Gå til innhold

.


BerntHulken

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, Hermine Grang skrev:

Er jo ikke lett å vite om man selv har selvinnsikt og om man ikke har det så blir jo fort de andre intelligensene også oppgitt feil. 

 

Kan jo ha fått høre det av andre da. Jeg har også fått høre det av psykolog så velger å tro at det ikke bare er jeg som innbiller meg det :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Heftig

Nå begynner det å bli mange år siden Howard Gardner selv sa at hans hypotese om flere forskjellige intelligenser ikke stemte. Desverre er det fortsatt mange vanlige folk som tror at det finnes "flere intelligenser", sikkert fordi at da kan alle være smarte på hver sin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins bare én intelligens.
Resten er bare funnet på for at de dumme også kan ha noe å skryte av. 
Eksempel: å være sleip og flink til å bløffe kalles "sosial intelligens". 
Er du sterk, er du "fysisk intelligent".
Vrøvl fra ende til annen! Dette er unektelig egenskaper, men intelligens er det ikke.

Anonymkode: d0530...db2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det fins bare én intelligens.
Resten er bare funnet på for at de dumme også kan ha noe å skryte av. 
Eksempel: å være sleip og flink til å bløffe kalles "sosial intelligens". 
Er du sterk, er du "fysisk intelligent".
Vrøvl fra ende til annen! Dette er unektelig egenskaper, men intelligens er det ikke.

Anonymkode: d0530...db2

Det finnes definitivt flere intelligenser. De som blir utdannet tømrer og andre håndverkyrker er gjerne de som slet med det teoretiske på skolen, men som er dyktige i sine praktiske yrker og innehar stor kreativitet. Hva er egentlig forskjellen på intelligens og egenskaper?

Hvis noe er medfødt, som f.eks musikalske egenskaper, er det ikke da en intelligens? De forstår noe bedre enn de fleste andre gjør, på samme måte som med matematikere og tall.

Man er ikke fysisk intelligent bare man er sterk. Sosial intelligens handler mer om å kunne bløffe og å være sleip. Jeg syns ikke du tenker veldig i dybden her.

3 timer siden, Herr Heftig skrev:

Nå begynner det å bli mange år siden Howard Gardner selv sa at hans hypotese om flere forskjellige intelligenser ikke stemte. Desverre er det fortsatt mange vanlige folk som tror at det finnes "flere intelligenser", sikkert fordi at da kan alle være smarte på hver sin måte.

Vel, de brukes stadig i fagbøker fortsatt.

Har han fornektet disse teoriene, og mener at det bare finnes èn intelligens? Og på hvilket område mener du er det eneste man kan være intelligent på? Jeg tror nemlig ikke at hvis man er intelligent er man automatisk god på alt.

Kanskje ikke alle intelligensene stemmer, men flere av dem gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Raven.WritingDesk said:

Synes denne lista var merkelig.. "visuell intelligens"..? Trodde rom og retningssans (beregne avstand, hastighet og størrelse) var enten en selvstendig del eller mer koblet mot den matematiske delen av hjernen, ikke til farge og form ..? 

 

Fordi hi mener spatial intelligens. Eller spatial/visuell intelligens. Spatiale evner er gjerne visuelle, men HI gjør en feil med å bruke ordet visuell framfor spatial når det er snakk om Gardners intelligensfordeling. Spatial blir korrekt, spatial/visuell blir mer dekkende. Mens visuell intelligens blir feil uttrykk å bruke. 

Men ellers har hun rett da, Gardner fordeler disse ulike evnene til egne faktorer for intelligens. Men Gardner sitter altså ikke på fasiten for å forklare intelligens, selv om hans poeng om at dårlige ferdigheter innen et område, ikke utelukker at man kan være dyktig til noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Herr Heftig said:

Nå begynner det å bli mange år siden Howard Gardner selv sa at hans hypotese om flere forskjellige intelligenser ikke stemte. Desverre er det fortsatt mange vanlige folk som tror at det finnes "flere intelligenser", sikkert fordi at da kan alle være smarte på hver sin måte.

Hahaha. Ja, det skal være sikkert, men alle har jo sine kvaliteter. ;)

Jeg er dyktig på språk, var en sekser i mattematikk på handel og kontor, i naturfag, kjemi og fysikk, og kunstfag. Femmer i gym. Godt likt på skolen. Har god kontakt med to barndomsvenninner, som er nære. Har venner  som jeg har fått som voksen, noen ganger diskuterer vi høylytt og blir sure på hverandre. Har som motto at det jeg ikke vet, finner jeg ut av. Det gjelder juridisk, men jeg føler meg litt utbrent nå. Da må jeg jo være geni. ... Men jeg kan være konfliktsky og eremitt og egosentrisk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, Elaine Marley said:

Kan jo ha fått høre det av andre da. Jeg har også fått høre det av psykolog så velger å tro at det ikke bare er jeg som innbiller meg det :P

Ja, er vel ikke umulig å vite om man har selvinnsikt og tviler ikke på psykoglogen din snakker sant. Men det er jo ikke vanlig at de med dårlig selvinnsikt er klar over det. 

