Gå til innhold

Amming av eldre barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husk at mange av disse mødrene er mer avhengig av å amme en barna er.  Derfor blir de ammet i 2-3 år. 

Anonymkode: fadfa...5ba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener ikke å provosere noen med dette innlegget, men en ting jeg føler for å si.

Ja, amming av store barn trenger ikke være dårlig, men jeg tenker på de som eventuelt ammer ungene så lenge at de vil huske det senere i livet. Hva om en 4-åring fortsatt blir ammet, også skulle vennene få vite om det? Barn blir jo fortalt at pupp er for babyer, ungen kan jo bli mobbet hvis det skulle komme fram. Eller føle seg såret og lei seg om vennene snakker dritt om amming, når det for barnet bare er kos og naturlig. Barn kan jo bli lett følsomme på slikt. Med disse minnene samlet kan barna føle at det blir flaut, eller hvis de ser unger bli ammet tenke tilbake på opplevelsene.

Anonymkode: 60a41...1e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en plan om å poste dette i alle diskusjoner om amming av større barn på dette forumet. Så slipper diskusjonene å bli dominert av faktafeil og synsing.


Det mest interessante med morsmelk for min del, er rollen den spiller i oppbyggingen av mikrobiotaen (tarmfloraen), og immunforsvaret.

Jeg er veldig lei av at disse debattene handler om følelser og synsing, noen ting er fakta enten alle får til ammingen eller ei. 

Morsmelk er næringsrikt, og konsentrasjonen av mikronæringsstoffer øker når melkemengden som produseres går ned. Det er ingen som fullammer toåringer, men den morsmelken de får i seg er ekstra konsentrert, og inneholder masse nyttige vitaminer og mineraler, som er et nyttig supplement for barn i vekst. Akkurat som brokkoli og leverpostei.

Morsmelk inneholder også antistoffer som støtter immunforsvaret, særlig det spesifikke immunforsvaret som ikke er ferdig utviklet før nærmere skolestart. Hver gang barnet dier sendes signalstoffer i barnets spytt inn i reseptorer (mottakere) rundt og på brystknoppen, om næringsbehov (mer væske på varme dager, mer fett ved leggetid for bedre søvn osv), og eventuelle infeksjoner i barnets kropp. 

Så produserer mors beinmarg antistoffer og immunhjelpere SPESIELT TILPASSET patogenene (sykdomsfremkallende organismer) i barnets kropp, og sender disse med morsmelken ved neste ammestund. Slik får barnet en unik hjelp til å overkomme sykdom, som det trenger for OPTIMAL funksjon frem til det spesifikke immunforsvaret er klart (ved 5-6 års alder, noen før, noen senere).

I tillegg inneholder morsmelk gode bakterier som skal kolonisere tarmen til barnet. I voksen alder har vi flere bakterier i tarmen enn vi har celler i kroppen, men et barn i mors mage har ingen. Mikrobiomet ”sås” i tre omganger: 

1. Når barnet passerer gjennom fødselskanalen og svelger bakteriene som har kolonisert seg i skjede og tarm hos mor frem mot fødsel.
2. Når barnet legges på mors bryst og får hudkontakt, og alle bakteriene på mors hud havner i munn, øyne, og på barnets hud.
3. Gjennom HELE ammeforløpet, ved hver eneste amming, overføres tusenvis av gode bakterier til barnet. Disse hjelper til med å utvide og formere tarmfloraen, slik at den utvikler seg så OPTIMALT som mulig.

Morsmelk inneholder også store mengder Laktoferrin, en sukkerart som vi mennesker ikke kan fordøye, men som er livsnødvendig næring til nettopp de gode bakteriene. Mikrobiota og immunforsvar TRENGER morsmelk for å utvikle seg OPTIMALT. Selvfølgelig kan barn klare seg fint på mme, men det blir ikke det samme i lengden.

Mikrobiota og immunforsvar er ferdig formet et sted mellom 2,5 og 7 år i mennesker, og dette er også den BIOLOGISK NATURLIGE lengden på ammeforløpet hos mennesker som ikke er farget av synsing, følelser og KULTUR.

