Gå til innhold

Mannen er arbeidsnarkoman, hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har gått opp for meg at han er gift med jobben og jeg aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til det.

Er det skadelig for han? vil han bli utbrent? Er det mulig å få "slike" til å jobbe mindre? Jobber de mye fordi de liker det, eller er det en avhengighet eller distraksjon fra noe man ikke ønsker? I det hele tatt, hva gjør jeg? 

Anonymkode: e5f90...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper noen har seriøse råd eller erfaringer med dette. Jeg mistenker på ingen måte utroskap. 

Anonymkode: e5f90...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er slik, jobber ofte 12 til 14 timer ofte 18 også og han ser ikke at dette er et problem. Han trives med det, det stresser han ikke og han viser ikke noen tegn til at det er usunt for han etter ni år hvor dette har vært "normalen" - han har et yrke som krever helseattester og erklæringer og er i fysisk og psykisk god form. Så rent helsemessig ville jeg ikke vært bekymret om han ikke viser tegn til at dette påvirker han negativt - men, når det gjelder familiesituasjonen har jeg ett råd dersom du syns dette gjør det vanskelig: si fra! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har dere vært gift? Vet om noen som har jobbet urovekkende mye i perioder, da i forbindelse med vanskelige følelser (sykdom, død, samlivsbrudd etc.), og sikkert som en distraksjon. Så har man disse som bare brenner for jobben, og jobber mye uansett. Du kjenner din mann best. Jobber han mer nå enn før? Er det et spesielt prosjekt eller noe på jobben som krever mer av han? Nye arbeidsoppgaver? Eller har det skjedd noe i livet hans det siste året som kan føles vanskelig?

Kan liksom ikke gi noen fasit uten å kjenne han...

Anonymkode: 0c738...b1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Carrot skrev:

Min mann er slik, jobber ofte 12 til 14 timer ofte 18 også og han ser ikke at dette er et problem. Han trives med det, det stresser han ikke og han viser ikke noen tegn til at det er usunt for han etter ni år hvor dette har vært "normalen" - han har et yrke som krever helseattester og erklæringer og er i fysisk og psykisk god form. Så rent helsemessig ville jeg ikke vært bekymret om han ikke viser tegn til at dette påvirker han negativt - men, når det gjelder familiesituasjonen har jeg ett råd dersom du syns dette gjør det vanskelig: si fra! 

Klarer din å ta ferie? Det gjør ikke min, derfor lurer jeg på om det er mer en avhengighet en noe han trives med.

Anonymkode: e5f90...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må velge! vil du leve slik? å bruke tid og energi på å endre en arbeidsnarkoman går ikke, de må selv endre kurs. Vært gift med en slik i 20 år, nå er han blitt som gammel at han ikke orker mer. Men det har satt sine spor på både han og familien vår og ikke minst samlivet. Hadde nok valgt annerledes hvis jeg kunne valgt på nytt.

Anonymkode: e10f1...5c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper noen har seriøse råd eller erfaringer med dette. Jeg mistenker på ingen måte utroskap. 

Anonymkode: e5f90...d6f

Nå var det ikke utroskap det første som slo meg.. tror han sliter med noe. 

Anonymkode: 1c28c...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må velge! vil du leve slik? å bruke tid og energi på å endre en arbeidsnarkoman går ikke, de må selv endre kurs. Vært gift med en slik i 20 år, nå er han blitt som gammel at han ikke orker mer. Men det har satt sine spor på både han og familien vår og ikke minst samlivet. Hadde nok valgt annerledes hvis jeg kunne valgt på nytt.

Anonymkode: e10f1...5c1

Men det vil jo innebære å gi slipp kjærligheten, vet ikke om det er verdt det. Og så tenker jeg mye på han, om han har det bra. Er så redd for å sende han lengre ned om jeg drar.

Anonymkode: e5f90...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det ikke utroskap det første som slo meg.. tror han sliter med noe. 

Anonymkode: 1c28c...6fc

Aha, forstår.

Anonymkode: e5f90...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være noe han sliter med, så han bruker jobben til å distrahere seg selv eller at det blir en form for terapi. Har du mistenkt noe? Menn kan være utrolig flink på å skjule at de har problemer.

