Gå til innhold

Oppkjøring snart!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har oppkjøring (manuell) om mindre enn to dager og merker at nervene begynner å komme nå. Jeg har egentlig kjørt ganske lenge nå og mer nå den siste måneden opp mot oppkjøring. Føler jeg mestrer kjøringen godt, men av og til surrer jeg litt når jeg blir stresset. Hvis jeg f.eks. gjør en feil har jeg en tendens til å bli stresset over det og gjerne gjøre 2-3 feil til rett etter. Det kjørelæreren min har stresset mest på nå er at jeg må være helt selvstendig i kjøringen min og at jeg må se situasjoner tidlig nok. Jeg har øvd en del på rygging og parkering, selv om jeg må innrømme at lukeparkering er jeg ikke helt god på enda da jeg ikke har gjort det nok. Pleier man å få en ryggeoppgave på oppkjøring og lukeparkering?

Men har dere noen tips og triks til oppkjøringen? Er det noen ting og feil jeg bør være ekstra obs på? Hva slags feil er alvorlige feil? (Forstår at vikepliktsbrudd er alvorlig, kjøre for fort/sakte i forhold til kjøreforholdene osv, hva annet?).

Jeg har lest på sikkerhetspørsmålene og tenker å pugge de godt slik at jeg kan svaret på de til oppkjøringen. Teorien synes jeg sitter godt, men muligens repetere noen småregler, noen tips? 

Har fått med meg at man kan velge å  ha med seg kjørelæreren under oppkjøring hvis man vil det. Hvordan gjorde dere det? Jeg kjenner jo læreren litt, men samtidig er det kanskje bedre å bare kjøre med sensor? 

Jeg skal ta noen kjøretimer til før oppkjøring, men har dere noen tips tett mot oppkjøring? Er så klar for å få lappen nå! :)

Anonymkode: bd708...215

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk å slappe av, og tenk heller at du kjører med en av dine foreldre og ikke en sensor. Hvis du er en person som kjører bedre med musikk, spør om å få ta på musikk. Du velger så og si selv, om du vil ha på musikk, ikke ha på musikk, snakke med sensor eller være stille. Og, husk, bilkjøring er faktisk ikke så skummelt. Bare husk å sjekke alle speil, ta på blinklys osv før du skal bytte felt  eller er i rundkjøring. 

Anonymkode: a473a...671

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruk å slappe av, og tenk heller at du kjører med en av dine foreldre og ikke en sensor. Hvis du er en person som kjører bedre med musikk, spør om å få ta på musikk. Du velger så og si selv, om du vil ha på musikk, ikke ha på musikk, snakke med sensor eller være stille. Og, husk, bilkjøring er faktisk ikke så skummelt. Bare husk å sjekke alle speil, ta på blinklys osv før du skal bytte felt  eller er i rundkjøring. 

Anonymkode: a473a...671

Takk for svar:) Jeg tror jeg vil ha det stille og uten musikk slik at jeg får fokusert helt. 

Øvde litt i dag og det gikk greit, selv om jeg roter til noen ganger. Er det slik at du skal kjøre med veldig god flyt hele tiden? Siden jeg er nybegynner venter jeg jo litt ekstra på ekstra luke i rundkjøringer og når jeg skal inn på en vei med høy fart osv. Det kan føre til at de bak må vente litt ekstra, men er det sånt sensor trekker for?

 

Er litt nervøs nå. 😕Jeg tror det går bra, men noen ganger surrer jeg og det er ikke bra. Skal sies jeg har kjørt mange timer (i strekk) siste uka nå og det kan være at jeg har blitt litt sliten/ukonsentrert?

Er veldig usikker på om jeg vil ha med trafikklærer i bilen under oppkjøring el ikke. Fordeler og ulemper med det? Det er kanskje best å kun ha en å forholde seg til? Og det gir kanskje sensor inntrykk av at jeg er litt usikker og derfor vil ha med lærer? Hva tenker dere? 

Uff, nå fikk jeg litt nerver 😐

 

Anonymkode: bd708...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil råde deg til å ikke ha med kjørelæreren! Det kan gjøre enkelte ekstra nervøs. Jeg har hatt en oppkjøring og strøk pga. at kjøringen ikke var trafikksikker nok (ingen regelbrudd), men jeg kjørte for usikkert, kuttet svinger på landevei, hadde ujevn bruk av gass og litt andre mindre feil. Lykke til! Håper du består :)

Anonymkode: 5ff00...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ble bestått 😊

Anonymkode: bd708...215

Grattis! :D Hvilket spørsmål fikk du om det tekniske? 

Anonymkode: 845b8...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble bestått 😊

Anonymkode: bd708...215

Hva slags spørsmålernfikk du? Skal ta oppkjøring snart jeg også 😱

Anonymkode: 2c87c...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grattis! :D Hvilket spørsmål fikk du om det tekniske? 

Anonymkode: 845b8...2dd

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags spørsmålernfikk du? Skal ta oppkjøring snart jeg også 😱

Anonymkode: 2c87c...fd7

Jeg fikk spørsmål om tåkelys/kurvelys: sjekke om de virker og hvilke ulemper feil bruk av tåkelys har. Du finner alle sikkerhetsspørsmålene på nettet. Greit å se gjennom de, da de spør deg før du starter å kjøre. :)

Anonymkode: bd708...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med lappen!

Jeg ville bare si til andre som kanskje snart har oppkjøring: sensor er fullstendig klar over at du er nervøs! Jeg fikk ikke helt til å ryggeparkere under min oppkjøring selv om jeg hadde trent masse, og sensor hjalp meg faktisk med dette. Det hjalp også veldig å prate om hverdagslige ting og prøve å glemme at det sitter noen som skal vurdere og bestemme hvorvidt du er kjøredyktig eller ikke, men det kommer nok an på hvordan personen er.

Anonymkode: b3f42...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg fikk spørsmål om tåkelys/kurvelys: sjekke om de virker og hvilke ulemper feil bruk av tåkelys har. Du finner alle sikkerhetsspørsmålene på nettet. Greit å se gjennom de, da de spør deg før du starter å kjøre. :)

Anonymkode: bd708...215

HVor på nettet finner du de?

Anonymkode: 2c87c...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 22.9.2017 den 18.47, AnonymBruker skrev:

Gratulerer med lappen!

Jeg ville bare si til andre som kanskje snart har oppkjøring: sensor er fullstendig klar over at du er nervøs! Jeg fikk ikke helt til å ryggeparkere under min oppkjøring selv om jeg hadde trent masse, og sensor hjalp meg faktisk med dette. Det hjalp også veldig å prate om hverdagslige ting og prøve å glemme at det sitter noen som skal vurdere og bestemme hvorvidt du er kjøredyktig eller ikke, men det kommer nok an på hvordan personen er.

Anonymkode: b3f42...ac3

Du kan da ikke bestå en oppkjøring dersom sensor er nødt å hjelpe deg med ryggeparkeringen...

På 20.9.2017 den 15.29, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du får lukeparkering på oppkjøringen?

Anonymkode: 2c87c...fd7

Det kan man få. Jeg fikk det ikke selv, men kjenner flere som har fått det. Spurte også trafikklæreren min før oppkjøring, og han sa at man kan få lukeparkering. 

Anonymkode: cb3db...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...