Ny forskning og ren logikk antyder at barnet slutter å die når immunforsvaret og fordøyelsen er modent nok til å stå på egne bein, uten hjelp fra morsmelken. Gjennomsnittelig avenningsalder er 4,5 år. Barn mister dieevnen senest ved 7 års alder, så slapp av, vi trenger ikke amme konfirmantene..

Jeg er så lei av at kunnskapsløse og ignorante mennesker skal mene og synse og uffe og æsje seg i disse diskusjonene. Jeg går ikke inn i en diskusjon om forgassere og bremseklosser og MENER og SYNSER om det, fordi jeg ikke kan NOE SOM HELST om tema. Jeg går ikke inn i en bildiskusjon og sutrer om at jeg synes olje er så møkkete og at alle som fikser biler er så ekle fordi de tar på de skitne motorene. Det er helt opp til meg å droppe bilskruing, men jeg RESPEKTERER bilmekanikerne, som fikser min bil allikevel.

Jeg innser at min drøm og at alle skal inneha et minimum av kunnskap om menneskelig biologi er fåfengt, men det minste jeg synes jeg kan forvente er respekt. Jeg ammer min fireåring, og hun kommer til å slutte når hun selv velger det. Det er et utviklingsstadium, og hun slutter når kroppen hennes er klar. Jeg respekterer at ikke alle velger å gjøre som meg, å amme en fireåring er beinhard jobbing, men kom ikke her å kall meg det ene og det andre.

Jeg gjør det som er best for MITT BARN, i likhet med de aller fleste mødre.

Og så, etter denne avhandlingen så håper jeg enkelte folk er blitt mer opplyste, og kanskje velger å gi en klapp på skulderen til den neste dama dere ser amme et barn over 12 mnd. Og unngå frekke kommentarer og stygge blikk, jeg lover at jeg har enda flere fakta på lur som dere kommer til å få servert dersom det er meg dere møter.

Vi er overraskende mange her i langet som driter i hva som er ”vanlig” og heller følger ANBEFALINGENE, som er ”Barn bør om mulig får morsmelk i hele første leveår og GJERNE LENGER dersom BARN OG MOR TRIVES MED DET.”

Anonymkode: 168dc...eac

Men føler ikke du litt at du ikke eier din egen kropp når du fortsatt ammer etter 4 år?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, AnonymBruker said:

Husk at mange av disse mødrene er mer avhengig av å amme en barna er.  Derfor blir de ammet i 2-3 år. 

Anonymkode: fadfa...5ba

Hvor har du det fra?

En med ammeerfaring selv vil neppe hevde noe slikt. Min erfaring er at avvenning var så krevende (for far, som måtte ta guttungen om natten når han skulle vennes av pupp), at det måtte utsettes gang på gang - tross at mor var veldig klar for å slutte. 

Anonymkode: 26727...cc7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hva folk gjør i sitt eget hjem bryr jeg meg null og nada om. Amme ungen før konfirmasjonsmiddagen for min del, men jeg synes ikke at man skal brette ut puppen og amme en treåring på restaurant liksom - uansett hvor sunt det er. Da hadde jeg reagert. Det er uappetittelig - og det er begrenset hvor diskré man kan være med større barn. Men som sagt, hva folk gjør hjemme er deres sak :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ett i-land er det ikke noe behov for å amme etter barnet kan spise fast føde.

Anonymkode: 9f799...e5f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I ett i-land er det ikke noe behov for å amme etter barnet kan spise fast føde.

Anonymkode: 9f799...e5f

Enig der. Og vitaminer og mineraler kan de få i seg på annen måte enn via bare morsmelk. Er jo bare å passe på at de får i seg et variert og sunt kosthold. Man trenher ikke amme til de er 7 år

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en plan om å poste dette i alle diskusjoner om amming av større barn på dette forumet. Så slipper diskusjonene å bli dominert av faktafeil og synsing.


Det mest interessante med morsmelk for min del, er rollen den spiller i oppbyggingen av mikrobiotaen (tarmfloraen), og immunforsvaret.

Jeg er veldig lei av at disse debattene handler om følelser og synsing, noen ting er fakta enten alle får til ammingen eller ei. 

