Gå til innhold

Begrepet trakassering og sjikane


Lapper

Anbefalte innlegg

Jeg må få spørre om en enkel ting.

Hva mener dere lesere hva som er trakassering og sjikane på sosiale medier? Tenker på blogg,instagram,facebook og snapchat? Hva ser bloggere på som sjikane? Hvor går grensene?

Endret av Lapper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange bloggere kaller alle som ikke er enige med dem for mobbere og veldig få av dem ser ut til å forstå begrepet konstruktiv kritikk. De ser ikke ut til å forstå at folk kan ha negative meninger om livene og valgene de selv deler uten sperrer. Jeg tror mange av de er så selvopptatte og lite intelligente at de ikke forstår så veldig mye om så masse. Men de liker å late som der de sitter på sine høye hester og tror de er det mest interessante i verden. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fan-leserne er jo med på å bidra til den oppfatningen. Ser jo formuleringer som "Så fæle dere er!" "mye tyn" "sjalu og misunnelige" "Hvorfor skal dere hate på henne?" når det kommer negative kommentarer. (Grøsser forresten av uttrykket "hate på"!) Disse kommentarene trenger ikke å være krenkende, bare ikke udelt positive. 

Hvis man er omgitt av slike følgere, år etter år, gjør det vel noe med perspektivet på hva som er normalt?

Dessuten, om man mottar krenkende kommentarer og konstruktiv kritikk til samme innlegg, blir det kanskje en unnskyldning for å skjære alle ikke-positive svar under en kam?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsentrerte mennesker er ikke gode på å ta til seg kritikk eller selvkritikk. De fleste er enkle sjeler som ikke klarer å reflektere over hva som egentlig passer seg å dele med verden. De karakteristikken de bruker om folk kritikerne er adjektiv som er rimelig umodne, misunnelig, mobbere etc,etc. Oppegående folk som er offentlige personer kan svare konstruktivt, ta selvkritikk eller rett og slett å overse det.

 

Endret av Miranda16
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at det er lett for bloggere og si "tusen takk kjære deg,,for en søt kommentar,,klem klem og masde ❤❤

Men en konstruktiv tilbakemelding blir ikke besvart eller du sjikanerer vedkommende.

Hvor går grensen liksom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.9.2017 den 13.43, Lapper skrev:

Jeg må få spørre om en enkel ting.

Hva mener dere lesere hva som er trakassering og sjikane på sosiale medier? Tenker på blogg,instagram,facebook og snapchat? Hva ser bloggere på som sjikane? Hvor går grensene?

Jeg vil si det er når en person går etter person og ikke sak , gang på gang. Oppsøkende og negativ er vel også beskrivende.

Helt greit å være uenig med bloggere, men ingen er konstant uenige med mindre man har et problem med personen bak. Lar man det styre hverdagen og føler et behov for å "måtte" fortelle hva man mener, så trakasserer man bloggeren. 

Mener jeg. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Calleia skrev:

Jeg vil si det er når en person går etter person og ikke sak , gang på gang. Oppsøkende og negativ er vel også beskrivende.

Helt greit å være uenig med bloggere, men ingen er konstant uenige med mindre man har et problem med personen bak. Lar man det styre hverdagen og føler et behov for å "måtte" fortelle hva man mener, så trakasserer man bloggeren. 

Mener jeg. 

 

 

100% enig! BRA innspill. Holde seg til sak og ikke gå på person!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria

På sosiale media som blogg, face og insta mener jeg at trakasering og sjikane når mennesket bak bloggen, mennesket bak insta eller facebook eieren får stygge gjentatte komentarer over tid fra som går på personen som for eksempel utseende, religion, hud farge, seksuell legning, trusler, gjentatte forsøk på og sverte bloggern, sverte den som eier instagram og facebook eieren med løgner som blir fortalt for og såre. 

Det og skrive stygge innlegg om andre bloggere kan vere mobbing for den som blir hengt ut kan føle det som mobbing. 

Som for eksempel og si at du er så feit som en gris eller som noen bloggere har fortalt at dem har fått komentarer som opfordrer til at dem skal forsvinne fra verden. 

Jeg synes mange bloggere fort sier at dem er mobbe ofre enda når dem får uenige komentarer fra blogg leserne sine og det verste er at komentarene ikke har vert stygge. 

Jeg syns det virker som om det er fortere og si at dem blir mobbet på nettet enn virkeligheten. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2017 den 14.54, Calleia skrev:

Jeg vil si det er når en person går etter person og ikke sak , gang på gang. Oppsøkende og negativ er vel også beskrivende.

Helt greit å være uenig med bloggere, men ingen er konstant uenige med mindre man har et problem med personen bak. Lar man det styre hverdagen og føler et behov for å "måtte" fortelle hva man mener, så trakasserer man bloggeren. 

Mener jeg. 

 

 

Kunne ikke vært mere enig med deg! Veldig bra formulert👏 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...