Anonymkode: e6a0e...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo være noe han sliter med, så han bruker jobben til å distrahere seg selv eller at det blir en form for terapi. Har du mistenkt noe? Menn kan være utrolig flink på å skjule at de har problemer.

Anonymkode: e6a0e...533

Lol

Anonymkode: 1c28c...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klarer din å ta ferie? Det gjør ikke min, derfor lurer jeg på om det er mer en avhengighet en noe han trives med.

Anonymkode: e5f90...d6f

Det kommer ann på hva du mener med ferie - i år har vi hatt en tur i forbindelse med at hans familie hadde en stor feiring hvor alle var samlet, så slik sett har han tatt fri, men det koster siden han driver eget firma med for eksempel Shell som kunde så han har jo aldri fri selv om vi er på tur. Både telefon og PC er med. Men ja, han kan ta fri - det må bare planlegges godt og som sagt er jobben likevel med på et vis. Men jeg jobber også mye, så for meg er det ikke noe jeg kjenner på som et problem så lenge hverdagen vår slik vi ønsker den med ungene osv går opp. Jeg tror det er der man må kommunisere godt uten bebreidelser, finne en vei som fungerer for begge slik at han deltar på de tingene som er viktig for familien mot at han får jobbe som han føler andre tider.

Men hva med å spørre han - jobber du mye fordi du liker det eller fordi du føler du må?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er å vise at du setter pris på han og den jobben han gjør! Møt han glad i døren når han kommer hjem fra jobb, huset er ferdig vasket/rydder og maten står klar. Ikke mas om ting i det han kommer inn døren, om det er noe viktig du må snakke om så kan du vente til han har fått slappet av litt. Vis han hvor takknemmelig du er for å ha han og hvor mye du setter pris på hva han gjør for deg og familien.

Selv om du skulle ønske han jobber mindre, så hjelper det ikke mase på det. Han må ville komme hjem til deg fordi det er et varmt og koselig sted, ikke et sted han gruer seg til å komme hjemme til grunnet stress og mas, da er det bedre å bli på jobben der han blir respektert og har kontrollen. Jeg sier ikke at du maser på han eller oppfører deg dårlig, men man kan alltid bli enda bedre. :) 

Så klart kan du også ta det opp med han, men ikke si at du jobber så mye, jeg vil du skal jobbe mindre. Si heller ar du savner han  og skulle ønske dere kunne gjøre noe koselig sammen. Ikke mas mer om det, kyss han og si du elsker han. Stol på at han klarer å finne en løsning selv, ikke lag løsningen for han. Forandringer tar tid, men jeg tror den beste løsningen ikke er å presse han til p forandre seg, men forandre deg selv slik at han ønsker å forandre seg. 

Han konmer nok alltid til å være en mann med mye driv som ønsker å jobbe masse, det skal du respektere han for. Men hvor bedre det er å komme hjem til deg, hvor mer ønsker han å komme hjem og være der for deg. 

Anonymkode: 87371...21a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er arbeidsnarkoman, forstår ikke hvorfor det må feile meg noe eller at jeg skjuler noe av den grunn? 

Nå har vi ganske strenge regler rundt hvor mange timer vi skal hvile der jeg jobber, men jeg jobber doble skift så ofte jeg kan og trives veldig godt med det. Jobber i to fylker slik at overtidsreglene ikke gjelder for meg. Det er ikke lønnen som er drivkraften heller, jeg har bare en stor arbeidskapasitet som jeg like gjerne kan utnytte.

Anonymkode: 0bcb8...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er arbeidsnarkoman, forstår ikke hvorfor det må feile meg noe eller at jeg skjuler noe av den grunn? 

Nå har vi ganske strenge regler rundt hvor mange timer vi skal hvile der jeg jobber, men jeg jobber doble skift så ofte jeg kan og trives veldig godt med det. Jobber i to fylker slik at overtidsreglene ikke gjelder for meg. Det er ikke lønnen som er drivkraften heller, jeg har bare en stor arbeidskapasitet som jeg like gjerne kan utnytte.

Anonymkode: 0bcb8...add

Men da blir du gjerne ikke så sliten at det går ut over familien, klikker for ingen ting og har aldri tid til å være sosial med andre enn jobben?

Anonymkode: e5f90...d6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...