Morsmelk er næringsrikt, og konsentrasjonen av mikronæringsstoffer øker når melkemengden som produseres går ned. Det er ingen som fullammer toåringer, men den morsmelken de får i seg er ekstra konsentrert, og inneholder masse nyttige vitaminer og mineraler, som er et nyttig supplement for barn i vekst. Akkurat som brokkoli og leverpostei.

Morsmelk inneholder også antistoffer som støtter immunforsvaret, særlig det spesifikke immunforsvaret som ikke er ferdig utviklet før nærmere skolestart. Hver gang barnet dier sendes signalstoffer i barnets spytt inn i reseptorer (mottakere) rundt og på brystknoppen, om næringsbehov (mer væske på varme dager, mer fett ved leggetid for bedre søvn osv), og eventuelle infeksjoner i barnets kropp. 

Så produserer mors beinmarg antistoffer og immunhjelpere SPESIELT TILPASSET patogenene (sykdomsfremkallende organismer) i barnets kropp, og sender disse med morsmelken ved neste ammestund. Slik får barnet en unik hjelp til å overkomme sykdom, som det trenger for OPTIMAL funksjon frem til det spesifikke immunforsvaret er klart (ved 5-6 års alder, noen før, noen senere).

I tillegg inneholder morsmelk gode bakterier som skal kolonisere tarmen til barnet. I voksen alder har vi flere bakterier i tarmen enn vi har celler i kroppen, men et barn i mors mage har ingen. Mikrobiomet ”sås” i tre omganger: 

1. Når barnet passerer gjennom fødselskanalen og svelger bakteriene som har kolonisert seg i skjede og tarm hos mor frem mot fødsel.
2. Når barnet legges på mors bryst og får hudkontakt, og alle bakteriene på mors hud havner i munn, øyne, og på barnets hud.
3. Gjennom HELE ammeforløpet, ved hver eneste amming, overføres tusenvis av gode bakterier til barnet. Disse hjelper til med å utvide og formere tarmfloraen, slik at den utvikler seg så OPTIMALT som mulig.

Morsmelk inneholder også store mengder Laktoferrin, en sukkerart som vi mennesker ikke kan fordøye, men som er livsnødvendig næring til nettopp de gode bakteriene. Mikrobiota og immunforsvar TRENGER morsmelk for å utvikle seg OPTIMALT. Selvfølgelig kan barn klare seg fint på mme, men det blir ikke det samme i lengden.

Mikrobiota og immunforsvar er ferdig formet et sted mellom 2,5 og 7 år i mennesker, og dette er også den BIOLOGISK NATURLIGE lengden på ammeforløpet hos mennesker som ikke er farget av synsing, følelser og KULTUR.

Ny forskning og ren logikk antyder at barnet slutter å die når immunforsvaret og fordøyelsen er modent nok til å stå på egne bein, uten hjelp fra morsmelken. Gjennomsnittelig avenningsalder er 4,5 år. Barn mister dieevnen senest ved 7 års alder, så slapp av, vi trenger ikke amme konfirmantene..

Jeg er så lei av at kunnskapsløse og ignorante mennesker skal mene og synse og uffe og æsje seg i disse diskusjonene. Jeg går ikke inn i en diskusjon om forgassere og bremseklosser og MENER og SYNSER om det, fordi jeg ikke kan NOE SOM HELST om tema. Jeg går ikke inn i en bildiskusjon og sutrer om at jeg synes olje er så møkkete og at alle som fikser biler er så ekle fordi de tar på de skitne motorene. Det er helt opp til meg å droppe bilskruing, men jeg RESPEKTERER bilmekanikerne, som fikser min bil allikevel.

Jeg innser at min drøm og at alle skal inneha et minimum av kunnskap om menneskelig biologi er fåfengt, men det minste jeg synes jeg kan forvente er respekt. Jeg ammer min fireåring, og hun kommer til å slutte når hun selv velger det. Det er et utviklingsstadium, og hun slutter når kroppen hennes er klar. Jeg respekterer at ikke alle velger å gjøre som meg, å amme en fireåring er beinhard jobbing, men kom ikke her å kall meg det ene og det andre.

