og du over her. Selvfølgelig er han en god kamerat, men er lei av å leke mamma når han er på fylla. Du har åpenbart ikke lest tråden. Dette handler om en mann som blir en helt annen person når han drikker. Er lei av å bruke tid på å unnskylde og rengjøre etter han. Tar mye tid og krefter, som gjør at jeg bruker mer tid på styring enn selve selskapet. 

Jentefest funker ikke, jeg har flere kompiser enn venninner.

Tenker å ikke invitere og forklare hvorfor. Vi ser jo hverandre ofte ellers. Går ofte på tur i skogen, med hunden min eller står på ski ol.

selvfølgelig kan man arrangere alkoholfrie sammenkomster også (for å svare på det), men tror mange av de andre hadde stusset veldig hvis det hadde blitt løsningen, og syntes det var rart. De hadde nok tenkt at det var pga problemet til denne kompisen, og lurt på hvorfor alle må føye seg etter det.  Hadde ikke forundret meg om han hadde dukket opp med alkohol medbrakt uansett, og det hadde endt med at kun han hadde hatt og ingen andre.

Jeg drikker som oftest kun vann. Ikke glad i melk, brus, saft og sånne ting. Juice liker jeg et glass av til frokost, men kunne aldri drukket det på kveldstid, og ihvertfall ikke i mengder. Bursdag er en vi de få gangene jeg drikker i året, så vil gjerne kose meg med vin og øl da.

 

men takk for gode synspunkter!

har forresten prøvd å få han til behandling, men han vil ikke. Tror han må innse det selv før det skjer noe.

 

Skriver på mobil så blir litt rart ift store/små boktaver.

Anonymkode: cbf2a...44c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.9.2017 den 23.11, Winza skrev:

Da kan vi være rare sammen :klem1:

Jeg er også rar da:)

Selv ville jeg ikke invitert han, men forklart hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar folkens! Mange forskjellige synspunkter, det liker jeg! Men merker det er flere som ikke helt skjønner hva alkoholisme dreier seg om. Det går ikke for alkoholikere å begrense seg, kun ta et glass osv. Ikke for han her ihvertfall. 

Og du over her. Selvfølgelig er han en god kamerat, men er lei av å leke mamma når han er på fylla. Du har åpenbart ikke lest tråden. Dette handler om en mann som blir en helt annen person når han drikker. Er lei av å bruke tid på å unnskylde og rengjøre etter han. Tar mye tid og krefter, som gjør at jeg bruker mer tid på styring enn selve selskapet. 

Jentefest funker ikke, jeg har flere kompiser enn venninner.

Tenker å ikke invitere og forklare hvorfor. Vi ser jo hverandre ofte ellers. Går ofte på tur i skogen, med hunden min eller står på ski ol.

selvfølgelig kan man arrangere alkoholfrie sammenkomster også (for å svare på det), men tror mange av de andre hadde stusset veldig hvis det hadde blitt løsningen, og syntes det var rart. De hadde nok tenkt at det var pga problemet til denne kompisen, og lurt på hvorfor alle må føye seg etter det.  Hadde ikke forundret meg om han hadde dukket opp med alkohol medbrakt uansett, og det hadde endt med at kun han hadde hatt og ingen andre.

Jeg drikker som oftest kun vann. Ikke glad i melk, brus, saft og sånne ting. Juice liker jeg et glass av til frokost, men kunne aldri drukket det på kveldstid, og ihvertfall ikke i mengder. Bursdag er en vi de få gangene jeg drikker i året, så vil gjerne kose meg med vin og øl da.

 

men takk for gode synspunkter!

har forresten prøvd å få han til behandling, men han vil ikke. Tror han må innse det selv før det skjer noe.

 

Skriver på mobil så blir litt rart ift store/små boktaver.

Anonymkode: cbf2a...44c

Kanskje dette kan åpne øynene hans? 

Han har ansvar for eget liv. Kanskje dette kan være starten på at han ser hvor ødeleggende alkoholen er for han. Min erfaring med rusmisbrukere er at de ofte må komme helt på bånn før de innser/vil ha en forandring. 

Synes du høres ut som en god venn. Det er viktig å sette grenser for seg selv også, du skal ha det bra, spesielt på din egen bursdag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...