Endret av Hermine Grang
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Iflg testen: 
Språklig intelligens: 100 %
Naturalistisk intelligens: 80 %
Logisk-matematisk intelligens: 80 %
Selvinnsikt: 60 %
Musikalsk intelligens: 60 %
Mellommenneskelig intelligens: 20 %
Fysisk intelligens: 0 %
Visuell intelligens: 0 %

Ville nok selv vurdert musikalsk lavere og selvinnsikt høyere. Synes ikke testen var spesielt bra, det er jo vanskelig å vurdere seg selv, og spørsmålene var ikke spesielt gode mtp hva de skal måle (noen litt for snevre spørsmål bl.a.).

Vet jeg har høy språklig og logisk-matematisk intelligens, for har tatt nevropsykologiske tester og IQ-tester i forbindelse med utredning for sykdom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 90 på sånn skikkelig IQ-test og det er vel strengt tatt det eneste som teller. Godt mulig det finnes mange typer intelligenser, men man kan jo ikke rate seg selv!  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

1 Selvinnsikt

2 Logisk/matematisk intelligens

3 Sosial intelligens

4 Kroppslig

5 Visuell

6 Språklig

7 Musikalsk (denne eksisterer ikke...)

Anonymkode: 9aec0...da1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at jeg er best på visuell intelligens. Jeg vet ikke helt jeg..

Det er så vanskelig, fordi jeg fordi de  siste årene, etter mange hendelser, har jeg fått så mye å tenke på. Har jeg selvinnsikt? Ser jeg virkelig løsninger?  Så mange tanker om det og så få svar. Kommer aldri til en konklusjon.

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1. Logisk/matematisk intelligens
  • 2. Sosial intelligens
  • 3. Selvinnsikt- intuitiv intelligens
  • 4. Visuell intelligens
  • 5. Musikalsk intelligens
  • 6. Språklig intelligens
  • 7. Kroppslig intelligens

Den eneste jeg er virkelig dårlig på er kroppslig. 

Anonymkode: a23b6...46a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.9.2017 den 18.39, stf skrev:

Vi regner at det er syv forskjellige intelligenser hos mennesker, i følge Howards Gardner.

Det er:

Språklig intelligens: Evnen til å forstå og lære seg forskjellige språk.

Logisk/matematisk intelligens: Evnen til å tenke logisk og å regne.

Visuell intelligens: Sanseuttrykkene vi gjør utifra øynene våres. Evne til å se rom og avstand. Bruker billedlig språk, husker i bilder, har god fargesans..

Musikalsk intelligens: Å kunne synge, spille og komponere musikk. Godt gehør for musikk.

Kroppslig intelligens: Kroppsbeherskelse og håndverk. Ha gode reflekser, ha kontroll på kroppen.

Sosial intelligens: Evnen til å omgås andre mennesker, forstå andres intensjoner og situasjoner, gode til å kommunisere.

Selvinnsikt- intuitiv intelligens: Adgang til egne følelser, verdier og intuisjon. Reflekterer over seg selv, er klar over egne svake og sterke sider. Ønsker ofte å skille seg ut fra mengden.

Hva er din sterkeste intelligens? Hvordan vil du rangere dem hos deg?

Jeg vil rangere dem slik hos meg:

1. Selvinnsikt- intuitiv intelligens (jeg kjenner mye på egne følelser, og kjenner meg selv godt og vet hvordan jeg fungerer, og er klar over egne sterke og svake sider)

2. Språklig intelligens (jeg kunne skrive og lese før jeg begynte på skolen, og har alltid vært god til å formulere meg skriftlig både i norsk og engelsk)

3. Kroppslig intelligens (jeg har alltid vært ganske god i de fleste idretter, bortsett fra dans og rytmesans. Er ikke særlig praktisk hva gjelder håndverk og fin-teknikk)

4. Logisk/matematisk intelligens (jeg var veldig god i matte på barneskolen, men så stoppet det opp)

5. Sosial intelligens (jeg har alltid følt meg dum og annerledes i sosiale sammenhenger, men vet samtidig at jeg kan fungere helt greit i mange sammenhenger. Blir riktignok stille og tilbaketrukket jo større gruppa med mennesker blir)

6. Visuell intelligens (denne var vanskelig å vurdere, men dette er nok ikke min beste side)

7. Musikalsk intelligens (bortsett fra at jeg ikke er tonedøv og er ikke helt forjævlig ræva til å synge, så jeg har ingenting i musikkverdenen å gjøre)

Scorer meget høyt på alle - unntatt den matematiske, som er på bunnen.

Anonymkode: 38036...f2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får score null (0) på alle matematiske tester men har to mastergrader og en halv Mba. 

Gjør det bra i arbeidslivet.

Da får jeg bare være «uintelligent» da 🙂👍🏻

Anonymkode: 38036...f2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2017 den 17.28, WubWub skrev:

Jeg har ingen sterkeste intelligens, jeg scorer bånn i bøtta på alt. 

Du scorer høyt på humor med det innlegget der. :laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...