Jeg gjør det som er best for MITT BARN, i likhet med de aller fleste mødre.

Og så, etter denne avhandlingen så håper jeg enkelte folk er blitt mer opplyste, og kanskje velger å gi en klapp på skulderen til den neste dama dere ser amme et barn over 12 mnd. Og unngå frekke kommentarer og stygge blikk, jeg lover at jeg har enda flere fakta på lur som dere kommer til å få servert dersom det er meg dere møter.

Vi er overraskende mange her i langet som driter i hva som er ”vanlig” og heller følger ANBEFALINGENE, som er ”Barn bør om mulig får morsmelk i hele første leveår og GJERNE LENGER dersom BARN OG MOR TRIVES MED DET.”

Anonymkode: 168dc...eac

 

Hva mener du med det?

Anonymkode: 10554...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

I ett i-land er det ikke noe behov for å amme etter barnet kan spise fast føde.

Anonymkode: 9f799...e5f

 

4 hours ago, Maleficenta said:

Enig der. Og vitaminer og mineraler kan de få i seg på annen måte enn via bare morsmelk. Er jo bare å passe på at de får i seg et variert og sunt kosthold. Man trenher ikke amme til de er 7 år

Nei, man trenger ikke, men det er likevel sunt. Å amme til 7 år er riktignok ikke særlig vanlig, men ikke noe jeg blander meg i...

Det er sunnere enn kumelk, og slutter man å amme bør man innføre kumelk eller være nøye på andre matvarer som blant annet inneholder kalsium. Hvorfor droppe morsmelk (hvis man trives med ammingen) for å gi en mindre sunn matvare? Antistoffene går man helt glipp av. 

Dere gir hvertfall ingen gode grunner til å IKKE amme utover ett år. Det er ikke nødvendig, nei vel. Men egg er heller ikke nødvendig. Vil dere likevel, helt uten grunn, kutte ut egg fra kosten? Egg er faktisk skikkelig supermat for de små. Eller brokkoli. Eller kjøtt. Det er ingen matvarer som isolert sett er nødvendige, men de kan likevel være veldig sunne, og kutter man alle matvarer som ikke er nødvendige sulter man jo i hjel. :P

Men nei, det er heldigvis ikke nødvendig å amme barn i det hele tatt! Det er jo ikke nødvendig å amme babyer heller. Men betyr det at vi bare skal slutte med all amming? 

Påstander om "det er ikke nødvendig å amme" blir litt innholdsløse når dere ikke følger opp med noe mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener ikke å provosere noen med dette innlegget, men en ting jeg føler for å si.

Ja, amming av store barn trenger ikke være dårlig, men jeg tenker på de som eventuelt ammer ungene så lenge at de vil huske det senere i livet. Hva om en 4-åring fortsatt blir ammet, også skulle vennene få vite om det? Barn blir jo fortalt at pupp er for babyer, ungen kan jo bli mobbet hvis det skulle komme fram. Eller føle seg såret og lei seg om vennene snakker dritt om amming, når det for barnet bare er kos og naturlig. Barn kan jo bli lett følsomme på slikt. Med disse minnene samlet kan barna føle at det blir flaut, eller hvis de ser unger bli ammet tenke tilbake på opplevelsene.

Anonymkode: 60a41...1e5

Gjelder vel barn som sutter på fingeren eller bruker smokk/sutteklut også det da?! Det er jo strengt tatt et substitutt for mangel av pupp kan man si. Hadde en i klassen min på barneskolen som suttet på fingeren til andre klasse, han ble ikke mobbet for det, han har professorgrad i dag så ser ut som han har klart seg fint.

Større barn blir jo ikke ammet overalt som spedbarn, men hjemme feks, skjønner ikke hvorfor de skulle bli mobbet av det eller få traumatiske opplevelser. Tror ikke små barn går å snakker veldig mye om amming til hverandre, er vel de voksne som er mest opptatt av det. Å va så om de tenker tilbake på opplevelsen som du sier. For et barn er jo amming utelukkende positivt, så vær så snill å ikke forvreng og seksualiser noe som er helt naturlig for pattedyr for vi er dyr om du liker det eller ikke. Tenker at det er de som har behov for å seksualisere/gjøre amming til et tabu som har "issues".

For all del hadde vert fornøyd jeg om mine barn ville avslutte amming ved 12 mnd frivillig, for det er ganske slitsomt og tidskrevende. Men det var ramaskrik uten like og de tok aldri smukk/flaske eller andre pasifiserende hjelpemidler som folk bruker. Lot de få fortsette til 2,5 år ++ Satte ned foten da, fordi jeg ønsket flere barn. For meg har amming fungert som prevensjon, så klarte ikke bli gravid mens jeg ammet. Ble gravid med en gang jeg sluttet å amme. Dette er selvsagt individuelt da mange klarer å bli gravid selv om de ammer. Barna selv var ikke lysten på ammeslutt selv ved 2,5 år, så var noen slitsomme mnd med mye frustrasjon og far måtte virkelig "step up the game". Yngste spør fortsatt etter pupp når h*n er trøtt/sliten, syk eller har vondt selv om det er over 1 år siden vi sluttet. Synes det er utrolig irriterende med påstander om at det er mor som får mest utav amming! Har mange ganger vert dritlei amming, ha noen som konstant sliter i puppene dine. Følt at puppene ser ut som noen slappe partybalonger, sprunge rundt med melkespreng og hatt ørten bryst betennelser gjennom flere år. Gå i kjole og plutselig ha en gigapup på ene siden og en flat på andre siden, håndmelking her og der.. Nei vet du hva dette er IKKE for min "kinky pleasure" . Men det er verdt det når en ser hvor mye det betyr for barna! Å pupper kan man heldigvis kjøpe seg nye ;)

Anonymkode: 83ceb...03f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Maleficenta skrev:

Enig der. Og vitaminer og mineraler kan de få i seg på annen måte enn via bare morsmelk. Er jo bare å passe på at de får i seg et variert og sunt kosthold. Man trenher ikke amme til de er 7 år

Forskjell på å amme 6 mnd og 7 år da synes du ikke?! Å variert og sunt kosthold på en 1 åring er ikke bare bare om de nekter. Skal man tvinge i de sondemat da? Har hatt et barn som var veldig matglad og spiste alt det han fikk servert, var en fryd. De andre to var helt motsatt, brakk seg av fast føde, null interesse. Måtte være superkreativ å sette sammen mat mtp næringsinnhold så det skulle se ut som noe annet. Løsnet greit da de ble eldre, men var vel nesten 5 før de spiste normal sunn kost som resten av familien. Så ja om du er heldig å ha et barn som er matglad så!

Anonymkode: 83ceb...03f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at andre skal ha en mening om hva andre kvinner gjør med sin pupp. Herlighet, jeg kunne ikke brydd meg mindre om folk vil amme 5 åringen sin. Så lenge mor og barn er fornøyd er vel alt tipp topp. 

All ære til de som orker det. Selv om jeg koser meg med ammingen,  gleder meg sykt til å få kroppen min for meg selv om et års tid :) 

Endret av Puny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min bare 10 måneder, men jeg tenkte opprinnelig å slutte med ammingen når jeg skulle tilbake til jobb. Jeg har endret syn på det, og tenker at det nå blir avvenning når det er naturlig. Tror de som synes det er ekkelt er de som er sure fordi de ikke fikk til ammingen selv.

Anonymkode: b65a1...4b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amming av store barn er for spesielt interesserte. Det er selvfølgelig ikke farlig å amme lenge, men amming har to nødvendigheter. Næring, og nærhet. Det er gjort masse forskning på kroppen vår, hva vi trenger, amming og forskningen sier at etter to år så er amming for de som virkelig vil fortsette. Det er altså ikke nødvendig, men noen foreldre og barn vil amme lenger.

For meg var det viktig å få tilbake kroppen min. Men har barnet mitt mye på fanget, og har masse nærhet på andre måter. Hvis det hadde vært veldig viktig så hadde jeg fortsatt, men barnet er veldig glad i mat, og jeg følte det avsluttet veldig naturlig. 

Det var en som nevnte hun var lei av synsing, og følelser når det gjaldt amming, men virker som hun helt har glemt hvor følsomt amming er. Det som er fakta i saken er at amming er viktig en viss periode, og etter det tar andre ting over. Det er en grunn til at det er så mye styr rundt amming. Og det er ikke bare fordi man forholder seg til fakta, men også følelser når man snakker om det. Respekt skal gå begge veier. Jeg tror at mange som ammer lenge kan være nedlatende mot de som ammer kortere, og de som ammer kortere kan være nedlatende til de som ammer lenge. Det finnes ikke noe fasitsvar på hvor lenge man skal amme, men tror både barn og mor kan kjenne når det er på tide å slutte.

Anonymkode: 10554...3ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor har du det fra?

 

Anonymkode: 26727...cc7

Utifra kommentarer fra mødre som ammer 2-3 åringer lol.  Barn som har fått pupp stappet inn i munnen med hvert eneste pipp siden fødselen er selvfølgelig extra hyper avhengig og da er mødrene også.  Ingen barn som kan spise fast føde TRENGER pupp.  

Anonymkode: fadfa...5ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puppen er ekstremt populær hos min på 20 mnd, h*n ville antagelig byttet ut det meste av fast føde mot melken. Jeg begrenser det til soverommet til leggetid/natt/før vi har stått opp om morgenen. Foreløpig har jeg ikke hatt hjerte til å avvise barnets behov for melken og kosen, men hvis det fortsatt ikke er avtagende interesse til 2 år så tenker jeg at jeg må sette en grense. Da håper jeg at barnet har nok språk til å forstå samtaler rundt avvenning. Barnet er veldig lite baby på andre måter, men har ikke vært så glad i fast føde.

Anonymkode: c6730...eb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ammet til barnet var 20 mnd... Det var en god del lenger enn planlagt, tenker at rundt 12-16 mnd hadde holdt... 

Anonymkode: c554b...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet min første til han var 19-20 mnd? Det gikk helt fint. Det var ikke mye amming på slutten. Jeg har fortsatt ammet ham ved barnehagestart og det opplevde jeg som ga svært positiv effekt - vi hadde faktisk ikke sykdom og sykemeldinger i forbindelse med barnehagen. Og "alle" sier jo at barna kommer til å være så mye syke. Det var ikke vår opplevelse, snørr ja, men ingen alvorlige sykdommer, ingen feber, jeg tror amming hjalp. Så anbefaler ihvertfall å amme ved barnehagestart. Hvis ikke for immunforsvar og bakterieflora, så for trøst sin del. Man henter sliten, sulten og ofte psykisk utslitt barn i barnehagen, puppen er svært god trøst å ha.

Men kan ikke nekte at det var veldig fint å få kroppen min tilbake for meg selv etter amming. Amme-ledgikt er det som plager meg mest ved amming, og det har jeg hele ammeperioden. 

Anonymkode: e2f9a...dda

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjell på å amme 6 mnd og 7 år da synes du ikke?! Å variert og sunt kosthold på en 1 åring er ikke bare bare om de nekter. Skal man tvinge i de sondemat da? Har hatt et barn som var veldig matglad og spiste alt det han fikk servert, var en fryd. De andre to var helt motsatt, brakk seg av fast føde, null interesse. Måtte være superkreativ å sette sammen mat mtp næringsinnhold så det skulle se ut som noe annet. Løsnet greit da de ble eldre, men var vel nesten 5 før de spiste normal sunn kost som resten av familien. Så ja om du er heldig å ha et barn som er matglad så!

Anonymkode: 83ceb...03f

Det var nå noen som snakket om amming fram til 7 år. Eller leste jeg feil?

Er ungene kresne ble de vel introdusert for ulike smaker sent da?

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det var nå noen som snakket om amming fram til 7 år. Eller leste jeg feil?

Er ungene kresne ble de vel introdusert for ulike smaker sent da?

Vel, hadde det enda vært så enkelt :P unger kan bli kresne lell. 

Hilsen mamma til treåring, som gikk fra kresen baby enda vi varierte med smaksprøver tidlig, til altetende 1-2 åring og nå KJEMPE kresen stabeis som bare spør etter grøt og pølse (som serveres svært sjelden..) 

Anonymkode: 81854...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...